Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Katarina poradnik

Przemoc jest najlepszym rozwiązaniem.


Katarina jest AP postacią nadającą się najbardziej na środkową linię, lecz może pełnić funkcję topera. Jest ona połączeniem asasyna i maga oraz posiada mały zasięg skilli (nie licząc Q). Warto jednak pamiętać, że ‘typowy’ top to zazwyczaj tank z dużą ilością CC, a grając i budując Katarinę skupiamy się głównie na obrażeniach. Katarina to jedna z postaci “easy to play, hard to master”, co mniej więcej oznacza, że nie posiada ona trudnych mechanik, czyli przeciętny gracz nie powinien mieć z nią trudności na początku, jednak żeby nią naprawdę dobrze grać, trzeba mieć pewne doświadczenie, które oczywiście nabywa się w grze. Poradnik jest pisany jako spójna całość – pewne rzeczy wynikają z drugich, dlatego proszę przeczytać wszystko dla lepszego zrozumienia.

Do nauki gry tą postacią przydadzą się streamy graczy z wysokich lig – np. http://pl.twitch.tv/tiensinoakuma lub powtórki streamów z youtuba (można poszukać tutaj: Tekk, j0kerlol). Oglądanie ich nie tylko może pomóc nam zrozumieć mechanikę oraz buildy postaci, ale także pomaga wiedzieć jak zachowywać się w konkretnych sytuacjach, match-upach czy w danych fazach gry.
Zalety:

  • Łatwo i szybko się snowballuje
  • Spora mobilność
  • Mechanika resetów
  • W dobrych rękach może sama pocarrować grę
  • Nieźle się skaluje do lategame’u

Wady:

  • Słaby laning-phase
  • Przeciętna w walkach 1v1
  • Łatwo można jej przerwać ulti
  • Gdy nie dostanie resetu jest prawie bezużyteczna w teamfightach
  • Wymaga sporych umiejętności zarówno mechanicznych, orientacyjnych (map awareness), jak i wyczucia

 

Ability power/Moc umiejętności – Więcej AP = więcej dmg; te quinty są standardowym wyborem.
Movement speed/Prędkość ruchu – Nieco mniej popularne kwintesencje pod szybkość ruchu mogące zostać skutecznie wykorzystane do roamingu, kosztem gry na linii, która i tak już jest trudna.
Health (flat)/Zdrowie (bazowe) – W obecnej mecie sprawdzają się najlepiej, szczególnie przeciwko postaciom AP.
Armor (flat)/Pancerz (bazowy) – Flat armor przydaje się, gdy mamy przeciwko na linii postać posługującą się głównie obrażeniami fizycznymi.
Armor (scaling)/Pancerz (skalowany) – Wybieramy je gdy mamy przeciwko AP mida, ze względu na to, że nie potrzebujemy aż tak dużo armora, a już na poziomie 6 mamy go więcej niż gdybyśmy mieli zwykłe runy pancerza.
Magic penetration/Przebicie odporności – Na pierwszym miejscu dałem penetrację magiczną, ponieważ jest ona bardzo pożądana we wszystkich fazach gry (głównie late), a zadaje więcej obrażeń niż wybór czerwonych marków.
Ability power/Moc umiejętności – Jak wyżej wspomniałem – mając je zadamy mniej dmg, ale poza tym są jak najbardziej w porządku (zwłaszcza, gdy nie mamy jeszcze kupionych runek pod penetrację).
Magic resist/Odporność na magię – Mid zazwyczaj kojarzy się z postaciami magicznymi, dlatego runy obrony przed magią są tutaj wskazane, choć nawet gdy mamy przeciwnika AD możemy ich użyć w sytuacji, gdy w przeciwnej drużynie znajdują się 2 postacie AP (top, jungler lub carry support).

Masterki ofensywne

Grając Katariną, najlepszymi specjalizacjami są 21/9/0, gdyż dają nam one potrzebne obrażenia oraz punkty w defensywę, gdyż nie można zapominać, że 3/4 naszych skilli ma mały range, przez co bardziej narażamy się na walkę bezpośrednią z przeciwnikami niż na przykład ziggsZiggs lub nidaleeNidalee, którzy poke’ują z daleka. W drzewku ofensywnym bardzo ważnymi specjalizacjami są:
“Niebezpieczna Gra”, która pozwala nam dostać dodatkowe HP za każdy kill lub asystę (świetnie współgra z umiejętnością pasywną),
“Kat” dający nam możliwość zadania większych obrażeń rannym celom, co jest kluczowe w graniu Katariną,
“Ostrze Mocy” pozwalające na wykończenie rannych przeciwników za pomocą auto ataków, gdy nasze umiejętności są na cooldownie.

