Jak wiemy League of Legends ciągle się zmienia, a z sezonu na sezon ciężko o uniwersalne porady dla dolnej alei. Przedstawiamy zaktualizowaną wersję starszego wpisu, który znajdziecie tutaj. Mimo tych zmian dobrym supportem trzeba być zawsze, więc przejdźmy do porad.
#1 Gdy uczysz się supportować, lepiej żebyś był troszeczkę zbyt agresywny (nawet jeżeli doprowadzi to do kilku Twoich śmierci), niż pasywny (w ten sposób nigdy nie dowiesz się na ile możesz sobie pozwolić).
#2 Wardy są niezbędne zarówno do pasywnej jak i agresywnej gry. Potyczka 2vs3 nigdy nie jest korzystnym rozwiązaniem.
#3 Jedną z najlepszych chwil do zainicjowania walki jest moment, w którym przeciwnik zbliża się, aby last hitować miniona. Kiedy AD Carry to robi, ukarz go.
#4 Gdy decydujesz się na wymianę z przeciwnikami bierz pod uwagę wielkość fal minionów w pobliżu. Czasami, zwłaszcza w początkowej fazie gry, miniony potrafią zadać więcej obrażeń, niż championi. OP!
#5 Dobry support to taki, który zna cooldowny własnych skilli. Lepszy orientuje się w cooldownach swojego AD Carry. Za to najlepszy jest świadom cooldownów swoich przeciwników.
#6 Summoner spelle (czary przywoływacza) mają ogromne znaczenie. Gdy Twoje są dostępne, podczas gdy przeciwnicy mają swoje na cooldownie, masz ogromną przewagę w walce 2vs2.
#7 Najlepszym momentem do inicjacji jest chwila, w której zainicjowanie jest złym pomysłem dla przeciwnika. Przykładowo: level up przed przeciwnikiem.
#8 Podczas gry na linii przyglądaj się zarówno HP jak i manie przeciwnika (znajomość kosztów many to świetny sposób na wypracowanie przewagi).
#9 Grając ranged supportem przeciwko melee supportowi zwarduj krzak, w którym siedzi i staraj unikać się jego inicjacji. Obijaj przy pomocy autoattacków i umiejętności. Warto pamiętać, że ich skille inicjacyjne mają duży cooldown.
#10 Grając przeciwko AD Carry z Cleansem (Oczyszczeniem) upewnij się, że użyje go gdy zostanie zestunowany, a dopiero potem umieść na nim exhausta (w ten sposób otrzyma on debuff na zadawane obrażenia).
#11 Grając melee supportem przeciwko ranged supportowi Twoim celem jest jak najszybsze wbicie 2 lvla i natychmiastowa inicjacja. Następnie musisz być o wiele bardziej ostrożny z inicjowaniem, nie zapomnij o zwardowaniu krzaków, w których przesiaduje Twój przeciwnik. Unikaj otrzymywania niepotrzebnych obrażeń, graj na całego.
#12 Grając przeciwko AD Carry z Cleansem podczas gdy masz ultimate oparty na CC (Sona, Leona itd.) postaraj się go użyć jak najszybciej, żeby zmusić przeciwnika do spalenia jego czaru. Cleanse ma cooldown trwający 210 sekund, podczas gdy ultimate’y odnawiają się mniej więcej połowę szybciej (~120 sekund). W ten sposób otworzysz sobie minutowe okienko, aby wykorzystać pełen potencjał Twojego ultimate’a.
#13 Obserwuj sposób gry swoich przeciwników. Jeżeli większość czasu grają pasywnie, a nagle stają się agresywni to należy spodziewać się junglera w pobliżu linii.
#14 Staraj się kontrolować, jak długo linia przeciwnika jest zwardowana. Chwila w której tracą oni wizję jest idealnym momentem na ganka ze strony Waszego junglera.
#15 Jeżeli chcesz uzyskać 2 poziom przed przeciwnikami pomagaj swojemu strzelcowi w przepychaniu pierwszej fali przy pomocy swoich autoataków.
#16 Autoattack. Używaj autoattacku! Będąc ranged, używaj swoich skilli i autoattacków do obijania przeciwnika. Jako melee, pamiętaj o AA podczas potyczek.
#17 Pamiętaj, że zazwyczaj nietypowy przedmiot startowy może okazać się najlepszy (np. Rakan z niebieskim przedmiotem).
#18 Pamiętaj o tym, jak ważne są wardy, więc grając z Reliktową Tarczą staraj się podbierać cannon miniony.
#19 Przedmioty powinieneś dopasowywać do potrzeb swojego strzelca. Kup Naszyjnik Żelaznych Solari jeśli przeciwnicy dysponują dużym burstem lub Tygiel Mikaela jeśli przeciwnicy posiadają mocne CC.
#20 Komunikacja jest ważna. Staraj się pingować czary przywoływacza, które zużył przeciwnik.
#21 Janna jest świetna przeciwko Leonie. Jej huragan praktycznie uniemożliwia jej inicjację przy pomocy przyciągnięcia.
#22 Jeśli przeciwny jungler jest postacią, która lubi podkraść buffa oponenta, zwarduj go dla swojego junglera.
#23 Czasami zestunowanie przeciwnego tanka nie jest złym pomysłem. Jeżeli ich tanki padną przed Waszymi jest spora szansa, że walka zakończy się wygraną.
#24 Ciasteczka dostępne w specjalizacjach odnawiają natychmiastowo małą część zdrowia. Użyj ich aby przeżyć podpalenie przeciwnika.
#25 Masz problem z wycelowaniem Q jako Nami? Staraj się przewidzieć miejsce, w którym przeciwny AD Carry stanie aby last hitować miniony i tam wymierz swoją umiejętność.
