Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Tajemnice przedmiotów #1 – Pancerz

Witam w nowej serii “Tajemnice przedmiotów”, którą będę prowadził. Będę starał się opisać jak najwięcej droższych/poważniejszych przedmiotów danego typu.
Na pierwszy ogień idą przedmioty z armorem.

Chcesz się dowiedzieć, jaki przedmiot jest opłacalny? Który to kompletny “szajs” i marnowanie golda? Zapraszam tutaj!

Od razu uprzedzam, że większość nazw w tym artykule będzie po angielsku.

Na początek tabelka przedstawiająca ceny za JEDEN punkt danej statystyki wg najtańszego przedmiotu dostępnego w sklepie:

thornmail Thornmail 2000 gold – 100 armor, unikalna pasywka 30% damage, który dostaniemy, zostaje zwrócony przeciwnikowi.

cloth armor – 300/18 armor; chain west 700/45 armor; 1000 złożenie.

Itemy składające dają razem 63 armora za cenę 1000 złota, za złożenie itemu płacimy kolejny tysiąc, aby dostać 37 armora i unikalną pasywkę. Czy się opłaca? Według mnie kiedyś, teraz ten item jest bardzo rzadko używany, ponieważ pasywka nie jest aż taka użyteczna (rammusa to nie dotyczy), a są lepsze alternatywy, jak choćby bardzo przydatny Randuin albo Frozen Heart, który powinien być w każdym teamie.

Za cenę 2000 złota dostajemy 100 armora. Czy pod tym względem opłaca się? Nie, ponieważ 2000/100=20 , więc drożej o około 3,4 złota za punkt pancerza (340 za 100).

frozenheart Frozen heart 2775 gold – 99 armor, 20% cooldown reduction, 500 mana, unikalna pasywka aura 20% debuff do attack speeda przeciwników.
glacialshroud Glacial Shroud – 1525/425 mana, 45 armor, 15% cdr; 2x cloth armor – 300/18 armor; 650 złożenie.

Itemy składające dają razem 81 armora, dodatkowo dokładamy 650 golda i mamy… 18 armora? Za mało? Dolicz debuff AS dla przeciwnika – bardzo dobre przeciwko ad carry i innym postaciom bazującym na prędkości ataku. Dolicz 75 (mało, ale zawsze) many oraz 5% cooldown reduction. To wszystko składa się na potęgę tego itemu. W porównaniu do thornmaila jest droższy o 775 golda, w zamian daje 500 many, 20% cdr, 1 armora mniej oraz pasywną aurę debuffu AS przeciwników. Według mnie Frozen Heart wart jest zakupu, jest o wiele bardziej użyteczny i daje więcej. Przypominam, że aura debuffu w Frozen Hearcie jest UNIKALNA, co znaczy, że 2gi frozen heart w drużynie nie będzie już taki przydatny.

Tutaj wykorzystam inne równanie. Policzę łączną cenę wszystkich statystyk wg tabelki, po czym sprawdzę, ile złota dokładamy “w nicość” (tak naprawdę dajemy ją w aurę oraz 5%cdr) (jako, iż miałbym problemy z mnożeniem przez ułamek w okresie, zaokrąglam wszystko do pierwszego miejsca po przecinku):
2*500+99*16,6=1000+1643,4=2643,4 , co daje w przybliżeniu 2643 złota. Cena całkowita FH to 2775, czyli 132 złota więcej. Uważam, że warto dołożyć tyle, żeby mieć tą aurę (ba, ona jest warta więcej!)

randuinsomen Randuin’s Omen 3075 gold – 350 health, 75 armor, 25 health regen, Unikalna pasywka 20% szans na zmniejszenie prędkości ataku oraz ruchu przeciwnika który nas trafił. Unikalny aktyw Zmniejsza prędkość ruchu oraz ataku pobliskich przeciwników o 35% na 1 sekundę + dodatkowe pół sekundy za każde 100 armora/magic resistu (łączone). Inaczej – czas trwania debuffu=1+(armor+magic resist)/200.
wardensmail Warden’s Mail – 1350/50 armor, 20 health regen, pasywka identyczna jak w Randuinie;
heartofgold Heart of Gold – 825/200 health; unikalnie daje dodatkowe 5 golda w ciągu 10 sekund; Cloth armor – 300/18 armor; 600 złożenie.

