Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Lee Sin – zrozumieć bohatera, zrozumieć Riot

Cześć, jestem Tahalden i przedstawiam wam pierwszą część serii, która pomoże wam w dogłębnym zrozumieniu sześciu wartości projektowych League of Legends. W każdym z artykułów każdą wartość projektową odniosę do championa, który dostał ostatnio reworka/buffa/nerfa.

Kiedy dany bohater został znerfiony/zbuffowany czy całkowicie przerobiony czy my jako gracze potrafimy zrozumieć dlaczego? Czy powinniśmy zawsze rozpaczać kiedy Riot aktualizuje PBE i “wypruwa flaki” z bohatera?

Na początek zilustrujemy doskonalenie się na podstawie ostatnich zmian u Lee Sina.

Wprowadzenie: Sześć Wartości Projektowych

Zanim przejdziemy do doskonalenia się i Lee Sina, powtórzmy sześć wartości projektowych, które Riot przedstawił by wytłumaczyć swoje wybory dotyczące projektu gry. Zawarli oni je w swoim pierwszym blogu deweloperów(http://na.leagueoflegends.com/en/news/game-updates/features/dev-blog-design-values-league-legends).
akali_vs_lee_sin_by_nfouque-d5l2j75

  1. Doskonalenie się – najważniejsze jest stawanie się coraz lepszym w grze, nigdy nie możemy osiąść na laurach i powiedzieć że jesteśmy już wystarczająco dobrzy.
  2. Przejrzystość – Walcz ze swoimi przeciwnikami a nie z grą. LoL to PvP a nie PvE!
  3. Przemyślane decyzje – Buildy dla mas są tak bardzo archaiczne.
  4. Counterplay – Akcja – reakcja to jest to.
  5. Gra drużynowa – Solo Queue to najgorsza nazwa dla kolejki zorientowanej na grę drużynową.
  6. Ewolucja – Zmiany są dobre. Stagnacja nie niesie wyzwania.

Ważne jest by pamiętać że te wartości to bardziej wytyczne niż prawdziwe zasady.

Dla Riotu, wytyczne te są ostatecznym celem dla Ligii. Ale ewoluująca gra z definicji nie ma punktu końcowego, prawda? Jest wiele starszych bohaterów, którzy po odrobinie zmian mogłyby spełnić dzisiejsze standardy. Niektóre musiałyby być całkowicie przebudowane – jak na przykład Sion, ponieważ w ogóle nie pasują do sześciu wartości projektowych.

lee_sin____interesting_by_fazie69-d6k6de7 Co więcej, wprowadzanie zmian do gry to długi proces uczenia się na własnych błędach.

Ważnym jest by balansować bohaterów idąc na kompromis, jednak nie jest to takie proste. Nawet jeśli dana zmiana odwołuje się do jednej z sześciu wartości projektowych, zawsze może wywołać niespodziewany efekt, naruszający inne wartości.

Po prawdzie, czasami prowadzi to do zaskakujących, nowych sposobów użycia bohatera(zmiany u Luciana), który zajmuje wcześniej pustą niszę, co prowadzi do dalszego wzrostu różnorodności gry.

Podczas projektowania, nie powinno się obawiać by od czasu do czasu złamać pewne zasady, tak długo jak robi się to w kontrolowany sposób. To pomaga grze pozostać świeżą i nawet jeśli nie przynosi spodziewanych rezultatów, stanowi dobrą lekcję na przyszłość. Zawsze można prześledzić swoje kroki lub zastosować więcej zmian by zwrócić bohatera w pożądanym kierunku. W każdym razie, brak działania jest rzadko najlepszą opcją. Zapamiętaj: niezdecydowanie to wróg.
indecision_enemy

Czym jest samodoskonalenie?

W ich ostatnim blogu deweloperów(http://na.leagueoflegends.com/en/news/game-updates/features/lol-design-values-depth-mastery), projektanci Riotu stwierdzili że ostatecznym celem gry gatunku MOBA takiej jak League of Legends jest wyścig umiejętności. Mówiąc ogólnie doskonalenie się w grze po prostu oznacza stawanie się coraz lepszym, jednak w tak wielowarstwowej grze jak Liga, jest wiele różnych aspektów, o które musi zadbać gracz by ją “wymasterować”.

