Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Kompozycje bot lane: Vayne + Nami

Typ linii: farm lane; od 6lvl kill lane
Najlepsza w: mid/late game
Brać przeciwko: farm lane’om
Kontrować: kill/poke lanem
  
Vayne jest postacią, która w late zyskuje ogromną siłę, jednak w early jest bardzo średnią, żeby nie powiedzieć słabą postacią. To właśnie namiwheal Nami pozwala jej przetrwać początkowe fazy gry. namiqBąbelek może być przedłużeniem stuna z vayneeE Vayne, a większość pościgów kończy się killem, dzięki połączeniu fali, E Rybki oraz pasywa Łowczyni i jej ulta.
 
 
Zalety:

  • Dobre mechanizmy repozycjonowania
  • Nawet przy słabym starcie, jest w stanie odbić się w późniejszych fazach gry
  • Łatwiejsze early dzięki healowi, co pozwala przetrwać poke przeciwnika
  • Świetne mechanizmy ułatwiające pościg lub ucieczkę
  • Wiele umiejętności pozwalających ocalić sojusznika
  • Genialna(!) kompozycja w czasie walki
  • Po złapaniu w stuna (E Vayne) pewny kill

Wady:

  • Ciężkie early, przeciwko postaciom, które posiadają mocny poke
  • Slow/stun są w early dla Vayne zabójcze
  • Niektórzy przeciwnicy znacząco opóźniają wzrost Vayne w siłę (dravenDraven, caitlynCaitlyn)


Kompozycja Vayne + Nami wymaga bardzo pasywnej gry w początkowej fazie. Jeśli przeciwnik was spushuje macie okazję, aby spokojnie pozbierać lasthity bez narażania się na wciągnięcie do walki lub gank junglera. Nadrzędnym celem jest wytrwanie do momentu, aż Vayne osiągnie 6lvl i zbuduje bladeoftheruinedkingBotRK (ew. thebloodthirsterBT, choć jest to rzadki item w buildzie Łowczyni). Od tego momentu możecie zacząć grać coraz agresywniej, pozwalając sobie na dłuższe zaczepki. Inicjator walki jest zależny od pozycji. Bywa, że Nami rozpoczyna namiqbąbelkiem, a Vayne zmienia pozycję vayneqTumblem i dopycha przeciwnika do ściany. namieBuff E od Nami uniemożliwia wrogom ucieczkę i skutkuje zwykle killem na naszą korzyść. Gdy widzimy, że to nie wystarczy, możemy pokusić się o namirfalę, która w połączeniu z poprzednimi skillami zapewnia pewne zabójstwo. Zdarza się i odwrotna sytuacja, gdzie Vayne inicjuję walkę stunem (gdy mamy warda w krzakach), a bąbelek jest tylko przedłużeniem kontroli tłumu nałożonym na przeciwnika (znacznie łatwiej będzie nim trafić). Reszta przebiega tak samo. W momencie gdy nasza mana jest przy niskim poziomie, warto używać naszego heala podczas wymian, zamiast z dala od wroga. Robimy tak, ponieważ zyskujemy wtedy potrójnie – po uleczeniu naszego sojusznika namiwW zadaje obrażenia przeciwnemu bohaterowi, a potem powraca, lecząc ponownie adc (lub nas, jeśli jesteśmy w zasięgu skilla). Jest to bardzo sytuacyjne zagranie; bywa nieopłacalne, jeśli przeciwnik ma pełne zdrowie lub/i przewagę w statystykach.
W teamfightach powinniśmy jak najwięcej używać heala. Buffa rzucamy zwykle na adc lub bruisera, który focusuje przeciwnego carry. namiqQ staramy się trafić najbardziej papierowe postacie, na które poleci burst od strony sojuszników, co zapewni nam wyłączenie jednego przeciwnika i doprowadzenie do walki 4v5. Rola Vayne w walce drużynowej jest w miarę standardowa. Pomimo, że posiada szybkie mechanizmy do repozycjonowania i odepchnięcie, nie zapewnia jej to pełnego bezpieczeństwa. Postacie jak khazixKha’Zix lub jaxJax ciągle pozostają niebezpieczeństwem. W tym wypadku nasz bąbelek powinien być zawsze trafiony. Odpowiednie wykorzystanie skilli Nami, wspartych przedmiotami jest kluczem do sukcesu. talismanofascensionTalisman of Ascension (Shurelya) w połączeniu z falą pozwala uciec lub dogonić przeciwnika. Możliwe jest wykorzystanie mikaelscrucibleMikael’s Crucible w bardziej nietypowej roli – dla leczenia. Połączenie aktywnego użycia tego przedmiotu z W pozwoli zwrócić ~550 HP naszemu adc (liczba zależna od max. HP postaci uzdrawianej). Wydaje się być błahą liczbą, ale niejednokrotnie pozwala wrócić strzelcowi w ogień walki.

Early jest dla Vayne przekleństwem, z którego tylko czas może ją wyzwolić. Żeby to dobrze wykorzystać, trzeba pickować postacie z większym zasięgiem (caitlynCait) lub silnym early (dravenDraven; jinxJinx przy dobrej kompozycji np. z taricTariciem). Laning przeciwko Rybie i Łowczyni musi być agresywny we wczesnej fazie. Ważne jest, aby nie pushować linii, ponieważ zrobimy tylko przysługę Vayne, która farmiąc pod wieżą będzie czekać na kolejne lvle. Należy przede wszystkim obijać i łapać carry. Idealni do tego wydają się m.in. threshThresh lub blitzcrankBlitz. Pierwszy będzie ją ciągle męczył swoim combo thresheE + threshqQ, a mechaniczny golem po jednej dobrej łapie będzie mógł poszczycić się asystą. Równie wielkim wrogiem Vayne jest fiddlesticksFiddlesticks, którego fear (na szczęście znerfiony) i silence uniemożliwiają jej jakiekolwiek działanie na prawie 4 sekundy (5 poziom fear’a w połączeniu z fiddlesticksesilencem).

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.