Randuin daje chyba najwięcej z tych trzech wymienionych itemów. Tak jak przy frozen hearcie, jeden powinien być w teamie. Ale ale, można wziąć jeszcze drugiego! Nie wiem, czy opłacałoby się zajmować dodatkowy slot innego bohatera tym itemem, ale po zakończeniu działania pierwszego randuina odpalało by się drugiego. Randuin jest zależny od armora i mresu, tak więc warto mieć ich troszkę więcej (150 obu byłoby ok, tak, jak zostało powiedziane w pierwszym artykule na temat armora i magic resistu). Item ten powinien zostać użyty na jak największej ilości championów przeciwnika, ale priorytetem jest AD carry i zmniejszenie jego Attack Speed. Koszt wszystkich części składowych tego przedmiotu to 2475 złota, daje nam to 68 armora, 200 health, 20 hp regen. Za dodatkowe 7 armora, 150 punktów życia i 5 hp regen (oraz pasyw, aktyw i cdr 5%) płacimy 600 złota. Według mnie złożenie randuina jest warte swojej ceny, szczególnie, że z 3 itemów robimy jeden, 2 sloty na przedmioty zostają nam zwrócone puste, dostajemy bardzo silnego aktywa i dość ładnego pasywa. Item jak najbardziej do kupienia, najlepiej przez najbardziej tankowatą postać w drużynie.

Znów posłużę się równaniem takim, jak przy FH:
350*2,6+75*16,6+25*31,3=910+1245+782,5=2937,5~2938 Cena randuina wynosi 3075, czyli 137 złota więcej. Różnica cenowa jest podobna do tej we Frozen Hearcie, bardzo niska. Randuin dodatkowo zapewnia większe profity. Item jak najbardziej do zakupienia.

atmasimpaler Atma’s Impaler 2355 gold – 45 armor, 18% szansy na trafienie krytyczne, unikalna pasywka – 1,5% twojego maksymalnego hp jest dodawane do twojego AD (dodatkowy damage równy 1,5% twojego maksymalnego hp).

Cloak of Agility – 830/18% crit chance; Chain Vest – 700/45 armor; 825 złożenie.

Ten przedmiot jest już rzadziej widywany po nerfie swojego przelicznika maksymalnego hp w dodatkowy damage, jednak wciąż można go złożyć. Tylko kiedy? Na pewno nie opłaca się używać go jako zamiennika dla innych itemów do armora. Jest to przedmiot dla HP tanków. Jest świetnym itemem na postaci takie jak Cho’Gath albo Sion, bardzo dobrze komponuje się z przedmiotami typu Warmog’s Armor (który – nomen omen – daje HP, jak pewnie wszyscy wiedzą. Armora nie daje, jednak jego nazwa jest lekko myląca). albo Frozen Mallet. Odpowiednio nazwy połączeń tych przedmiotów z Atmą to “Atmog”, “Fratma” oraz dla wszystkich trzech na raz “Fratmog”. Zapytacie kiedy opłaca się go złożyć? Tutaj troszkę informacji na temat Włóczni Atmy z wiki League of Legends:

  • The amount of health required to be as cost effective as the B. F. Sword is 1500, when taking both the armor and critical hit chance into account.
  • The amount of health required to equal a B. F. Sword in attack damage (45) is 3000.
  • The amount of health required to be as cost effective as a B. F. Sword for AD only(without getting armor and crit into account) is 4250

