logo

Zachowanie supporta podczas starć drużynowych

Tydzień supportów

Support niewątpliwie wywiera presję, a jego wkład w walkach drużynowych jest nieoceniony. Wspierający potrafią udowodnić swoją wartość na wiele sposobów, czy to przez ochronę sojuszników, dobrą inicjacje efektami kontroli tłumu, czy też swoimi potężnymi przedmiotami. Jednak zachowanie supporta w potyczkach potrafi być skomplikowane, a ilość możliwości działań, jakie może podjąć wspierający, jest ogromna.

Przed rozpoczęciem walki

Teamfight – Starcie, w którym uczestniczą wszyscy bohaterowie obu drużyn (lub ich większość).

Przed rozpoczęciem walki support powinien skupić się na trzech zadaniach:

  • Zapewnienie wizji na obszarze teamfightu oraz jego okolicach
  • Bycie w pobliżu naszego strzelca lub innych bohaterów zadających obrażenia (aby zapewnić im bezpieczeństwo)
  • Inicjacja walki, o ile drużyna nie posiada inicjatora, a my mamy ku temu możliwość

Miejsc na rozpoczęcie walki drużynowej może być mnóstwo i nigdy nie da się go w pełni przewidzieć. Najczęściej dzieją się one pod ważnymi celami, takimi jak Baron, Dragon, wieże, inhibitory czy środkowa aleja – musimy szczególnie zadbać o wizję właśnie w tych miejscach.

Pamiętajmy, by być obok naszej drużyny w chwili rozpoczęcia walki. Wspierający pełnią istotną rolę podczas tych starć, często decydując o jej końcowym przebiegu. Nasza obecność jest niezbędna, by zapewnić drużynie zwycięstwo.

Inicjacja walki dotyczy tylko niektórych bohaterów, którzy posiadają narzędzia na jej rozpoczęcie. Przykładem może być blitzcrank Blitzcrank, który może przyciągnąć wroga do sojuszniczej drużyny, zmuszając jego sprzymierzeńców do ataku w celu uratowania ofiary. Innym przykładem jest leona Leona, która potrafi wkroczyć w sam środek wrogiej drużyny i nałożyć mnóstwo efektów kontroli tłumu, unieszkodliwiając w ten sposób na moment rywali. Niektórzy wspierający, np. soraka Soraka, janna Janna czy karma Karma nie dysponują narzędziami inicjującymi – powinni skupić się tylko na ochronie swojego strzelca.

Obowiązki supporta podczas walki drużynowej

Rola wspierającego w walkach drużynowych jest zależna od bohatera oraz preferowanego stylu gry gracza. Konieczne jest więc podzielenie tej sekcji na kilka kategorii.

Zapewnianie ochrony

Przykładowi bohaterowie: alistar Alistar, bard Bard, braum Braum, ivern Ivern, janna Janna, karma Karma, kayle Kayle, lulu Lulu, nami Nami, rakan Rakan, sona Sona, soraka Soraka, tahmkench Tahm Kench, taric Taric, thresh Thresh, zilean Zilean.

Ochrona pozostałych członków drużyny to podstawowe zadanie każdego supporta podczas teamfightu. Sztandarowymi przykładami tej funkcji są janna Janna oraz soraka Soraka, których zestaw umiejętności został idealnie przystosowany do kompleksowej ochrony.

Należy pamiętać, że praktycznie każdy support ma przynajmniej jedną umiejętność, którą można wykorzystać w ramach ochrony swojego strzelca lub maga. Nawet mając dodatkową funkcję podczas walk drużynowych (np. zadawanie obrażeń), konieczne jest przemyślenie, czy nasze zdolności nie zostaną lepiej spożytkowane do bronienia sprzymierzeńców. Przykład? morgana Morgana może użyć swojego morganaq Mrocznego Uwiązania do podtrzymania inicjacji oraz zadania obrażeń, lecz także w celu ochrony strzelca i zatrzymania szarżującego asasyna.

Pamiętajmy zatem, że ochrona nie opiera się tylko na uleczaniu, nakładaniu tarcz i przyznawaniu wzmocnień, lecz także na osłabianiu rywali oraz powstrzymaniu ich przed atakiem.

Ochrona pozostałych członków drużyny to podstawowe zadanie każdego supporta podczas teamfightu.

