W każdej grze przychodzi moment, w którym schodzimy z wybranych przez nas linii, aby stoczyć z przeciwnikami teamfighty. To one tak naprawdę decydują o finalnym przebiegu rozgrywki. W zasadzie umiejętność sprawnego udziału w tych potyczkach najbardziej rzutuje na ogólny poziom naszej gry. Jaki pożytek z AD Carry, który mimo bardzo dobrej farmy nie ma pojęcia jak się pozycjonować. Zapraszam do lektury poniższego tekstu, który pozwoli Wam zrozumieć czym tak naprawdę jest sztuka teamfightowania.
FOCUS AD CARRYJeżeli widzę ten frazes napisany caps lockiem lub powtarzany przez tą samą osobę po raz trzeci, wyciszam ją. Taka osoba nie ma pojęcia jak teamfightować, spróbuj takiemu delikwentowi wytłumaczyć o co tak naprawdę chodzi, a możesz się przygotować na kilka wyzwisk pod swoim adresem.
Dla powszechnej wiadomości warto wspomnieć, teamfighty nie polegają na zabiciu jednego AD Carry przez drugiego. Całe zagadnienie jest o wiele bardziej rozległe, więc nie sprowadzajmy go do tak uproszczonej wizji.
Co drużyna tak naprawdę powinna robić na teamfightcieJeżeli drużyna jest zgrana, a gracze wiedzą co tak naprawdę robią to ich zachowanie podczas teamfightów będzie konsekwentne. Nawet jeżeli popełnimy kilka błędów w dobieraniu picków to ogólne zasady walki są jasne. Oczywiście, w zależności od obranej strategii każda walka 5vs5 będzie się odbywać na troszeczkę innych zasadach. Jako przykład weźmy Kha’Zixa. Możemy się na nim zbudować Muramanę, zapewnia to świetny poke poprzez spamowanie W. Jest to build najczęściej wybierany podczas gry na topie. Wybierając mid raczej zdecydujemy się na Ostatni Szept (Last Whisper) / Krwiopijca (Bloodthrister) co zapewni nam więcej damage’u, a braki w regeneracji many nadrobimy poprzez blue buffa. Wtedy naszym zadaniem staje się jak najszybsze pozbycie się przeciwnego carry.
Jak widać, pozycja i build znacznie wpływa na pełnioną przez nas rolę. Jeżeli grając Xin Zhao zdecydowałeś się na Naszyjnik Żelaznych Solari (Locket of the Iron Solari) i Plemienną Zbroje (Warmog’s Armor) to Twoim zadaniem będzie inicjowanie walk. Natomiast, jeżeli skoncentrowałeś się na zadawaniu obrażeń (nie wiem czemu miałbyś to robić) jesteś zmuszony na ostrożniejszą grę.
Elementy teamfightówPeeling
Nie mam pojęcia kto nazwał to w ten sposób, ale jakby nie patrzeć to słowo świetnie oddaje naturę zagadnienia. Przeciwnik szarżuje na Twojego ADC, będzie wręcz próbował przykleić się do niego, w tym przypadku Twoim zadaniem jest zatrzymanie go. Aby to zrobić musisz w odpowiedni sposób użyć swojego crowd control, aby nie pozwolić mu na dostanie się do ADC. Na ogół jest to zadanie supportów, ale każda inna pozycja może się tym zająć (nawet niektórzy ADC). Główny problem polega na tym czy w ogóle masz ku temu sposobność.
Jeżeli champion ma możliwość uratowania sojusznika poprzez zatrzymanie wroga wtedy śmiało możemy stwierdzić, że posiada on omawianą przez nas umiejętność. Oczywiście, niektóre umiejętności są dużo silniejsze, niż inne. Uciszenie (Silence) jest pomocne, ale na ogół nie wystarczy. Stuny, podrzucenia i odrzucenia są zdecydowanie najlepszymi sposobami na pozbycie się zagrożenia. Slowy również się sprawdzają, ale łatwiej pozbyć się efektów ich działania.
W roli obrońcy najlepiej sprawdza się Janna i Alistar. Jeżeli ktoś rzuci się na Twojego ADC, masz możliwość odrzucenia go dokładnie tam skąd przyszedł. Tym sposobem uratujesz życie niejednego sojusznika.
Czasami musimy zdecydować się jaki styl gry wybrać. Pickując Oriannę czy Lulu mamy możliwość atakowania i obrony; z tego choćby względu z miejsca rośnie skill-cap tychże championów. Zawsze należy dostosować się do sytuacji w jakiej się znajdujemy, wykorzystuj potencjał wybranego przez siebie bohatera w stu procentach.
Zakłócanie
Z pozoru jest to zagadnienie całkiem podobne do “peelingu”, aczkolwiek wykonujemy je w zupełnie innym celu. Jest to użycie crowd control, aby rozbić szeregi wroga i utrudnić im odpowiednią obronę. Możemy to zrobić przy pomocy tornada Janny, ale najlepszymi umiejętnościami są ultimate’y Xina i Gragasa. Dzięki nim można rozrzucić całą drużynę wroga i wybić rozdzielonych przeciwników jednego po drugim.
Kolejnymi przykładami są: ulti Orianny, ulti Janny, W Viktora, ulti Morgany, ściana Anivii i ulti Hecarima.
