Blitzcrank
Opis postaci oraz jej zalet i wad
Blitzcrank jest agresywnym supportem. Jego Q jest unikalną umiejętnością pozwalającą na przyciągnięcie przeciwnika do siebie. Dysponuje on również podrzutem i przyspieszeniem. Jego ultimate pasywnie zadaje obrażenia przeciwnikom w pobliżu Blitza co 2,5 sekundy, a użycie ucisza wrogów w zasięgu. Pasyw jest tarczą skalującą się z maksymalną pula many.
Blitzcrank spisuje się świetnie z agresywnym Ad Carrym. Zmusza przeciwnika do grania pasywnego oraz trzymania się z dala od krzaków. Dobrą strategią jest siłowe zajęcie krzaków przeciwnika, wypchnięcie z nich supporta. Jeśli możesz to miej pink warda w krzakach – nie pozwól przeciwnikom mieć wizji i wiedzieć o twoich zamiarach. Jungler będzie lubił gankować waszą linię – jeśli trafisz grabem to w 99% jest to kill.
Dzięki wrodzonej wytrzymałości (która zresztą zostanie niebawem znerfiona) jesteś w stanie przyjmować na siebie obrażenia i inicjować walki.
Plusy:
- Świetna inicjacja
- Grab pozwalający na eliminowanie przeciwników z dala od ich drużyny
- Bardzo mocne CC – trudny do zgankowania
- Tarcza ratująca życie
Minusy:
- Podatny na harass
- Brak sustainu dla AD Carry
- Jeśli przegrywa linię, drastycznie spada jego przydatność dla drużyny
- Często słaby Blitz jest gorszy niż granie 4v5 (przyciąganie postaci tj. Morgana, Kennen, Jax, Skarner)

Masteries
1/21/8
Jest to chyba najlepsze ustawienie na Blitza. 1 punkt w drzewku ofensywnym zmniejsza resisty podczas używania Exhausta. Drzewko defensywne poprawie naszą odporność na harass – daje nam dodatkowe resisty, życie, prędkość poruszania się oraz redukcję czasu odnowienia umiejętności (cdr). 8 punktów w drzewku utility ulepsza nasz pasyw dzięki dodatkowej manie i zwiększa prędkość ruchu dla lepszej mobilności.

Runy
Support
- Flat AD – znacznie zwiększają nasze obrażenia, dobrze łączą się z naszym E
Seale:
- Flat Armor – zmniejszają główne źródło obrażeń (fizyczne) podczas gry na dolnej alei.
Glyphy:
- Flat armor – pozwolą nam lepiej zdominować early (w końcu od tego jesteśmy)
- Magic resist per lvl – jeśli przeciwnicy mają za dużo magicznych obrażeń (np. Sona/Lulu + Kog’Maw/MF)
Quinty:
- Gold per 10 – najlepsze runy dla supporta, znaczny przypływ kasy