Projektanci Riotu wiedzą o tym i próbują na różne sposoby umożliwić graczom poprawę swoich umiejętności w różnych aspektach tej gry(własne umiejętności, gra drużynowa, zdolność do adaptacji).

league_of_legends__lee_sin_by_sharrm-d6aeuqm

By spojrzeć na sprawę z innej perspektywy, popatrzmy na doskonalenie się w kategoriach wymiarów umiejętności, które przedyskutowaliśmy wcześniej(http://cloth5.com/design-values-skill-dimensions/).

1. Istnieje mikro-gra.
2. A także makro-gra(włączając w to meta-game).
3. I w końcu wiedza o bohaterach, ich rolach, umiejętnościach, przedmiotach i zasadach gry.

Jako przykład, rozważ jakie czynniki sprawią że będziesz dobrym ADC. Jako marksman dobrze skalujesz się z przedmiotami i jeśli chcesz dobrze wypełniać swoją rolę w drużynie, potrzebujesz ich. Powinieneś więc być w stanie efektywnie farmić przez większość gry.

  • we wczesnej fazie gry oznacza to dokładne last-hitowanie uważając na przeciwników na linii
  • oznacza to także że powinieneś być w stanie trafnie przewidzieć, które linie zostaną pushnięte wystarczająco by móc szybko i bezpiecznie wyfarmić się podczas mid game.

Jednak mówiąc o poziomie mikro należy także pamiętać o makro-grze: co dzieję się z resztą drużyny? Co dzieje się w innych częściach mapy?

  • Czy zgrupowani przeciwnicy pushują gdzieś wieżę? Wtedy dobrym pomysłem byłoby spushowanie wieży na linii, na której własnie farmisz.
  • Jeśli podczas mid game kierujesz się na górną aleję by wyczyścić ogromną falę minionów to pozostawiasz swoją drużynę w niewygodnej pozycji jeżeli przeciwnicy postanowią się zgrupować i spushować dolną aleję. Wiedza o tym kiedy i jak reagować a także przewidywanie wydarzeń na mapie to częśc makro-gry.
Wiedza to umiejętność

Lee+Sin+the+blind.+hue_e3fd54_4794276_leona Jest więcej niż jeden ADC w tej grze. Nawet jeśli mają ze sobą wiele wspólnego to wciąż często diametralnie różnią się swoimi umiejętnościami. Wiedza o mocnych i słabych punktach tych wszystkich ADC daje ci dużą przewagę ponieważ pozwala ci to na wybór bohatera, który jak najlepiej dostosuje się do kompozycji twojej drużyny i pozwoli odpowiedzieć na kompozycję przeciwnika.

Wiedza o bohaterach, wiedza o całej grze daje ci lepsze warunki do samodoskonalenia.

  • Na poziomie mikro, umożliwi ci to lepsze wymiany i farmienie, ponieważ będziesz lepiej znał umiejętności swojego Supporta a także przeciwnego ADC i Supporta.
  • Poprawisz się także na poziomie makro jeśli nauczysz się jaką konkretną rolę odgrywa każdy ADC
  • Czy twój bohater jest typem hyper-carry? Wtedy powinieneś przede wszystkim grać bezpiecznie i starać się wyfarmić.
  • A może pełni on bardziej wspierającą rolę? Jeśli tak to spróbuj poprowadzić grę poprzez walki drużynowe w mid game.
  • Jeśli zaś jest on silny na linii a słabnie w późnej fazie gry, to powinieneś wykorzystać swoją wczesną przewagę by zdobyć kille i w miarę możliwości się wysnowballować i wygrać jak najwcześniej.

Doskonalenie się składa się więc z wielu różnych aspektów, które się nawzajem przenikają. Gracze mogą poprawić swoje umiejętności dzięki rozróżnianiu tych aspektów i wybraniu, na którym należy się skoncentrować jak najszybciej. Różne warstwy samodoskonalenia są podstawą tej gry, która skłania graczy do poprawiania swoich umiejętności na długą metę, ponieważ bycie najlepszym oznacza wiedzę o każdym z jej aspektów.

lee_sin

Pokonaj siebie a pokonasz wroga



Najlepszym przykładem bohatera, który zanim zaczniemy nim dominować, wymaga nieco pracy jest Lee Sin. W grze jest obecny od wczesnego Sezonu 1 i do Sezonu 4 nie był on zmieniany. Czemu więc jest on tak silnym bohaterem na wszystkich poziomach tej gry?

Możliwość doskonalenia się w wielu różnych aspektach, brak słabych stron. 
 