katarinapChciwość – Gdy Katarina zdobywa zabójstwo lub asystę jej czas odnowienia spadnie o 15 sekund za każdego bohatera.
Reset, czyli to co tygryski lubią najbardziej – jest to największa zaleta tej postaci, pozwalająca na szybkie wykończanie rannych wrogów. To właśnie ta umiejętność czyni Katarinę tak mocnym pickiem.
katarinaqSkaczące Ostrza – Rzuca sztyletem i zadaje obrażenia magiczne. Sztylet odbija się od 4 najbliższych wrogów, zadając 10% mniej obrażeń z każdym odbiciem. Trafieni wrogowie zostają oznaczeni na 4 sekundy. Podstawowe ataki lub zaklęcia Katariny zużywają znak, zadając dodatkowych obrażenia magiczne.
Skill używany na linii do farmienia lub harassowania. Jeżeli mamy problem z lasthitami, bo przeciwnik nas nęka za każdym razem gdy do nich podchodzimy to wystarczy, że rzucimy katarinaqQ i po sprawie. Znak, który pozostawia ten skill mogą zdetonować wszystkie skille Katariny, łącznie z ultem oraz jej auto ataki.
katarinawZłowieszcza Stal – Katarina zadaje obrażenia wszystkim wrogom w swoim zasięgu. Jeśli zada obrażenia wrogiemu bohaterowi, zyskuje zwiększoną prędkość ruchu na 1 sekundę.
Umiejętność zadająca AOE dmg, szczególnie nadająca się do waveclearu, ucieczek oraz pogoni, ze względu na bonus do prędkości ruchu po trafieniu championa (bonus rośnie raz z poziomem umiejętności). Range (promień) umiejętności jest większy od auto ataku wręcz, przez co możemy uciec przeciwnikowi lub go poke’ować nie narażając się na kontratak.
katarinaeShunpo – Katarina teleportuje się do wybranej jednostki i zyskuje 15% redukcji obrażeń na 3 sekundy. Jeśli teleportuje się do przeciwnika zadaje obrażenia.
Umiejętność dająca nam sporą mobilność oraz dodatkowo zadająca obrażenia przeciwnikom. Shunpo można użyć do: minionów (także sojuszniczych), wardów, championów, potworów, latarni Thresha, flagi Jarvana oraz petów (anniermiś Annie, heimerdingerqwieże Heimerdingera itp.). Warto pomyśleć zanim się go użyje, gdyż możemy się dzięki temu narazić na ganka – dlatego lepiej trzymać go na okazję, w której naprawdę będziemy go potrzebować.
katarinarLotos Śmierci – Katarina rzuca 30 sztyletami do maksymalnie 3 wrogich bohaterów w zasięgu przez 2.5 sekundy zadając Głębokie Rany. Głębokie rany redukują nadchodzące leczenie o 50%. Lotos Śmierci nie może być użyty więcej niż 10 razy na pojedynczego bohatera.
Niskocooldownowy ultimate zadający ogromne obrażenia, lecz posiada sporą mechanikę counterplayu – każdy hard CC (ogłuszenie, uciszenie, podrzucenie, odrzucenie, przerzucenie, przestraszenie, charm, taunt, polimorfia oraz Q Kassadina) może nam przerwać channelowanie tej umiejętności. Warto pamiętać, że ult zadaje obrażenia maksymalnie do trzech najbliższych celów oraz, że sami możemy sobie wyłączyć ulta poprzez jakikolwiek ruch, atak, czy użycie skilla lub itemu. Jedynym wyjątkiem jest ignite, który można rzucić podczas channelowania ulta. Jeżeli zbliżasz się do krzaków, a Twoja ikonka ulta się podświetli to znaczy, że ktoś w nich jest. W takich sytuacjach zazwyczaj nie chcesz do niego wchodzić. Z drugiej strony jeżeli uciekł Ci low hp teemoTeemo, twitchTwitch lub rengarRengar na niewidzialności to możesz użyć ulta (o ile jest podświetlony) i za pomocą kierunku, w który lecą sztylety możesz wydedukować, gdzie znaleźć rannego przeciwnika.

Kolejność rozwijania umiejętności

katarinarR > katarinaqQ > katarinawW > katarinaeE lub katarinarR > katarinawW > katarinaqQ > katarinaeE

Różnica między tymi dwoma skill orderami polega na match-upie. Ogólnie, na każdą postać z ranged poke powinniśmy najpierw maksować katarinaqQ, ze względu na możliwość farmienia z daleka. Istnieją jednak wyjątki – do nich należy m.in. AP Nidalee, przeciwko której skill order nie ma większego znaczenia, gdyż na linii nie ma ona ogromnego poke (poza auto atakami) o ile stoimy za minionami. Maksowanie pierwszego katarinawW przydaje się w sytuacjach, gdy gramy przeciwko melee midowi, którego zasięgowe skille aż tak nie bolą (np. dianaDiana). Daje nam to również łatwiejsze możliwości ucieczki, gdyż co poziom skilla użycie katarinawW na championie daje więcej prędkości ruchu. Możemy maksować katarinawW w przypadku gdy chcemy szybko wyczyścić falę minionów i pójść roamować. Mimo wszystko opcja pierwsza daje możliwość harassowania przeciwnika i dobijania minionów z daleka, co daje większą protekcję przed gankami.

