Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Supporty w pigułce

Artykuł jest tłumaczeniem prezentacji przygotowanej przez jednego z lepszych supportów – Spellsy’ego.

Wyjaśnienie

Artykuł ten ma na celu prezentację moich odczuć, ogólnym stylu gry, a także wybór runów i masteriesów dotyczącego grania supportami. Informacje te są aktualne na przełomie sierpnia/września roku pańskiego 2012 – jednakże takie rzeczy bardzo szybko potrafią ulec dezaktualizacji, nawet jeśli w patchach dany bohater nie jest zmieniany.

Informacje o każdym championie będą rozbite na cztery części: część pierwsza i druga stanowić będą opis zalet i wad, trzecia informować będzie o ogólnych stylu gry danym championem (zawarte będą informacje zarówno o fazie laningu, jak i zachowania podczas teamfightów). W punkcie czwartym opiszę wybór masteriesów oraz runów w następujących formatach:

  • 9/0/21 – informować będzie o przydzieleniu 9 punktów w drzewko ofensywne, oraz 21 w drzewko utility.
  • armor/gold/cdr/gold – oznaczać będzie wzięcie marków (znaków) armora, sealów (pieczęci) na gp10, glyphów (glifów) na redukcję czasu odnowienia oraz quintów (kwintesencji) na gp10.
  • Domyślnie mówię o wartościach flat, tylko w przypadku gdy umieszczę gdzieś dopisek PL (skrót od per level) oznaczać będzie branie skalujacych się runów
  • Na końcu artykułu podam Wam kilka przykładowych stron runów i będziecie mogli zobaczyć jak one mają wyglądać.

Janna, sexowna bogini lodu

Zalety:

 

  • dobra praktycznie z każdym ad carry
  • dysponuje idealnymi defensywnymi CC i świetnym mechanizmem disengage
  • podczas fazy laningu dzięki tarczy i CC stwarza idealne sytuacje do wymian
  • pasyw pomagający wszystkim liniom
  • błyskawicznie czyści wardy

Wady:

  • squishy, polega na umiejętnościach w defensywie – jeden stun lub źle użyta umiejętność prowadzić może do śmierci
  • ciężkie do użycia ulti
  • ciężko powrócić nią do gry po przegranych początkach

Styl gry (faza laningu)

Defensywno-agresywny – jeśli podchodzą harassuj ich albo pozwól robić to swojemu ad carry w czasie gdy dajesz mu shielda. Nie zapominaj o używaniu CC.

Styl gry (teamfighty)

“Won od mojego ad carry” – staraj się trzymać za swoim ad carry, ochraniaj go przed przeciwnymi bruiserami za pomocą ulti i CC. Utrzymuj na nim tarcze dla zwiększonego dmgu.

0/4/26 armor/gold/mana reg PL/gold – pasywna linia
0/9/21 mr/armor/mana reg PL/gold – mniej pasywna linia

Sona, magiczna harfistka

Zalety:

 

  • najlepsze AoE ulti wśród supportów
  • świetny dmg i burst na linii
  • sytuacyjnie duży harass
  • aury są idealne do długich teamfightów
  • bardzo wszechstronna (CC, zdolności obronne, leczenie itd.)
  • podwyższa statystyki kill/game

Wady:

  • BARDZO, BARDZO squishy. BARDZO. Jeden zły ruch może kosztować Cię utratę życia/flasha/ulti
  • bardzo słaba na lvlach 1-4
  • jeśli odstajesz w early jesteś bardzo łatwym kąskiem dla przeciwników
  • słabe czyszczenie wardów – brak slowa (poza power chordem) i słabe mechanizmy ucieczki
  • skrajna nieodporność na ganki na early lvlach
  • wbrew pozorom ulti jest ciężkie do użycia

Styl gry (faza laningu)

Defensywne early, wymiatanie później. Staraj się ostrożnie harrasować i bądź bardzo przewrażliwiony na nadchodzących junglerów. Po wbiciu 5-7 lvli zaczynasz być prawdziwą bestią, Q+pasyw będą dla przeciwnika bardzo bolesne, jeśli są wystarczająco obici ulti zagwarantuje Wam kille.

