Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

League of Legends Gangplank support poradnik

art postaci

Arrrrrr!

[tabs tab1=”Informacje” tab2=”Runy” tab3=”Masteries” tab4=”Opis skilli” tab5=”Skill order/SS” tab6=”Item build” tab7=”Alternatywy” tab8=”Matchups” tab9=”Jak grać?” tab10=”Porady”] [tab]Znudziły Ci się standardowe picki na supporta? Chcesz zagrać czymś nietypowym i jednocześnie niemiłosiernie mocnym? Chcesz mieć ogrom złota już od pierwszych minut? Chcesz, żeby przeciwnicy drżeli na widok supporta, który potrafi im zadawać większe obrażenia od AD Carry?

Jeśli choć na jedno z tych pytań odpowiedziałeś tak, to zapraszam to dalszej części poradnika, w której opiszę funkcjowanie Gangplanka jako supporta.

Zalety:

  • Wyjątkowo mocny poke
  • Ogromne obrażenia
  • Globalne ulti
  • Niewrażliwość na CC
  • Rzadko spotykany – niewiele osób wie jak sobie z nim radzić

Wady:

  • Słabe CC
  • Brak mechanizmów sustainu dla AD Carry
  • Słaba ochrona AD Carry
  • Wymaga wprawy w prowadzeniu poke linii
[/tab] [tab]Runy:

Early game jest wyjątkowo ważne dla support GP – musisz więc idealnie dobrać runy, aby odpowiednio wykorzystać tę fazę gry.

AD – Bardzo nietypowy wybór na supporta, ale dzięki temu nasz poke zyskuje na jakości.
Armor – Inne nie wchodzą w grę
Mres flat/per lvl – To, którą wersję wybierzemy, zależy tylko od tego, kiedy będziemy mieli styczność z magic dmg. Jeśli przeciwna linia to np. Kog + Sona, wybierz flat.
GP10 / AD – jeśli spodziewamy się ciężkiej linii powinniśmy zainwestować w GP10 – przez całą grę nagromadzą nam one spore ilości złota. Jeśli jednak nastawiamy się wyłącznie na dominację early game’u i maksymalne wykorzystanie masterki pickpocket to możemy zdecydować się na runy AD. Wspomniana masterka jest w stanie w early game nadrobić niedostatki wynikające z braku GP10 run.

[/tab] [tab]

0/13/17:

0/9/21:

support gp masterki

Jedno z dwóch standardowych ustawień dla supporta – osobiście preferuję bardziej defensywne ustawienie – jesteśmy melee i dość często znajdziemy się w środku walki. Dla GP szczególnie istotna jest zwiększona regeneracja many – dzięki temu zasobowi stale będziemy powiększać naszą ilość złota i przewagę na linii. Dlatego też zawsze musimy mieć 3 punkty przeznaczone na regenerację many – inne punkty w drzewku utility możemy rozdawać wedle upodobania (oprócz masterek dających złoto i pickpocketa – to w zasadzie obowiązek dla każdego supporta)

[/tab] [tab]

Umiejętności:

gangplankp Ostrze Ociekające Grogiem – Ataki Gangplanka zatruwają cel, zadając obrażenia magiczne co sekundę oraz zmniejszają prędkość poruszania się. Efekt trwa 3 sekundy i kumuluje się do 3 razy.
Pasyw nie jest specjalnie wybitny – ot daje jakiegoś tam slowa i lekko zwiększa nasz dmg output. Ogromną zaletą jest securowanie killi – przeciwnicy mają znacznie mniejsze szanse uciec z hp bliskim zera.
gangplankqPaktujemy? – Gangplank strzela w wybraną jednostkę, zadając jej 20/45/70/95/120 (+1.0) pkt. obrażeń fizycznych. Ilekroć umiejętność Paktujemy? pozbawi przeciwnika życia, Gangplank zyskuje dodatkowe złoto: 4/5/6/7/8, a połowa wydanych punktów many zostaje przywrócona.
Nasza kluczowa zdolność, którą będziemy używać i nadużywać. Jej najlepszą cechą jest przenoszenie efektów on-hit – więc za każdym razem, gdy użyjemy Q na przeciwniku dostajemy 5 złota (masterka pickpocket). Dzięki ogromnemu harassowi to przeciwnik będzie musiał prędzej opuścić linię. Dodatkowo poziom pierwszy Q idealnie zgrywa się z cooldownem na masterce pickpocket.
gangplankwUsuń Szkorbut – Zjada dużo owoców cytrusowych, co usuwa z niego efekty kontroli tłumu oraz przywraca mu 80/150/220/290/360 (+1) pkt. zdrowia.
Bardzo przyjemna zdolność szczególnie podczas ganków – dzięki jej obecności w naszym arsenale będziemy się starali zgarnąć przynajmniej jedno CC od przeciwnika na naszą klatę.
gangplankePodnieś Morale – Biernie: Gangplank zyskuje 8/10/12/14/16 obrażeń od ataku i 3/4/5/6/7% prędkości ruchu.
Użycie: Gangplank strzela na wiwat, tracąc bierną premię, ale zyskując 12/19/26/33/40 pkt. obrażeń od ataku oraz 8/11/14/17/20% prędkości ruchu, pobliscy sojuszniczy bohaterowie zaś otrzymują połowę tego. Efekt trwa 7 sekund.
Nasz steryd do AD i główny skill, którym wspieramy sojuszników. By był w pełni użyteczny wymaga odpowiednie kompozycji teamu – jak największej ilości adeków (chociaż w obecnej mecie staje się to standardem). Dodatkowo jest świetnym narzędziem inicjacji.
gangplankrKanonada – Wysyła sygnał do okrętu Gangplanka, który przez 7 sekund ostrzeliwuje dany teren, spowalniając przez ten czas przeciwników o 25%. Kule armatnie spadają na obszar, a każda z nich zadaje 75/120/165 (+0.2) pkt. obrażeń magicznych.
Nasze globalne ulti, które pozwala na ks’y przez pół mapy. Jako support i tak musimy mieć rozwiniętą map awarness, a skill ten jedynie wspomaga nasz proces uczenia się. Niejednokrotnie właściwe użycie ulti zadecyduje o losach teamfightu.
[/tab] [tab]