Tworzenie zoptymalizowanych ścieżek dla bohaterów jest naszą strategią projektowania, nad którą spędziliśmy wiele czasu przez ostatnie lata. Jeśli projektujemy lub aktualizujemy bohatera, pytamy się czy bohater ten daje możliwość doskonalenia umiejętności na wielu poziomach – wtedy gracz może odpowiednio dopasować swoje umiejętności by stać się jeszcze lepszym w przyszłości. (źródło: http://na.leagueoflegends.com/en/news/game-updates/features/lol-design-values-depth-mastery)

Zileas użył Yasuo jako przykładu bohatera, który daje możliwość doskonalenia się na wieloraki sposób, ale ja myślę że Lee Sin obrazuje to jeszcze lepiej, a także pokazuje niebezpieczeństwo, które niesie za sobą nie posiadanie żadnych wyraźnych słabości.

Kiedy gracze zauważyli Lee Sina i jego olbrzymi potencjał – a także potrafili go wykorzystać, co zajęło miesiące jak nie lata – szybko stał się ulubionym pickiem graczy utalentowanych mechanicznie, którzy mogli spełnić jego wymagania. Szczególnie w rozgrywkach profesjonalnych, Lee Sin stał się dominującą siłą, także dlatego że sprzyja mu obecna meta.

Agresywni junglerzy, którzy są w stanie kontrolować wczesną fazę gry są preferowani dlatego że mogą oni ochronić słabych w tej fazie gry hypercarry.

quoteleesin

Problem z Lee Sinem jest taki(a także z Elise), że dodaje on zbyt dużo do kompozycji drużyny także w late game. Jednak kilka sezonów wcześniej gracze nie byli tak sprawni w grze Lee Sinem jak są dzisiaj i nieczęsto można było zobaczyć takie zagrania jak sławnego InSeca(https://www.youtube.com/watch?v=tD_U0NpfgeE).

Jego siła zawsze była częścią jego zestawu umiejętności, jednak przez lata to mobilność zdefiniowała go jako bohatera do takiego stopnia że należało to nieco przytłumić w patchu 4.5(i gracze po prostu stali się świetni w robieniu nim skutecznych i widowiskowych zagrań).

To właśnie jest główne niebezpieczeństwo w dawaniu możliwości doskonalenia się na różnych płaszczyznach, specyficzni gracze stają się tak dobrzy grając specyficznymi bohaterami że zaczynają oni dominować całe gry. Samo w sobie nie jest to problemem, jednak gdy większość graczy potrafi wykonać skomplikowane zagrania Lee Sinem wtedy nie mają już żadnego powodu by go nie pickować.

Lee Sin po prostu nie ma wystarczająco dobrze zdefiniowanych słabości, a także pasuje do praktycznie każdego team compu, dlatego też widzimy go praktycznie bez przerwy, niezależnie od mety.

Lee Sin - Bruiser Tank AD/AP Support Assassin Carry Jungler

Lee_Sin_DragonFistSkin_Ch Więc co właściwie było dobre w Lee Sinie sprzed patcha 4.13?

  • Zabijanie: świetnie skalowanie obrażeń na Q1/2, E1/2, R i umożliwiające sprawną egzekucję Q2
  • Gankowanie: Q1 umożliwia zmniejszenie dystansu.
  • Pojedynkowanie się: E skutecznie osłabia bohaterów opartych na szybkości ataku, sam zaś Lee dostaje bonus do szybkości ataku z umiejętności pasywnej.
  • Inicjacja: traf Q1, przenieś się za pomocą Q2, postaw warda, skocz W1 do warda, użyj R by wykopać przeciwnika w stronę swojego teamu i na końcu się wyflashuj.
  • Divowanie: przytankuj turreta, wyjść możesz za pomocą Q1/2 albo W1 – twój wybór.
  • Inwazja: ukaż swoją niesamowitą mobilność dzięki skakaniu do wardów
  • Tankowanie: budując itemy dające ci wytrzymałość, ciągle możesz zabijać ludzi dzięki Q2/R.
  • Kontra na niewidzialność: wyłącz tą okropną zasłonę wokół Akali dzięki E1.
  • Ściganie: sprowadź movement speed przeciwnika do poziomu ślimaka za pomocą E2.
  • Wspomaganie: wykop wszystkich wrogów z dala od twojego ADC, no i te wardy!