Summoner Spells



ignite + flash

Standardowe połączenie, ignite’a używamy do dobijania killi, żeby dostać reset, a błysku do repozycjonowania, ucieczki lub pogoni.

teleport + flash

Nieco mniej popularne połączenie, swego czasu spędziłem kilkanaście gier używając go, lecz zniechęciło mnie to za każdym razem, gdy przeciwnicy uciekali mi na low hp, a mając ignite bym ich zabił. Teleport przydaje się do ganków, splitpushu, szybszego dotarcia na linię, gdy przeciwnik nas wcześnie zabił (co bardzo się przydaje, gdyż nie jesteśmy aż tak bardzo w plecy jak byśmy byli mając podpalenie). Warto rushować buty sorcerersshoessorcerery z ulepszeniem homeguardhomeguard, ze względu na świetną synergię (tłumaczyć nie trzeba).

Przedmioty startowe

bootsofspeedButy i healthpotion4hp poty to dobry start na przeciwników, którzy mają spory AP poke lub skillshoty, które da się uniknąć (ziggsZiggs, nidaleeNidalee) – wtedy warto wziąć butki, ze względu na dodatkową prędkość ruchu, która pomoże nam unikać tychże skilli. rubycrystalRuby Crystal i 2 healthpotionhealth potiony to standardowy start – hp przydaje się przeciwko obrażeniom fizycznym i magicznym, a 2 health potiony to wystarczająco na championów, którzy nie mają dużego poke (kassadinKassadin, fizzFizz). Po nerfach doransshieldtarczy Dorana jest ona mniej użyteczna, lecz wciąż przydaje się przeciwko postaciom, które mogą nas bezkarnie autoatakować (nidaleeNidalee) lub postaciom typu all-in, takimi jak rivenRiven. Rozpoczęcie gry z clotharmorcloth armorem i 5 healthpotionpotami może nas uratować przed wczesnym cofaniem się z linii przeciwko czempionami z fizycznym poke’iem, do których zaliczymy pantheonPantheona lub jayceJayce’a.

Mid Game

hauntingguisesorcerersshoes + seekersarmguard / fiendishcodex->deathfiregrasp / zhonyashourglass

Po pierwszym recallu powinniśmy starać się jak najszybciej zbudować Haunting Guise, gdyż daje on nam wszystkie potrzebne statystyki. Po nim dobrym pomysłem jest zbudowanie bootsofmobilitybutów mobilności lub sorcerersshoesobuwia maga, a następnie seekersarmguardseeker’s armguard lub fiendishcodexfiendish codex. Itemy kupujemy w zależności od tego przeciwko komu gramy oraz co zamierzamy dalej budować. Przykładowo – Seeker’s Armguard przydaje się, gdy mamy przeciwko postać AD, taką jak Talon lub Zed. Przeciwko postaci AP można złożyć Fiendish Codex do deathfiregraspDFG lub abyssalscepterAbyssal Scepter (Abyssala rushujemy wtedy, gdy w przeciwnym teamie są chociaż dwie osoby zadające obrażenia magiczne). Dodatkowo możemy kupić mercurystreadsMercury’s Treads jeżeli przeciwny team jest bogaty w efekty crowd control (lissandraLissandra + leonaLeona + fiddlesticksFiddlesticks).

Itemy końcowe

sorcerersshoeszhonyashourglassvoidstaffrabadonsdeathcapabyssalscepterdeathfiregrasp

Nasz lategame’owy build powinien wygląć tak jak powyżej – po zbudowaniu zhonyashourglassZhonyi albo deathfiregraspDFG skupiamy się na rabadonsdeathcapRabadonie lub voidstaffVoid Staffie, w zależności od ilości magic resistów w przeciwnym teamie. Potem budujemy drugi item, którego nie zbudowaliśmy (jeżeli najpierw kupiliśmy rabadonsdeathcapkapelusz Rabadona to budujemy voidstaffVoid Staffa i na odwrót). Gdy mamy 4 pełne itemy, buty oraz hauntingguiseHaunting Guise, sprzedajemy maskę, gdy będziemy mieć pieniądze na następny item, ponieważ jej ulepszanie nie jest tego warte. Naszym piątym itemem będzie abyssalscepterAbyssal Scepter, deathfiregraspDFG, zhonyashourglassZhonya, guardianangelGA, bansheesveilBanshee’s Veil lub randuinsomenRanduin, w zależności od stanu gry (przeciwny ADC jest nafeedowany? zhonyashourglassZhonya i randuinsomenRanduin’s Omen to dobry wybór).
Jest to tylko propozycja, nie należy się tym kierować w każdej grze.

