Po raz kolejny jeden z graczy z Diamentu postanowił podzielić się swoimi doświadczeniami z resztą społeczności, spisując w olbrzymim poście na Reddicie najważniejsze, jego zdaniem, porady. Wiele z nich jest Wam pewnie nieobcych, jednak na pewno część porad zobaczycie po raz pierwszy. To jeden z największych zbiorów luźnych, ale nieodzownych porad. Zawarto w nim zarówno podstawowe informacje, jak i te, dla nieco bardziej zaawansowanych graczy. Każdy więc znajdzie coś dla siebie, niezależnie od okupowanej dywizji. Jeśli ktoś nie zrozumie jakiegoś sformułowania, niech pyta w komentarzach.
Porady ogólne
- Miniony zadają dużo obrażeń, zwłaszcza w początkowych etapach gry. Staraj się unikać konfrontacji z przeciwnikiem, gdy posiada przewagę liczebną w potworach.
- Agresja na przeciwnika podstawowymi atakami powoduje skupienie uwagi minionów na Tobie. Pamiętaj o tym przy wymianach. Jednakże większość czarów nie wywołuje takiego efektu.
- Krzaki usuwają aggro minionów (dopóki są niezwardowane – to także sposób na sprawdzenie, czy jest w nich ward).
- Nie bądź przesadnie agresywny, jeśli nie wiesz, gdzie jest wrogi jungler i nie jesteś pewien zwycięstwa 1v2.
- Zawsze staraj się spushować linię przed powrotem do sklepu. Dzięki temu stracisz mniej punktów doświadczenia.
- Nie marnuj czasu na częste powroty do bazy. Często widzę ludzi wracających do sklepu bez ważnego powodu. Staraj się to robić tylko wtedy, gdy stać Cię na ważny przedmiot lub gdy musisz się uleczyć.
- W większości przypadków dobrze jest się wrócić, gdy zrobił to przeciwnik. W przeciwnym wypadku wrogi bohater będzie miał nad tobą przewagę w przedmiotach.
- Wróć na linię najszybciej jak to możliwe. Możesz kupować itemy już w trakcie biegu, by stracić mniej czasu.
- Zwracaj uwagę na przedmioty przeciwnika. Jeśli widzisz Fiorę z Miksturą Skażenia, bądź ostrożny i nie walcz z nią na początku.
- Patrz na levele – jeśli w dalszym ciągu masz poziom pierwszy, a przeciwnik osiągnął już drugi, może to być dużym problemem w niektórych matchupach. Podobnie ma się sytuacja z poziomem szóstym.
- Jeśli przegrywasz linię, staraj się być przynajmniej w zasięgu expa i nie decyduj się na bitwę 1v1, dopóki nie ma tam twojego junglera (a jest wrogi leśniczy).
- Znaj mocne i słabe strony każdej postaci, zwłaszcza tej, którą grasz. Jeśli grasz Lee Sinem, jesteś silny w early game. Wykorzystaj to więc na własną korzyść. Jeśli grasz kimś w rodzaju Tristany, nie musisz wykonywać wspaniałych akcji, po prostu graj ostrożnie i farm.
- Jeśli twoja drużyna jest z tyłu, nie forsuj desperackich walk. Zamiast tego graj na zwłokę i wyczekuj błędów przeciwnika.
- Czasem warto oddać wieżę, smoka, a nawet kille. Nie próbuj bronić lub walczyć o coś, jeśli nie jesteś w odpowiedniej pozycji do tego. Lepiej oddać jednego smoka niż stracić trzech ludzi i wieżę, próbując go obronić.
- Komunikuj się z zespołem i używaj pingów.
- Zawołaj junglera, jeśli jesteś pewien, że możecie dive’ować przeciwnika i go zabić. Mów mu także o kluczowych umiejętnościach (takich jak summoner spelle, ultimate), których użył wrogi laner, oraz o miejscu, w którym znajdują się wardy.
- Wybieraj mądrze przedmioty. Forsowanie ulepszenia dla butów rzadko kiedy jest dobrym pomysłem (chyba, że wrogi jungler kupił Buty Mobilności) i jest stratą złota, które lepiej przeznaczyć na inne statystyki.
- Kiedy twoja drużyna musi zrobić facechecka, zawsze pozwól zrobić to najbardziej tankowej postaci w zespole.
