Jak grać rzygającą bestią z pustki
Kog’Maw jest jednym z czołowych AD carrych. Jest typowym hypercarry – dzięki swoim umiejętnościom jest jedną z najlepszych postaci w late game. Zadaje niesamowite obrażenia bez względu na to, czy przeciwnik jest wytrzymały czy papierowy. Dawniej był grany również pod AP, ale po solidnym nerfie kosztu many ulta (zwiększenie maksymalnego kosztu z 200 do 400) stracił sporo na popularności. Zmorą Koga są wszelkiego rodzaju asasyni i bruiserzy z doskokiem (Jarvan, Irelia) – robaczek nie ma żadnego mechanizmu repozycjoniwania, co zmusza drużynę do opiekowania się nim i narzuca określony styl gry.
Plusy
- świetne skalowanie
- ogromny zasięg ulta oraz autoattacku (z włączonym W)
- niezłe obszarowe obrażenia
- ulti z największym zasięgiem w grze (nie licząc TF’a, Pantheona, GP itp.)
- obrażenia mieszane – zarówno magiczne jak i fizyczne
- pasyw zadający true dmg
- słodziutkie animacje, sporo skinów
- mocny obszarowy slow
- strategie typu “4 protect kog” (o której dowiecie się więcej tutaj)
Minusy
- umiejętności mają przeliczniki pod AP
- papierowy
- łatwo odciąć go od farmy na początku rozgrywki
- podatny na poke oraz kill linie
- wymaga współpracy z drużyną – potrzebuje stałej ochrony
- brak escape mechanizmu
- bez dobrego pozycjonowania sobie nie pograsz
Kog’Maw, Paszcza Otchłani:
idiotyczna nazwa, co nie?
Prorok Malzahar odrodził się w Icathii, gdyż sprowadził go tam złowieszczy głos, który następnie na stałe zagnieździł się w jego psychice. Wyznaczał mu przerażające zadania i mimo że zew stał się mniej uciążliwy, sam głos nigdy nie ucichł. Złowieszcze światło koncentrujące się w jednym miejscu – Runeterrze – przyciągnęło odrażającą bestię, która niczego nie świadoma stąpała po krawędzi, pogłębiając pęknięcie między przestrzeniami, którym nie było przeznaczone złączyć się ze sobą. Pośród nawiedzonych ruin Icathi, zaciekawiony Kog’Maw pojawił się w Valoran. Światło, które przyprowadziło go do Runeterry, cały czas na niego oddziaływało i kierowało powoli w stronę Mazahara. Zachęcało go także, do tego, żeby zapoznał się z nowym otoczeniem, ku przerażeniu wszystkiego, co napotkał na swojej drodze.
Fascynujące kolory i zapachy Runeterry odurzyły Kog’Mawa, który badał cuda tego dziwnego świata w jedyny znany mu sposób: pożerając je. Z początku odkrywał uroki tylko flory i fauny, na które się natknął. Podczas wędrówki po opustoszałych terenach Tempest Flats napotkał jednak plemię koczowników. Nie bacząc na racjonalne prawa fizyki, Kog’Maw skonsumował każdego koczownika i broń, którą dany nieszczęśnik próbował się ratować. Ilości, które pochłonął, wielokrotnie przewyższały jego własną masę i objętość. Jego najbardziej opanowane ofiary miały chwilę na zastanowienie, czy wpływ na to wszystko miały żrące enzymy, które kapiąc mu z pyska wypalały ziemię, lecz ich ciekawość nie trwała długo. Gdy wieści o trwodze, którą sieje, dotarły do Institute of War, zadowolony Malzahar złożył mu kuszącą propozycję: najlepsze smaki i potrawy, które Runeterra miała do zaoferowania… na Fields of Justice.
„Jeśli kieruje tym tylko głód, to nie chcę poznać gniewu.”
Tryndamere, Król Barbarzyńców
Kog’Maw Gąsienica 520
Pustynny Kog’Maw 520 (wycofany)
Kog’Maw Królowej 520
Kog’Maw Renifer 975 (limitowany)
Kog’Maw Tańczący z Lwami 1820 (legendarna)
Głębinowy Kog’Maw 975
Jurajski Kog’Maw 975
Runy
Runy na Kog’Mawie nie różnią się zbytnio od tych używanych na innych ADc. Jedyny dylemat, jaki możemy mieć po pomiędzy czerwonymi pod AD, a penetrację pancerza. Ja stawiałbym na flat AD – przy moim buildzie mamy bardzo mało AD (ok. 110 w mid game). To dodatkowe ad zwiększy nasze obrażenia bardziej niż penetracja. Chociaż jeśli ktoś weźmie armp – nie będzie tragedii, szczególnie jeśli ma przeciwko sobie Tarica.
