- Zachowanie supporta podczas fazy linii (już dostępne!)
- Zachowanie supporta podczas walk drużynowych
- Rozpoczynanie potyczek drużynowych jako support (już dostępne!)
- Szczegółowy poradnik dotyczący wardowania (już dostępne!)
- Nietypowe picki na dolną aleję (już dostępne!)
- Wspieranie drużyny poza dolną aleją (już dostępne!)
- Niespodzianka! (już dostępne!)
Support niewątpliwie wywiera presję, a jego wkład w walkach drużynowych jest nieoceniony. Wspierający potrafią udowodnić swoją wartość na wiele sposobów, czy to przez ochronę sojuszników, dobrą inicjacje efektami kontroli tłumu, czy też swoimi potężnymi przedmiotami. Jednak zachowanie supporta w potyczkach potrafi być skomplikowane, a ilość możliwości działań, jakie może podjąć wspierający, jest ogromna.
Teamfight – Starcie, w którym uczestniczą wszyscy bohaterowie obu drużyn (lub ich większość).
Przed rozpoczęciem walki support powinien skupić się na trzech zadaniach:
- Zapewnienie wizji na obszarze teamfightu oraz jego okolicach
- Bycie w pobliżu naszego strzelca lub innych bohaterów zadających obrażenia (aby zapewnić im bezpieczeństwo)
- Inicjacja walki, o ile drużyna nie posiada inicjatora, a my mamy ku temu możliwość
Miejsc na rozpoczęcie walki drużynowej może być mnóstwo i nigdy nie da się go w pełni przewidzieć. Najczęściej dzieją się one pod ważnymi celami, takimi jak Baron, Dragon, wieże, inhibitory czy środkowa aleja – musimy szczególnie zadbać o wizję właśnie w tych miejscach.
Pamiętajmy, by być obok naszej drużyny w chwili rozpoczęcia walki. Wspierający pełnią istotną rolę podczas tych starć, często decydując o jej końcowym przebiegu. Nasza obecność jest niezbędna, by zapewnić drużynie zwycięstwo.
Inicjacja walki dotyczy tylko niektórych bohaterów, którzy posiadają narzędzia na jej rozpoczęcie. Przykładem może być Blitzcrank, który może przyciągnąć wroga do sojuszniczej drużyny, zmuszając jego sprzymierzeńców do ataku w celu uratowania ofiary. Innym przykładem jest Leona, która potrafi wkroczyć w sam środek wrogiej drużyny i nałożyć mnóstwo efektów kontroli tłumu, unieszkodliwiając w ten sposób na moment rywali. Niektórzy wspierający, np. Soraka, Janna czy Karma nie dysponują narzędziami inicjującymi – powinni skupić się tylko na ochronie swojego strzelca.
Rola wspierającego w walkach drużynowych jest zależna od bohatera oraz preferowanego stylu gry gracza. Konieczne jest więc podzielenie tej sekcji na kilka kategorii.
Zapewnianie ochronyPrzykładowi bohaterowie: Alistar, Bard, Braum, Ivern, Janna, Karma, Kayle, Lulu, Nami, Rakan, Sona, Soraka, Tahm Kench, Taric, Thresh, Zilean.
Ochrona pozostałych członków drużyny to podstawowe zadanie każdego supporta podczas teamfightu. Sztandarowymi przykładami tej funkcji są Janna oraz Soraka, których zestaw umiejętności został idealnie przystosowany do kompleksowej ochrony.
Należy pamiętać, że praktycznie każdy support ma przynajmniej jedną umiejętność, którą można wykorzystać w ramach ochrony swojego strzelca lub maga. Nawet mając dodatkową funkcję podczas walk drużynowych (np. zadawanie obrażeń), konieczne jest przemyślenie, czy nasze zdolności nie zostaną lepiej spożytkowane do bronienia sprzymierzeńców. Przykład? Morgana może użyć swojego Mrocznego Uwiązania do podtrzymania inicjacji oraz zadania obrażeń, lecz także w celu ochrony strzelca i zatrzymania szarżującego asasyna.