- Nie zawsze musisz wygrać linię. Nic się nie stało, jeśli ją przegrasz, będąc do tyłu tylko o jednego killa i trzydzieści minionów. Graj defensywnie, zaakceptuj stan rzeczy i nie próbuj na siłę odrobić strat, bo może się to zakończyć ponad pięcioma killami i siedemdziesięcioma potworami straty.
- Runy i specjalizacje. Zbadaj sytuację i dowiedz się, jakie runy i specjalizacje powinieneś wybrać na daną postać. To ważne, by zyskać wczesną przewagę lub przetrwać niekorzystne matchupy.
- Staraj się rozwijać umiejętności za pomocą skrótu klawiszowego CTRL + HOTKEY. Jest szybciej, i może to zadecydować o wygraniu lub przegraniu walki, jeśli szybko nie rozwiniesz danego skilla w trakcie pojedynku.
Jungle
- Staraj się czyścić obozy z buffami, od razu jak się odrodzą – jeśli nie będziesz tego robić, przeciwnik to wykorzysta i je ukradnie.
- Czas respawnu buffów/smoka/barona: 5/6/7 minut.
- Gdy smite’ujesz w celu zabezpieczenia objective’a, połącz smite’a z użyciem umiejętności. Dzięki temu masz możliwość większego burstu, co może zapobiec utracie np. smoka na rzecz przeciwnika.
- Gdy z powodzeniem zgankujesz linię, w 95% przypadków najlepiej jest pomóc lanerowi spushować ją, by mógł się wrócić do bazy w czasie, gdy przeciwnik traci XP (u nas w 95% laner płacze).
- Gdy musisz przytrzymać linię, ponieważ twój laner zginął, możesz zarówno pushować, jak i ją zamrozić. Staraj się zawsze mrozić do momentu przybycia sojusznika, chyba że linia i tak sama pushuje. W takim przypadku przepchnij ją tak mocno, jak to możliwe – dzięki temu lane się zresetuje i przeciwnik sam nie będzie mógł jej zamrozić.
- Staraj się gankować linię, na której jest najwięcej CC w twoim teamie. To da większą szansę zdobycia killi i pozwolli na jej snowball.
- Nie trać czasu na gankowanie linii bez dobrego CC z przeciwnikiem z dobrą mechaniką ucieczki. Przykładowo, jeśli masz w zespole Gangplanka grającego na Zeda, a sam grasz Nocturnem w dżungli, gank się nie uda, a ty stracisz dużo czasu. Oczywiście do czasu, gdy Zed robi głupie błędy, wystawiając się na łatwą śmierć.
- Pomagaj przegrywającym liniom tylko do pewnego momentu. Może będziesz w stanie pomóc powrócić linii do gry, gdy jest dwa kille do tyłu, ale w przypadku większej straty zazwyczaj skupianie się na tej linii nie jest warte czasu i wysiłku. Najgorzej jest wtedy, gdy przegrasz 1vs2 i gra wymknie się spod kontroli. Po prostu ignoruj linię i skup się na pozostałych dwóch.
- Nie giń z double buffem. To decydujące we wczesnej fazie gry i może zaważyć o losie linii, jeśli nie całej gry. Jeśli masz wątpliwości, graj defensywnie i nie ryzykuj oddania double buffa przeciwnikowi.
- Nie counterjungle’uj, jeśli twoja drużyna przegrywa. To zbyt ryzykowne, jeśli nie widzisz, gdzie jest przeciwny zespół.
- Naucz się przewidywać ruchy wrogiego junglera i countergankować. Można to zrobić poprzez obserwację linii i pilnowanie, który z naszych sojuszników najbardziej wystawia się na śmierć i po prostu czekanie w krzakach. Są szanse, że przeciwnik wkrótce zgankuje tę linię.
- Junglerzy często są drugimi supportami. Warto czasem zagrać z Nożem Tropiciela i pomóc drużynie w utrzymywaniu wizji.
- Jeśli oddajesz lanerowi buffa, wciśnij s, by przestać atakować.
- Jeśli na linii nie ma lanera przez pewien czas i miniony umierają pod wieżą, idź tam i zbierz XP/farmę. Są więcej warte niż obozy w dżungli.
- Nie gankuj na siłę. Jeśli zarówno nie ma linii dogodnej do zgankowania, jak i możliwości counterganku, po prostu farm.