Styl gry (teamfighty)

“Chroń siebie i ulti”. Nie próbuj używać ulti zbyt szybko, zazwyczaj cierpliwość przynosi lepsze rezultaty. Postaraj przetrwać się jak najdłużej, Twoje aury wywierają ogromną presję na przeciwnikach.

0/9/21 armor/mana reg PL/mr/gold

Taric, zajedwabisty rycerz

Zalety:

 

  • wysokie wartości pancerza w early, potężny zasięgowy stun i duży burst dają niesamowicie mocny laning phase
  • wysoki MS (315 bazowego), najwyższa wartość AA na pierwszym lvlu (58 + 3 co level) i wysokie startowe hp (468)
  • jeśli wykorzysta przewagę mocnego early w tfach staje się istnym tankiem
  • mocny heal, jeśli jesteś w stanie autoatakować. Więc…UDERZAJ PRZECIWNIKÓW!
  • zasięgowy stun nie wystawia go na ryzyko

Wady:

  • jego umiejętności słabną w late game
  • jeśli nie wykorzysta early staje się bezużyteczny w late
  • wysokie mana koszty i mały mana pool

Styl gry (faza laningu)

Pokaż się. Taric jest bardzo mocny od samego początku, dlatego stój blisko fal creepów i samą swoją obecnością stwarzaj zagrożenie przeciwnemu ad carry wychylającemu się po farmę. Nie zapominaj o swoim potężnym autoataku – pozwala Ci lepiej leczyć, daje manę i zadaje pokaźne ilości obrażeń.

Styl gry (teamfighty)

Obrażenia i aury. Bądź nikczemny i podstępny – stunuj przeciwnika, którego aktualnie focusuje Twój team i dodaj do tego burst z ulti i W. Dodatkowo nie zapominaj o potężnym autoataku i healowaniu co cd swoich sojuszników.

1/15/14 armor/gold/mana reg PL/MS

Soraka, gwiaździsta jednorożczyni

Zalety:

 

  • heal + armor buff = ogromny sustain i ogromne możliwości ratowania sojuszników
  • jest idealnym pickiem na nisko dmgowe teamy (lub z dużą ilością bruiserów)
  • silence potrafi miażdżyć melee casterów i niektórych ap carry (np. Ryze/Cassio)
  • duży zasięg umiejętności pozwala jej trzymać się z tyłu
  • świetna animacja aa pozwalająca na dobry harass

Wady:

  • levele 1-4 należą do tragicznych
  • w znaczącym stopniu bazuje na CDR
  • jej użyteczność straszliwie spada wraz z rosnącą ilością ignite’ów u przeciwników

Styl gry (faza laningu)

Wykorzystuj buff do armora. Oczywiście łatwo jest siedzieć z tyłu i odnawiać zasoby swojego sojusznika, ale staraj się być bardziej aktywny i harassuj przeciwnika za pomocą E oraz autoataków. Jednakże i tak najważniejszą rzeczą pozostanie odpowiednie rzucenie heala podczas wymian.

Styl gry (teamfighty)

Spam spellami, poza E. W czasie teamfightów jeśli jesteś chociaż odrobinę tankowaty dzięki aegisowi itd. możesz wejść do teamfightu i poważnie poszczerbić przeciwnika za pomocą Q. Typowo jednak będziesz starał się trzymać poza obrębem walki lecząc swojego ad carry i spamując spellami. E używasz tylko i wyłącznie do obrony carry lub na uciekających przeciwnikach.

9/0/21 armor/gold/cdr/gold

Alistar, (czy ktoś mną jeszcze gra?)