Podtrzymanie inicjacji

Przykładowi bohaterowie: alistar Alistar, annie Annie, bard Bard, blitzcrank Blitzcrank, brand Brand, braum Braum, ivern Ivern, leona Leona, lux Lux, morgana Morgana, nami Nami, nautilus Nautilus, nunu Nunu, rakan Rakan, sona Sona, taric Taric, thresh Thresh, zyra Zyra

Podtrzymanie inicjacji polega na nałożeniu własnych efektów kontroli tłumu, które jeszcze bardziej unieszkodliwią rywali. Szczególnie cenione są tutaj ogłuszenia obszarowe.

Po podtrzymaniu inicjacji, skupiamy się na innych zadaniach – ochronie strzelca oraz zadawaniu lub tankowaniu obrażeń.

Tankowanie obrażeń

Tankowanie – Przyjmowanie na siebie ataków przeciwnika, zapewniając w ten sposób ochronę sprzymierzeńcom.

Przykładowi bohaterowie: alistar Alistar, blitzcrank Blitzcrank, braum Braum, leona Leona, nautilus Nautilus, nunu Nunu, tahmkench Tahm Kench, taric Taric, thresh Thresh

Jeśli dysponujemy solidną wytrzymałością, możemy przyjmować na siebie jak najwięcej obrażeń. Dzięki temu wróg użyje je na nas, a nie na wrażliwszych sprzymierzeńcach. Bardzo przydatne są tutaj tarcze absorbujące obrażenia oraz przedmioty dostarczające zdrowie i pancerz/odporność na magię.

Jeśli będziemy musieli ofiarować swoje życie za pozostałych sprzymierzeńców, którzy ostatecznie zwyciężą w walce drużynowej, to nasza praca została wykonana poprawnie. Oczywiście – jeśli to możliwe, lepiej nie umierać. 😉

Zadawanie obrażeń

Przykładowi bohaterowie: annie Annie, brand Brand, karma Karma, kayle Kayle, lux Lux, morgana Morgana, nunu Nunu, velkoz Vel’Koz, zilean Zilean, zyra Zyra

Możemy kupować przedmioty ze sporą dawką mocy umiejętności, by zadawać duże obrażenia. Jeśli się przyjrzymy powyższym bohaterom, zauważymy, iż umiejętności każdego z nich mają dodatkowe funkcje. Przykładowo lux Lux zapewnia wiele obszarowych efektów kontroli tłumu oraz dysponuje tarczą. zileanq Q Zileana może zadać solidne obrażenia obszarowe, lecz także ogłuszyć wrogów. Pamiętajmy, że grając supportem głównym celem jest ochrona strzelca. Trzeba zatem bardzo dokładnie się zastanowić – wykorzystać swoje umiejętności do zadania obrażeń czy lepiej pozostawić je do ochrony sprzymierzeńców? Są to kluczowe decyzje w przypadku wspierających tego typu.

Jeśli w naszej drużynie na innych pozycjach brakuje postaci zadających obrażenia magiczne, powinniśmy być bardziej przychylni do zadawania obrażeń i skupieniu się na przedmiotach z mocą umiejętności. Pamiętajmy jednak – zawsze grając supportem (nawet bazującym na mocy umiejętności), musimy zakupić przedmiot generujący sightstone totemy. Dbanie o wizję zawsze jest naszym obowiązkiem!

Inne użyteczne możliwości

Wspierający podczas walk drużynowych dysponują także innymi narzędziami, które mogą przechylić szalę zwycięstwa na korzyść ich drużyny. Są to przedmioty oraz Czary Przywoływacza, o których aktywacji zawsze należy pamiętać.

Przedmioty

Przedmioty dla wspierających skupione są na zwiększeniu możliwości obrony sojuszniczej drużyny. Itemy, które najczęściej są widywane w ekwipunku supporta to:

  • redemption Odkupienie
  • locketoftheironsolari Naszyjnik Żelaznych Solari
  • mikaelscrucible Tygiel Mikaela.