#26 Gdy używasz E Lulu na przeciwniku, Pix pojawi się za jego plecami. Gdy zaczynają się cofać masz pewność, że trafisz go przy pomocy swojego Q.
#27 Wartość zadanych obrażeń jest obliczana w chwili trafienia. Jeżeli grasz Janną, a Twoja Ashe użyje W to nadal możesz skorzystać ze swojej tarczy by zwiększyć zadane przez niej obrażenia. Wystarczy, że Twoja tarcza trafi na nią przed tym jak wspomniane wcześniej W uderzy przeciwnika.
#28 Zależnie od możliwości swojej postaci oraz sojuszniczego strzelca wybieraj między Podpaleniem, a Wyczerpaniem. Nie zawsze jest to tak oczywisty wybór.
#29 Jeżeli grając Soraką spodziewasz się, że przeciwnik zaraz sflashuje, żeby zainicjować walkę możesz użyć pod siebie E. Pokrzyżuje to jego plany.
#30 E Lulu jest jedną z nielicznych umiejętności, która odkrywa niewidzialne cele. Możesz być prawdziwym koszmarem przeciwnej
#31 Jeżeli grasz Blitzcrankiem przeciwko championowi z możliwością szybkiej ucieczki (np. Ezreal) możesz skorzystać z faktu, że zawsze wystrzeliwujesz prawą dłoń podczas swojego graba. Przy odrobinie celności daje to możliwość na wymierzenie Q pomiędzy minionami nie dając przeciwnikowi czasu na reakcję.
#32 Podczas potyczek 2vs2 wizja w krzakach jest naprawdę ważna. Utrata z oczu przeciwnika z niskim HP może kosztować Cię wiele niepotrzebnych obrażeń spowodowanych facecheckiem.
#33 AD Carry mają na ogół dłuższe CD na swoich summoner spellach, niż supporty. Wykorzystaj to na swoją korzyść.
#34 Wiele skillshotów ma dłuższy zasięg, niż jest to pokazane w grze. Wykorzystaj to grając Blitzcrankiem i Zyrą.
#35 Kontroluj falę minionów. Jeżeli wielka fala napiera na Waszą dwójkę, autoattackuj miniony aby ułatwić last hitowanie Twojemu AD carry. Natomiast, gdy chcecie cofnąć się do fontanny spushujcie swoją linię jak najmocniej. W ten sposób utracicie mniej farmy i utrudnicie last hitowanie przeciwnikowi.
#36 Jeżeli przeciwny Taric zacznie szarżować na Ciebie z opalonym E zrób krok w lewo lub prawo. Jest to łatwa do uniknięcia umiejętność.
#37 Tarcza Janny to świetna umiejętność. Na linii pozwala na ochronę przed dużą ilością obrażeń, za to podczas większych walk o wiele bardziej opłaca się jej użyć ofensywnie (ze względu na duży buff do obrażeń).
#38 Postaraj się skorzystać z możliwości zmiany trybu wyświetlania zasięgu skillshotów. Jest to słaby pomysł na Blitzcranku, za to grając Lulu odczujesz ogromną różnicę na plus.
#39 Sightstone został usunięty, więc większy nacisk kładź na kupowanie Control Wardów.
#40 O wiele bardziej opłaca się skorzystać z do połowy naładowanego ultimate’a Nunu na 4 przeciwnikach, niż w pełni naładowanego na jednym.
#41 Jeżeli grasz w towarzystwie Thresha, z łaski swej klikaj prawym przyciskiem na jego latarnię. Dzięki.
#42 Rzucając do kogoś swoje W jako Thresh celuj w miejsce, gdzie sojusznik będzie się znajdywał w momencie, gdy latarnia wyląduje na ziemi.
#43 Darmowy harass to najlepszy harass, jeżeli jesteś w stanie poczęstować przeciwnika choćby jednym autoattackiem nie otrzymując przy tym żadnych obrażeń to wiedz, że dokonałeś najlepszej możliwej wymiany.
#44 Używaj krzaków na swoją korzyść. Jest to wyjątkowo przydatne dla championów jak Thresh czy Zyra, których umiejętności łatwiej trafić z zaskoczenia.
#45 Jeżeli chcesz sprawdzić czy określone krzaki są zwardowane, stań w nich w pobliżu przeciwnych minionów. Jeżeli zaczną Cię atakować to możesz mieć pewność, że wróg zadbał o wizję w tym miejscu.
#46 Jeżeli decydujesz się na potyczkę z Vayne po 6 levelu pamiętaj o tym, żeby użyć wszystkich swoich środków do ujawnienia jej ( jeśli takowe posiadasz ). Znacznie ułatwi Wam to wygranie potyczki.
#47 Q Leony resetuje jej autoattack ale ma długą animację. Zaraz po zadaniu obrażeń przy pomocy tej umiejętności rusz się trochę do przodu, aby wykonać kolejny autoattack (przydatne przy usuwaniu wardów, które przeciwnik postawił zaraz obok Was).
#48 Grając Alistarem używaj najpierw W, a w trakcie tej animacji Q. Sprawdza się to jako genialna inicjacja.
#49 Mając wciśnięty TAB możesz najechać na summoner spelle (czary przywoływacza) przeciwnika i upewnić się czy stosuje standardowy zestaw. Często mogliśmy zauważyć strzelca z Oczyszczeniem lub Barierą.
#50 Bądź miły dla innych w solo queue jeżeli zależy Ci na wygranej. Bycie chamskim prowokuje ludzi do trollowania czego chyba każdy z nas wolałby uniknąć.