Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Rozkręcamy LoLa: CC

Rozkręcamy Lola #1

CC. Jego rodzaje i działanie.

Witam w nowym cyklu artykułów. Będę tutaj poruszał problemy i zagadnienia dotyczące mechaniki w League of Legends oraz przyczyn wszelkich sytuacji występujących na Polach Sprawiedliwości. W pierwszym odcinku zajmiemy się Crowd Controlem – jego rodzajami oraz ich działaniem,

Uwaga! W artykule występują określenia autorskie – nie znajdziecie ich odpowiedników na innych stronach (z wyjątkiem www.how2win.pl). Dodatkowo w […] będę umieszczał polskie nazwy.

Co to jest CC?

CC (Crowd Control), [Kontrola tłumu]: Umiejętność bądź efekt pozwalający na kontrolowanie pozycji przeciwnika oraz ograniczające jego władzę nad czempionem.

CC docelowe oraz zależne.

W grze występują 2 rodzaje „aktywacji” CC na przeciwniku.
Docelowymi nazywamy CC, którymi wystarczy trafić przeciwnika np. Q Siona lub E Rammusa.
Zależnymi nazywamy „kontrolery”, które mogą wystąpić jedynie pod pewnym warunkiem. Przykładem tego rodzaju CC jest stun Vayne. Cel łowczyni zostanie ogłuszony tylko w przypadku uderzenia o ścianę. W innym przypadku jedynie odrzucimy nasz cel.

Rodzaje CC i ich działanie.



Stun [Ogłuszenie]: Ogłusza naszą postać. Tracimy w pełni kontrolę nad postacią. Przykład posiadacza: Sion, Leona.
Fear [Strach]: Nasza postać porusza się dowolnym kierunku oraz nie może atakować i używać zaklęć. Przykład posiadacza: Fiddlestick, Nocturne.
Slow [Spowolnienie]: Spowalnia naszą postać. Nothing more. Przykład: Sejuani, Nunu.
Blind [Oślepienie]: Nasza postać nie zadaje obrażeń z AA i nie nakłada on hit effect. Przykład posiadacza: Teemo, Heimerdinger.
Taunt [Prowokacja]: Nasza postać zostaje zmuszona do atakowania źródła oraz poruszania się w jego stronę . Nie możemy używać zaklęć. Przykład posiadacza: Shen, Rammus.

Knock Up [Wyrzucenie w powietrze]: Wyrzuca naszą postać w powietrze. Tenacity nie skraca czasu przebywania w powietrzu. Przykład posiadacza: Xin Zhao, Blitzcrank.
Knock Back [Odrzucenie]: Jest bratem CC powyżej, tylko wyrzuca kilka jednostek do tyłu zamiast w powietrze. Przykład posiadacza: Jayce, Syndra.
Suppress [Przygwożdżenie]: Nasz cel jest nie jest w stanie nic zrobić. Różnica między stunem a gwoździem to możliwość przerwania go za pomocą CC sojusznika. Przykład posiadacza: Wariwick, Malzahar.
Root/Snare [Korzeń/Sidła]: Nasza postać nie może się poruszać, ale nadal może atakować i używać zaklęć. Przykład posiadacza: Lux, Zyra.
Silence [Uciszenie]: Nasza postać nie może używać zaklęć. Przykład posiadacza: Kassadin, Garen.

Nietypowe CC.

Tutaj przedstawię wam ”kontrolery”, które różnią się działaniem od podstawowych CC. Zostały one przeze mnie w ten sposób sklasyfikowane ponieważ wpływają one także w jakimś % na przebieg gry lub są one „ulepszonymi” wersjami CC podanymi powyżej.

Impact [Wstrząs]: Posiada go kilka postaci, przykładowo Vi lub 3hit z Q Riven. Powoduje on podrzucenie przeciwnika na parę jednostek w górę. Taki 10% Knock in the air. Zaliczam ten efekt do CC ponieważ przeciwnik traci kontrolę na postacią na około 0.2 sec oraz możemy tym przerwać np. Ulti Nunu. Nie podlega on Tenacity!.
Charm [Urok]: Posiada go Ahri. Taunt, który dodatkowo spowalnia nas oraz nie atakujemy lisicy, nawet będąc w zasięgu ataku. Wiadomo, na co wtedy nasza postać patrzy ^^.
Cataclysm [Kataklizm]: Posiada go Jarvan IV. Tworzy wokół celu ścianę, z której przeciwnik nie może uciec nie wykorzystując dasha lub flasha. Przeciwnik nie traci w żadnej sposób kontroli nad postacią!
Polymorph [Polimorfia]: Posiada ją Lulu. Jest to slow, silence i blind jednocześnie, najprościej opisując działanie tej umiejętności. Not broken?
Hook [Hak]: Posiada ten CC Blitzcrank oraz Nautilus. Jest to odwrotne działanie do „Knock Back”.
Fling [Rzut]: Posiada go Singed i Volibear. Nazwa mówi za siebie. Rzucamy przeciwnikiem za siebie.
Fog [Mgła]: Posiada ten CC Graves oraz Nocturne. Powoduje on ograniczenie widoczności przeciwnika. Bardzo przydatne w TF.

Nie wspomnieliśmy jeszcze o Amumu – jego ulti jest także unikatowym efektem, ale obecnie jest ono zmieniane. gdy poznamy jego ostateczną formę uzupełnimy odpowiednio ten wpis.

Autorem wpisu jest Dreknar

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.