Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Nowy Kassadin i jego rola

The balance of power must be preserved...

kassadinPatch 4.4 wprowadził spore zmiany wśród popularnych ostatnio postaci takich jak Elise, Vi czy Annie. Znacząco dotknął również Lich Bane’a, który teraz skaluje się z bazowym AD oraz 0.5 AP.

Najwięcej miejsca zajmują jednak zmiany dotyczące Kassadina, które wydają się nie tylko zmieniać obrażenia zadawane przez tę postać, ale również w znaczący sposób wpływają na jej mechanikę.

 

Riot borykał się z problemem balansu Kassadina od długiego czasu. Nic w tym dziwnego, w końcu jest on najmobilniejszą postacią w całym League of Legends i posiada kilka unikatowych umiejętności, takich jak 15% redukcji otrzymywanych obrażeń magicznych, a następnie konwersja zabsorbowanych obrażeń w prędkość ataku. Zobaczmy jak wyglądały zmiany w tej postaci przeprowadzane w przeszłości:

-patch 3.13: lekki nerf bazowych obrażeń zadawanych przez Q i skrócenie silence’a o 0,1 sekundy, zaś Riftwalk dostaje buff do bazowych obrażeń i zwraca 50% kosztu many jeśli trafi wrogiego championa.

-patch 3.03: Nether Blade nie zadaje już dodatkowych obrażeń do inhibitorów i nexusa (bye Peke)

To podsumowuje zmiany Kassadina w sezonie trzecim – poprzedni patch note dotyczący tej postaci odnosi się dopiero do patcha, uwaga, – 1.0.0.154 i mówi nam o poprawieniu buga związanego z Force Pulse.

Sam sądziłem, że znajdę więcej patchnote’ów dotyczących tej postaci i znajdę “to coś” co sprawiło, że uważany jest za tak silną postać jaką był jeszcze niedawno. Tymczasem okazuje się, że Kassadin był silnym pickiem już od pierwszego sezonu, nie zawsze jednak trafiał w metę.

Balance above all else.

Teraz zobaczmy jak wyglądają zmiany wprowadzone w patchu 4.4 i jak wpływają na mechanikę Void Walkera:



Void Stone ( pasyw )

kassadinp

Absorbuje 15% obrażeń magicznych otrzymywanych przez Kassadina i umożliwia poruszanie się przez jednostki – nie dodaje już prędkości ataku.



Null Sphere ( Q )

kassadinq

Od teraz nie ucisza już trafionego przeciwnika, jednak przerywa koncentrację (tj. channel). Oznacza to, że będziemy mogli przerwać castowanie takich umiejętności jak Absolute ZERO Nunu czy Bullet Time Miss Fortune.



Ponadto Null Sphere zapewni teraz tarczę, jednak przyjmie ona wyłącznie obrażenia magiczne.



Nether Blade ( W )

kassadinw

Ta umiejętność przeszła kompletny rework – wciąż jednak posiada mechanizm przywracania many.

Pasywnie podstawowe ataki Kassadina zadają dodatkowe obrażenia magiczne, użyteczne przy lasthitowaniu pod wieżą, nie ma to jednak większego znaczenia w starciach po osiągnięciu 3 poziomu. Istotna jest jednak aktywacja tej umiejętności – jest to reset podstawowego ataku, który zada potężne obrażenia magiczne i przywróci Kassadinowi cześć brakującej many – nawet 40% jeśli celem był wrogi bohater.

Odnoszę wrażenie, że rework Lich Bane’a był po części spowodowany tą nową umiejętnością Kassadina, która nad wyraz dobrze stackowała by się z pasywem tego przedmiotu.



Force Pulse ( E )

kassadine

Ta umiejętność nie przeszła większych zmian, z wyjątkiem nerfa obrażeń.