Pamiętajmy zatem, że ochrona nie opiera się tylko na uleczaniu, nakładaniu tarcz i przyznawaniu wzmocnień, lecz także na osłabianiu rywali oraz powstrzymaniu ich przed atakiem.
Podtrzymanie inicjacjiOchrona pozostałych członków drużyny to podstawowe zadanie każdego supporta podczas teamfightu.
Przykładowi bohaterowie: Alistar, Annie, Bard, Blitzcrank, Brand, Braum, Ivern, Leona, Lux, Morgana, Nami, Nautilus, Nunu, Rakan, Sona, Taric, Thresh, Zyra
Podtrzymanie inicjacji polega na nałożeniu własnych efektów kontroli tłumu, które jeszcze bardziej unieszkodliwią rywali. Szczególnie cenione są tutaj ogłuszenia obszarowe.
Po podtrzymaniu inicjacji, skupiamy się na innych zadaniach – ochronie strzelca oraz zadawaniu lub tankowaniu obrażeń.
Tankowanie obrażeńTankowanie – Przyjmowanie na siebie ataków przeciwnika, zapewniając w ten sposób ochronę sprzymierzeńcom.
Przykładowi bohaterowie: Alistar, Blitzcrank, Braum, Leona, Nautilus, Nunu, Tahm Kench, Taric, Thresh
Jeśli dysponujemy solidną wytrzymałością, możemy przyjmować na siebie jak najwięcej obrażeń. Dzięki temu wróg użyje je na nas, a nie na wrażliwszych sprzymierzeńcach. Bardzo przydatne są tutaj tarcze absorbujące obrażenia oraz przedmioty dostarczające zdrowie i pancerz/odporność na magię.
Jeśli będziemy musieli ofiarować swoje życie za pozostałych sprzymierzeńców, którzy ostatecznie zwyciężą w walce drużynowej, to nasza praca została wykonana poprawnie. Oczywiście – jeśli to możliwe, lepiej nie umierać. 😉
Zadawanie obrażeńPrzykładowi bohaterowie: Annie, Brand, Karma, Kayle, Lux, Morgana, Nunu, Vel’Koz, Zilean, Zyra
Możemy kupować przedmioty ze sporą dawką mocy umiejętności, by zadawać duże obrażenia. Jeśli się przyjrzymy powyższym bohaterom, zauważymy, iż umiejętności każdego z nich mają dodatkowe funkcje. Przykładowo Lux zapewnia wiele obszarowych efektów kontroli tłumu oraz dysponuje tarczą. Q Zileana może zadać solidne obrażenia obszarowe, lecz także ogłuszyć wrogów. Pamiętajmy, że grając supportem głównym celem jest ochrona strzelca. Trzeba zatem bardzo dokładnie się zastanowić – wykorzystać swoje umiejętności do zadania obrażeń czy lepiej pozostawić je do ochrony sprzymierzeńców? Są to kluczowe decyzje w przypadku wspierających tego typu.
Jeśli w naszej drużynie na innych pozycjach brakuje postaci zadających obrażenia magiczne, powinniśmy być bardziej przychylni do zadawania obrażeń i skupieniu się na przedmiotach z mocą umiejętności. Pamiętajmy jednak – zawsze grając supportem (nawet bazującym na mocy umiejętności), musimy zakupić przedmiot generujący totemy. Dbanie o wizję zawsze jest naszym obowiązkiem!
Wspierający podczas walk drużynowych dysponują także innymi narzędziami, które mogą przechylić szalę zwycięstwa na korzyść ich drużyny. Są to przedmioty oraz Czary Przywoływacza, o których aktywacji zawsze należy pamiętać.
PrzedmiotyPrzedmioty dla wspierających skupione są na zwiększeniu możliwości obrony sojuszniczej drużyny. Itemy, które najczęściej są widywane w ekwipunku supporta to:
- Odkupienie
- Naszyjnik Żelaznych Solari
- Tygiel Mikaela.