warmogsarmorJest dobrym wyborem, jeżeli przeciwny team posiada zbalansowany dmg (2 postacie AP + 2 postacie AD + Support).
bootsofmobilityWarto je wybrać, gdy nasza linia jest już przegrana i chcemy jak najszybciej dostać się na botlane w celu zdobycia doublekilla. Item ten niesie za sobą spore ryzyko, gdyż może nie okazać się warty zakupu, jednak jeśli go dobrze wykorzysztasz to na pewno Ci się to zwróci.
lichbaneItem mógłby całkiem nieźle działać na Katarinie, ale nie polega ona na autoatakach, więc jest to przeciętny wybór.
hextechgunbladePrzedmiot warty zakupu tylko na URF’ie (RIP in peace)
sunfirecapeAlternatywa dla Randuina, choć sądzę, że randuinsomenOmen jest lepszy.
mejaissoulstealerCałkiem dobry, kiedy wiemy, że będziemy dużo zabijać. Wysokie ryzyko, wysoka nagroda.
rylaiscrystalscepterMożemy go złożyć jako jeden z dwóch ostatnich itemów, przydatny, gdy jesteśmy focusowani i potrzebujemy HP, a przeciwny team ma porównywalne fizyczne i magiczne obrażenia.
aatrox2/5 – postać z wysokim lifestealem, co oznacza ni mniej ni więcej, że używamy Q i W głównie do farmienia. Nie jest groźny o ile możemy odskoczyć od jego Q oraz unikać E.
ahri3,5/5 – wymagający przeciwnik, trzeba za wszelką cenę unikać charmów oraz wszystkich skilli.
akalipre6 2/5, post6 4/5 – Do 6 poziomu jest dosyć pasywnie, lecz potem, gdy będzie miała 3 stacki na ulcie lepiej nie podchodzić blisko, tylko stać pod wieżą. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jesteśmy nafeedowani i wiemy, że ją zabijemy.
anivia1/5 przed 6, 4/5 po 6 – przed zdobyciem ultimate jej główny dmg to combo Q + E. Szczególnie należy unikać jej stuna (Q), ponieważ, gdy nas nim trafi to zada dwa razy większe obrażenia z E. Warto kupować wardy, ponieważ przydają się w sytuacji gdy “odetnie” nas swoją ścianą podczas ganku. Po szóstym poziomie nie ma sensu się zbliżać na odległość jej E, ponieważ jej ultimate również podwaja obrażenia tej umiejętności.
annie4/5 – Trudny pojedynek, nie ma sensu próbować ją zabić, ponieważ jeżeli ma odrobinę rozumu to zawsze wyłączy naszego ulta swoim stunem. Farmić i roamować jak najwięcej.
brand3/5 – gra przeciwko Brandowi nie jest taka zła, o ile unikniemy jego stuna (Q). Jeżeli mamy z tym problem to będzie trochę trudno.
cassiopeia3,5/5 – Podobnie jak wyżej, wynik zależy od umiejętności unikania jej Q i W. Staramy się farmić jak najwięcej i czekać na teamfighty, ponieważ na linii nie zdobędziemy killi.
chogath2/5 – Mimo wszystko nie jest to wymagający matchup o ile potrafimy unikać jego Q oraz W (oczywiście z tym drugim nie jest tak łatwo i polega to na zadaniu sobie pytania “kiedy ty rzuciłbyś W” oraz użycie shunpo w tym momencie). Staramy się go poke’ować oraz zabić do około siódmego poziomu, ponieważ potem, gdy zbierze trochę hp i magic resistów już go nie zabijemy.
darius3,5/5 – kluczem do wygrania jest trzymanie dystansu. Za wszelką cenę unikamy jego Q oraz nie możemy dać się złapać z E. Cały czas używamy Bouncing Blades, żeby zmniejszyć jego pasek zdrowia i jeżeli jesteśmy pewni killa możemy nawet zdive’ować (oczywiście zachowując ostrożność i obserwując mapę – nie wchodzimy w przeciwnika kiedy przeciwny jungler może być za nami w krzakach).
diana2/5 – mimo, że masz małe szanse w bezpośredniej walce to jest to przyjazny pojedynek do farmienia. Cały czas obijamy ją z Q i farmimy ile się da, a w wolnym czasie roam. Jeżeli Diana użyje E to możemy użyć ulta, żeby ją trochę zpoke’ować. Ważną rzeczą jest unikanie jej Q oraz trzymanie dystansu na zasięg naszego W.
fiddlesticks4/5 – mało popularna postać, która zarówno na lini, jak i w jungli bardzo uprzykrza życie Katarinie. Nie wchodzimy w wymiany, nie dajemy się poke’ować się z E i W oraz wardujemy, żeby uniknąć niechcianych ultów.
fizz3,5/5 – cała magia polega na nie wchodzeniu w wymiany oraz farmieniu/roamowaniu. Gdy rzuci na nas rybę (po kilkunastu grach przeciwko niemu powinniśmy sami wiedzieć, kiedy to zrobi) używamy szybko warda i Shun Po do niego. Mimo, że nie jest to postać AD to polecam złożyć Klepsydrę, żeby uniknąć obrażenia z jego ultimate’a.
gragas3/5 – stosunkowo łatwy przeciwnik, jeżeli unikamy jego Q oraz nie wdajemy się w wymiany, kiedy użył W. Warto pamiętać, że ostatnio dostał “reworka” i jego E może nam wyłączyć channel ultimate.
heimerdinger3,5/5 – To jedna z postaci, która skutecznie może nas odciąć od farmy i nawet poke’ować, kiedy stoimy pod wieżą. Warto maksować Q i spamować nim w wieżyczki/miniony przez co pozbawimy go harassu lub many, a następnie, jeżeli zaczniemy w niego rzucać to także i HP. Jest bardzo squishy i podatny na ganki, dlatego możesz poprosić leśniczego, żeby przyszedł raz czy dwa, co niemalże gwarantuje killa.
irelia3/5 – trzeba cały czas uważać, gdy może użyć swojego Q, ponieważ na trzecim poziomie wzwyż może nam zadać sporo obrażeń. Gdy już użyje dasha (Q) to używamy shunpo jak najbliżej naszej wieży i jak najdalej od niej. Nie mamy szans w wymianach, ani allin-ach o ile nie ma mało hp.
jaxpre6 2/5 post6 4/5 – trudny przeciwnik po szóstym poziomie, dlatego należy jak najszybciej zacząć zmniejszać jego pasek hp za pomocą Q i W. Po 6 poziomie nie chcesz stać za blisko niego. Gdy tylko użyje E, powinniśmy użyć ShunPo jak najdalej.