AD – znacznie ułatwiają last hitty – Kog ma jedną z najmniejszych wartości AD na początkowych poziomach.
Flat armor – jedyny słuszny wybór
Mres per lvl/flat – wersja per lvl jest generalnie lepsza, ale jeśli spodziewamy się dużej ilości magicznych obrażeń u przeciwników (Sona/Lulu + MF, Ezreal) to można od biedy wybrać flat
AD – podobnie jak w przypadku czerwonych. Jeśli nie mamy problemów z last hittowaniem i mamy leczącego supporta to możemy wybrać flat HP – może się ono okazać kluczowe do zdobycia wczesnej dominacji
[/tab]
[tab]
21/0/9
W kwestii masterek niewiele zmieniło się w porównaniu z S2. W drzewku ofensywy interesuje nas maksymalizacja naszych obrażeń, zaś dzięki 9 punktom, które inwestujemy w defensywę będziemy odrobinę bardziej wytrzymali.
Możliwe modyfikacje: zamiana punktu z ulepszonych SS w ofensywie na 1% AS/+2 obrażeń wobec minionów – jeśli idziemy z healem/barierą; magic resist zamiast armora w defence
[/tab]
[tab]
Opis umiejętności:
Icathiańska Niespodzianka – W chwili śmierci Kog’Maw rozpoczyna szereg reakcji chemicznych w swoim ciele, zyskując zwiększoną szybkość i wybuchając po 4 sekundach; zadając 100 + (25 x poz) nieuchronnych obrażeń pobliskim przeciwnikom.
Nietypowy pasyw. Życzę wam, byście jak najrzadziej z niego korzystali 🙂
Żrąca Plwocina – Biernie: Zwiększa prędkość ataku o 10/15/20/25/30%. Użycie: Zadaje 60/110/160/210/260 (+0.7) pkt. obrażeń magicznych oraz osłabia pancerz i odporność na magię celu o 5/10/15/20/25 pkt. na 4 sek. Cena 60 pkt. many. Zasięg 625
Q bierzemy ze względu na buff do AS. Możemy użyć go podczas walk 1v1, ale zazwyczaj korzystamy z niego tylko do last hittów. Największą wadą jest zbyt mały zasięg z porównaniu z innymi umiejętnościami Koga.
Bron Biomagiczna – Zasięg podstawowych ataków zostaje zwiększony o 130/150/170/190/210. Ponadto, ataki te zadają dodatkowe obrażenia magiczne równe 2/3/4/5/6% (+0.01)% maksymalnego zdrowia przeciwnika (Maks: 100 pkt. obrażeń przeciw potworom). Efekt trwa 8 sek. Koszt 50 pkt. many.
Wg mnie najlepszy boost do ataku w grze. Zapewnia nam niesamowite, a przede wszystkim MIESZANE obrażenia. Dobrze komponował się ze starymi Madredami, niestety ich alternatywa (BotRK) nie jest już taka dobra na Kogu. Rozważnie używaj tego skilla – mądrze wybierz czas na aktywowanie go!
Szlam Pustki – Zadaje 60/110/160/210/260 (+0.7) pkt. obrażeń od magii przeciwnikom, przez których przeniknie. Ponadto, strzał zostawia po sobie ślad, spowalniający wrogów o 20/28/36/44/52% na 4 sek. Cena 80/90/100/110/120 pkt. many. Zasięg 1200.
Jedyne CC Koga. Mocny obszarowy slow. Na linii możemy dzięki niemu dobić miniona raz na jakiś czas. Zwracaj uwagę na manę.
Żywy Pocisk – Wystrzeliwuje z dala pocisk, który po chwili spada. Zadaje on 80/120/160 (+0.5) (+0.3) pkt. obrażeń magicznych i ujawnia przeciwników na 4 sekundy (zadaje bohaterom obrażenia zwiększone o 125%). Każde kolejne użycie Żywego Pocisku w przeciągu 6 sek. kosztuje dodatkowe 40 pkt. many (Maks. 400). Cena 40 pkt. many. Zasięg 1200/1500/1800.
Świetny skill. Po prostu. Podwójny przelicznik, ogromny zasięg, daje wizję. Nieoceniony przy poke’owaniu i wykrywaniu/organizowaniu zasadzek. Jedynym minusem jest spory koszt many przy nierozważnym użytkowaniu. Cóż, nie można mieć wszystkiego.
[/tab]
Kolejność rozwijania umiejętności
W to nasz priorytet – stanowi główne źródło obrażeń. Można się zastanowić nad maksowaniem E jeśli mamy strasznie ciężką linię i chcemy sobie zapewnić chociaż odrobinę bezpieczeństwa. Q warto wziąć na 4 poziomie tylko ze względu na jego pasyw.
Summoner Spells