- Nie gankuj linii w chwili, gdy twój sojusznik ma 20 minionów pod wieżą. Utrata takiej farmy i złota nie jest warta zabicia przeciwnika.
- Zaznacz swoją obecność przez zakup Totemu Kontroli na topa/bota lub po prostu przez pokazanie się bez robienia czegokolwiek – pomoże to twojemu lanerowi, sprawiając, że wróg będzie grał ostrożniej.
Top
- Znajomość matchupów. To naprawdę istotne w przypadku topa i przychodzi tylko z doświadczeniem.
- Mówią “nie bierz tego championa, weź X ponieważ on kontruje Y”. Jeśli nie umiesz grać X, nie wybieraj go i zamiast tego zagraj postacią, z którą jesteś obeznany.
- Najczęściej pierwszy gank jest na topie. Jeśli wiesz, że nie wygrasz w starciu 2vs2 z twoim junglerem, nie pushuj linii i graj bezpiecznie.
- Wielu ludzi popełnia błąd, nie pushując linii całkowicie do turreta. Obróć to na swoja korzyść i spróbuj zamrozić linię przy twojej wieży, by zablokować farmę wroga i nie dać się zgankować.
- Gdy mrozisz linię, nie pozwól na zgromadzenie się zbyt wielu minionów. Po prostu zabijaj wystarczającą ich liczbę, by ledwo się przesuwały w Twoją stronę, bo możesz zginąć podczas dive’a/ganku przez zbyt duże obrażenia od stworów.
- Gdy musisz się wrócić do bazy i nie możesz pushować, a fala zmierza w twoją stronę, po prostu się wróć. To lepsze niż zostanie zablokowanym przez przeciwnika mrożącego linię.
- Jeśli przegrywasz linię, kupuj tankowe przedmioty. Jeżeli będziesz budował obrażenia, a przeciwnik jest sprytny, będzie kontynuował zabijanie cię, ponieważ będzie miał większe obrażenia od ciebie. W ten sposób będziesz bezużyteczny w późniejszej fazie gry, zaś będąc wytrzymałym wciąż będziesz mógł pomóc drużynie.
- Nie wołaj i nie wiń junglera, jeśli nie jesteś pewien zdobycia killa. Nieudana próba sprawi, że będziesz jeszcze bardziej w tyle.
- Jeśli cała przeciwna drużyna zebrała się w celu wzięcia smoka, a ty nie masz Teleportu i nie możesz im przeszkodzić, spushuj wieżę.
Mid
- Nie zapominaj o autoatakach podczas harassowania wroga. Ludzie na niższym ELO używają tylko czarów, zamiast czaru + autoataku, co daje dużo więcej obrażeń.
- Pushuj, by uzyskać szósty level wcześniej niż przeciwny laner, jeśli grasz postaciami z silnym szóstym poziomem, takimi jak Annie, Ahri, Zed czy Fizz. Być może będziesz miał okazję wykorzystać przewagę i zgarnąć darmowe zabójstwo.
- Roamuj tylko wtedy, gdy będziesz mógł zagwarantować killa. Nie marnuj swojego czasu na chodzenie na bota, jeśli nie masz CC i niewiele zdziałasz, bo stracisz zbyt dużo farmy.
- Jeśli nie możesz podążyć za przeciwnikiem, który opuścił linię celem roamu, spushuj ją i spróbuj wziąć wieżę w zamian.
- Jeśli grasz postacią będącą w stanie efektywnie czyścić dżunglę (tylko wraithy/wilki), rób to, by uzyskać przewagę nad przeciwnym lanerem.
AD Carry
- Obserwuj poziom zdrowia swoich minionów i spróbuj zaatakować wrogiego AD Carry, który chce dobić miniona. Przegra wymianę, bo dobije miniona albo straci last hita.
- Jeśli wrogi bot lane mocno pushuje w celu szybszego zdobycia 2 lvl-u, staraj się samemu pushować, by nie pozwolić mu na realizację celu.
- Jeśli możecie zdobyć drugi poziom przed przeciwnikami, obróćcie to na własną korzyść, wymuszając walkę.
- Warto poświęcić trochę minionów, by harrasować przeciwnika i wygrać dzięki temu linię. Nie jest to jednak dobry pomysł, jeśli oddasz farmę za darmo i nie zdobędziesz przewagi – dobrze się zastanów, która opcja w danej sytuacji będzie słuszna.