karthus1,5/5 – postać wyjątkowo łatwa do grania przeciwko, tylko wystarczy unikać jego Q. Nie zbliżamy się do niego ze względu na E i staramy się go poke’ować jeżeli tylko to możliwe z Q lub W. W razie gdy zultuje, a my mamy mało hp to proponuję użyć health potiona oraz użyć Shunpo do czegokolwiek, żeby zmniejszyć dmg.
kassadinpre6 2/5 post6 3/5 – nie jest taki mocny jak przed reworkiem, mimo to należy trzymać dystans, żeby nie uderzył nas ze swojego W oraz nie wymieniać się na hity, gdyż jego pasywka z W daje mu dodatkowy DMG. Jego Q daje mu tarczę, która blokuje magiczne obrażenia, więc staramy się poczekać chwilę zanim użyjemy skilli, żeby go troszkę obić. Trzeba zaznaczyć, że jego Q oraz ult są bardzo łatwymi mechanizmami ucieczki przed naszym ultem, ponieważ Q wyłącza nam go, a ultem po prostu ucieka z range’u ulta.
kayle4/5 – trudny pojedynek, ze względu na jej range oraz ogromne obrażenia z autoataków. Na linii powinniśmy jak najwięcej farmić oraz roamować kiedy tylko to możliwe. Jedyną zaletą tego matchupu jest to, że nie może nam ona wyłączyć ulta.
kennen3,5/5 – wymagający przeciwnik z niezłym poke. Nie daj się poke’ować oraz staraj się go obijać z Q. Pamiętaj, że jego skille nakładają stacki, a kiedy będziesz miał ich 3 to Cię zestunuje.
khazix4/5 – ogromny dmg, mobilność, dwusekundowa redukcja dmg, czyli właściwie wszystko co kontruje Katarinę. Nie wchodzimy w wymiany, uważamy szczególnie na wczesnych poziomach, kiedy może na nas użyć E + Q. Pamiętaj, że jego Q zadaje mniejszy dmg jeżeli stoisz w minionach lub blisko wieży.
leblanc4/5 – dominator linii. Staramy się nie podchodzić na jej zasięg Q oraz nie zostawać na linii, gdy mamy poniżej połowy zdrowia.
leesinpre13 3,5/5 post13 2,5/5 – bardzo mocny na początku, jednak w późniejszych fazach gry staje się słabszy, a gdy nie dostanie killi jest bezużyteczny. Nie daj mu się zabić oraz unikaj Q stojąc za minionami, a nie powinno być większych problemów.
lissandra3/5 – granie przeciwko niej nie jest trudne jeżeli unikamy Q oraz nie podchodzimy do niej na zasięg melee (ponieważ może ona użyć W i uciec, zadając nam dodatkowy dmg). Po szóstym należy się mieć na baczności, gdyż każde użycie E w Twoją stronę może być spowodowane obecnością przeciwnego junglera, a Lissandra to jedna z tych postaci, którym gankuje się najłatwiej.
lulu4/5 – to również jedna z postaci, która jest bardzo mocna na linii, jednak jej słabością jest podatność na ganki oraz możliwość uniknięcia Q. Nie ma sensu jej ultować (gdy ma powyżej 40% zdrowia), gdyż może nam go bardzo łatwo wyłączyć i skontratakować zadając o wiele więcej obrażeń.
lux3/5 – matchup zależy głównie od umiejętności. Jeżeli Lux potrafi trafiać z Q oraz E to mamy problem i powinniśmy za wszelką cenę tego unikać, a w razie czego stać pod wieżą. Jeżeli ma z tym problemy to staramy się ją poke’ować z Q do czasu aż będzie zmuszona się wrócić. Nie polecam jej dive’ować, gdyż jej tarcza oraz dmg może nas nieraz zaskoczyć.
malzahar3,5/5 – trudny do grania przeciwko, ze względu na poke z E oraz Q. Przed szóstym poziomem nie podchodzimy na zasięg E, a po szóstym uciekamy, gdy tylko rzuci pod nas W (najlepiej Shunpo do warda lub miniona). Jedna z trudniejszych linii. Pamiętaj, że jego E przeskakuje na najbliższy cel po tym jak minion, na którym jest ten skill zginie, dlatego staraj się stać w pewnej odległości od “zarażonych” minionów.
mordekaiser3,5/5 – jedyna przyjemna chwila czeka nas do czasu aż zbuduje on hextecha. Potem nie ma sensu go poke’ować bo się leczy i ma tarczę, a nie ma sensu się wbijać, bo jest zbyt tankowaty. Poczekaj na gank, farm lub roamuj.
nasus2/5 – linia jest dosyć prosta do czasu aż pies nastackuje Q. Do czasu aż będzie się sporo leczył (czyli do około 6-8 poziomu) powinieneś cały czas go poke’ować ze wszystkich skilli o ile to możliwe oraz nie wdawać się w bezpośrednią walkę na auto ataki, jeżeli już ma 50+ stacków.
nidalee1,5/5 – jeden z prostszych matchupów, przynajmniej do czasu aż unikniesz jej Q. Poza tym nie powinno Cię nic martwić – farmisz, poke’ujesz, unikasz Q i ganków. Ultuj jeżeli znajdziesz okazję.
orianna3,5/5 – trudna linia, na której wiele zależy od stylu gry Orianny. Jeżeli gra pasywnie to będziesz mógł w miarę spokojnie farmić, a jeżeli gra agresywnie to raczej nie podejdziesz do farmy i jedynym rozwiązaniem będą ganki, których powinieneś dostać co najmniej kilka, do czasu aż Orianna zorientuje się, że powinna grać bardziej defensywnie, bo zginie.
pantheon3,5/5 – trudna linia ze względu na jego Q. Jest to niskocooldownowy poke, który nie raz zniszczy Ci życie, będziesz miał dość, ale on nigdy nie wypruje się z many i nadal będzie tym spamował 🙂 Polecam cloth armor+5 potów i nie wychodzenie z bazy z co najmniej 3 miksturami zdrowia. Po jakimś czasie powinieneś wiedzieć jaki zasięg ma jego Q i nie podchodzić do niego, żeby nie oberwać.
renekton3/5 – krokodyl w bezpośrednim starciu powinien nas zjeść, jednak jeżeli zachowamy dystans to linia jest całkiem przyjemna. Gdy będzie próbował się zbliżyć ze swojego dasha (E) to użyj Shunpo żeby nie otrzymać niepotrzebnych obrażeń. Staraj się go poke’ować z Q i W oraz czekać na pomoc jungera lub do czasu teamfightów.
