Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

League of Legends Sona support poradnik by Lupusisko

Sona

art postaci

Potężna harfiarka

[tabs tab1=”Informacje” tab2=”Zalety” tab3=”Wady” tab4=”Runy” tab5=”Masterki” tab6=”Skille” tab7=”Itemy startowe” tab8=”Core build” tab9=”Rozwinięcia” tab10=”Porady”] [tab]Pomimo wielokrotnych zmian i ustawicznej rotacji buff/nerf Sona jest w czołówce najczęściej wykorzystywanych supportów. Jej potencjał dalej jest ogromny, a wyśmienity laning phase oraz ogromny teamfight presence sprawiają, że Sona dalej będzie namiętnie wykorzystywana zarówno przez profesjonalnych graczy, jak i na SoloQ.

[/tab] [tab]
  • Ogromny poke
  • Wyśmienity laning phase
  • Ogromny teamfight presence
  • Ulti z AoE CC
  • Aury buffujące całą drużynę
  • Zapewnia sustain
[/tab] [tab]
  • Musisz umieć kontrolować poziom many
  • Strasznie squishy
  • Wymaga dużej dozy spokoju i opanowania
  • Wrażliwa za wszelkie osłabienia koncentracji i refleksu
  • Łatwo gankowalna przed szóstym levelem
[/tab] [tab]Runy:

Wybór run do Sony może okazać się problemem tylko w jednym momencie – żółte runy będą nam przydatne zarówno jako Armor, jak i Mana Regen. Obecnie coraz rzadziej widuje się tam jednak Mana Regen ze względu na ostatnie nerfy Sony – zwyczajnie nie jest ona w stanie poradzić sobie z jakimkolwiek harassem bez sealów pod armor.

Marki – Armor
Seale – Armor
Glyphy – flat Magic Resist / Magic Resist per level
Quinty – Gp 10

Układ run daje nam znacznie zwiększoną przeżywalność podczas early game’u – fazy w której jesteśmy bardzo zagrożeni wszelkimi niespodziewanymi akcjami przeciwników i gankami od junglera.

[/tab] [tab]

masterki sona 0/9/21

masterki sona 0/13/17

W zasadzie rozważamy tylko dwie opcje – obie nastawione są raczej na defensywę. W zależności od mocy przeciwnika w early game wybieramy opcję pierwszą (więcej obrony) lub drugą (zwiększone utility).

[/tab] [tab]


sonar > sonaq > sonaw > sonae

Zacznijmy od najprostszych rzeczy – maksujemy ulti kiedy jest to tylko możliwe. Następnie mamy dwie ścieżki rozwoju: skuteczną i maksującą W. Ścieżka skuteczna opiera się oczywiście na maksowaniu Q i wykorzystywaniu maksymalnego potencjału Sony – dzięki takiemu rozwiązaniu maksymalizujemy zadawane przez nas obrażenia i sprawiamy, że poke jest nie tylko odczuwalny, ale stwarza też zagrożenie dla życia przeciwnika. Nawet w wypadku natknięcia się na sustain lane maxowanie Q da nam znacznie więcej niż W – nasze combo Q+powerchord będzie zjadało dużo HP, a poparte wczesnym ultem stworzy idealną okazję dla AD Carry. W zasadzie wszystkie szkoły grania Soną zgadzają się co do jednego – E maksujemy jako ostatnie.

[/tab] [tab]

Obecnie supporci zyskali kilka bardzo ciekawych sposobów rozpoczynania gry. Przypatrzmy się im zatem bliżej:

  1. faeriecharm + rejuvenationbead + 2x sightward
  2. crystallineflask + 2x sightward + 2x healthpotion
  3. bootsofspeed + 2x healthpotion + sightward
  4. TONS OF sightward
Pierwsza opcja jest zarazem moją ulubioną – daje bardzo szybki dostęp do generatorów golda, od którego Sona jest w dość sporym stopniu zależna. Dostajemy tutaj zarówno HP regen, jak i mana regen – dzięki czemu nasze życie podczas early game’u powinno być ułatwione, a wszelkie early kille zostaną bardzo szybko przekute na jeden lub dwa itemy Gp10.

