Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Pros – superczłowiek czy zwykły śmiertelnik

Często zastanawialiście się pewnie czy profesjonalni gracze mają specjalne predyspozycje czy może swoim zaangażowaniem są w stanie wynieść się na piedestały umiejętności mechanicznych i taktycznych. Dzisiaj prezentujemy Wam materiał, który po części odpowie na Wasze piętrzące się pytania.

Witam wszystkich, jestem Dr. Armine Issa i zajmuje się naukami biochemicznymi w klinice Mayo. Spotkałam się ostatnio z Saintviciousem, aby zbadać, czy progracze są w jakiś sposób lepiej przystosowani do swojej pracy niż normalni ludzie. Używaliśmy testów poznawczych, kontroli ruchu gałek ocznych, tempo bicia serca oraz monitorowaliśmy ich psychologiczne zachowania. Pierwszy rzut oka na wyniki mile nas zaskoczył.

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście, zapraszam do zapoznania się z wynikami badania:

https://www.youtube.com/watch?v=ZvRiA3aCgPI

Pros vs. Joes na Cloth5, napisane przez Dr. Armine Issa [ANG.]

Poniżej przedstawiamy krótką serię pytań i odpowiedzi, które uczestnikiem był Dr. Armine Issa.

 

Czy myślisz że istnieje idealny wiek dla gracza?

zilean Kolejne dobre pytanie! Wydaje mi się, że wiek ma wpływ na osiągi – jak w każdej dyscyplinie. Nasze fizyczne cechy zaczynają zwalniać wraz ze starzeniem się, jednak doświadczenie, wiedza i inteligencja nadrabiają utratę fizycznych możliwości. Myślę jednak, że wiek ten jest o wiele wyższy, niż mogłoby się wam zdawać. Steve obliczył, że najlepszym okresem dla pro gamera powinien być przedział 33-35 lat.

Jest to jeszcze bardziej prawdziwe dla ludzi, którzy utrzymują zdrowy tryb życia i nie występowały u nich jakieś cięższe choroby. Społeczeństwo graczy w USA jest zdecydowanie najgorsze, jeżeli chodzi o tego typu aspekty grania i życia. Dieta, nawyki itd. nie są optymalnymi – mam jednak nadzieję. że uda się zmienić mentalność ludzi pod tym względem.

Próg wieku dla League of Legends jest tak wysoki, ponieważ gra skupia się bardziej na szybkim wnioskowaniu i decyzjach, mniej na zarządzaniu opcjami dawanymi nam przez grę. Czym więcej mechanicznych umiejętności wymaga od graczy program, tym niższy staje się szczytowy wiek. Badania potwierdzają, że szczytowym okresem dla człowieka jest wiek późnych 20 i wczesnych 30 lat, tak więc nie ma powodów dla których ludzie powyżej 40 lat nie mogliby grać. Większym problemem jest tutaj szybsza utrata zainteresowania programem niż czymś, co jest uznane za sport.

Na pewno interesującym byłoby przebadanie mechanicznie utalentowanych graczy, takich jak Doublelift, oraz ponowne ich zbadanie za ~10 lat.

W poradnikach często znajdujemy informacje na temat potrzeby częstej obserwacji mini mapy. Czy kontrola ruchu gałek ocznych wykazała jakąś większą aktywność pro graczy w okolicach minimapy, czy wyniki różniły się w zależności od roli gracza? Czy pro gracze tak na prawdę praktykują to, do czego zachęcają?

Jest to jedno z głównych zagadnienie, którymi zajmowaliśmy się prowadząc badania. Ze względu na ograniczenia czasowe, nie daliśmy rady przedstawić wyników w filmiku.

Krótka odpowiedź: Różnica jest ogromna. Lepsi gracze nie tylko spędzają więcej czasu nad oglądaniem minimapy ale i również patrzą w odpowiednie miejsca w odpowiednim czasie. Przykładowo, Voyboy farmiący pustą linię, patrzy na każdą linię z osobna (aby dowiedzieć się, jak wygląda status gry) podczas gdy normalny gracz po prostu skupia się na zdobywaniu last hitów.

Najlepsi gracze mają last hiting tak automatyczny, że nie poświęcają mu w ogóle uwagi przez co zyskują czas na ocenę sytuacji na każdej z linii. Nic nie przeszkadza nie-junglującym prosom od oglądania minimapy i innych lini podczas, gdy zabijają oni grupowo smoka. Voyboy patrzy na smoka 10% czasu, gdy wraz z drużyną zabijają go.

singed_wallpaper__coloured__by_placidwhale-d6gd0hb


Bazując na tych badaniach, czy uważasz, że powinna być jakaś lista zakazanych lekarstw/narkotyków które poprawiałyby osiągnięcia graczy? Czy myśleliście nad porównywaniem graczy przed i po zażyciu takowych specyfików?



Niestety, nie posiadamy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Mogę jedynie powiedzieć tyle, że mój brat i ja często kłócimy się na powiązane tematy.

Osobiście, jestem przeciwko jakimkolwiek, nawet legalnym, “ulepszaczom umysłu”, natomiast mój brat studiuje farmakologię. Wiem o tym, że umysł i ciało człowieka ma nieograniczone możliwości i dlatego też nie uważam polepszaczy za nic potrzebnego.