Jak więc widać item jest dość dobry, jednak wymaga sporej ilości HP. Dla przykładu weźmy, że mamy 3000 HP. Daje nam to, jak wyżej napisane, 45 AD, czyli tyle, co BF Sword. Doliczmy do tego 18% krytyka aby wyliczyć średnie obrażenia. Użyję tutaj takiego równania: 45*118%.
Daje nam to 53,1 średnich obrażeń przy braku doliczania AD od innych itemów oraz bazowego a także nie doliczając możliwych szans na krytyka od innych przedmiotów. Atma’s Impaler jest więc sytuacyjnym przedmiotem dla HP tanków zadających AD damage. Nie będę tutaj liczył, czy warto go składać w porównaniu do itemów składowych, ponieważ zwykle składając Atmę chodzi nam o tą unikalną pasywkę a armor i crit chance jest bardzo fajnym dodatkiem. Item mimo, że jest dość ciekawy, cost-effective oraz przydatny NA PEWNO NIE jest zamiennikiem dla takiego Randuina czy Frozen Hearta.

Ze względu na to, że tutaj także mamy do czynienia z więcej niż jedną statystyką, znów skorzystam z równania od Frozen Heart:
45*16,6+18*40=747+720=1467 . Jak to się ma do prawdziwej ceny Atmy, czyli 2355? Ano niezbyt ładnie. Różnica złota wynosi 888. Zastanówmy się, czy warto wydawać tyle za przedmiot, który prawdopodobnie i tak nam się nie przyda (nie dotyczy Siona, Cho’Gatha i im podobnych)? Według mnie przed nerfem wydanie tyle na pasywkę, która dawała 2% max HP do AD było rozsądnym wyborem, ale teraz jest to kiepski pomysł. Szczególnie, że nic nie wnosimy do drużyny/teamfightów.

wriggleslantern Wriggle’s Lanthern 1600 gold – 30 armor, 23 AD, 12% life steal, pasywna unikalna szansa wielkości 20% na zadanie dodatkowych 425 magic damage w miniona/potwora z jungle, unikalny aktyw stawiający w wybranym miejscu zielonego warda na 3 minuty (3 minuty cooldownu aktywa).
madredsrazors Madred’s Razors – 1000/23 armor, 15 attack damage, unikalny pasyw jak w latarni; Vampiric Scepter – 450/10% life steal; 150 złożenie.

Świetny item, bardzo cost-effective, opłacalny ze względu na pasywkę do jungle, aktyw także pięknie komponuje się z możliwościami junglera i pozwala mu zaoszczędzić na wardach. Bardzo tanio wychodzi złożenie tego przedmiotu z itemów składowych, bo zaledwie 150 złota. W porównaniu do składników, daje on dodatkowe 2% life steala, 7 armora, 8 AD oraz unikalną umiejętność aktywną z wardem za JEDYNE 150 złota! Toż to jest OP, nieprawdaż? sam fakt 8 AD za 150 złota jest już godny zauważenia, przyjmując, że za 415 złota Long Sword daje nam go 10. Przedmiot świetny w early-mid, jednak w late game można go zamienić na coś innego. Jak już mówiłem, świetny dla junglera, ewentualnie toppera lub Kog’Mawa. Jeden z lepszych, jeśli nie najlepszy item za swoją cenę.

A teraz liczymy:
30*16,6+23+41,5+12 (life steal, którego nie wliczyłem do tabelki, a którego cena wynosi 45 za 1%) *45=498+954,5+540=1992,5~1993 . Jak się ma 1993 do 1600? Różnica wynosi… -393 złota! Kupując wriggle’s lantern nie dość, że zaopatrujemy się w świetną możliwość stawiania wardów, wspaniałą pasywkę to jeszcze oszczędzamy 393 gold!

guardianangel Guardian Angel 2600 gold – 68 armor, 38 magic resist, unikalna ŚWIETNA pasywka ożywiająca championa po śmierci w tym samym miejscu dając 750 życia oraz 375 many. 5 minut cooldownu.
Null-Magic Mantle – 400/24 mres; Cloth Armor – 300/18 armor; Chain Vest – 700/45 armor; 1200 złożenie.

