Vayne jest obecnie najlepszym strzelcem patcha 6.22. Nowy build zapewnił jej to, że stała się hypercarry z dużą ilością DPS oraz nie lada burstem, co sprawiło że stała się nie do skontrowania.
Ten sposób budowania jej pojawił się miesiące temu, ale wciąż miała za ciężko ze względu na jej fazę linii oraz niesprzyjającą metę. Teraz, jej problemy w early game nie są takie wielkie. Usunięto totemy wizji, zmieniły się kompozycje drużyn na takie, w których jest naprawdę dobra.
1. Dlaczego Vayne była słaba?
Po pierwsze, i co najważniejsze do podkreślenia, Vayne jest postacią dedykowaną pod późną fazę gry, dzięki jej obrażeniom z W.
Musiała polegać na tej umiejętności oraz zabijać tanków dzięki jej procentowym obrażeniom zależnych od HP danego celu. Trzeba dodać, że była zawsze dobrą postacią do pojedynków 1v1, a wszystko dzięki superumiejętności oraz mobilności, której u strzelców na próżno szukać. Rekompensatą za te świetne umiejętności, jest średni zasięg jej auto ataków, brak skilla do czyszczenia fal minionów oraz poke`owania. To czyniło ją jedną z gorszych postaci w początkowej fazie gry.
Wobec tego, Ostrza Zniszczonego Króla było dla niej wręcz stworzone. Item ten zwiększał szybkość ataku, dzięki czemu jej priorytetowy skill – W , stawał się silniejszy, polepszał jej pojedynki 1v1 oraz pomagał w zabijaniu tanków. W gratisie dostała nawet sustain do przetrwania fazy linii.
Problemem było to, że ten przedmiot na dłuższą metę był okropny. Był zbyt drogi, budowanie go poprzez podrzędne itemy również kulało. Sprawiło to, że Vayne musiała złożyć kolejne dwa itemy, najczęściej były to Phantom Dancer oraz Infinity Edge, by mieć wpływ na grę.
Mogłeś zostać zniszczony na linii co grę i musiałeś zdobyć ogromne ilości złota, by przestać być uciążeniem dla swojej drużyny. Dzięki temu przeciwny strzelec miał o wiele łatwiejsze zadanie i mógł spokojnie wygrywać grę.
2. Co się stało zanim zaczął się przed-sezon?
Żeby zrozumieć, dlaczego jest teraz taka silna, musimy cofnąć się do przeszłości, a dokładniej w okolice patcha 6.15. Q Vayne dostało kilka zmian.
- Dodatkowe obrażenia na wieże, inhibitor i nexus
- Dodatkowe obrażenia oraz auto attack Vayne już nie działają niezależnie od siebie. Teraz jeśli jeden dostarczy cios krytyczny, to robi to też drugi.
Potem w patchu 6.17 jej Q zostało znowu polepszone:
- SKALOWANIE
0,3/0,35/0,4/0,45/0,5 całkowitych obrażeń od ataku⇒0,3/0,4/0,5/0,6/0,7 całkowitych obrażeń od ataku
Co to oznacza? Zmienił się sposób budowania oraz maxowania postaci. Od tamtej pory kupowało się: KW Miecz -> Buty -> Statikk -> IE oraz ulepszało się jako pierwszą umiejętność Q.
Zamiast budowania wszystkiego pod W oraz sustain DPS, zaczęto erę kupowania przedmiotów pod burst.
Już mówię, dlaczego tak się zmienił sposób buildu. KW daje świetne obrażenia na początek, następnie pojawia się idealna okazja by przejść od razu do Statikka, który gwarantuje wymarzony wave clear oraz dodatkowe obrażenia. Dzięki temu, Vayne może świetnie pushować, a przeciwnik nie jest w stanie zatrzymać jej w pojedynkę, bo gdy użyje ona swojej super umiejętności i Q, to najprawdopodobniej rozprawi się z wrogą postacią w 3-4 uderzeniach. Przez to też, zdobywa więcej złota, a za tym idzie, może zdecydowanie szybciej zbudować Ostrze Nieskończoności, które kończy sprawę i polepsza wszystko co tylko Vayne potrzebuje: wave clear, uderzenie krytyczne, zwiększa damage itp.
Vayne, która dotychczas potrzebowała trzech itemów do powerspike`u, teraz potrzebuje tylko 2. Może wam się wydawać, że brakuje jej sustainu, ale nic bardziej mylnego. Dzięki Żądzy Krwi ze specjalizacji dostaje odpowiednią ilość life steala, a dodatkowo budując jako trzeci item Taniec Śmierci, stawała się bestią.
3. Skoro była już tak budowana, to dlaczego teraz?
Mimo tych słów wyżej, można by było wywnioskować, że jest ona bardzo dobra, prawda? W rzeczywistości wciąż była daleko od szczytu.
Jest tak, ponieważ nie rozmawialiśmy o jej problemach. Podczas budowania tego itemsetu, z czego też słynie ta postać, miała fatalną sytuację na linii. Nie mogła wygrać z żadnym adc, no może oprócz Sivir. Mam na myśli to, że albo ledwo farmiła, albo umierała próbując.
Bohaterowie typu Lucian, Jhin czy MF, którzy budują penetrację pancerza, mieli mocniejszy early game, dzięki dużym obrażeniom z podstawowych ataków i umiejętności. Ulegała przed Caitlyn i Ezrealem, którzy posiadają wspaniały zasięg (w przypadku Cait) oraz dobre skillshoty.
