Musisz się przyzwyczaić do korzystania z klawisza A, żeby zmierzyć swój zasięg autoataku. Gdy przytrzymasz A, ukaże ci się obszar zasięgu, a po naciśnięciu lewego klawisza myszy wykonasz autoatak. Natomiast prawy przycisk myszy przerywa tę komendę i przemieszcza twoją postać. Zatem A może posłużyć jako darmowe narzędzie miary (linijka). Tylko pamiętaj, że twój zasięg rozpościera się aż do brzegu koła. Jeśli ten brzeg zachodzi na skraj hitboxu postaci przeciwnika, to on również znajduje się w zasięgu. Przez skraj hitboxu rozumiemy zarys stóp celu. Gdy odmierzysz odległość tak, aby obszar zasięgu znajdował się bezpośrednio pod stopami twojego celu – nie znajdujesz się w maksymalnej odległości.
Caitlyn bije na głowę każdego dzięki utrzymaniu ich pomiędzy jej maksymalnym zasięgiem a ich maksymalnym zasięgiem. Rób tak, a wygrasz.
Gdy od 650 odejmiesz zasięg przeciwnika, otrzymasz specjalny obszar dla Caitlyn. Na takiej odległości Caitlyn jest jedną z najpotężniejszych postaci w grze. Kluczem do grania Caitlyn jest trzymanie przeciwnika w tym specjalnym obszarze albo za nim. Jeśli przeciwny ad carry przekroczy linię 650 minus jego zasięg, Caitlyn jest w tarapatach. Jej styl gry opiera się na oddaniu strzału i przesunięciu się w odpowiednim kierunku tak, aby utrzymać się poza zasięgiem przeciwnika. Jeśli idzie w twoją stronę, cofasz się. Kiedy on się cofa, ty idziesz do przodu. Musisz być w stanie przewidywać jego zagrania. A jeśli będziesz dobrze zgadywać, twój przeciwnik będzie krzyczał do junglera i supporta o pomoc, gdy ty będziesz spokojnie ograbiać go z punktów życia. Dlatego właśnie potrzebujesz Esencji Prędkości Ataku (Attack Speed Quints), które idealnie współgrają z Caitlyn.
Niebezpieczeństwo powstaje natomiast, gdy przeciwnik się zbliży. Caitlyn ma tylko jedno wyjście – Rozjemca z Piltover + Wystrzel Sieć (Q+E). Oprócz zadania wystarczającej porcji obrażeń ten ruch pozwala jej przenieść się w bezpieczniejsze miejsce, a nikt nie ma tyle burstu na początkowych poziomach, aby wygrać tę przepychankę. Tak na marginesie, to jest dobry powód na oszczędzanie Q na linii. Użyj tej umiejętności na stworach, a Lucian od razu użyje E i pasywkę albo Graves użyje dasha i Q. W tym momencie Caitlyn jest mocno zagrożona. Albo natychmiastowo wystrzeli sieć, zadając mało obrażeń dużym kosztem many (i lekko przegrywając wymianę), albo może próbować odejść i będzie wtedy narażona na bezlitosne ataki ze strony Luciana czy szybkie autoataki i ulepszony pancerz Gravesa.
Na niższych ligach przeciwny ad carry nigdy o tym nie pomyśli, ale kompetentni gracze od razu naskoczą na Caitlyn, która za darmo pozbawiła się Q. Wyjątkiem jest poziom pierwszy (musisz trochę pushować, żeby przeciwnik nie wbił pierwszy drugiego poziomu) lub jeśli przeciwnik nie jest w stanie się zbliżyć (wykorzystał już dasha lub ma mało punktów życia).
Dobra Caitlyn trafi przeciwnika autoatakiem za każdego cs’a, którego on weźmie. To łatwe, jeśli masz odpowiedni rytm na linii – każdy stwór ginie w innym momencie (dzięki temu Cait nie musi wybierać między cs’em a uderzeniem przeciwnika). Ale wiecie co? To są dobre Caitlyn. Świetne Caitlyn trafią co najmniej dwoma autoatakami za każdego cs’a. Oto jak:
Pomyśl o autoataku każdego bohatera jako o umiejętności – ma jakiś zasięg i czas odnowienia, zadany przez prędkość ataku. Na pierwszym poziomie czas odnowienia będzie wynosił około półtorej sekundy. Raczej sporo, prawda?
Wyobraźmy sobie Ezreala, grającego przeciw Caitlyn, który właśnie zamierza zebrać cs’a – widzi, że jeden z wrogich stworów niedługo umrze. Ezreal aktualnie znajduje się za daleko, by go uderzyć, a także poza zasięgiem Caitlyn, bo nie jest głupi (4 autoataki na pierwszym poziomie dały mu popalić). Ale teraz ma cs’a do wzięcia. Podchodzi bliżej.