Umiejętności
Q – Rakietowy chwyt
Blitzcrank wystrzeliwuje prawą dłoń. Jeśli ta trafi we wroga, ogłuszy go i zada 80/135/190/245/300 (+1) pkt. obrażeń magicznych, a przeciwnik zostanie przyciągnięty. Cena 110 pkt. many, zasięg 925
Umiejętność rozpoznawcza Blitzcranka – “grab”. Odpowiednio użyty zapewnia kille, może przesądzić o losach gry. Używaj go do utrzymywania przeciwnika w strachu. Celowania przyciągnięciem trzeba się nauczyć, wymaga to sporo praktyki.
W – Zwiększone obroty
Blitzcrank ładuje się, zwiększając prędkość ruchu o 16/20/24/28/32% oraz prędkość ataku o 30/38/46/54/62% na 8 sekund. Cena – 75 many.
Zwiększa nasze obrażenia podczas walki wręcz, ale główną zaletą tej umiejętności jest dodatkowa prędkość ruchu. Jest to jedyny sposób ucieczki. Użyj go by mieć lepszą pozycję na użycie Q.
E – Pięść mocy
Blitzcrank naładowuje pięść, sprawiając, że jego następny atak wręcz zada podwójne obrażenia oraz wyrzuci przeciwnika w powietrze. Cena – 25 many.
Najważniejszy w tej umiejętności jest podrzut, ponieważ skaluje się ona z naszym AD (którego nie budujemy jako support).
R – Pole statyczne
Biernie: Blitzcrank otoczony jest piorunami, które zadają losowym wrogom w okolicy 100/200/300 (+0.2) pkt. obrażeń co 2,5 sekundy.
Użycie: Zadaje 250/375/500 (+1) pkt. obrażeń magicznych i ucisza okoliczne jednostki wroga na 0,5 sekundy. W trakcie odnawiania się tej umiejętności, jej bierny efekt nie działa.
Pasyw jest szczególnie irytujący dla twojego AD carry, ponieważ dobija mu miniony jeśli stoisz za blisko. Aktyw jest zaś przydatny do uniemożliwienia flasha przeciwnikowi, przerywania ładowanych umiejętności (W/R fiddla, teleport, R shena).
Pasyw – Bariera many
Gdy punkty zdrowia Blitzcranka spadną poniżej 20% uruchamia się Bariera Many. Tworzy to tarczę, posiadającą wytrzymałość równą 50% jego many na 10 sekund. Efekt może się aktywować raz na minutę.
Karthus i inni znienawidzą cię za to. Zawsze pamiętaj o pasywie (który jest co prawda dosyć słaby w suuport buildzie) – zabezpieczy cię przed ignite oraz truciznami (chociaż nie przesadź, to nie jest nieśmiertelność!)

Kolejność rozwijania umiejętności
>
>
>
Rozwijanie Q zmniejsza nam cooldown i zwiększa obrażenia. Jako drugie bierzemy W, lepsza mobilność pozwoli na łatwiejsze graby. E skaluje się z naszym AD, którego i tak nie mamy zbyt wiele – maksowanie go mija się z celem.
Summoner Spells
+
Obecna meta daje nam mały wybór. Flash to oczywistość zawsze na każdym, a exhaust połączony z naszymi umiejętność skutecznie unieruchomi przeciwny cel na ok. 5 sekund. Jeśli chcecie grać super agresywnie to możesz zastąpić exhausta.
Item build
Support
W związku z nadchodzącymi zmianami w dziedzinie buildów dla supportów ta sekcja nie będzie zbyt rozbudowana – jej rozwój nastąpi po zmianach.
Start
+
+
– agresywny start z nastawieniem na inwazję
+
(lub
) +
– zwyczajny start
Core
Jeśli mamy za dużo kasy, a cała mapa jest owardowana
Buty zamieniamy na:
Gra ciągnie się w nieskończoność/masz zamiar sam wygrać grę
Wrogowie i przyjaciele
Przyjaciele
Blitzcrank dobrze uzupełnia się z każdym AD carrym, który potrafi wykorzystać CC Blitza (czyt. zadaje duże obrażenia w krótkim czasie). Robot jest stworzony do dominacji linii, więc postaci tj. jak Kog’Maw czy Vayne mogą dzięki jego opiece zdobyć kilka killi. Grając jako carry zainwestuj w lifesteal – Blitzcrank nie posiada żadnego sustainu.
Wrogowie
Każdy z powyższych supportów ma dużą wytrzymałość, mocne CC i (poza Leoną) ma leczenie. To sprawia, że nawet jeśli ściągniesz do siebie przeciwnego carry to ciężko będzie wam go szybko zabić.
Ezreal to świetna kontra na Blitza – ma bardzo dobry poke, dobrze się skaluje i może wyskoczyć z graba Blitza. Sivir zaś może go zablokować za pomocą tarczy.
Gameplay – tips & tricks
- Wciągnięcie złego przeciwnika (Amumu, Morgana, Kennen, Malphite) w środek twojej druzyny może zrobić więcej szkody niż pożytku
- Uruchom E przed przyciągnięciem. Wtedy nie dasz przeciwnikowi możliwości flasha
- Jeśli bijesz się 1v1 i w okolicy nie ma minionów to użyj ulta na końcu walki – mądrze wykorzystaj jego pasyw
- Największym wrogiem Blitza na linii jest poke – nie ma on żadnego sustainu dla siebie i carry