rengar2,5/5 – na pierwszych poziomach nie możesz dać się zabić, a później powinno być tylko lepiej, ponieważ jest on dosyć squishy, a nie może wyłączyć Ci ultimate, dlatego używaj go, gdy tylko znajdziesz okazję. Zawsze obserwuj swoją postać, gdy nie widzisz Rengara, a jesteś w niebezpiecznym miejscu (bezpieczne miejsce jest na przykład pod wieżami, zakładając, że masz powyżej połowy hp), ponieważ może zbliżać się do Ciebie na swoim ultimate.
riven4/5 – linia jest trudna i znowu zależna od stopnia agresywnej gry przeciwnika. Jeżeli zdecyduje się Ciebie zone’ować to nie możesz nic na to poradzić, poza staniem pod wieżą i czekaniem na miniony. O ile posiadasz pewne doświadczenie możesz podejść na określoną odległość i jeżeli Riven użyje do Ciebie jednego ze swoich dashów to teleportuj się za pomocą Shunpo do pobliskiego miniona, żeby nie otrzymać stuna oraz niepotrzebnych hitów. W ten sposób możesz wybaitować jej skille i spokojnie farmić przez kilka następnych sekund.
ryze3,5/5 – trudność matchupu polega na jego range’u i poke’u. Ten mag ma niskie cooldowny, więc może Cię łatwo zbić do niskiego stanu zdrowia – takich sytuacji powinieneś unikać. Ustal po prostu gdzie jest granica, gdzie możesz stać, a gdzie on będzie Cię harassował i nie przekraczaj jej, ale z drugiej strony staraj się go poke’ować jeżeli wiesz, że on nie skontratakuje. Po tym jak Ryze stanie się nieco bardziej tanky, nie ma sensu nawet go ultować, ponieważ otrzymamy więcej obrażeń niż ich zadamy, a on dodatkowo ma wbudowany sustain – my niestety nie.
swain3/5 – Mimo, że nie jest wymgającym przeciwnikiem we wczesnej fazie gry, to i tak może nas harassować ze wszystkich swoich skilli oraz auto ataków. Jeżeli zamierzamy wchodzić w wymiany to na pewno nie chcemy walczyć, kiedy mamy na sobie jego E ponieważ zwiększa ono zadawane nam obrażenia ze wszystkiego (w tym DFG, Ignite oraz AA). Jeżeli rzuca na nas swojego snare’a (W) to staramy się użyć Shunpo w bezpieczne miejsce, gdyż inaczej mogłoby się to skończyć gankiem i Twoją śmiercią.
syndra3,5/5 – linia przeciwko Syndrze jest stosunkowo trudna, chyba, że potrafimy umiejętnie unikać jej skilli. Na pewno nie radzę stać w linii prostej z nią oraz jej kulką, gdyż może nas łatwo zestunować. Przeciw niej staramy się jak najszybciej kupić Negatron Cloak oraz Zhonya’e (żeby jej użyć, gdy ult Syndry będzie do nas leciał) .
talon3/5 – postać trudna do wysolowania, ale nie powinna sprawiać większych problemów jeżeli zamierzamy farmić. Warto wykorzystać moment, gdy jego silent (E) jest na cooldownie, ponieważ nie może nam wtedy wyłączyć ulta oraz zbliżyć się do nas.
twistedfate3/5 – jedyną przeszkodą jest jego range oraz stun, którego trzeba za wszelką cenę unikać, podobnie jak jego kart (Q). Ze względu na jego ulta radzę uważać przy gankowaniu innej linii.
veigar2/5; lategame 4/5 – świetnie skalująca się postać z długim AOE stunem. Mogłoby się wydawać, że postać idealna, jednak ma bardzo mało hp oraz nie ma systemu ucieczki (oprócz wyżej wymienionego stuna). Postaraj się poprosić junglera, by zgankował Twoją linię kilka razy, ponieważ pozwoli wam to na skończenie gry na tyle wcześnie, by Veigar nie zabił Cię na ulta. Przedmioty must-have to Zhonya (możliwość uniknięcia jego wszystkich skilli), Abyssal i Banshee’s Veil. Gra na linii nie jest wymagająca – spamuj w niego Q i staraj sięgo zabić jeżeli znajdziesz odpowiednią okazję, ale pamiętaj o jego stunie, który możesz wykorzystać przeciw niemu, jeżeli go nieumiejętnie użyje lub, gdy będzie go miał na cooldownie.
velkoz2,5/5 – Ze względu na to, że jest to nowa postać, to nie mam wiele informacji na temat laningu przeciw niemu. Mogę tylko doradzić, żeby unikać jego podrzucenie (E) z Shunpo oraz dodge’ować Q (które nota bene nie jest wcale takie trudne do uniknięcia, ponieważ jest bardzo przewidywalne oraz wolne). Poza tym nie stój zbyt blisko niego, gdyż jego W bardzo szybko może znaleźć się pod Twoimi stopami.
yasuo3,5/5 – kolejna postać, która fenomenalnie skaluje się do lategame’u, lecz jego słabością jest mała tankowatość (o ile nie złożył odpowiednich itemów). W bezpośredniej walce nie masz szans przeciwko niemu, dlatego zalecam ostrożność. Postać jest bardzo podobna do Riven – lepiej po prostu do niej nie podchodzić, gdyż może do Ciebie bardzo łatwo doskoczyć, no chyba, że obok nie ma sojuszniczych minionów, a on nie ma zasięgu na E.
zed2/5 – Mistrz Cieni nie jest wymagającym przeciwnikiem, lecz nie można mu się dać nafeedować, gdyż wtedy będziesz miał problem. Najlepszym pomysłem na grę przeciw niemu jest rush Klepsydry i użycie jej w odpowiednim momencie. Jako, że Zed nie ma wbudowanego sustainu, to możemy go dowoli poke’ować i starać zabić, jeżeli mamy okazję. Gdy nas zultuje, powinniśmy jak najszybciej użyć Shunpo do czegokolwiek, żeby się od niego oddalić, jednak musimy go dobrze użyć, ponieważ jeżeli użyjemy Shunpo za wcześnie to Zed teleportuje się razem z nami.
ziggs3,5/5 – postać bardzo denerwująca, ze względu na swój poke. Jednak jeżeli ma swoje Q i pasywkę na cooldownie możemy śmiało go poharrasować z Q.

