Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Wady i zalety alternatywnego buildu startowego dla Junglerów.

Ostatnimy czasy widzimy wiele alternatywnych buildów dla junglerów. Szczególny wpływ na to ma początek budowy postaci. Co za tym idzie, wybór jakiego dokonujemy w pierwszych sekundach gry może przesądzić o naszym całym buildzie przez następne 20 minut. Dla przykładu podajmy tutaj Lee Sina, który zaczynając z Dorans Bladem będzie chciał rushować Sighstone i normalne itemki liniowe natomiast zaczynająć z Hunters Matchete wymagany jest rush Spirit Stone/Mardredów.

Jedną kwestię należy sobie wyjaśnić zanim przejdziemy dalej. Buildem wyjściowym dla junglera jest obecnie Hunters Matchete + 5x Health Potion. Opis innych buildów będzie bazował na statystykach i sytuacjach które tracimy/zyskujemy zastępując hm+5pot innym startem. Czy po przeczytaniu tego artykułu dalej bezmyślnie będziecie kupować to co “radzą prosi z guide”? Na pewno nie.



Matchete + 175

Zacznijmy więc od podstawowego i najbardziej rozpowszechnionego buildu: Hunters Matchete + 5pot.
Tylko dla przykładu i porównania tytuł specjalnie unika twierdzenia “5pot” gdyż niektórzy junglerzy mogą zaczynać z 3 potami i wardem jednocześnie czyszcząc jungle w podobnym czasie oraz sustainując podobnie co inni. Wydaje mi się że wyjaśnianie znaczenia Green/Pink warda jest zbędne tak samo jak i wyjaśnianie działania Hunters Matchete. Skupimy się zatem na porównaniu zalet i wad kolejnych buildów.Przechodząc więc do sedna sprawy, co budować z Hunters Matchete? Mamy dwie opcje:

Madred's Razor

Ostatnie zmiany dla Madredów postawiły ten przedmiot w lepszym świetle. Jeżeli nie mamy zamiaru budowania Spirit Stone (które jest wyjątkowo potrzebne dla każdego Junglera, smite damage etc.) a potrzebujemy wczesny jungle clear, Madredy są idealną wręcz opcją do rozwiązania obydwu tych problemów. Niesamowity boost do prędkości czyszczenia campów umożliwia też szybsze ganki a dodatkowy armor nie raz uratuję Was od ostatniego ataku przeciwnika. Ich kolejną zaletą jest stosunkowo mały koszt. Nierzadko mamy sytuację w której rushowanie Aegisa to podstawa wygranej gry. Aegis przyjmuje wtedy dla nas priorytet numer 1 w build orderze a Spirit Stone i jego ulepszenia będą zbędnym wydatkiem.

Linia Spirit Stone

Wszystkie trzy przedmioty budowane ze Spirit Stone otrzymały w sezonie trzecim sporo buffów i nerfów – nie bez powodu. Podczas ich wyjścia były wyjątkowo zbędnymi i słabymi przedmiotami. W tym momencie są to najlepsze możliwe przedmioty dla junglerów a ich CE (Cost Efficiency) jest wręcz śmieszny. Podsumowując: Ulepszony Spirit Stone daje zbyt wiele bonusów dla Junglera aby warto było poświęcić go na coś innego niż zakłada taktyka drużyny. Spirit of the Ancient Golem może być kupiony nawet jeżeli nie mamy zamiaru startować z Hunters Matchete gdyż jego wartość jest ogromnie zaniżona w porównaniu do tego jakie bonusy dostajemy.

tl;dr – standard.