Plus jakiś z poniższych:





Zawsze idę z flashem + barierą/ghostem. Ale ja jestem n00bem, więc znajdźcie swój styl gry, nie bądźcie mainstreamowi!
[/tab]
[tab]
Start:
Opcje są dwie: Pewne i sprawdzone
Lub nietestowana beta
Wersja z flaską zapewnia ogrooomny sustain. Z kolei buty podnoszą odporność na ganki i ułatwiają harass. Jeśli spodziewasz się superciężkiej linii i przewidujesz tulenie turreta – bierz flachę.
Mid game core:





Core:




Są to podstawowe przedmioty, które czynią z AD carry machinę do zabijania. Dają wszystko, czego chce prawdziwy robal z pustki.
Te przedmioty zapewniają (z masterkami)
1,6 AS, 320 AD, 55% critical chance, obrażenia krytyczne zadają 255% AD, 18% LS%, 2090 hp, 85 armora i 54, 5 flat penetracji i 8% armp.
[/tab] [tab]
Ofensywa:







Defensywa:





Spoko kolesie:







Gang z przeciwnego osiedla:
Kog’Maw nienawidzi dwóch rzeczy – być głodny i tego geja. Jego supersilne early połączone z ogarniającym (przeciwnym) carrym może doprowadzić do wykluczenia nas z gry na przynajmniej 15 minut. Co prawda w late go zjadamy (bo opiera się na armorze, a my bijemy z magic, gul gul chrum chrum), ale zanim do niego dojdzie to minie sporo czasu. Kontra? Wybrać bezpiecznego supporta i błagać o babysit. Nie daj się złapać w stuna, a przetrwasz. Taric jest słabszy z każdym twoim creepem.
Podobnie jak powyżej. Nie pozwól Blitzowi się złapać i harassuj go ile wlezie. Na krowę weź Lulu – niech robi z niego wiewiórkę jak tylko paskuda wyjdzie z krzaków; niech twój team kontroluje go podczas walk. Leonę harassuj i nie daj jej przyciągnąć się do ciebie, jej ulta unikaj jak ognia – pilnuj się jeśli nie masz flasha!
Bracie, masz przesrane. Wytrzymały i z pomocą supporta spokojnie zabije cię na combo po 6. Tul wieżę, nie daj się trafić Q, proś o ganki. Jeśli ma Tarica na linii to idź AFK i wróć za 30 minut, jak będziesz już mógł spokojnie farmić.
Dreeeeejveeeeen! Jednym ulepszonym atakiem zje ci spokojnie pół hp. Nawet nie próbuj się z nim bić, a nawet jeśli to już na śmierć i życie – Draven jest mistrzem krótkich wymian. Poproś swojego mida i junglera to babysit, powinni umożliwić ci w miarę spokojną farmę – odpłacisz się przeciwnikom w late.
Wynik tej linii będzie zależał od reszty drużyny. Vayne jest asasynem, nastawionym na samodzielną eliminację wrogów; Kog stoi i strzela w kogo popadnie, a jego sojusznicy to chodzące tarcze. Trzymaj ją na zasięg, nie pozwól wpakować sobie 3 stacków. Najlepiej pozwól jej wbić 1-2 i od razu się wycofaj – zmusisz ją do opuszczenia bezpiecznej strefy lub stracenia dużej ilości minionów. Kontruj jej niewidzialność swoim ultem. Taktyka dla zaawansowanych: 1. Weź cleanse 2. Ustaw się przy ścianie 3. Wdaj się w walkę 4. Tłucz ją ile wlezie, gdy będzie ustawiała się żeby cię zestunować (free dmg bro) 5. Użyj cleanse zdejmując jej banana z ryja 6. Tłucz ją dalej 7. Wyślij jej pocztówkę do piekła. W czasie teamfightów stój sobie z tyłu i obijaj ich tanka/bruisera – zmuś ją do wskoczenia w środek twojego teamu. Najlepiej jak będzie musiała często zmieniać cel ataku – niech nie będzie w stanie wbić W.
Rodzina królewska widać nie za bardzo lubi słodziutkie robaczki. Jarvan ma w dupie nasz team, bo zrobi flash + przyciągnięcie + ult i mamy mega przesrane. Może sam Jarvan nie stanowi ogromnego zagrożenia, ale jeśli za nim pójdzie ktoś w stylu
(dodatkowo odepchnie naszą drużynę) bądź jakiś asasyn
, to wtedy możemy zacząć płakać. Najlepszą kontrą na Jarvana jest Janna – oferuje najwięcej CC i może go wypchnąć jak najdalej od nas.