Dodajmy dotego supportów takich jak Zyra, Karma, Nami, Brand, Bard którzy swoim poke`iem potrafili zniszczyć Vayne życie. Przy dobrym użyciu wymienionych bohaterów, Nocna Łowczyni nie była w stanie nawet dostać się do creepów.
Zbudowanie potrzebnych przedmiotów zajmowało mnóstwo czasu, przez co pozycja Vayne wiele się nie poprawiła od ostatnich zmian, i przeciwny strzelec mógł spokojnie za ten czas wybudować przewagę w złocie. A co za tym idzie? Tarapaty.
Na troszkę wyższym poziomie, większość superumiejętności Vayne kończyły się postawieniem Pink Warda przez przeciwnika, w wyniku czego była kontrowana.
4. Co się wydarzyło w przed-sezonie?
Więc takim oto sposobem znaleźliśmy się w teraźniejszości. To wszystko dzieje się w tym momencie. Odwołując się do pytania, do tego podpunktu przybliżę wam co się stało w patchu 6.22.
- Totemy Wizji zostały usunięte
Teraz nasz strzelec w pełni może korzystać ze swojej superumiejętności , oczywiście nie wliczając w to E Lee Sina i innych tego rodzajów skilli, które dają wizję na trafionych nimi przeciwników. Dzięki temu Vayne stała się lepsza w walkach zarówno 1v1, jak i drużynowych.
- Znerfienie większości AD Carry w early game
Fervor został osłabiony przez co Lucian i Ezreal nie są już tak świetni. Build pod penetrację pancerza już nie działa na bohaterach typu Jhin , Miss Fortune , Draven i Lucian . Caitlyn i Ashe nie zostały zbytnio ruszone, więc jest to wciąż ciężki pojedynek dla Nocnej Łowczyni. Widać zdecydowanie mniej wspierających do obijania. Co raz bardziej jest grana Leona czy Alistar na których Vayne jest świetna.
- Powrót Zabójców i tanków
Tak jak wspomniałem. Ta postać jest świetna w pojedynkach 1v1, walkach drużynowych, a dzięki jej W nie ma co się bać tanków.
5. Powinna dostać nerfa?
Wielu ludzi narzeka, że powinna zostać osłabiona. Faktycznie, nikt nie lubi grać przeciwko nafeedowanej Vayne, zabijająca na jeden podstawowy atak przeciwnego strzelca. Jednak pamiętajmy, nie powinniśmy drastycznie reagować po pierwszym tygodniu pre-sezonu.
Zanim zaczniemy mówić o głównej bohaterce artykułu, porozmawiajmy o innych czynnikach.
- Znaczna część umiejętności ADC jest po prostu słaba na tę metę. Skoro do mety wróciły tanki, to oczywiste jest, że Vayne będzie idealnym wyborem. Strzelcy powinni dostać znacznie więcej procentówek umożliwiających zabijanie “golemów”.
- Każdy chce spróbować nowego Talona, czy też Katariny. Nocna Łowczyni ma problem z magami posiadającymi tak zwane AoE. Obecnie takowi nie są grani, bo tak jak wspomniałem, ludzie chcą wypróbować nowych assasinów. Z czasem jednak wszystko wróci do normy.
Te punkty są bardzo ważne, ponieważ przez takie drobnostki możemy tak osłabić bohatera, że będzie niegrywalny. A dajmy za przykład Jhina lub Caitlyn, którzy prawie od samego wyjścia są nietykalni i wyciągani.
Jakie zmiany mogą nadejść?
- Nerf Warlorda, buff Fervora
Przetrwanie na linii dzięki Żądzy Krwi jest naprawdę za duże, dlatego też powinno to zostać osłabione. Będzie to zmuszać do używania alternatywy tejże specjalizacji, czyli Fervora.
- Zamiana AD na Attack Speed na superumiejętności
W związku z taką zmianą, zawodnicy Vayne byliby zmuszeni do grania innego buildu – mniej pod burst.
- Polepszyć sytuację Ostrza Zniszczonego Króla lub W, zmniejszyć skalowanie damage`u na Q
Mogłoby to spowodować powrót starej Vayne, czyli budowanej specjalnie pod jej W.
6. Podsumowanie
Cieszę się z tego, że Vayne zaczęła być znowu grana, lecz czy to aby na pewno dobre? Stała się bardzo silnym marksmanem, przez co staje się pogromem przywoływaczy.
Mam nadzieję, że Riot nie postanowi doszczętnie znerfić tejże postaci, ponieważ miło mieć od czasu do czasu coś nowego na dolnej alei. Fajnie byłoby też zobaczyć ją na LCS-ach. Firma musi zachować zimną krew i czekać aż się sytuacja sama rozwinie, gdyż tak jak wspomniałem, jest to dopiero przed-sezon i nie możemy oceniać postaci tylko po jednym, czy dwóch tygodniach od ostatniego patcha.
A wy? Co sądzicie o obecnej Vayne? Co byście chcieli zmienić?
Chciałbym podziękować użytkownikowi Reddita, który opisał wspaniale jej sytuację w 6.22.
źródło: https://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/5dkdji/vayne_on_622_analysis_of_what_happened_and