Pewnie wielu z was grając w Pokemon od Redów po Sun i Moon, zastanawiało się, jaki złożyć zespół, jakiego wybrać startera, czy jakich ruchów nauczyć swoje stworki. Dzisiaj postanowię odpowiedzieć na te pytania. Na początek zaczniemy od Pokemon Ruby, Saphire i Emerald. Serdecznie zapraszam.
Czym jest best team for? Jest to cykl w którym wybieram zespół złożony z sześciu najlepszych pokemonów w regionie. Selekcja następuje poprzez badanie siły stwora w danej sali, lidze czy w walce z rywalem. Pamiętaj, że jest to najlepszy zespół w regionie do walk, co nie znaczy, że jest najprostszy w treningu.
Zacznijmy od wyboru startera. W regionie Hoenn do wyboru są: wodny Mudkip, trawiasty Treecko oraz ognisty Torchic. Do tej kompozycji wybrałem Torchika. Zdecydowałem się na niego, ponieważ Swampert (najwyższa forma Mudkipa) skupia się na obrażeniach fizycznych, więc nie może wykorzystać swojego potencjału do 4 generacji, w której to Nintendo wreszcie wydało dobry, fizyczny atak wodny. Sceptile natomiast jest na równi z Blaizkenem, lecz ognisty starter lepiej pasuje do reszty zespołu. Ewentualna zamiana jest możliwa, ale nie jest sugerowana.
Normalnie trenowany Torchic powinien wyewoluować przed pierwszą salą lub w jej trakcie, dzięki czemu nauczy się Double Kick czyli ruchu, który daje mu przewagę nad kamiennymi pokemonami pierwszego lidera. Co do pozostałych sal dzięki typom Ogień-Walka powinien bez większego wysiłku wygrywać. W sali elektrycznej bez problemu zniszczy Stalowego Magneton’a i Magnemite, które są wrażliwe na ataki ogniste, jak i walczące. W sali normalnej natomiast, jego ataki walczące nie powinny dać szans pokemonom przeciwników. Poza tym, jest neutralny na salę ognistą i walcząca, niestety jest nieskuteczny na sale wodną i psychiczną, a co do sali latającej jest w stanie walczyć jedynie ze Skarmorym. Co do Teamu Aqua ataki walczące są w stanie mocno zranić ich pokemony mroczne takie jak Carvahna czy Pochyhiena, ale jest podatny na ataki wodne – reasumując, atakuj szybciej, a zabijesz. Podobna sytuacja ma się z liderami organizacji. Co do wersji Ruby, Blaiziken powinien być odporny na ataki wszystkich ich pokemonów oprócz Camerupta. Jeżeli chodzi o elitarną czwórkę to posiada przewagę nad mrocznym liderem czyt. Cacturnem, Shiftrym, Absolem i Mighhyeną którzy posiadają wyraźną słabość na jego ataki walczące i ogniste, jedynie Sherpeedo posiada ataki wodne skuteczne na ognistego Blaizikena. Co do Glacii, Ogniste ataki bez problemu powalą oba jej Glaile, a walczące bez problemu przezwyciężą dwa Sealeo i Walreina. Finalnie w ostatniej walce ligi przeciwko Stevenowi ataki ogniste powinny bez problemu zmiażdżyć przeciwników.
Co do ataków Blaziken’a, najrozsądniej jest mu dać blaze kicka, atak ognisty, który opanuje od razu po ewolucji w ostateczną formę. Ma on dość dużą moc, zwiększoną szanse na trafienie krytyczne i na podpalenie przeciwnika. Drugim ruchem będzie Bulk up, który zwiększa atak i obronę, dzięki czemu będzie on w stanie o wiele mocniej uderzyć, jak i wytrzymać. Kolejnym atakiem będzie Sky Uppercat, albo Brick Break, w zależności, czy uda wam się dobić Blazikena do odpowiedniego poziomu. Są to dwa potężne, a jednocześnie posiadające dużo PP (liczba użyć) ataki, z czego Brick Break potrafi złamać bariery typu: Reflect i Light Screen. Ostatni jest Hyper Beam, który służy jako atak ostateczny, kiedy przeciwnik jest odporny na inne nasze ciosy.