Każdy z wymienionych przedmiotów ma ogromny wpływ na przebieg walk drużynowych i potrafią obrócić ich wynik do góry nogami. W używaniu redemption Odkupienia ważne jest doliczenie opóźnienia, które wynosi 2,5 sekundy. Powinniśmy starać się uleczyć jak najwięcej sojuszników. Gdy przeciwnik zaczyna iść na całość i aktywuje umiejętności z ogromnymi obrażeniami, powinniśmy użyć locketoftheironsolari Naszyjnika Żelaznych Solari, który włączony w odpowiednim momencie, znacząco złagodzi otrzymane obrażenia. Ostatnim wymienionym wcześniej przedmiotem, który jest ceniony w ekwipunkach supportów, jest mikaelscrucible Tygiel Mikaela. Pozwala on na zdjęcie większości efektów kontroli tłumu, a przy pomyślnej negacji efektu, zapewni osobie oczyszczonej premię do prędkości ruchu. Ponadto zapewnia on bierny bonus wzmacniający jakość uleczeń oraz tarcz.

Przedmiotów jest oczywiście więcej, lecz w chwili obecnej te trzy są najpopularniejsze i warto rozpatrzyć ich zakup. Poza nimi, oczywiście nie zapominajmy aktywować talismanofascension Talizmanu Wstąpienia, frostqueensclaim Roszczenia Królowej Lodu lub faceofthemountain Oblicza Góry, gdyż ich efekty działają na korzyść drużyny.

O skuteczności sightstone Kamienia Widzenia oraz jego ulepszeń chyba nie trzeba wspominać. O wizję trzeba dbać obowiązkowo. Jeśli jeszcze nie opanowałeś kwestii wardowania, musisz się tego nauczyć jak najszybciej.

Wardowanie – Zapewnianie wizji na mapie za pomocą yellowtrinket1 talizmanów oraz sightstonecontrolward Totemów.

Zapoznaj się ze szczegółowym poradnikiem dotyczącym wardowania! (KLIK)

Czary Przywoływacza

Kolejną możliwością na przechylenie szali zwycięstwa na swoją stronę są Czary Przywoływacza. Nieważne czy jest to exhaust Wyczerpanie, czy ignite Podpalenie – zawsze są użyteczne podczas starć drużynowych. Zmniejszenie obrażeń i spowolnienie prędkości ruchu wynikające z exhaust Wyczerpania może unieszkodliwić nawet najpotężniejszych zabójców, takich jak zed Zed czy katarina Katarina. Gdy przeciwnik zaatakuje naszego strzelca z zamiarem zabicia go, używamy naszego czaru i skutecznie niwelujemy jego obrażenia. Spowolnienie, które następuje wraz ze zmniejszeniem obrażeń, pozwoli nam na eliminację wkraczającego rywala oraz utrudnienie mu pogoni za uciekającymi sojusznikami. W przypadku ignite Podpalenia, staramy się go użyć na postaci, która otrzymuje najwięcej leczenia. Może to być swain Swain lub wrogi strzelec, którego leczy soraka Soraka. Możemy też zwyczajnie dodać obrażeń przy pomocy tego czaru lub dobić uciekającego wroga.

Wskazówki dla danych bohaterów

Poniżej zostały zamieszczone krótkie wskazówki dla najpopularniejszych wspierających bohaterów. Dotyczą one ich zachowania podczas walk drużynowych.