Kolejność rozwijania umiejętności:

gangplankr gangplankq gangplanke gangplankw R > Q > E > W

Na pierwszym levelu obowiązkowo wybieramy Q, a na drugim W. Później kolejność maxowania zależy od tego jak grają nasi przeciwnicy – jeśli widzimy, że będziemy mogli zdominować ich w early i ustalić nasze warunki to maxujemy Q. W przeciwnym razie maxowanie E da nam więcej, bo zwiększy dmg output naszego AD Carry.

Summoner Spells

flash + exhaust

Standardowy i najlepszy obecnie zestaw na supporta.

[/tab] [tab]


Start

faeriecharmrejuvenationbead + 2x sightward start nastawiający się na szybkiego philosophera i szybki dostęp do dużych itemów
sightward+healthpotion – w dowolnej mieszance ilościowej i z dołączaniem pink wardów

Mid game core

zekesherald rubysightstone philosophersstone bootsofspeed

Kolejne itemy to kwestia tego, czego potrzebuje nasz team. Opcje zdecydowanie godne rozważenia to: shurelyasreveriefrozenheartaegisofthelegionranduinsomen

Late game:

rubysightstonemercurystreadszekesheraldshurelyasreverierunicbulwarkfrozenheart [/tab] [tab]

Buty

ninjatabi przy bardzo dużej liczbie autoatackerów
mercurystreads bardzo ciekawe, wzmocnią zdecydowanie GP’ka dając bardzo potrzebny MR

Jeśli jednak nie potrzebujemy ani MRa, ani tym bardziej odporności na AD możemy zdecydować się na Ionianki.

Najlepszym upgradem będzie oczywiście ulepszenie Captain – captain, pozwoli on poruszać się szybciej w okolicach Twojej osoby. Ulepszenie to jest tym lepsze im więcej tankowatych itemów kupiłeś.

Itemy godne rozważenia:

– gdy potrzebujemy zwiększyć ilość CC w naszym teamie oraz wspomóc zdolności gonienia przeciwników
bannerofcommand – gdy do naszej taktyki chcemy wprowadzić odrobinę splitpushu (skuteczne jedynie na teamówkach i rankedach poniżej 1400 ELO)
statikkshiv – gdy idziemy w build tzw. hajsplanka – 3 itemy generujące gold. Jest to dość dobre rozwinięcie avariceblade [/tab] [tab]

Jaki AD Carry?

ezreal najciekawsze połączenie, razem dysponujemy nieziemskim pokiem zdolnym każdego zmieść z linii
missfortune kolejny dobry ad carry na poke linie – jej ogromna siła w early sprawi, że będziemy wygrywać wszystkie krótkie wymiany
caitlyn kolejny niesamowity w early ad carry, przy tym picku zastanawiamy się nad banem Tarica, który psuje nasz comp swoim buffem do armora
draven ciekawe, silne i bardzo tankowate połączenie

Najgorsi wrogowie:

lulu jej poke ma znacznie większy zasięg od naszego
blitzcrank nie jesteśmy na tyle tankowaci, żeby nie odczuć przyciągnięcia
janna jej tarcza jest w stanie wyblokować nasz dmg
caitlyn ma zdecydowanie zbyt duży range
ashe jak wyżej

[/tab] [tab]

Early:

Twoim zadaniem jest nieustanny harass przeciwnika – musisz nieustannie utrzymywać przeciwnika na odpowiednio niskim poziomie życia. Pamiętaj, że bardzo szybko przyrasta Ci gold, dlatego staraj się wcześnie wrócić po Philo, aby moc Twojego harassu jeszcze się zwiększyła. Jeśli przeciwnik bardzo mocno oddaje Ci podczas wymian zastanów się nad zakupem flaszki – flaszka + Philo to troszkę overkill, ale na wyjątkowo ciężkie linie może się sprawdzać. Podczas ganków pamiętaj, żeby starać się przyjąc na siebie CC zamiast AD Carry – odciąży to Twojego sojusznika, a Ci i tak i tak pozwoli uciec.

Mid game:

Podczas mid-game’u najważniejsze są dwie rzeczy: właściwie rzucone ulti oraz aury które zapewniamy. Dlatego staraj się być w centrum team-fightu i zapewniać drużynie jak największe wsparcie. O ile nie masz siły bruisera o tyle Twoje autoataki są odczuwalne – staraj się dołączać do teamu podczas atakowania przeciwników.

[/tab] [tab]

Kilka wskazówek:

  • Namiętnie wykorzystuj Q – ten skill jest wręcz idealny
  • Pamiętaj, że Twoje E to mini-shurelia – skill ten jest wyjątkowo pomocny podczas inicjacji, ale prawdziwą siekę robi w teamfightach
  • Staraj się wykorzystywać niewiedzę przeciwników i używaj wszystkich zalet GP
  • Twoje W nie tylko zdejmuje efekty CC, ale też zapewnia małego heala – czasami decyduje to o Twoim być albo nie być
  • Nigdy nie zapominaj o wardach – to one najczęściej uchronią Twoich sojuszników przed niebezpieczeństwem
[/tab] [/tabs]

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.