Albo go zabijemy zanim do nas dobiegnie, albo on zabije nas. Nie ma sposobu, żeby go zatrzymać. Stój jak najdalej (najlepiej wcale się nie pokazuj) i zmuś go do spalenia ulta.
Kog jest wyjątkowo wolny i papierowy. Nidalee zmusza go do kupienia Banshee, co opóźnia jego build.
Dwóch pierwszych ma wbudowaną redukcję AS, a Malphite dodatkowo podrzut. Zaś Singed zawsze buduje jakieś aury i biega dookoła, trując wszystkich.
[/tab]
[tab]
Jako Kog’Maw
- Naucz się kontrolować manę – Kog potrafi zużyć całą w mgnieniu oka
- Dzięki swojemu zasięgowi (W+E+R) możesz bezpiecznie last hittować lub harassować przeciwnika
- Gdy chcesz się bić z przeciwnikiem włącz W, a gdy się ono skończy natychmiast się wycofaj
- Nie bądź pazerny. W team fight’ach stój w bezpiecznym miejscu i obijaj przeciwników z daleka
- Przed walką postaraj się obić przeciwników ultem – pamiętaj o rosnącym koszcie many
- Podczas ucieczki rzucaj spowolnienie PRZED SIEBIE – niech przeciwnicy po nim biegną
- Sprawdzaj krzaki ultem – daje wizję. Lepiej zużyć 40 many, niż wejść w pięciu
- Nawet jeśli przegrywasz early to się nie załamuj – później i tak będziesz lepszy niż większość AD carrych (nie dotyczy np. Vayne i Tristany
- Jeśli zginiesz to zadaj pasywem jak najwięcej obrażeń – podczas walki w jungli zazwyczaj lepiej jest trafić 4 osoby, niż dobić useless supporta. Z kolei jeśli wiesz że i tak te obrażenia nie pomogą twojej drużynie to przynajmniej sfarm miniony
- Pasyw zadaje true dmg, więc łatwo obliczyć, czy kogoś nim zabijesz
- Jeśli odpowiednio użyjesz slowa to możesz bić się bezproblemowo w 1v1 z bruiserami bez doskoków – Udyr, WW bez ulta, Volibear (chociaż tego nie polecam)
- Trzymaj się blisko swojego supporta – nie zmuszaj go do ciągłego pilnowania ciebie. Będąc w pobliżu niego pomagasz jemu i sobie
Cała filozofia gry Kogiem wg. najznamienitszych greckich myślicieli:
- Pierwsze prawo Kog’Mawa – jeśli możesz robić to bezpiecznie – zabij przeciwnych carrych. Jeśli nie, patrz prawo drugie i trzecie
- Drugie prawo Kog’Mawa – twoje bezpieczeństwo jest ważniejsze niż zadanie 1-2 ataków w przeciwnego carry, które doprowadzą do twojej śmierci.
- Trzecie prawo Kog’Mawa – tłucz tego, kto jest najbliżej, sortując wg. stanowionego zagrożenia – bruiser>tank
- Czwarte prawo Kog’Mawa – bij byle kogo zamiast stać bezczynnie (bo tanka się nie focusuje, omg why you focus support?!)
- Piąte prawo Kog’Mawa – ty przeżyłeś, drużyna jest martwa, przeciwnicy są martwi – poprawnie cię bronili. ty padłeś, drużyna żyje, przeciwnicy żyją – sojusznicy to nooby. Ty przeżyłeś, druzyna jest martwa, przeciwnicy żyją – ssiesz, wracaj do tetrisa.
Chyba wiecie o co mi chodzi?
Jak ubić brzydala?
- Najlepiej mieć w drużynie 2 asasynów, np. Kassadin + Irelia, Wukong + LeBlanc, Olaf + Eve, Talon + Renekton itp. Im szybciej go zabijecie, tym lepiej
- Jeśli przeciwny Kog jest słaby i nie zadaje za dużo obrażeń, to nie staraj się na siłę go zabić – jeśli wybijesz najpierw jego drużynę to będzie wam łatwiej się nim zająć
- Jak najszybciej skończ grę – zdominuj bota i wspólnymi akcjami, pushem złam morale wroga – doprowadź do wczesnego surrendera
- Wasza wygrana na bocie maleje z każdym CS’em, który zdobędzie Kog – nie pozwól mu wrócić do gry!
- Kog’Maw najwięcej obrażeń zada w dłuższym okresie czasu – wymuszaj krótkie wymiany, a team fighty opieraj na burście
- Kog’Mawa praktycznie nie da się skontrować statystykami – bije on obrażenia magiczne, fizyczne oraz % z maksymalnego życia. Najlepiej postawić na ofensywne aury i redukcję AS
Zakończymy małym świątecznym akcentem.
[/tab]
[tab]
Randomowy nagłówek:
Randomowa treść
[/tab] [/tabs]