Każdy z wymienionych przedmiotów ma ogromny wpływ na przebieg walk drużynowych i potrafią obrócić ich wynik do góry nogami. W używaniu Odkupienia ważne jest doliczenie opóźnienia, które wynosi 2,5 sekundy. Powinniśmy starać się uleczyć jak najwięcej sojuszników. Gdy przeciwnik zaczyna iść na całość i aktywuje umiejętności z ogromnymi obrażeniami, powinniśmy użyć Naszyjnika Żelaznych Solari, który włączony w odpowiednim momencie, znacząco złagodzi otrzymane obrażenia. Ostatnim wymienionym wcześniej przedmiotem, który jest ceniony w ekwipunkach supportów, jest Tygiel Mikaela. Pozwala on na zdjęcie większości efektów kontroli tłumu, a przy pomyślnej negacji efektu, zapewni osobie oczyszczonej premię do prędkości ruchu. Ponadto zapewnia on bierny bonus wzmacniający jakość uleczeń oraz tarcz.
Przedmiotów jest oczywiście więcej, lecz w chwili obecnej te trzy są najpopularniejsze i warto rozpatrzyć ich zakup. Poza nimi, oczywiście nie zapominajmy aktywować Talizmanu Wstąpienia, Roszczenia Królowej Lodu lub Oblicza Góry, gdyż ich efekty działają na korzyść drużyny.
O skuteczności Kamienia Widzenia oraz jego ulepszeń chyba nie trzeba wspominać. O wizję trzeba dbać obowiązkowo. Jeśli jeszcze nie opanowałeś kwestii wardowania, musisz się tego nauczyć jak najszybciej.
Czary PrzywoływaczaWardowanie – Zapewnianie wizji na mapie za pomocą talizmanów oraz Totemów.
Zapoznaj się ze szczegółowym poradnikiem dotyczącym wardowania! (KLIK)
Kolejną możliwością na przechylenie szali zwycięstwa na swoją stronę są Czary Przywoływacza. Nieważne czy jest to Wyczerpanie, czy Podpalenie – zawsze są użyteczne podczas starć drużynowych. Zmniejszenie obrażeń i spowolnienie prędkości ruchu wynikające z Wyczerpania może unieszkodliwić nawet najpotężniejszych zabójców, takich jak Zed czy Katarina. Gdy przeciwnik zaatakuje naszego strzelca z zamiarem zabicia go, używamy naszego czaru i skutecznie niwelujemy jego obrażenia. Spowolnienie, które następuje wraz ze zmniejszeniem obrażeń, pozwoli nam na eliminację wkraczającego rywala oraz utrudnienie mu pogoni za uciekającymi sojusznikami. W przypadku Podpalenia, staramy się go użyć na postaci, która otrzymuje najwięcej leczenia. Może to być Swain lub wrogi strzelec, którego leczy Soraka. Możemy też zwyczajnie dodać obrażeń przy pomocy tego czaru lub dobić uciekającego wroga.
Poniżej zostały zamieszczone krótkie wskazówki dla najpopularniejszych wspierających bohaterów. Dotyczą one ich zachowania podczas walk drużynowych.
- Alistar – Ulti Alistara umożliwia mu rewelacyjne tankowanie nawet z niewielką ilością zdrowia. Warto go użyć wtedy, gdy mamy na sobie dowolny efekt kontroli tłumu.
- Annie – Ogłuszenie z umiejętności pasywnej Annie jest znakomitym narzędziem do inicjacji, lecz w końcowej fazie walki drużynowej znakomicie nadaje się do ochrony sprzymierzeńców.
- Bard – R Barda to niesamowita umiejętność mająca ogromny wpływ na losy teamfightu. Odpowiednie jej użycie może zapewnić łatwą wygraną, lecz chybienie lub aktywacja w nieodpowiedniej chwili przyniesie katastrofalne skutki.
- Blitzcrank – Trafienie przeciwnika z Q w połączeniu z podrzutem ( E) oraz uciszeniem ( R) może zagwarantować pojedyncze zabójstwo, o ile reszta drużyny zaatakuje trafiony cel.
- Brand – Q Branda czasem lepiej jest zostawić do ogłuszenia nacierającego przeciwnika niż w używać go ofensywnie.