Zakłócanie może chronić, zapewniać kontrolę tłumu, zadawać duże ilości obrażeń czy inicjować walki ale nie jest to sedno całej sprawy. Zakłócając mamy na celu uzyskanie przewagi poprzez umieszczenie naszego teamu w lepszej pozycji do walki, niż team przeciwny.
Divowanie / Focusowanie
Najbardziej popularnym zachowaniem podczas teamfightów jest próba zabicia konkretnego członka przeciwnej drużyny. Przede wszystkim jest to zadanie Asasynów, mam tu na myśli: Akali, Zeda, Kha’Zixa oraz Leblanc. Jeżeli większość Twoich umiejętność skupia się na zadawaniu obrażeń jednemu celowi, wiesz co masz robić.
Niektórzy mają tendencję do robienia tego, kiedy nie powinni i brnięcia w zaparte aż do samej porażki. Wyobraź sobie fatalnego Olafa. Koleś nieustannie próbuje wejść w przeciwny team, nawet jeżeli oczywistym jest, że padnie przed dotknięciem jakiegokolwiek przeciwnika. Na ogół wszystko kończy się tym, że zostaje zakiteowany na śmierć.
Musisz wiedzieć jak to zrobić, musisz mieć możliwość aby to zrobić. Przekonanie, że takim zadaniem może zająć się każdy to jeden z największych błędów jakich można się dopuścić. Zastanów się czy wybrany przez Ciebie champion daje Ci taką opcję.
Obszarówki (Area of Effect)
AOE mają to do siebie, że ich działanie jest stosunkowo proste. Wyceluj, ciesz się profitami. Za czasów, gdy Vladimir był dużo potężniejszy niż teraz pickowano go ze względu na strasznie silne ataki obszarowe (W, E i R). Spraw, aby Twoje ulti trafiło wszystkich przeciwników, a potem spamuj resztą swoich umiejętności. Podobnie sprawa wygląda w przypadku Karthusa i Ziggsa. Ogólnie rzecz biorąc, użycie umiejętności jest proste, jak w przypadku ADC. Wyzwaniem jest odpowiednie pozycjonowanie i trafienie posiadanymi przez nas skillshotami.
Inicjowanie
Inicjacja jest piekielnie ważna. Każda drużyna potrzebuje dobrego inicjatora i wiedzy jak we właściwy sposób z tej inicjacji skorzystać. Jeżeli ktoś jest przekonany, że sojusznik może pełnić rolę inicjatora gdy tak nie jest (choćby ze względu na jego build) doprowadzi to całą drużynę do złej koordynacji.
Nietrudno zauważyć, że bohaterowie z bardzo silną inicjacją są bardzo skuteczni podczas solo queue. Jest to spowodowane faktem, że sojusznicy wiedzą czego się spodziewać i mogą w odpowiednim momencie podążyć za swoim inicjatorem. Weźmy za przykład Amumu i Malpite’a, są oni tankami o słabej umiejętności obrony sojuszników. Ich siła leży w możliwości unieruchomienia całej przeciwnej drużyny co doprowadza do zwycięstwa podczas teamfighta. Sam fakt, że mamy w arsenale tego typu umiejętności jak ultimate’y tych postaci daje nam przewodnią rolę w teamie. Sojusznicy będą podążać za nami czekając na ruch z naszej strony, aby w odpowiednim momencie zmieść przeciwników z powierzchni ziemi.
Jak wiadomo, umiejętność inicjacji jest kojarzona głównie z junglerami takimi jak: Xin, Malphite, Amumu, Hecarim, Nautilus, Vi, Cho’Gath, Jarvan IV, Mao’Kai, Sejuani, Rammus, Nocturne, Skarner oraz Volibear ale nie zapominajmy o tym, że inni również dobrze sobie z tym radzą. Sona, Blitzcrank, Ashe, Annie, Lux, Renekton, Signed oraz dobrze pozycjonujący się asasyni mogą inicjować potyczki.
Gdy brakuje tego typu picków w obydwóch drużynach kończy się na obustronnej szarży. Niektóre drużyny wymagają takiego typu rozgrywki, ale wtedy musimy być pewni, że wszyscy sojusznicy są tego świadomi. Inicjowanie wymaga skupienia i dyscypliny od całej drużyny, a nie wymądrzania się poszczególnych graczy na temat tego co należy w danej sytuacji zrobić.
Ze względu na to dobrze grający junglerzy mogą bez większych problemów wycarrować swoją drużynę. Na początku gankując poszczególne linie, a następnie odpowiednio koordynując teamfighty. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza gdy nasz top-lane i support nie posiadają możliwości inicjowania.
PozycjonowaniePrzechodząc do tego tematu musimy skupić się na dwóch jego gałęziach:
- ADC i niektórzy championi mają stały kanon zasad dotyczący pozycjonowania,
- W przypadku innych ról i picków, wszystko zależy od buildu i sytuacji w której się znajdujemy.
Wszyscy ADC powinni postępować zgodnie z powszechnie znanymi instrukcjami (pozostawanie w drugiej linii, maksymalne korzystanie z posiadanego przez nas zasięgu), w przypadku innych ról sprawa nie jest taka prosta. Większość championów ma wiele różnych możliwości, wszystko zależy od zakupionych przez nas itemów lub konieczności zaadaptowania się do pozostałych 9 graczy.
Kolejna część artykułu już wkrótce.
Materiał źródłowy.