Leona by How2Win
Opis postaci oraz jej zalet i wad
Leona jest obecnie jednym z najbardziej agresywnych supportów. Jej główna rola to łapanie przeciwników, którzy wystawili się na niekorzystne pozycje i ptrzytrzymywanie ich w miejscu. Dzięki swojemu pasywowi znacząco podnosi obrażenia zadawane w czasie fazy laningu. Dzięki swojemu „W” jest bardzo tankowata i nie potrzebuje itemów na resisty – martwi się tylko itemami zwiększającymi hp.
Plusy:
- Ogromne obrażenia, sporo cc i ogromny potencjał na kille na linii
- Duże survi dzięki W
- Jej ulti ma ogromny range
- Idealna do snowballujących ad carry
Minusy:
- Musi wejść bezpośrednio w przeciwnika – wystawia się na ganki i naraża na death w przypadku niezrozumienia z ad carry
- Jej tankowatość opiera się tylko na W, bez niego jest niczym
- Zaczyna błyszczeć troszkę później od supportów na kill linie
- Jeśli przegrywasz ciężko będzie CI powrócić do gry z powodu melee zasięgu skilli

Masteries
1/15/14
- 1 punkt w ofensywę– Punkt dajemy, bo ulepszony Exhaust w znaczącym stopniu zwiększa obrażenia zadawane przeciwnikowi
- 15 punktów w defensywę– Chcemy mieć przede wszystkim zwiększoną pulę HP oraz boosta do movement speeda, który niejednokrotnie zdecyduje o dogonieniu przeciwnika i zabezpieczeniu killa
- 14 punktów w utility– Jako support nie będziemy mieć zbyt wielu źródeł pewnego dochodu, dlatego zdecydowanie przydadzą się nam masterki generujące złoto. Dodatkowe punkty w movement speedzie pozwolą nam dogonić każdego w early.

Masteries alternatywne
0/9/21
- 0 punktów w ofensywę– tym razem nastawiamy się na spokojniejszego lane’a i nie dajemy ani jednego punktu w ofensywę
- 9 punktów w defensywę– Standardowe rozłożenie na bardziej pasywne linie, zwiększona pula HP zapewnia nam sporą tankowatość
- 21 punktów w utility– Po raz kolejny liczy się dla nas źródło pewnego dochodu aby zapewnić wardy naszemu teamowi. Zmniejszone cooldowny na summoner spelle będą często decydować o naszym być albo nie być
Runy

Marki:
- Armor – dodatkowa odporność na harass od ad carry i zwiększona tankowatość zawsze będą w cenie
Seale:
- Gold -jeśli na Quintach nie wzięliśmy generowania golda
- Flat armor – jeżeli na Quintach jest generacja golda; armor na sealach jest wyjątkowo efektywny i pozwala stać się tankiem, zdolnym przyjąć na siebie ogromne ilości obrażeń
Glyphy:
- Magic Resit flat lub per level – w zależności od linii z którą się mierzysz, flaty na linie z dużymi obrażeniami magicznymi (np. Sona + Ezreal/Corki)
Quinty:
- Movement Speed -często to czy dogonimy kogoś z q po jego flashu jest kwestią być albo nie być; dodatkowo możesz łatwiej przemieszczać się na linii i zonować skutecznie przeciwników, unikając jednocześnie harassu
- Gold -jeżeli ustanawiamy sobie odrobinę bardziej pasywną linię