Druga jest odpowiedzią na drugi poke lane – pomimo, że jesteśmy królową poke’u przeciwnikom też uda się nas zapewne od czasu do czasu trafić. Jeśli więc boimy się dużej liczby wymian rozważmy tę opcję startową.

Trzecia opcja to raczej ostateczność – jeśli jakimś cudem wybieramy się przeciwko Blitzowi/Leonie i będziemy zmuszeni unikać skillshotów taki początek gry może okazać się całkiem opłacalny.

Ostatnia z nich przeznaczona jest raczej do rozgrywek drużynowych – jeśli team od nas tego wymaga, kupujemy jak najwięcej wardów kosztem opóźnionych innych itemów. Opcja raczej niepolecana na SoloQ.

[/tab] [tab]

mercurystreadsphilosophersstonekagesluckypicksightstonechaliceofharmony

Poza kielichem jest to standard widziany obecnie na supportach. Kielich jest dla Sony bardzo potrzebny – przy bardzo długich teamfightach lub “tańcach” pod dragonem/baronem/wieżami możemy bardzo szybko wypruć się z many, która będzie nam potrzebna do dawania i zmieniania aur naszemu teamowi oraz korzystaniu z power chorda. Pozostałe itemy to zwykłe GP10 pozwalające nam utrzymywać kontrolę mapy oraz dzięki pink wardom niszczyć ją przeciwnikowi.

[/tab] [tab] mikaelscrucible > aegisofthelegion/runicbulwark > shardoftrueice

Budowa kolejnych itemów jest już wybitnie sytuacyjna – kupujemy tego, czego najbardziej potrzebuje nasz team. Może się okazać, że będzie to frozenheart czy nawet ohmwrecker. Sztuką jest zauważać luki w buildach naszych oraz przeciwników i je wykorzystywać. Przykładowo: jeśli zauważymy, że przeciwnicy idą strasznie w ad dmg i nastawiają się na autoatacki wspomniany wcześniej Frozen Heart okaże się idealnym rozwiązaniem (chyba, że ktoś już go kupił). Czasami widuje się Sony budujące się nieco więcej pod AP (i idące w przedmiot dający Promote’a, aby zapewnić źródło splitpushu). Wszystko zależy od potrzeb drużyny, ale do tego wrócimy w poradniku dla supportów w rozdziale “Itemizacja”.

[/tab] [tab]

A oto garść porad, jak dokładnie grać Soną:

  • Agresja w early jest kluczem do zwycięstwa, zwyciężony lane daje ogromną przewagę zarówno realną, jak i psychiczną nad przeciwnikiem.
  • W teamfightach wyczekuj z ulti do odpowiedniego momentu – przeciwnik czeka z wchodzeniem na całość do chwili Twojego wypstrykania się z ulti. Podczas teamfightów na premadach mogą się zdarzyć sytuacje (powtarzam mogą, ale nie muszą) w których nierzucenie ulti będzie lepsze od jego użycia.
  • Pamiętaj, że jesteś squishy – nie pchaj się na pierwszą linię.
  • Sona nie jest dobrym nosicielem Oracle’a – nie śpiesz się zbytnio z jego kupnem
  • Ulti nadaje się do wielu celów – będzie doskonałym narzędziem inicjacji, obrony oraz wymuszania błędów na przeciwnikach.
  • Zawsze zwracaj uwagę na posiadaną manę – musisz mieć jej wystarczająco, aby w kluczowym momencie wystarczyło Ci na ulti.
  • Kontroluj posiadany power chord – podczas laning phase’u najskuteczniejszy będzie Q, podczas ganku (swojego lub przeciwnego) wybieraj E, a podczas teamfightów największe zamieszanie jest w stanie wprowadzić W.
[/tab] [/tabs]

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.