Oczywiście wiele tych umiejętności można wykorzystać tylko gdy pełni się daną rolę. Jeśli budujesz się tankowato, nie licz na to że będziesz mógł szybko kogoś wykończyć. Jeśli zaś zbudujesz obrażenia, zginiesz zanim zdążysz skrócić dystans do celu, skoczyć na warda i wykopać rywala. Więc nie jest to zbyt fair żeby po prostu zebrać te wszystkie jego zalety i ukryte karty i powiedzieć że Lee jest OP. Bo tak naprawdę, nie jest. Jednakże, ponieważ Lee Sin tak bardzo dominuje na scenie profesjonalnej, coś należy z tym zrobić. Jeśli bohater nie ma żadnych słabości nie jest to zdrowe dla gry.

lee sin

Tutaj znowu w grę wchodzi samodoskonalenie: Riot chce podkreślić zalety Lee Sina i nadać mu nieco słabości gdzie indziej. Ale chce także zachować możliwości wielopłaszczyznowego rozwoju jakie on oferuje, ponieważ pozbawienie go tego znacznie ukarałoby wszystkich graczy, którzy spędzili tyle czasu na wyćwiczeniu Lee Sina. Więc żeby ograniczyć jego uniwersalność i siłę ale także zachować jego tożsamość – mobilny, agresywny w early game jungler został pozbawiony redukcji szybkości ataku z E. Niesie to za sobą dwie główne konsekwencje:

  1. Jego zdolność do pojedynkowania się została znacznie zmniejszona przeciwko bohaterom opartym na AS. Jeśli znajdzie on Skarnera w swojej jungli, będzie mu znacznie trudniej go zabić.
  2. Zdolność do wyłączania z walki ADC opartych na szybkości ataku została poważnie ograniczona, szczególnie w mecie gdzie hypercarry są tak popularni.

Więc teraz jest kilka powodów, by go nie wybierać ale ciągle pozostaje on skaczącym po wardach mistrzem jungli – takim jak zawsze był. Nie jest jeszcze jasne w jakiej sytuacji go to postawi w stosunku do alternatywnych junglerów, ale czas powie.

Wnioski

pulsefire_leesin_No dobrze, wyszedł z tego całkiem długi esej na temat Lee Sina i samodoskonalenia w Lidze. Jeśli przewinąłeś jego większą część i skończyłeś tutaj to serdecznie witam i postaram się w miarę możliwości streścić to co jest napisane powyżej.

Definiując sześć wartości projektowych, do których ma się odnosić, Riot chce upewnić się że będzie projektował bohaterów spełniających dzisiejsze standardy. Chcą oni kontynuować urozmaicanie gry, ale robią to z jednolitym podejściem. Jeśli coś nie pasuje do jakiejkolwiek z sześciu wartości projektowych to musi odejść.

Pierwszą taką wartością jest doskonalenie się. Riot wierzy że główną cechą MOBA, która trzyma graczy przy tym gatunku jest prześciganie się umiejętnościami. Upewniając się że istnieje wiele płaszczyzn do samodoskonalenia przy jak największej ilości aspektów gry, gracze mogą poprawiać swoje umiejętności tak długo jak będą chcieli oni grać w Ligę. Wzbogaca to grę w ten sposób że tak naprawdę nie ma ona punktu końcowego; tak naprawdę gra może ciągle ewoluować i rzucać wyzwanie nawet najlepszym z najlepszych.

soraka_lee_sin Ma to także związek z ostatnią dyskusją na temat trzech wymiarów umiejętności: 1) mikro 2) makro i 3) wiedzy na temat gry. Każda z tych płaszczyzn oferuje graczom unikalne aspekty, które mogą oni rozwijać i każdy gracz może wybrać własną drogę samodoskonalenia. Ale żeby osiągnąć najwyższy poziom, będziesz musiał odpowiednio rozwinąć każdą z nich, ponieważ wszystkie one są ze sobą mocno powiązane.

Lee Sin oferuje wiele płaszczyzn rozwoju, co sprawia że jest on bohaterem wzbogacającym tą grę. Jednak, nie posiada on żadnych oczywistych słabości, oprócz tego że jest on dosyć wymagający. Ale teraz, gdy wiele graczy doprowadziło swoją grę nim do perfekcji, stał się on zbyt dominującym pickiem, zwłaszcza w jungli. Ostatnie zmiany nieco stonowały jego nieprzyzwoitą wręcz mobilność i zdolność do pojedynkowania się, podczas gdy zachowały jego tak dla niego nieodłączną część zestawu umiejętności. Samodoskonalenie jest ważne, ale powinno iść w parze z wyraźnie zdefiniowanymi słabościami. Wysoki “skill cap” nie powinien być jedyną wadą bohatera.

źródło: https://how2win.pl/lee-sin-zrozumiec-bohatera-zrozumiec-riot

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.