Arrrrrr!
Jeśli choć na jedno z tych pytań odpowiedziałeś tak, to zapraszam to dalszej części poradnika, w której opiszę funkcjowanie Gangplanka jako supporta.
Zalety:
- Wyjątkowo mocny poke
- Ogromne obrażenia
- Globalne ulti
- Niewrażliwość na CC
- Rzadko spotykany – niewiele osób wie jak sobie z nim radzić
Wady:
- Słabe CC
- Brak mechanizmów sustainu dla AD Carry
- Słaba ochrona AD Carry
- Wymaga wprawy w prowadzeniu poke linii
Early game jest wyjątkowo ważne dla support GP – musisz więc idealnie dobrać runy, aby odpowiednio wykorzystać tę fazę gry.
AD – Bardzo nietypowy wybór na supporta, ale dzięki temu nasz poke zyskuje na jakości.
Armor – Inne nie wchodzą w grę
Mres flat/per lvl – To, którą wersję wybierzemy, zależy tylko od tego, kiedy będziemy mieli styczność z magic dmg. Jeśli przeciwna linia to np. Kog + Sona, wybierz flat.
GP10 / AD – jeśli spodziewamy się ciężkiej linii powinniśmy zainwestować w GP10 – przez całą grę nagromadzą nam one spore ilości złota. Jeśli jednak nastawiamy się wyłącznie na dominację early game’u i maksymalne wykorzystanie masterki pickpocket to możemy zdecydować się na runy AD. Wspomniana masterka jest w stanie w early game nadrobić niedostatki wynikające z braku GP10 run.
0/13/17:
0/9/21:
Jedno z dwóch standardowych ustawień dla supporta – osobiście preferuję bardziej defensywne ustawienie – jesteśmy melee i dość często znajdziemy się w środku walki. Dla GP szczególnie istotna jest zwiększona regeneracja many – dzięki temu zasobowi stale będziemy powiększać naszą ilość złota i przewagę na linii. Dlatego też zawsze musimy mieć 3 punkty przeznaczone na regenerację many – inne punkty w drzewku utility możemy rozdawać wedle upodobania (oprócz masterek dających złoto i pickpocketa – to w zasadzie obowiązek dla każdego supporta)
[/tab] [tab]Umiejętności:

Pasyw nie jest specjalnie wybitny – ot daje jakiegoś tam slowa i lekko zwiększa nasz dmg output. Ogromną zaletą jest securowanie killi – przeciwnicy mają znacznie mniejsze szanse uciec z hp bliskim zera.

Nasza kluczowa zdolność, którą będziemy używać i nadużywać. Jej najlepszą cechą jest przenoszenie efektów on-hit – więc za każdym razem, gdy użyjemy Q na przeciwniku dostajemy 5 złota (masterka pickpocket). Dzięki ogromnemu harassowi to przeciwnik będzie musiał prędzej opuścić linię. Dodatkowo poziom pierwszy Q idealnie zgrywa się z cooldownem na masterce pickpocket.

Bardzo przyjemna zdolność szczególnie podczas ganków – dzięki jej obecności w naszym arsenale będziemy się starali zgarnąć przynajmniej jedno CC od przeciwnika na naszą klatę.

Użycie: Gangplank strzela na wiwat, tracąc bierną premię, ale zyskując 12/19/26/33/40 pkt. obrażeń od ataku oraz 8/11/14/17/20% prędkości ruchu, pobliscy sojuszniczy bohaterowie zaś otrzymują połowę tego. Efekt trwa 7 sekund.
Nasz steryd do AD i główny skill, którym wspieramy sojuszników. By był w pełni użyteczny wymaga odpowiednie kompozycji teamu – jak największej ilości adeków (chociaż w obecnej mecie staje się to standardem). Dodatkowo jest świetnym narzędziem inicjacji.

Nasze globalne ulti, które pozwala na ks’y przez pół mapy. Jako support i tak musimy mieć rozwiniętą map awarness, a skill ten jedynie wspomaga nasz proces uczenia się. Niejednokrotnie właściwe użycie ulti zadecyduje o losach teamfightu.
[/tab] [tab]
Kolejność rozwijania umiejętności:
R > Q > E > W
Na pierwszym levelu obowiązkowo wybieramy Q, a na drugim W. Później kolejność maxowania zależy od tego jak grają nasi przeciwnicy – jeśli widzimy, że będziemy mogli zdominować ich w early i ustalić nasze warunki to maxujemy Q. W przeciwnym razie maxowanie E da nam więcej, bo zwiększy dmg output naszego AD Carry.
Summoner Spells
+
Standardowy i najlepszy obecnie zestaw na supporta.
[/tab] [tab]Start





Mid game core




Kolejne itemy to kwestia tego, czego potrzebuje nasz team. Opcje zdecydowanie godne rozważenia to:
Late game:






Buty


Jeśli jednak nie potrzebujemy ani MRa, ani tym bardziej odporności na AD możemy zdecydować się na Ionianki.
Najlepszym upgradem będzie oczywiście ulepszenie Captain – , pozwoli on poruszać się szybciej w okolicach Twojej osoby. Ulepszenie to jest tym lepsze im więcej tankowatych itemów kupiłeś.
Itemy godne rozważenia:
– gdy potrzebujemy zwiększyć ilość CC w naszym teamie oraz wspomóc zdolności gonienia przeciwników
– gdy do naszej taktyki chcemy wprowadzić odrobinę splitpushu (skuteczne jedynie na teamówkach i rankedach poniżej 1400 ELO)
– gdy idziemy w build tzw. hajsplanka – 3 itemy generujące gold. Jest to dość dobre rozwinięcie
[/tab]
[tab]
Jaki AD Carry?




Najgorsi wrogowie:





Early:
Twoim zadaniem jest nieustanny harass przeciwnika – musisz nieustannie utrzymywać przeciwnika na odpowiednio niskim poziomie życia. Pamiętaj, że bardzo szybko przyrasta Ci gold, dlatego staraj się wcześnie wrócić po Philo, aby moc Twojego harassu jeszcze się zwiększyła. Jeśli przeciwnik bardzo mocno oddaje Ci podczas wymian zastanów się nad zakupem flaszki – flaszka + Philo to troszkę overkill, ale na wyjątkowo ciężkie linie może się sprawdzać. Podczas ganków pamiętaj, żeby starać się przyjąc na siebie CC zamiast AD Carry – odciąży to Twojego sojusznika, a Ci i tak i tak pozwoli uciec.
Mid game:
Podczas mid-game’u najważniejsze są dwie rzeczy: właściwie rzucone ulti oraz aury które zapewniamy. Dlatego staraj się być w centrum team-fightu i zapewniać drużynie jak największe wsparcie. O ile nie masz siły bruisera o tyle Twoje autoataki są odczuwalne – staraj się dołączać do teamu podczas atakowania przeciwników.
[/tab] [tab]Kilka wskazówek:
- Namiętnie wykorzystuj Q – ten skill jest wręcz idealny
- Pamiętaj, że Twoje E to mini-shurelia – skill ten jest wyjątkowo pomocny podczas inicjacji, ale prawdziwą siekę robi w teamfightach
- Staraj się wykorzystywać niewiedzę przeciwników i używaj wszystkich zalet GP
- Twoje W nie tylko zdejmuje efekty CC, ale też zapewnia małego heala – czasami decyduje to o Twoim być albo nie być
- Nigdy nie zapominaj o wardach – to one najczęściej uchronią Twoich sojuszników przed niebezpieczeństwem