Caitlyn również obserwuje sytuację, jest nawet kilka sekund do przodu. Zauważyła, że stwór niedługo straci życie i specjalnie powstrzymała się od autoatakowania czegokolwiek, aby pozostać w gotowości do oddania strzału. Strategicznie przyjęła pozycję za stworem z dużą ilością HP w celu zablokowania Q Ezreala. Gdy tylko Ezreal się zbliżył, by zaatakować stwora, Caitlyn oddaje pierwszy strzał… I czeka na jego reakcję.
Ezreal ma ciężki orzech do zgryzienia. Nie widzi dobrego wyjścia z tej sytuacji. Dostał już jednym autoatakiem od Caitlyn, a może stracić jeszcze więcej punktów życia. Może się teraz wycofać, ale za to nie weźmie cs’a. Może oddać strzał w stwora, ale wtedy nie użyje autoataku na Caitlyn, która po prostu znów go uderzy. Nie może oddać Caitlyn z Q, ponieważ zasłoniła się stworem. Może zebrać cs’a i uciec Magicznym Przejściem (E), ale to kosztuje manę i oznacza dużą wygraną dla Cait, która go obiła. Może również zignorować stwora i użyć ofensywnie Magicznego Przejścia (E) oraz Strumienia Esencji (W), ale Mistyczny Strzał (Q) i tak zostanie zablokowany przez stwora stojącego przed Caitlyn. Powinien także pamiętać o tym, że Rozjemca z Piltover nadal znajduje się wśród dostępnych umiejętności przeciwniczki. Tak naprawdę może się tylko modlić, żeby Caitlyn zostawiła go w spokoju, ponieważ może go zranić bardziej w każdym z możliwych scenariuszy.
Tylko że Caitlyn nie da mu spokoju – uważnie śledzi jego każdy ruch, pamiętasz? Jeśli model postaci Ezreala nadal porusza się w jej kierunku po pierwszym strzale, cofnie się o krok i ponownie odda celny strzał po tym, jak Ez weźmie cs’a. Jeśli natomiast jego model odwróci się i zacznie uciekać, Caitlyn zrobi krok do przodu i wtedy zada obrażenia po raz drugi. Jeśli nic nie rozproszy jej uwagi, Caitlyn może utrzymać Ezreala w swoim zasięgu, pozostając poza jego zasięgiem, za każdym razem, gdy ginie stwór. Jeden autoatak, drugi. Ponadto, jeśli Caitlyn będzie miała odczucie, że jej przeciwnik panikuje i całkiem boi się zbliżyć (nie jest zainteresowany, by jej oddać, prezentuje postawę “OMG, ZOSTAW MNIE W SPOKOJU”), Caitlyn może się z nim bawić. Tak długo jak nie wbije się bezmyślnie w supporta, ma przeciwnika przyciśniętego do ściany.
Hmm, to są świetne Caitlyn. Mistrzowskie Caitlyn potrafią jeszcze więcej.
Widzisz, kiedy Caitlyn zatrzymuje się, by strzelić, a przeciwnik nadal się porusza, to po pewnym czasie ucieknie poza jej zasięg, jeśli ich szybkość poruszania się jest taka sama. Caitlyn musi się zatrzymać, żeby wykonać animację autoataku, nie da się tego ominąć. Możesz natomiast ćwiczyć granie nią, żeby ta animacja trwała jak najkrócej, bo i tak musisz jakąś chwilę odczekać.
Powiedzmy, że Caitlyn zauważyła okazję do obicia przeciwnika, klika na niego i strzela od razu, gdy znajdzie się w zasięgu (650). W momencie rozpoczęcia animacji przeciwnik odwraca się i ucieka, a Caitlyn już go nie dosięgnie. Oddała strzał z maksymalnej odległości, w czasie trwania animacji przeciwnik zdążył wyjść poza jej zasięg (około 675). Zatem trafiła go tylko raz. Zamiast klikać bezpośrednio w przeciwnika, dlaczego by nie zbliżyć się odrobinę i oddać pierwszego strzału z odległości około 625 jednostek? Jeśli nie jest to Ashe, Kog’Maw (z W) ani Jinx (Q), to nadal nie są w stanie ci oddać zanim zaczniesz się wycofywać, a Caitlyn ma w tym momencie jeszcze około 25 jednostek zapasu, aby atakować podczas odwrotu.
Innymi słowy, gracze, którzy grają mistrzowsko Caitlyn, potrafią postawić przeciwnika w środku obszaru optymalnej odległości (650 minus jego zasięg) zamiast na jego skraju. Wtedy jeszcze trudniej jest mu uciec. Weźmy do tego jeszcze dobre wyczucie i przewidywanie jego ruchów, a przeciwnik nie będzie w stanie się pozbierać.