Riftwalk ( R )

kassadinr

Hmmm, uważaliście że 5 sekund cooldownu na flashu to coś czego nie powinniśmy oglądać w League of Legends? Mam dla was złą wiadomość, teraz Riftwalku będzie można używać nawet co dwie sekundy. Tak, flash co dwie sekundy, wystarczy 35% CDR i 16 level. Ma to jednak swoją cenę, gdyż po 3 Riftwalkach w odstępie kilkunastu sekund następny będzie kosztował aż 1200 many.

Widać tu pewną synergię z Nether Blade, które uzupełnia nasze braki w mana pool, oraz z samym Riftwalkiem, który teraz zadaje, podobnie jak umiejętności Ryze’a, obrażenia zależne od maksymalnej many Kassadina.

Wymusza to na graczach wymyślenie nowych buildów dla tego bohatera, a także określa nową rolę Kassadina, który moim zdaniem zmieni się w znacznym stopniu, może nawet zmieni przeniesie się z mida w inne miejsce Summoner’s Rift.

I tried to silence my mother once. Boy I regret that.

kassadin

Jedna z pierwszych propozycji wyglądu Kassadina

W swoim najnowszym videoblogu dla nowego Kassadina znalazł miejsce Saintvicious, ex-jungle Curse. Uważa on że po reworku, Kassadin będzie mógł posłużyć jako jungler, lub też będzie budowany w stylu AP bruisera, upodabniając się do Rumble’a lub też Vladimira. Warto zauważyć synergię z niektórymi itemami których jak dotąd nie podejrzewalibyśmy o skuteczne na tym bohaterze. W oczy rzuca się Frozen Heart, zapewniający ogromny mana pool, cooldown reduction oraz niemal 100 pancerza. Innym przedmiotem, umieszczonym nawet przez Riot w sugerowanym buildzie jest Iceborn Gauntlet, który znacznie zwiększy obrażenia zadawane przez Nether Blade, jednocześnie dając CDR, pancerz i manę.

Wciąż jednak Kassadin pozostaje kontrą na bohaterów zadających głównie obrażenia magiczne – tarcza zapewniana przez Null Sphere oraz Void Stone pozwalają wygrywać trade’y na linii, a także ułatwiają przeżyć ganki czy all-in ze strony wrogiego AP carry. To sprawia pewne trudności w zrozumieniu co Riot chciał osiągnąć w ten sposób reworkujac kit Kassadina. Z jednej strony Void Stone & Null Sphere skierowane są przeciwko magom, z drugiej strony konieczność stackowania many, dostępnej w itemach dających również pancerz może sugerować, że Kassadin mógłby zostać super-mobilnym AP tankiem. Jestem pewien że minie trochę czasu zanim zobaczymy Kassadina na LCS czy OGN, gdyż z takimi zmianami trzeba się oswoić. Ponadto postacie które muszą stackować mana pool w zamian otrzymując niewiele (przelicznik z maksymalnego mana pool w Riftwalku jest porównywalny do przelicznika ze Spell Flux Ryze’a). Szczególnie zastanawia mnie również zmiana wprowadzona do Lich Bane’a która wygląda jakby była wprowadzona ściśle ze względu na rework Nether Blade’a co brzmi dość niesprawiedliwie wobec innych bohaterów, takich jak Fizz czy Kayle dla których Lich Bane był podstawowym przedmiotem.

kassadin_wallpaper_void_much_malzahar760px_375

To wszystko jednak czyste przypuszczenia a w kilka dni od ukazania się reworka, wciąż ciężko mi ocenić co stanie się z Kassadinem, pewnym jest jednak że buff jego mobilności nadal będzie siał postrach na Summoner’s Rift. Myślę jednak że Void Walker przestał być już asasynem. Jego przeliczniki nie są wystarczająco wysokie, by tak jak dawniej usuwać przeciwników z mapy trzema umiejętnościami. To wszystko jednak przypuszczenia, i pozostaje nam czekać aż będziemy mieli okazję zobaczyć tego bohatera w rękach graczy z high elo oraz sceny profesjonalnej. Tymczasem zachęcam was do eksperymentów z nowym Kassadinem oraz do postowania swoich pomysłów w komentarzach poniżej.

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.