_updated__acolyte_lee_sin_wallpaper_by_nextinvader-d5cl0ot



Doran's Blade

Ten przedmiot jest odpowiedni TYLKO I WYŁĄCZNIE dla postaci z:

  • Wysokim AD Ratio na czyszczeniu jungli (Lee Sin/Udyr)
  • Postaci które posiadają odpowiedni sustain aby zastąpić stratę 5 potionów (Elise)

Doran’s Blade jest przedmiotem który idealnie przedstawia nam sytuację w której musimy podjąć ryzyko aby coś stało się niesamowicie dobre (Oppurtunity/Efficiency Cost). Postaci startujące z Doran’s Blade zachowują 175g które normalny jungler wydałby na jednorazowe użycie 5 potionów. Zyskujemy również większe możliwości do pojedynkowania się w jungli (dzięki boostowi do HP i AD). Po pierwszym czyszczeniu jungli/ganku możemy cofnąć się do bazy i kupić kolejnego Dorans Blade dla niesamowitego boostu do naszego junglowania. Pewnym jest że jungler który posiada 2x Dorans Blade wygra trade ze Spirit Stone junglerem.

Najlepszym przykładem do wyjaśnienia jak to działa, jest wyobrażenie sobie 2 udyrów. Jeden z nich wystartował z Dorans Blade a inny z Hunters Matchete. W prostym pojedynku Udyr z Dorans Blade, tak długo jak poprawnie grał wczesną fazę w jungli, powinien wygrać trade z innym Udyrem. Teraz wyobrażmy sobie że udyr numer 1 nabył drugiego Dorans Blade natomiast drugi Udyr kupił Spirit Stone. W tym momencie, Udyr 1 po prostu zamorduje drugiego Udyra. Nie da mu żadnych szans. Dodatkowo, Dorans Blade wzmacnia siłę ganków.

Dlaczego chcielibyśmy budować Hunters Matchete a nie dorans Blade? Głównie ze względu na przyspieszenie budowy ulepszonego Spirit Stone. Zastanówmy się jednak czy na prawdę warto ryzykować cały early game dla przyspieszenia siebie o 300g?

Idealne dla: Aatrox, Jarvan, Olaf, Elise, Lee Sin



Doran's Ring

Niewiele można tutaj powiedzieć jako że sytuacja jest identyczna dla Doran’s Blade. W tym buildzie nie bazujemy na postaciach z Wysokim AD ratio czy odpowiednim sustainem, ale raczej na bazujących na manie ap junglerach (fiddle).

Idealne dla: Diana, Fiddlesticks, Amumu, Maokai, Evelynn



Aatrox_DesktopBG_006



Long Sword

Kolejny start z typu “mam damage to wygram trade”, czyli zwierciadło Dorans Blade. Poświęcamy tutaj jednak jedno, aby uzyskać drugie. W tym wypadku poświęcamy bonusowe HP. Dostajemy w zamian 2 Health Potiony, a Long Sword może być upgradowany w coś lepszego. Głównie ta druga funkcja Long Sworda jest czynnikiem decydującym o takim starcie. Kto nie lubi Jarvana z szybkim Brutalizerem? Ewentualnie, jeżeli gramy junglerem który buduje Spirit of the Elder Lizard, wtedy możemy po prostu zacząć z innym przedmiotem niż Hunters Matchete nie opóźniając naszego core buildu. Aby nie robić poruszać kolejnego tematu: Amplifying Tome to jest idealny odpowiednik dla AP junglerów.

Idealne dla: Shyvana, Riven, Warwick, Aatrox, Udyr



Boots of Speed

Kto grał w sezonie 2 pewnie uśmiecha się w tym momencie a w jego głowie kotłują się wspomnienia jak to 4/5 lub też cały team zaczynał z Boots + 3pots. Czarne czasy dla pomysłowości i różnorodności. A jednak, build ten otwiera wiele rozwiązań taktycznych i pozwala na “Next level plays”. Która linia w dzisiejszych czasach startuje z butami? Odpowiedź brzmi: żadna. Jaki więc problem w gankowaniu linii podczas gdy posiadamy już buty? Zaskakująco, odpowiedź jest taka sama.