Synergie

amumuPatrząc na jego skillset, Amumu jest po prostu świetnym pickiem, gdy gramy Katariną. Warto pamiętać, że jego auto ataki zmniejszają magic resisty przeciwników, przez co jesteśmy bardziej skuteczni.
annieTo dziecko ma świetny engage oraz disengage, ze względu na jej umiejętność pasywną i możliwość natychmiastowego użycia stuna za pomocą W lub R.
fiddlesticksMimo, że nie posiada CC do zatrzymania w miejscu wielu przeciwników, to i tak jest bardzo skuteczny przy gankowaniu, ze względu na Q. Fear razem z E przydaje się również w teamfightach, przez co przeciwnicy nie mogą wyłączyć nam ulta (jeżeli jesteś uciszony lub przestraszony to nie możesz używać skilli). Strach na wróble ma również spory AoE dmg i to również jest powód, dlaczego jest taki dobry w jednym teamie z Katariną.
morganaJej Q jest przydatne podczas gankowania bota – może ona wtedy umieścić przeciwnika w jednym miejscu na około 2,5 sekundy (zależnie od tego jaki skill rozwija pierwszy). Nasz ult idealnie komponuje się z jej E, ponieważ przeciwnicy nie wyłączą nam ulta o ile nadal mamy tarczę – gdy ona się skończy to automatycznie każdy następny CC wyłączy nam ultimate, oraz z jej R, ponieważ może zeslowować, a później zestunować wielu przeciwników.
sonaGłównie chodzi tu o jej ulta, lecz jej heal również potrafi nie raz uratować życie.
wukongPodobnie jak wyżej – synergia ultów, choć w każdym przypadku trzeba wiedzieć, kiedy sojusznik chce się wbić, żeby w odpowiednim momencie użyć swojego ultimate’a.