Drugim pokemonem jakiego dołączymy do naszego zespołu jest Gardevoir – co do wyboru jej chyba nie ma żadnych kontrowersji. Nie zależnie od generacji, Gardevoir jest jednym z najsilniejszych pokemonów psychicznych. Ralts łapiemy w krzakach przed Petalburgiem, gdzie możemy znaleźć ją na poziomie 4, niestety umie wtedy wyłącznie Growl, co utrudnia nam jej początkowy trening. W walce przeciw pierwszej sali jest neutralna, ale to Combusken będzie tam w użyciu, natomiast jeżeli mowa o sali walczącej, to będzie robiła tam istną demolkę. Walczący Makuhita i Machop będą mogli jedynie patrzeć na spuszczany im łomot. W trzeciej sali jej ofensywa będzie nieskuteczna, więc lepiej ponownie wysłużyć się ognistym starterem. W czwartej sali jest neutralna, ale sytuacyjnie może ruszyć w bój przeciw Torkoalowi i Slugmom. W pozostałych czterech salach także jest neutralna lub ma problemy ofensywne z częścią pokemonów, chyba że odpowiednio szybko nauczymy ją Thunderbolta – w takim wypadku będzie silna w sali latającej i wodnej. Co do zespołu Magma jest nieskuteczna na Pochyene i Mighthyene, neutralna na Numela i skuteczna na Zubata. Różnica co do zespołu Aqua powoduje to, że jest użyteczna na Carvanhe i inne pokemony wodne, o ile nauczymy ją elektrycznego ataku, ale za to jest ponownie nieskuteczna na Pochyene… cóż typ Fairy zyskała dopiero w dalszych częściach serii. Finalizując to ligą: Jest nieskuteczna przeciw Sidneyowi, którego mroczne pokemony mogą nam napsuć krwi podobnie rzecz ma się z Phoebe. Co do mistrzyni lodowej jest neutralna, ale dzięki thurdelbolt’owi może pokonać jej Sealeo i Walrein’a. Przeciw ostatniemu, smoczemu mistrzowi, jest nieskuteczna, a w walce przeciw Stevenowi jest dobra na Skarmor’ego, zaś w starciu z resztą jest na straconej pozycji, dlatego jej wybór jest wówczas niezalecany.
Może jej wyniki nie powalają, bo w 3 genie nie posiada jeszcze typu Fairy, ale powód dla którego jest warta złapania to jej użyteczność w walkach. Pomiędzy liderami może okazać się nieocenioną pomocą. Co do movesetu zdecydowaliśmy się na kombinacje Hypnosis z Dream Eatter, która usypia przeciwnika, a następne ataki mało, że zadają obrażenia, to jeszcze nas leczą, co może okazać się potężną zaletą w walkach, w których jesteśmy słabsi. Oprócz tego zdecydowaliśmy się wybrać Calm Mind, ruch typu psychicznego zwiększający nasze obrażenia i specjalną obronę. Ostatnim ruchem jest Thurderbolt – dzięki niemu zyskuję ona przewagę nad zaskakującą liczbą przeciwników.
Moim trzecim wyborem jest elektyczny Manectrice. Jego mniejszą formę możemy złapać w krzakach za Slateport po drugiej sali. Wybrałem go ze względu na efektywność i przydatność. Jest po prostu potężny. Co do liderów w sali elektrycznej – jego ataki są nieskuteczne, ale za to jest odporny na ataki przeciwnika. Jeśli nie wiecie czemu to powiem, że odpowiedzią jest typ elektyczny, ale na szczeście to nie on ma tam walczyć. W sali Flannery i Normana jest neutralny, w szóstej sali jest niesamowicie skuteczny dzięki przewadze typu elektrycznego nad latającym, w sali bliźniaczek atak mroczny pozwoli nam wygrać grę, natomiast w ostatniej sali Wallace… po prostu wygra, woda, prąd, logiczne nie?
Co do teamów Aqua i Magma jest odporny lub neutralny na wszystkie ataki prócz Camerupta i skuteczny na większość pokemonów tej pierwszej i na Zubaty Magmy. Co do ligi jest neutralny na wszystkie pokemony Sidneya, oprócz Sharpeedo, go pobije. Co do Phoebe jest zadowalająco silny dzięki mrocznemu atakowi Bite. Jeśli chodzi o lodową liderkę, jest skuteczny na Walreina i Sealo, oraz neutralny przeciw Glaile. Co do ostatniego członka elitarnej czwórki ataki elektryczne są nieużyteczne ponieważ nie zadają obrażeń Flygonom i są słabe na resztę.