Teraz, w sezonie trzecim boost do movement speedu dla postaci i nerf dla butów wytrącił go z metagamowych buildów startowych dla większości junglerów. Niektórzy z nich wciąż mogą wykorzystać bonusowy MS w całkiem dobry sposób: jeżeli posiadamy już jakikolwiek MS steroid wbudowany w skillset postaci a my bazujemy na naszym mobility aby zrobić cokolwiek podczas ganku, butki to idealny wybór. Startowanie z butami otwiera nam więcej możliwości do gankowania poszczególnych linii ale poświęcamy w zamian sustain, damage oraz możliwości tradowania. Generalnie, można powiedzieć że jest to start strasznie sytuacyjny.

Idealne dla: Odpowiednich sytuacji na postaciach typu Udyr, Volibear, Riven, Nunu, Rammus



Rejuvenation Bead

Pewnie niewielu z was słyszała kiedykolwiek o takim buildzie, jeszcze mniej z graczy LoLa kiedykolwiek będzie miało szansę ujrzeć coś takiego na własne oczy. Startowanie z RB wymaga kupienia kolejnego RB lub Faerie Charma (dla Philosophera). Całość tego buildu opiera się na przedstawionym wcześniej Oppurtunity Cost. Nie dostarcza on nam szybszego czyszczenia jungli czy lepszych trade’ów oraz nie zwiększa zbytnio naszego sustainu w jungli. Wszystko co zyskujemy przez taki start to możliwość rushowania Tiamata/Philosophera. Oczywiście, że Long Sword jest lepszą alternatywą dla RB w przypadku chęci budowy Tiamata. RB po prostu dostarcza nam większą swobodę w doborze późniejszego buildu jako że możemy z niego zbudować itemy różnej maści. Od Tiamata przez Spirit Stone do Shurelii.

Poza RB kupujemy również Potiony/Wardy które pozwalają nam na lepszy wczesny map control i boost do sustainowania w jungli. Zapomnijmy o szybkim czyszczeniu jungle campów czy wygrywaniu trade w jungli; to co dostajemy tutaj to czysty lategame/midgame i sustain. Oczywistą stratą jest też wydanie sporej ilości startowego golda na active-items ktore opóźnią nas w lekkim stopniu.

Spoko na: Maokai, Lee Sin, Trundle, Dr. Mundo, Shyvana

league_of_legends_jarvan_iv_wallpaper_by_carolester-d5p9qom



Cloth Armor + 175

Butki przypominały o sezonie 2, Cloth + 5 przypomina o pierwszym. Mało który jungler mógł sobie pozwolić na inny build (czyt. boots + pots/Vampiric Scepter). Teraz, przedmiot ten jest używany raczej rzadko. Najczęściej jest pickowane przez nietypowych junglerów czy zaawansowanych traczy którzy znają na pamięć matchupy i potrafią przewidzieć start przeciwników. Cloth Armor nie ma wpływu na nasz jungle speed, pomaga nam natomiast sustainować junglę, boostować nasz potencjał w trade z AD junglerem (podczas gdy my gramy junglerem który posiada sustain damage) oraz otwiera możliwości rozwoju do wielu ciekawych przedmiotów. Ostatnio doszliśmy jednak do wniosu że jest on naprawdę opłacalny tylko w przypadku gdy przeciwnicy posiadają ciężki, early gamowych AD setup.

Odpowiednie dla: Dr. Mundo, Shyvana, Lee Sin, Jarvan, Skarner



Wardy

Ten build to typowy “Chodź, podenerwujemy się troszkę”. Jest to niesamowite ryzyko a build możliwy jest tylko dla junglerów którzy mogą sobie pozwolić aby posiadać totalne nic. Można rozpocząć grę kupująć tylko wardy/potiony w przypadku kiedy jungler przeciwników jest agresywnym invaderem/counterjunglerem. Należy jednak pamiętać, że na dłuższą metę opóźniamy nasz cały build o 475g. Polecam to rozwiązanie tylko dla supporto-junglerów. No cóż, jeżeli chcemy to czemu by nie kupić Oracla na początku?

Potencjalni nabywcy: Nunu, Warwick, Fiddle, Chogath.

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.