Umiejętności
Słoneczny Blask -Ofensywne zaklęcia naznaczają cel Słonecznym Blaskiem na 3,5 sek. Kiedy sojusznicy atakują naznaczony cel, pochłaniają Słoneczny Blask, zadając dodatkowe obrażenia magiczne.
Pasyw jest nakładany przez użycie ofensywnej umiejętności (czyli w zasadzie każdej), jednakże należy zwrócić uwagę – na danego przeciwnika może być nałożony tylko jeden pasyw w danym momencie. Wykorzystanie tego pasywu w zasadzie definiuje dobrego AD carry – jeśli będzie on w stanie eksplodować każde jedno nałożenie pasywu oznaczać będzie, że dobrze rozumie grę z Leoną na linii. Wbrew pozorom obrażenia zadawane przez eksplozję pasywu są bardzo znaczące i niejednokrotnie potrafią przesądzić o wyniku starcia.
Pawęż Brzasku -Leona następny atak wykona tarczą, zadając dodatkowe obrażenia magiczne i ogłuszając cel. Następny atak zada dodatkowo 40/70/100/130/160 (+0.3) pkt. obrażeń magicznych i ogłuszy cel na 1.25 s.
Po prostu stun o zasięgu melee nakładający jednocześnie pasyw. Pomimo, że CD nie jest imponujący to czas jego trwania nas w pełni zadowala – idealnie przytrzymuje przeciwnika w miejscu.
Zaćmienie -Leona podnosi swą tarczę, zyskując dodatkowe punkty pancerza i odporność na magię. Kiedy skończy się pierwotny czas działania, jeśli w pobliżu znajdują się wrogowie, zada im obrażenia magiczne i wydłuży czas działania efektu. Zyskuje premię w wysokości 30/40/50/60/70 pkt. pancerza i odporności na magię na 3 s. Po zakończeniu działania czaru pobliscy wrogowie otrzymują 60/110/160/210/260 (+0.4) pkt. obrażeń magicznych, a Leona zachowuje premię do pancerza i odporności na magię na 3 s.
Tak zwany bread and butter skill – jest idealny zarówno do defensywy (i zapewnia nam wrodzoną tankowatość, sprawiając, że jedyne czego potrzebujemy to hp), jak i ofensywy (nakłada pasywa oraz zadaje całkiem spore obrażenia. Pamiętajmy aby go używać do pushowania linii kiedy jest to potrzebne (pasyw nakładany jest także na miniony)
Ostrze Zenitu -Leona tworzy słoneczny obraz swego miecza, zadaje obrażenia magiczne wszystkim przeciwnikom znajdującym się w linii. Kiedy obraz znika, Leona tymczasowo unieruchamia ostatniego trafionego bohatera i gna w jego stronę. Zadaje wszystkim przeciwnikom w linii 60/100/140/180/220 (+0.4) pkt. obrażeń magicznych. Ostatni trafiony bohater zostaje na chwilę unieruchomiony, a Leona przeskoczy do niego.
Gapcloser, który jednocześnie zadaje obrażenia oraz na bardzo krótki czas stunuje przeciwnika. Doskonały do ofensywnych zastosowań i szybkiego przemieszczania się po polu walki. Pamiętajcie też, że wraz ze wzrostem odległości od łapanego przeciwnika wzrasta też nieznacznie czas jego „zestunowania”.
Rozbłysk Słoneczny -Leona przywołuje promień słonecznej energii, zadaje obrażenia przeciwnikom znajdującym się na obszarze działania. Przeciwnicy znajdujący się w centrum zostają ogłuszeni, a przebywający na granicy zasięgu – spowolnieni. Przywołuje promień słonecznej energii, który zadaje 150/250/350 (+0.8) pkt. obrażeń magicznych i spowalnia przeciwników o 80% na 1.5 sek. Przeciwnicy znajdujący się w centrum rozbłysku nie zostają spowolnieni, lecz ogłuszeni.
Doskonała do inicjacji i deinicjacji – właściwie rzucone ulti odmienia krajobraz bitwy. Bardzo rzadko zdarzy Ci się użyć go na więcej niż 3 przeciwnikach, ale zestunowanie chociażby 2 czy 3 z nich jest i tak ogromną przewagą dla Twojego teamu. Jeśli Twój ad carry jest bardziej nafeedowany od przeciwnego nie wahaj się używać ulti do obrony swojego carry przeciwko bruiserom. Skill oczywiście nakłada pasywa zadając przy tym duże obrażenia, jednakże i tak zawsze najistotniejsze pozostanie CC.