SUPER ŚWIETNY OP ITEM i Moscov 5 to wie. Daje “drugie życie” oraz około 2 sekund między śmiercią o ożywieniem, co daje chwilkę czasu dla reszty teamu, aby podbiec do osoby ożywianej i go uratować, czasem też sprawia, że nieogarnięci gracze po zabiciu AD carry będą czekać na jego ożywienie i tracić te cenne chwile, w których AP carry może ich znukować, bruiserzy podejść i zestunować. Guardian to świetny item, nawet za bardzo. Z tego powodu będzie on niestety nerfiony.

Teraz sprawdźmy, czy przedmiot jest “opłacalny” cenowo. Oczywiście trzeba pamiętać, że warto go kupić dla samej pasywki. Wszystkie przedmioty składowe dają razem 24 mres oraz 63 armora za cenę 1400. Złożenie Guardiana (oprócz zwolnienia 2 slotów i pasywki) daje dodatkowe 5 armora oraz 14 mresów za cenę 1200 złota. Niby się nie opłaca, jednak, jak już mówiłem, w tym przedmiocie chodzi głównie o pasywkę (statystyki defensywne także są bardzo przydatne).

Tak więc – kiedy go składać? Kiedy chcesz właściwie. Na AD carry jest praktycznie core itemem, szczególnie, gdy jest focusowany dość często. Irelia top? A jakże, także kupujemy GA. Jakaś inna postać? Można oczywiście. Jednak najczęściej będzie to przedmiot dla AD carry, ale przed nerfem wciąż można zagrać taktyką M5 i złożyć GA na wszystkich championów w drużynie. Daje bardzo duże profity.

Jako ciekawostkę dodam, że pasywna umiejętność GA działa z pasywną umiejętnością Spirit Visage, dając na 863 życia po ożywieniu zamiast 750.

Znów liczymy (zapomniałem dopisać także Magic Resistance do tabelki, tak więc wynosi on tyle, co armor – 16,(6)):
Jako, iż armor i mres mają taką samą cenę, policzę wszystko razem: (68+38)+16,6=1759,6~1760 . Jest to o 940 złota mniej, niż płacimy za całego Guardiana, jednak trzeba pamiętać, że Guardian to głównie pasywka, która ma ratować d… dolne plecy. Tak więc opłacalność tego przedmiotu jest trudna do wyliczenia, ale skłaniam się ku myśli, iż warto go złożyć pomimo różnicy cenowej. Po prostu możliwości, jakie daje pasywna umiejętność Guardian Angela są tak duże, że warto dla niej wydać te prawie 1000 złota.

zhonyashourglass Zhonya’s Hourglass 3100 gold – 100 Ability Power, 50 armor, unikalny aktyw – sprawia, że champion staje się nieśmiertelny oraz niefocusowalny (nie da się go niczym trafić – trochę jak plama Vladimira), ale niezdolny do podejmowania jakichkolwiek akcji. 90 sekund cooldownu.
Chain Vest – 700/45 armor; Needlessly Large Rod – 1600/80 AP; 800 złożenie.

Zhonya jest bardzo dobrym przedmiotem, jednak nie powinna znajdować się tutaj. Dlaczego? Otóż przedmioty tutaj bazują głównie na armorze, a klepsydra jest raczej itemem dla AP carry. Tym razem jednak w tym przedmiocie chodzi głównie o to 100 AP oraz czasem o aktyw (zwykle aktyw jest ważniejszy na postaciach typu kennen, morgana, fiddle – czyli takich, które mogą wciąż zadawać obrażenia ze swojego ulti w czasie trwania aktywu Zhonyi. Przypominam, że Zhonya przerywa channelled spelle, typu ulti katariny, nunu, 1,5s przed ultem fiddlesticksa albo jego drain). Dodatkowo 50 armora bardzo ładnie pomaga przy potrzebie obrony przed przeciwnym bruiserem, który postawił sobie za cel uśmiercenie nas.