- Braum – O ile to możliwe, starajmy się zaatakować każdego przeciwnika za pomocą Q lub autoataku, aby sprzymierzeńcy mogli nałożyć jak najwięcej ogłuszeń.
- Janna – Obowiązkiem Janny jest ochrona własnego strzelca. Nikt nie robi tego tak skutecznie jak ona. Jeśli ktoś zbliży się niebezpiecznie blisko do naszego sprzymierzeńca, nie wahajmy się aktywować Monsunu.
- Karma – Karma dzięki swojej Mantrze może mieć wielki wpływ na ostateczny wynik teamfightu. W dłuższych walkach drużynowych, powinna ona być w stanie zaktywować Mantrę dwukrotnie.
- Kayle – Poprawna aktywacja R jest bardzo istotna. Pamiętajmy – nasi sojusznicy są ważniejszym celem od nas, lecz jeśli mamy umrzeć jako pierwsi i wcale nie używać tej umiejętności, to lepiej uruchomić ją na sobie.
- Leona – Leona rewelacyjnie czuje się w samym centrum walki. Nakładajmy jak najwięcej ładunków Słonecznego Blasku na rywalach, by spotęgować otrzymywane przez nich obrażenia.
- Lulu – Na samym początku warto rzucić Na pomoc, Pix! do sojuszniczego strzelca, by zwiększyć zadawane przez niego obrażenia. Później ta umiejętność świetnie nadaje się do osłaniania sprzymierzeńców.
- Lux – Superumiejętność Lux chwilowo dostarcza wizji na dalekim zasięgu. Świetnie się to sprawdza podczas pogoni za uciekającym wrogiem.
- Morgana – Złapanie jak najwięcej rywali w sidła Kajdan Duszy to obowiązek każdej Morgany.
- Nami – Użycie R tuż po rozpoczęciu walki drużynowej zwiększa szansę na trafienie wszystkich rywali.
- Nautilus – Nautilus dzięki swoim nieziemskim efektom kontroli tłumu stanowi rewelacyjną ochronę dla strzelca oraz maga. Tylko głupcy ruszą do ataku, gdy w pobliżu czyha Nautilus.
- Nunu – Użycie Wrzącej Krwi na sojuszniczych strzelcach jest obowiązkiem każdego Nunu.
- Rakan – Rakan znakomicie podtrzymuje inicjację. Może on dołączyć do inicjatora za pomocą E, zaktywować Lotność na przeciwnikach, wyrzucić ich w powietrze dzięki Wielkiemu Wejściu, a następnie powrócić do reszty drużyny dzięki ponownej aktywacji E.
- Sona – Może być to trudne, lecz bądźmy w pobliżu sprzymierzeńców, by zapewnić im bonusy z aur. Uważajmy jednak, aby nie narazić się na ostrzał ze strony wrogów.
- Soraka – Soraka często skupia uwagę wrogów i jest pierwszym celem do ostrzału. Podczas walk drużynowych zawsze należy stać z tyłu i ograniczyć swoją pracę do leczenia sprzymierzeńców.
- Tahm Kench – Lepiej jest pożreć wrogiego asasyna i wyrzucić go w sam środek walki, niż zjeść strzelca – wówczas asasyn zaatakuje Tahm Kencha, a sojusznicza drużyna pozbawiona jest cennego źródła obrażeń.
- Taric – Użycie Bastionu na inicjującym bohaterze umożliwi dodatkowe ogłuszenie rywali za pomocą E Tarika.
- Thresh – Grając Threshem warto dorzucić swoje pięć groszy przy inicjacji, a następnie wycofać się i skupić tylko na ochronie najważniejszych celów w drużynie.
- Zilean – Przyśpieszenie inicjującego sprzymierzeńca może okazać się zaskakujące dla rywali, co uniemożliwi im skontrowanie inicjacji.
- Zyra – Zaktywowanie R na roślinach zwiększy ich prędkość ataku, dzięki czemu Zyra jest w stanie zadać jeszcze większe obrażenia.