Jednak wiadomym jest, że lekarstwa dają pozytywne wyniki. Nie wiemy tylko na jak długo i po jakiej dawce zadziałały by one znacząco na gracza. Regulowanie takowych specyfików w tradycyjnych sportach jest koszmarem – nie inaczej będzie w esportach.


Czy myślisz, że Voyboy posiada jakiś szczególny talent który pozwala na pozostawanie wiecznie spokojnym, czy też nauczył się tego podczas treningów?

Z moich obserwacji wynika, że Voyboy jest typem gracza który woli podchodzić do gry na spokojnie. Zarówno jego osobowość jak i trening pozwoliły na zachowanie spokoju w nerwowych sytuacjach. Jeżeli porównacie go z kimś, kto potrafi ulec impulsowi (zuna, dlift), wnioski będą nieco inne. Mogą oni nie denerwować się podczas grania, ale to ich podekscytowanie i zdenerwowanie pozwala im na skupienie się na zadaniu. To właśnie ludzie tego typu mogą prowadzić drużyny do zwycięstwa.
A może to Voyboy jest po prostu znudzony?

Czy testowaliście również ruchy gałek ocznych graczy z Bronze/Silver elo? Mam wrażenie, że ich wizja tunelowa jest o wiele większa niż u normalnych ludzi – szczególnie w teamfightach. Ciekawi mnie, czy jest to główny czynnik ich ograniczenia w graniu.

Tak, testowaliśmy gracza z Gold Elo. Skupianie się na jednym punkcie jest bardzo normalnym, nawet u graczy z wyższej półki. Najważniejszym jest opamiętanie się w takiej sytuacji i jak najszybsze pozbycie się tego nawyku.

Kiedy po raz pierwszy przeprowadziłem ten test na sobie, wynikiem była OGROMNA kropka na środku ekranu. Nie jest to nic dziwnego, biorąc pod uwagę fakt, iż grając w WoWa musiałem się skupiać na sobie.

Chciałbym szybko uzupełnić temat. Również Riot przeprowadził krótkie badania kontrolujące ruch gałek ocznych nie tak dawno temu. Największe różnice zaobserwowaliśmy w określonych partiach ekranu które były obserwowane przez graczy z wyższego i niższego poziomu. Gracze profesjonalni oraz ci z wysokiego ELO najwięcej czasu spędzają nad minimapą. Gracze nowi i mniej doświadczeni natomiast, patrzą się na swój action bar przez większość gry. Hipoteza więc jest prosta: instynkt i znajomość cooldownów pozwala skupić się na innych czynnikach gry bardziej, niż na samych tradeach i teamfightach.

Nie mogliśmy niestety ocenić czegoś takiego jak skupianie się na konkretnych celach w grze. Myślę jednak, że nawet prowadzenie badań nad ruchami gałki ocznej nie pozwolą na określenie jednoznacznych różnic w działaniu pro graczy. Jestem jednak przekonany, że badania przeprowadzone z większą dokładnością pozwoliły by na wyciągnięcie lepszych wniosków – szczególnie podczas teamfightu.

Pracownik Riotu


Jaki był najciekawszy wynik?

Liquid, posiadający największy APM (apm = actions per minute). Tak naprawdę, to Liquid grał wcześniej przez godzinę, tak więc miał rozgrzewkę. Udało mu się osiągnąć niezły wynik za pierwszym razem.

lol_candy_girls__by_knockwurst-d67m2or

Jak ważny jest poziom cukru we krwi? Widziałem wyniki badań, z których wynika, że poziom cukru wpływa na logiczne myślenie i podejmowanie decyzji.

Czy planujecie robić testy na podstawie zawartości kofeiny i innych stymulatorów?

Temat jak rzeka, na pewno nie wyczerpie całego tematu w krótkim poście na reddicie. Niski poziom cukru we krwi rzeczywiście wpływa na podejmowanie gorszych decyzji i w pewnej części wyłącza twój umysł.

Za dużo kofeiny i energetyków może powodować zapauzowania i “crashe” w twoim mózgu, tak więc są lepsze metody na utrzymywanie wyższego poziomu pracy. Szybkie, ale intensywne ćwiczenia są dobrym pomysłem na rozgrzewkę przed meczem.

Bardzo interesującym byłoby porównanie wpływu kofeiny na graczy z różnych community (lol, sc2 itd). Przepraszam, jeżeli nie satysfakcjonuje Cię ta odpowiedź: większość informacji na ten temat możesz znaleźć w Hoogle, a sam temat jest na tyle szeroki, że nie starczy mi czasu i miejsca aby pisać o tym na reddicie.


To, co ciekawi mnie najbardziej, to pochodzenie graczy. Czy to z tego powodu Koreańczycy mają lepszą kontrolę nad mapą oraz radzą sobie z podświadomymi impulsami lepiej, niż reszta świata? Popatrzmy np. na Fakera: oglądając filmiki z jego udziałem, rzadko kiedy rozumiemy to, co się stało za pierwszym razem, nie myśląc już o powtórzeniu takiego zagrania podczas napiętej sytuacji na solo queue.

Tak, jest to rzeczywiście ciekawe pytanie. Walczące ze sobą community graczy składa się w największej części z ludzi o czarnym kolorze skóry. Dlaczego tak jest? Tego nie wiemy, na pewno będą prowadzone badania na ten temat.

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.