Early game

Katarina ma bardzo słaby early game, jednak jeżeli przetrwamy laning phase, bez większych przeszkód to potem powinno być tylko lepiej. Musimy się szczególnie skupić na creepach oraz harassowaniu przeciwnika, jeżeli nie posiada większego sustainu (przykładowo nasusNasus w early niewiele się leczy, ale potem nie opłaca się go poke’ować bo jedno Q wyleczy mu 200 hp). Warto zaznaczyć, że nie opłaca się trade’ować jednego miniona za 200 otrzymanych obrażeń – chyba, że zamierzamy się cofnąć do bazy. Nie wolno również podchodzić zbyt blisko wrogów, gdyż prawie każda postać (o ile nie każda) może nas spokojnie zoutdamage’ować w walce bezpośredniej, czyli na auto ataki.

Mid game

Zakładając, że midgame zaczyna się od około szóstego poziomu, to już wtedy powinniśmy zacząć myśleć o roamie na inne linie. Najlepszą linią do zgankowania jest bot, ponieważ możemy wtedy wykorzystać nasz pasyw (który daje reset), jednak nie wchodź w przeciwników, którzy mają pełne zdrowie, jeżeli Twoi sojusznicy są daleko, gdyż możesz łatwo zginąć. W tej fazie gry warto zaopatrzyć się w kilka wardów, na wypadek złapania, podczas przemieszczania się po mapie oraz kilka pinkwardów, żeby zmniejszyć wizję wroga, jeżeli zamierzamy w ogóle roamować. Zwykłe wardy przydają się nie tylko do użycia na nich Shunpo – gdy postawimy je w odpowiednich miejscach, będziemy mieć pewność, że podczas roamowania, recallowania lub nawet farmenia na swojej linii będziemy stosunkowo bezpieczni. W midgamie składa się również swoje pierwsze itemy, tak więc możesz pierwszy raz zrobić użytek ze swojej zhonyashourglassZhonyi – nie można używać jej za wcześnie, ale również trzymanie jej do momentu, gdzie masz mniej niż 300 hp, a w około jest sporo wrogów nie jest dobrym pomysłem. Gdy użyjesz jej za wcześnie to przeciwnicy będą mieli chwilę na ucieczkę lub zrepozycjonowanie się do tego, żeby Cię zabić. Podczas teamfightów na przykład przy dragonie, mogę polecić, żeby poczekać aż chociaż jeden z przeciwników będzie na tyle ranny, żebyś miał pewność dobicia go ze swojego comba (które docelowo ma wyglądać tak Q>E>W>R>Ignite), a następnie zabić kolejnych przeciwników lub uciec z walki używając resetu na Shunpo.

Late game

Lategame to faza, gdzie liczy się moment wejścia w teamfight. Gdy wejdziemy za wcześnie to przeciwnicy nas zabiją lub użyją na nas efektów kontroli tłumu, które skutecznie wykluczą nas z teamfightu. Trzeba chwilę poczekać, żeby przeciwnicy spalili swoje CC, a następnie próbować zabić najlepiej przeciwnych carry, lecz jeżeli nie jest to możliwe to szukać osób, które mają najmniej hp. Oczywiście gonienie przeciwnego rannego tanka przez pół mapy nie jest dobrym pomysłem – jeżeli nie mamy zasięgu na zabicie kogoś to odpuśćmy i tyle. Wiedzę, kiedy wejść do teamfightu, kiedy użyć ulta lub kogo focusować zdobywamy poprzez doświadczenie i nie ma sposobu na wytłumaczenie go dokładnie – można podać tylko wskazówki, choć najlepszym sposobem jest po prostu granie danym championem.
  • Katarina jest siostrą cassiopeiaCassiopei oraz przyjaźni się z talonTalonem
  • Pamiętaj, że Twoje Shunpo (E) ma większy zasięg niż Q, dlatego, jeżeli chcesz zbliżyć się do przeciwnika to najpierw użyj E
  • Swojego Shunpo możesz użyć do (zarówno sojuszniczych, jak i wrogich) wardów, minionów, championów, wież Heimerdingera, latarni Thresha, grzybów Teemo, pacynek Shaco, flagi Jarvana, roślin Zyry oraz do voidlinga Malzahara
  • Ult Katariny zadaje obrażenia maksymalnie do trzech celów oraz może być skutecznie użyty przeciwko niewidzialnym wrogom. Może zostać również wyłączony, gdy użyjemy DFG, Hextech Gunblade, health potiona, BOTRKa lub Bilgevater Cutlass
  • Katarinę kontrują tankowate postacie, dlatego nie powinieneś jej pickować, jeżeli w przeciwnym teamie dominują postacie ze sporą ilością HP i Magic Resistów

Ostatnia aktualizacja została wykonana 22 kwietnia 2014

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.