Kolejność rozwijania umiejętności
>
>
>
Kolejność rozwijania skilli poza dwoma pierwszymi levelami jest taka jak przedstawiono powyżej. Natomiast dwa pierwsze levele to odrobinę inna para kaloszy – chcesz na nich mieć jakąś formę CC i wybierasz pomiędzy Q (przy bronieniu Twoich buffów) i E (przy invade). Na trzecim, czwartym i piątym wybierasz oczywiście W – daje ono najwięcej obrażeń oraz zapewnia Ci bardzo potrzebne resisty. Następnie istnieją dwie szkoły maxowania: ja jestem raczej skłonny maxować E jako pierwsze i przemieszczać się za jego pomocą po polu walki. Dodatkowo levelując je przed Q dostajemy zwiększone możliwości pushu, a oba skille zyskują bardzo podobne rzeczy podczas awansu – ja wybieram więc E, ale jeśli znajdziecie racjonalne powody żeby wybierać Q, to nie mam nic przeciwko.
Summoner Spells
+
/
Exhaust – w 99% przypadków weźmiesz Exhaust w obecnej mecie, jest wyjątkowo skuteczny przeciwko ad carry, w team fightach wyłącza jednego przeciwnika
Ignite – jest bardzo mało przypadków, kiedy będziemy brać ten spell. Zazwyczaj będzie to miało miejsce na SoloQ, gdzie AD carry bierze heala, macie ofensywną linię i jeden z przeciwników wręcz prosi o wyłączenie go ignitem
Item build
Start
+2
+ 3
Lub
Jeśli zaczynamy mniej agresywnie to oczywistym wyborem staje się standardowy zestaw supporta: faerie charm, 3 wardy, 2 poty (lub też 3 poty jeśli wzięliśmy odpowiednie masteriesy). Start buty + ward + pot (aternatywnie buty + 2 wardy lub buty + ward + 2 poty jeśli mamy odpowiednie masteriesy) nie jest typowym startem i pomimo tego, że jest rzadko widywany na soloq niesamowicie dobrze sprawdza się w przypadku ogromnej agresji wywieranej na przeciwniku już od pierwszych leveli. Co bardziej istotne start ten zapewnia także znacznie zwiększone szanse na killa podczas invadeów.
Core
Będziesz chciał zapewnić swoim sojusznikom oraz sobie maksymalną dawkę tankowatości. Shurelya to naprawdę potężny item – zapewniana przez nią inicjacja i deinicjacja z naturalnymi skillami wbudowanymi w Leonę dają pewność,że będziecie walczyć tylko w odpowiednich dla Was momentach. Wiem, że wielu z Was zacznie się dziwić obecności Tarczy Dorana w tym item buildzie, ale item ten daje nam wszystko czego potrzebujemy – tanie hpki, zwiększony pancerz i regeneracją hp, pozwalająca na przyjmowanie małych dawek harassu zamiast swojego ad carry. Oczywiście item ten jest kontrowersyjny, ale ostatnio używam go z coraz większą skutecznością.
Final Build
Jedno miejsce oczywiście musi pozostać wolne na wardy – jak każdy support będziemy ustawiać je w ogromnych ilościach. Ostatnie miejsce to buty składane według uznania – najczęściej będą to pewnie Ioniany lub też Mercury’s Treadsy.
Wrogowie i przyjaciele
Przyjaciele
Na linii preferujemy ad carry, którzy będą w stanie wykorzystac maksymalną ilość tyknięć pasywa – a więc takich, którzy mają wbudowany dmg w wielu skillach. Podczas teamfightów preferujemy w naszej druyżynie postacie zdolne zadawać aoe dmg – możemy im w końcu przytrzymywać wrogów w jednym miejscu. Dodatkowo wszelkie postacie, które nie mają własnych mechanizmów inicjacji i bazują na nas jako głównym “wchodzącym” będą gorąco doceniać naszą obecność.
Wrogowie
Wszystkie postacie kontrujące AoE teamy będą także kontrą na nas. Na linii ciężko będziemy radzić sobie z harassem, a więc Lulu czy nietypowa na supporta Nidalee będą nas poważnie obijać. Na szczególną uwagę zasługuje Anivia – po naszej inicjacji jest nas w stanie odciąć od reszty teamu, co może siędla nas bardzo źle skończyć.