Co do movesetu są to Thunder, do współki z Rain Dance – ten pierwszy ma humory i lubi nie trafiać, ten drugi powoduje że zaczyna padać. Macie 5 z fizyki? Tak? W takim razie wiecie, że woda przewodzi prąd co powoduje, że niesforny atak zawsze trafia, a przynajmniej dopóki pada. Do tego daliśmy Bite – atak typu mrocznego, zadający duże obrażenia z szansą na sflinczowanie przeciwnika i Return, który bije tym więcej, im pokemon bardziej nas kocha. Jakkolwiek to brzmi.
Czwartym pokemonem na liście jest Flygon, pokemon smoczo-ziemny. Jego najmłodszą formę, Trapincha, zdobywamy po przejściu 4 sali, na pustyni. W początkowych fazach od złapania może być słaby, ale tuż po pierwszej ewolucji zaczyna przybierać na sile. Przeciwko sali normalnej jest neutralny, w latającej natomiast będzie skuteczny na Altarię tamtejszej liderki. W sali psychicznej za pomocą kombinacji ataków może namieszać, za to w sali wodnej, dzięki temu samemu combosowi, będzie mógł napsuć przeciwnikom krwi. W lidze jest neutralny na trzech pierwszych, za to co do czwartego: może go zniszczyć, jak i zostać przez niego zniszczonym. Jeśli chodzi o Steven’a, będzie w stanie powalić większość jego pokemonów. Z teamem Aqua, jak i Magma, nie będzie miał większych problemów. Świetnie poradzi sobie z wszelkimi pokemonami ognistymi, jak i wodnymi.
Jeśli chodzi o moveset dla tego smoka, postanowiłem dać mu niezwykle destrukcyjną kombinację Sunny Day z Solarbeam, dzięki czemu nabiera on bardzo szybko potężnej mocy. Jego ruchami dominującymi będą jednak Earthquake, jeden z najsilniejszych ruchów ziemnych, i Dragon Breath. Pewnie wielu się teraz zastanawia, dlaczego Dragon Breath, a nie Dragon Claw? Cóż, odpowiedź jest prosta. Może ten pierwszy jest słabszy, ale za to ma szansę na sparaliżowanie przeciwnika.
Co do 5 pokemona naszego zestawienia… jest on troszeczkę problematyczny. Jest to Milotic. Jeżeli ktoś z was kojarzy pokemona używanego m.in. przez Wallace to prawdopodobnie wie, że ów stworek ewolułuje z Feebasa… a o tego dość trudno w grze. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, ponieważ jest dostępny w jedynie jednym miejscu – w rzece przy Fortree city przed 6 salą… problem jest taki, że znajduję się tylko na 6, generowanych losowo przez grę, kratkach wody. Nawet jeżeli uda wam się złapać ów pokemona, należy go wyewoluować – większość pokemonów przeistacza się pod wpływem doświadczenia, nauki ruchu, miejsca walki, przedmiotu… Z Feebasem jest gorzej, otóż ten musi lvlupować, kiedy ma wysokie Beauty. Beauty to jedna z ukrytych statystyk gry takich jak EV czy Hapiness (Ale o nich kiedy indziej), żeby je zwiększyć trzeba naszprycować rybę pokeblokami.