Czy ten przedmiot jest opłacalny pod względem cenowym? Składniki zapewniają 45 armora oraz 80 AP za łączną cenę 2300 złota, złożenie kosztuje 800 złota. Jeśli nie zależy nam na aktywie ani dodatkowe puste sloty nie są dla nas szczególnie ważne, nie jest to do końca opłacalne. Za dodatkowe 20 AP zapłacimy 435 golda, za 5 armora… Zaraz, nie da się kupić przedmiotu z 5 punktami armora. Za 18 dodatkowego armora zapłacimy 300 złota. Razem wychodzą nam 4 przedmioty dające 100 AP oraz 63 pancerza za cenę 2035 gold. Okazuje się, że tak naprawdę wychodzi prawie na to samo. Prawie. Za 45 złota więcej (to troszkę ponad jeden health potion) mamy bardzo silną umiejętność aktywną, 3 zajęte sloty mniej oraz 18 armora mniej, który – jak już mówiłem – jest tylko dodatkiem do tego przedmiotu. Można powiedzieć, że Zhonya jest warta swojej ceny. Zamiennik? Nie ma. Jest to przedmiot sytuacyjny, który składamy za JAKIKOLWIEK inny (oprócz butów i Rabadona) na AP carry, albo core item na postaci typu kennen i morgana.

100*21,7+50*16,6=2170+830=3000 . Cena za zhonyę jest o 100 większa, czyli płacimy 100 złota za aktyw. Uważam, że jest to opłacalne.

sunfirecape Sunfire Cape 2610 gold – 45 armor, 450 health, unikalna pasywka – zadaje 40 punktów magicznych obrażeń na sekundę pobliskim przeciwnikom (ok. 400 zasięgu).
Chain Vest – 700/45 armor; Giant’s Belt – 1110/430 health; 800 złożenie.

Nie do końca opłacalny item. Można go złożyć na postaciach typu Amumu, Dr. Mundo (MUNDO WEARS WHAT HE PLEASES!) albo Shyvana. Za cenę 800 złota dostajemy średni pasyw, ani trochę armora oraz… 20 HEALTH!? Trochę za mało, aby opłacało się go składać. Jest masa innych, lepszych przedmiotów na tanków. Ten jest po prostu nie opłacalny (nie licząc specyficznych, dziwnych buildów na postaci wymienione przeze mnie oraz im podobne). O wiele lepiej kupić Randuina (a jakże), albo Frozen Heart’a.

Znów liczymy:
45*16,6+450*2,6=747+1170=1917 . Tak więc, mimo tego, że złożenie Sunfire nic nie daje i jest drogie, to do tego płacimy 693 złota więcej, niż gdybyśmy kupowali to wszystko podstawowymi przedmiotami.

Jeśli więc zastanawiacie się nad defesywnym itemem i macie sporo armora, proponuję Randuina. W przypadku, gdy chcecie kupić defensywny przedmiot ale NIE MACIE zbyt dużo pancerza, spokojnie kupcie Frozen Heart (o ile ktoś z waszej drużyny jeszcze go nie kupił). Jeśli jesteście AP magiem i potrzebujecie odrobiny armora, a zarazem chcecie zwiększyć ilość swojego AP, pomyślcie nad zakupem Zhonyi. Jeśli chcecie kupić Sunfire Cape, to… Dokupcie 2 tiamaty i idźcie solować Barona nie kupujcie Sunfire. Jeśli chcecie polepszyć swoje szanse na linii (głównie topem, ale ewentualnie można także na bocie – kog’maw i jemu podobne), albo jesteście junglerem to JAK NAJBARDZIEJ kupcie Wriggle, który okazuje się najlepszym przedmiotem do zakupu w Early-Mid.

To tyle, jeśli chodzi o droższe przedmioty z Armorem. Mam nadzieję, iż ten artykuł pomoże Wam, gdybyście kiedyś nie wiedzieli, jaki item kupić przeciwko postaciom zadającym obrażenia fizyczne.
Dziękuję za uwagę.

Dla serwisu How2Win
Demol

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.