Zalety:

 

  • świetne CC oraz potencjał na kill lane’ach
  • dobre zdolności defensywne
  • na drugim levelu jest najlepszy w League of Legends
  • świetny podczas ganków i counter-ganków
  • z ulti idealnie tower-dive’uje
  • świetnie sprawdza się podczas niespodziewanych wycieczek na mida
  • może grać zarówno ofensywnie i defensywnie

Wady:

  • bez odpowiednio feedu odstaje odrobinę w late game
  • dziwne ulti – powinieneś go używać mając jak najwięcej hp i jednocześnie mając na sobie CC, podczas gdy przeciwnicy wyczekają z jednym lub drugim
  • błędy podczas fazy laningu sporo kosztują
  • zawsze banowany, nerfiony lub zabierany przez wrednych junglerów

Styl gry (faza laningu)

Na drugim levelu zawsze będziesz chciał spróbować zdobyć killa. Lekko pushnijcie linię, żeby zdobyć drugie levele przed przeciwnikami. Natychmiast po ich zdobyciu ruszacie na przeciwników i staracie się ich złapać. Takie zagranie powinno dać Wam jedną z trzech możliwości: spalony flash, zdobyty kill, otwarcie możliwości zone’owania.
Mały tip: nie nadużywaj combo. Combo jest ostatecznością zazwyczaj wolisz wpychać ludzi w ściany i dopiero później ich stunować. Combo na jednej osobie jest odpowiednikiem stuna Tarica, a jeśli chcesz stuna tarica to graj Tariciem.

Styl gry (teamfighty)

Inicjacja lub ochrona. Jako Ali możesz podejść do teamfightów na dwa sposoby: albo dive’ujesz ich ad carry i używasz na nim swoich umiejętności, albo stoisz przy swoim ad carry i chronisz go przed wszelkimi przeciwnikami. Zasada powinna być taka: masz sporo itemów – inicjujesz/tankujesz, mniej itemów – chronisz.

1/15/14 armor/gold/mr/ms

Lulu, ciasteczkowa wróżka

Zalety:

 

  • posiada niesamowitą mieszankę mocy obronnych (ulti, tarcza, boost do ms) zdolnych rywalizowac z Soraką oraz CC (polymorph, knockup, slow) zdolnych rywalizować z Leoną
  • OGROMNY harass z AA
  • dobry push
  • bardzo wszechstronna potrafi jednocześnie burstować i chronić

Wady:

  • jest niesamowicie wolna i posiada niski range, co sprawia trudności w ucieczkach i gankach w fazie laningu
  • wszystkie umiejętności dobrze współgrają z levelem (którego jak wiemy nie będziesz miał najwięcej)
  • trudności z podejmowaniem decyzji przy wyborze spelli w teamfighcie
  • bardzo manożerna

Styl gry (faza laningu)

Przede wszystkim: zwiększ masę. A tak serio używaj i nadużywaj swojego pasywa wciskając w przeciwnika każdy możliwy atak. Maxuj E i łącz je z uderzaniem z Q. Kluczem do zwycięstwa będzie zdobycie kontroli nad krzakami.

Styl gry (teamfighty)

Jesteś zdany na siebie. Heh. W teamfightach masz naprawdę przesrane – wszystko zalezy od Twoich umiejętności podejmowania decyzji: powinienem polimorfować riven czy dać boosta vladowi? Osłonić ad carry czy zburstować przeciwnika? Wiele tego typu decyzji może zaważyć na losach gry.

0/9/21 mr/armor/mana reg PL/gold

Nunu, carrowany przez Willumpa

Zalety:

 

  • najlepsze sterydy w całej grze
  • wysokie statystyki obronne dają mu niesamowite możliwości
  • może permaslowować przeciwników zaopatrzywszy się w odrobinę cdra
  • debuff atack speeda z E jest bardzo silny na linii
  • ulti daje slowa nawet jeśli przeciwnik tylko przez chwilę znalazł się w jego zasięgu

Wady:

  • zero dmgu
  • Q jest bezużyteczne na linii
  • bardzo zależny od ad carry na linii

Styl gry (faza laningu)

Masz dwie opcje:

  1. bb i modlitwa – bardzo pasywny styl gry. Inwestujesz w runy mana regen, dysponujesz faerie charmem więc maxujesz i spamujesz W na swojego ad carry. E/R używasz tylko w ekstremalnych sytuacjach
  2. możesz mi po… – agresywny styl gry wykorzystujący wysokie statystyki defensywne i fakt, że bloodboil działa także na Ciebie. Kupujesz buty + warda/2 poty i spamujesz przeciwników kulkami i autoatakami. Jeśli przeciwnicy rzucają się na Ciebie Twój adek powinien załatwić całą sytuację. Oczywiście nie wykorzystasz tego przeciwko niektórym matchupom (np. przeciwko Sonie)

Styl gry (teamfighty)

BB i żywa tarcza. Jesteś jak połączenie Aliego i Tarica. Starasz się stać na środku pola walki i uderzac przeciwników jak taric, albo rzucać w nich śnieżkami i odstraszać jak Ali. Albo rzucasz szybkie ulti i wymuszasz rzucenie na Ciebie CC albo chronisz nim swojego ad carry.

  1. 0/9/21 armor/gold/mana reg PL/gold
  2. 1/15/14 armor/gold/mr/MS

Blitzcrank, beep b… NO

Zalety:

 

  • wywiera ogromną presję na przeciwników na linii i w niektórych sytuacjach później
  • idealny podczas ganków Twojego junglera
  • jednym hookiem może przesądzić grę
  • niesamowicie mocny na drugim i trzecim levelu
  • zjada zasięgowych supportów, jeśli nie są wyjątkowo ostrożni

Wady:

  • brak dobrych mechanizmów obronnych, sustain.
  • jeśli odstajesz nie możesz używać Q skutecznie, a Q jest skillem definiującym Blitzcranka
  • mniejsza tankowatośc od Leony/Tarica/Aliego
  • jego ulti potrafi w niespodziewanych momentach przyciągnąć aggro barona/dragona

Styl gry (faza laningu)

Czekaj, czekaj, czekaj, czekaj, czekaj przyciągnij wygraj. Zawsze będziesz wyglądał okazji na dobrego hooka i starał się złapać przeciwników. Dodatkowo będziesz chciał wbić level trzeci szybciej od przeciwników, aby ich odstraszyć biegiem + E.

Styl gry (teamfighty)

Wciągasz przeciwników.

1/15/14 armor/gold/mana reg PL lub MR/MS

Leona, bogini ognia

Zalety:

 

  • ogromne obrażenia, sporo cc i ogromny potencjał na kille na linii
  • duże survi dzięki W
  • jej ulti ma ogromny range

Wady:

  • musi wejść bezpośrednio w przeciwnika – wystawia się na ganki i naraża na death w przypadku niezrozumienia z ad carry
  • jej tankowatość opiera się tylko na W, bez niego jest niczym
  • zaczyna błyszczeć troszkę później od supportów na kill linie
  • jeśli przegrywasz ciężko będzie CI powrócić do gry z powodu melee zasięgu skilli

Styl gry (faza laningu)

Wiedz, kiedy wejść. Jako Leona powinieneś odrobinę bezpieczniej zagrać wczesne level. Czasami oczywiście będziesz w stanie wejść w przeciwników na drugim levelu (np. przeciwko Sonie). Gra bezpieczna nie oznacza pasywnej – jeśli przeciwnicy będą mieli niskie zasoby nie wahaj się wykorzystać sytuacji. Od szóstego levelu zaczynasz nieźle miotać, więc wykorzystaj to.

Styl gry (teamfighty)

Przemieszczaj się po polu bitwy. Z powodu długich CD będziesz chciał krążyć niczym sęp wokół ofiar i wykorzystywać swoje spelle co cooldown. Oczywiście Twoim najlepszym spellem w dalszym ciągu pozostaje ulti.

1/15/14 armor/gold/mr/MS – podczas bardziej agresywnej gry
0/9/21 armor/armor/mr/gold

Nautilius

Gorsza Leona (jako support)

 

Jarvan IV

Jak Leona, ale gorszy

 

Maokai

Po prostu weź Leonę, co?

 

Układ Masteriesów




Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.