Pewnie zapytacie się czemu wybraliśmy tego pokemona, skoro w Hoenn są takie okazy jak Crowdant, Sharpeedo czy choćby Pelipper? Powód jest taki sam, jak u Swamperta, otóż przed 4 generacją gier wszystkie ataki wodne są specjalne, a ów wymienione poki skupiają się na atakach fizycznych. Co do użyteczności Milotica : Jest niesamowicie skuteczny przeciw Altarii i Seellowowi Winonny i neutralny przeciw jej Skarmoremu i Peliperowi dzięki atakom lodowym. Co do sali psychicznej jej ataki wodne będą niesamowicie skuteczne naprzeciw obu pokemonom kamiennym. Co do ostatniego lidera jest odporny na wszystkie pokemony, ale też ich nie zrani. Jeśli chodzi o antagonistów gry: jest skuteczny na wszystkie pokemony teamu Magma i neutralny na pomagierów Aquy. W walce przeciw elitarnej czwórce jest neutralny w walkach z pierwszymi trzema, oprócz trawiastych Sidneya. Co do ostatniego – Drake jest aż 4-krotnie skuteczna na wszystkie jego pokemony prócz Shelgon’a. Co do Stevena – dzięki atakom wodnym i lodowym jest niesamowicie skuteczna naprzeciw wszystkim jego pokemonom oprócz Metagrossa i Skarmorego. Wodnych użyj przeciw jego Agronnowi, Armaldo i Claydolowi, lodowy natomiast uprzykrzy życie Cradilly. Co do ruchów, wybraliśmy Wodny Hydro Pump, Lodowy Ice Beam, Trujący Toxic i normalny Attract.
Jeżeli natomiast nie macie ochoty bawić się w szukanie i rozwój tego potężnego pokemona istnieje dobra alternatywa, niestety jedynie dla graczy wersji Saphire i Emerald – mowa o ekskluzywnym pokemonie – Ludicollco. Jego wyniki są podobne do Milotica z tą różnicą, że odrobinę gorzej radzi sobie na w sali latającej, ale znacznie lepiej sprawdzi się w ostatnim pojedynku z Wallecem. Co do movesetu – będą to trawiasty Giga Drain, wodny Hydro Pump, lodowy Ice Beam i Facede.
Ostatnim pokemonem w naszej drużynie będzie mój osobisty faworyt, Absol. Może jego typ nie jest odpowiednio dostosowany do jego statystyki ataku, ponieważ w 3 generacji ruchy ciemności korzystają ze specjalnego ataku, to nie przeszkadza z zrobienia z niego absolutnie potężnej bestii do masakrowania przeciwników. Łapiemy go przed 6 liderem. Kompletnie zniszczy on lidera siódmego, na ósmym jest neutralny. Jeśli chodzi o elitarną czwórkę, a pierwszego członka, oprócz Shiftriego jest neutralny. Phoebe i Glacie rozszarpie na strzępy, z Drakiem nie zdziała nic, a przeciwko Steven’owi poradzi sobie z 3 pokemonami. Jeśli chodzi o Team Magma i Aqua, to przeciwko nim nie będzie specjalnie użyteczny. Przechodząc do movesetu, postanowiliśmy dać mu Shadow Ball – ruch typu duch, Sword Dance, który zwiększa mu statystykę ataku o 2, Aerial Ace, który pozwoli mu zniszczyć jego słabość, pokemony walczące, i Iron Tail, który pozwoli lepiej korzystać z niego podczas walki.
Jeśli komuś gra Absolem nie przypadnie do gustu, zawsze można wybrać Agreona, pokemona stalowo kamiennego. Pokemon o potężnej zwykłej obronie i o ośmiu odpornościach. Jego pierwszą formę, Arona, zdobywamy w jaskini przed drugim liderem. Nie spisze się on na sali walczącej, ale da popis na elektrycznej. Niestety na wszystkich innych salach, oprócz psychicznej, nie będzie mógł się wykazać. Przy elitarnej czwórce, będzie użyteczny tylko na Glacie i dwa pokemony Stevena. Jeżeli chodzi o przeciwne drużyny, to może dać popis przeciwko teamowi Magma, niestety będzie to obusieczny miecz. Przeciwko teamowi Aqua, lepiej go nawet nie wystawiać. Co do movesetu, zalecamy dać mu Iron Tail, Double Adge, zalecany, gdy ma się umiejętność Roch Head, Earthquake i Aerial Ace, dzięki czemu będzie mógł się przeciwstawić swojej słabości, czyli pokemonom walczącym.
Podsumowując, ten zespół posiada ogromny potencjał ofensywny. Nie powinien mieć większych trudności w żadnym miejscu. Zalecam wziąć pokemona do HM. Polecam Zigzagoona i obojętnego pokemona wodnego.
Jaka jest wasza opinia o tym zestawie? Czy byście coś zmienili? Czy chcielibyście więcej takich poradników?
Piszcie w komentarzach.