  • alistar Alistar – alistarr Ulti Alistara umożliwia mu rewelacyjne tankowanie nawet z niewielką ilością zdrowia. Warto go użyć wtedy, gdy mamy na sobie dowolny efekt kontroli tłumu.
  • annie Annie – Ogłuszenie z anniep umiejętności pasywnej Annie jest znakomitym narzędziem do inicjacji, lecz w końcowej fazie walki drużynowej znakomicie nadaje się do ochrony sprzymierzeńców.
  • bard Bard bardr R Barda to niesamowita umiejętność mająca ogromny wpływ na losy teamfightu. Odpowiednie jej użycie może zapewnić łatwą wygraną, lecz chybienie lub aktywacja w nieodpowiedniej chwili przyniesie katastrofalne skutki.
  • blitzcrank Blitzcrank – Trafienie przeciwnika z blitzcrankq Q w połączeniu z podrzutem (blitzcranke E) oraz uciszeniem (blitzcrankr R) może zagwarantować pojedyncze zabójstwo, o ile reszta drużyny zaatakuje trafiony cel.
  • brand Brand – brandq Q Branda czasem lepiej jest zostawić do ogłuszenia nacierającego przeciwnika niż w używać go ofensywnie.
  • braum Braum – O ile to możliwe, starajmy się zaatakować każdego przeciwnika za pomocą braumq Q lub autoataku, aby sprzymierzeńcy mogli nałożyć jak najwięcej braump ogłuszeń.
  • janna Janna – Obowiązkiem Janny jest ochrona własnego strzelca. Nikt nie robi tego tak skutecznie jak ona. Jeśli ktoś zbliży się niebezpiecznie blisko do naszego sprzymierzeńca, nie wahajmy się aktywować jannar Monsunu.
  • karma Karma – Karma dzięki swojej karmar Mantrze może mieć wielki wpływ na ostateczny wynik teamfightu. W dłuższych walkach drużynowych, powinna ona być w stanie zaktywować Mantrę dwukrotnie.
  • kayle Kayle – Poprawna aktywacja kayler R jest bardzo istotna. Pamiętajmy – nasi sojusznicy są ważniejszym celem od nas, lecz jeśli mamy umrzeć jako pierwsi i wcale nie używać tej umiejętności, to lepiej uruchomić ją na sobie.
  • leona Leona – Leona rewelacyjnie czuje się w samym centrum walki. Nakładajmy jak najwięcej ładunków leonap Słonecznego Blasku na rywalach, by spotęgować otrzymywane przez nich obrażenia.
  • lulu Lulu – Na samym początku warto rzucić lulue Na pomoc, Pix! do sojuszniczego strzelca, by zwiększyć zadawane przez niego obrażenia. Później ta umiejętność świetnie nadaje się do osłaniania sprzymierzeńców.
  • lux Lux luxr Superumiejętność Lux chwilowo dostarcza wizji na dalekim zasięgu. Świetnie się to sprawdza podczas pogoni za uciekającym wrogiem.
  • morgana Morgana – Złapanie jak najwięcej rywali w sidła morganar Kajdan Duszy to obowiązek każdej Morgany.
  • nami Nami – Użycie namir R tuż po rozpoczęciu walki drużynowej zwiększa szansę na trafienie wszystkich rywali.
  • nautilus Nautilus – Nautilus dzięki swoim nieziemskim efektom kontroli tłumu stanowi rewelacyjną ochronę dla strzelca oraz maga. Tylko głupcy ruszą do ataku, gdy w pobliżu czyha Nautilus.
  • nunu Nunu – Użycie nunuw Wrzącej Krwi na sojuszniczych strzelcach jest obowiązkiem każdego Nunu.
  • rakan Rakan – Rakan znakomicie podtrzymuje inicjację. Może on dołączyć do inicjatora za pomocą rakane E, zaktywować rakanr Lotność na przeciwnikach, wyrzucić ich w powietrze dzięki rakanw Wielkiemu Wejściu, a następnie powrócić do reszty drużyny dzięki ponownej aktywacji rakane E.
  • sona Sona – Może być to trudne, lecz bądźmy w pobliżu sprzymierzeńców, by zapewnić im bonusy z aur. Uważajmy jednak, aby nie narazić się na ostrzał ze strony wrogów.
  • soraka Soraka – Soraka często skupia uwagę wrogów i jest pierwszym celem do ostrzału. Podczas walk drużynowych zawsze należy stać z tyłu i ograniczyć swoją pracę do leczenia sprzymierzeńców.
  • tahmkench Tahm Kench – Lepiej jest pożreć wrogiego asasyna i wyrzucić go w sam środek walki, niż zjeść strzelca – wówczas asasyn zaatakuje Tahm Kencha, a sojusznicza drużyna pozbawiona jest cennego źródła obrażeń.
  • taric Taric – Użycie taricw Bastionu na inicjującym bohaterze umożliwi dodatkowe ogłuszenie rywali za pomocą tarice E Tarika.
  • thresh Thresh – Grając Threshem warto dorzucić swoje pięć groszy przy inicjacji, a następnie wycofać się i skupić tylko na ochronie najważniejszych celów w drużynie.
  • zilean Zilean zileane Przyśpieszenie inicjującego sprzymierzeńca może okazać się zaskakujące dla rywali, co uniemożliwi im skontrowanie inicjacji.
  • zyra Zyra – Zaktywowanie zyrar R na roślinach zwiększy ich prędkość ataku, dzięki czemu Zyra jest w stanie zadać jeszcze większe obrażenia.
Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.




Top