- Zwróć uwagę na przedmioty przeciwnika i spróbuj wejść z nim w wymianę, jeśli wiesz, że wygrasz. Jeśli posiadasz Dorana + BF Sword przeciw dwóm Doranom + Vampiric Scepter + buty, masz o wiele więcej damage’u i powinieneś wygrać walkę. Zwracaj na to uwagę i obróć na swoją korzyść.
- Jeśli posiadasz lifesteal lub heala od swojego supporta, a przeciwnik nie, decyduj się na częste wymiany, by powoli ich obijać, tym samym zmuszając do powrotu.
- Focusowanie supporta jest często lepszym wyborem, gdy możesz go szybko zburstować, a przeciwny ad carry ma silny mechanizm ucieczki utrudniający zabicie go. Jeśli jesteście Dravenem + Blitzem przeciwko Sonie + Ezrealowi, łapanie Sony i skupianie się na niej jest lepszą opcją.
- Utrzymuj swoją farmę! Nie przestawaj farmić tylko dlatego, że zniszczyłeś wieżę i rozpoczął się mid game.
- W trakcie teamfightu często lepiej jest grać bezpiecznie i atakować to, co jest w zasięgu niż ginąć, chcąc targetować ważne cele.
- Nie oznacza to, że powinieneś zawsze atakować tanka, jeśli są inne dostępne cele, które możesz bezpiecznie obijać.
- Ćwicz orb walking i poruszaj się pomiędzy atakami, by przemieszczać się, ciągle zadając obrażenia w walce. (KLIK)
- Uderzaj wieże w trakcie oblegania kiedy tylko możesz, ale nie ryzykuj zostania złapanym.
- Dobrze jest kupić przedmiot defensywny, kiedy masz przewagę i możesz polegać na swojej drużynie w kwestii zadawanych obrażeń.
- Jeśli twój team nie ma wystarczających obrażeń i jest w tyle, nie możesz pozwolić sobie na przedmiot defensywny, bo nie będziesz w stanie wygrać teamfightu wskutek braku obrażeń. Musisz zaryzykować, licząc na swoją umiejętność pozycjonowania i modlić się o przeżycie.
Support
- Często możesz przegrać lub wygrać linię tylko dzięki tobie.
- Twoje autoataki robią bardzo dużo na niskich poziomach. Używaj ich na przeciwnym AD Carry (lub supporcie), kiedy ten stara się lasthitować lub jest źle ustawiony.
- Twoim głównym zadaniem podczas fazy linii jest bycie aktywnym. Rób to poprzez możliwie jak najczęstsze harassowanie.
- Pamiętaj o wardach. Jeżeli opuszczasz linię, żeby zwardować rzekę, daj znać swojemu marksmanowi.
- Totemy Kontroli wywierają dużą presję na przeciwniku. Używaj ich i jeśli jesteś w tyle, powiedz swojemu junglerowi, żeby sam je kupił.
- Gdy musisz wrócić się do bazy, pomóż swojemu AD Carry spushować linię, jeśli też chce ją opuścić, ale nie psuj jego farmy.
- Twoim najważniejszym priorytetem to wizja i kontrola mapy w środkowej i późnej fazie gry.
- Oznacza to, że forsowanie Sightstone jest często najlepszym wyborem.
- Pamiętaj także o używaniu trinketów, zanim zakupisz Sightstone.
- Widzę wielu supportów (zwłaszcza Zyra) skupiających się na obrażeniach. W porządku, ale nie zaniedbuj przez to wizji.
- Gdy złożysz Sightstone, pamiętaj o zmianie trinketa z żółtego na czerwony.
- Jeśli jesteś w tyle, dobrą taktyką jest odzyskanie kontroli nad twoją dzunglą i wiara w wasze picki, dzięki którym będziecie mogli wrócić do gry.
- Staraj się pilnować XP. Nie opuszczaj linii, gdy akurat jest na niej dużo minionów.
- W teamfightcie nie używaj wszystkich skilli naraz. Zachowaj je w celu uratowania swojego AD Carry. Randomowe używanie Q Janny nie pomoże twojej drużynie tak bardzo, jak zachowanie go na czas, kiedy Riven będzie próbować uśmiercić twojego marksmana.
Autorem oryginalnego tłumaczenia z 2013 roku jest Syndra.