Przed rozpoczęciem czytania tego artykułu proszę was o zadanie sobie pytania: „Ile razy głupie zagranie przy Baronie zniszczyło mi grę?”. Odpowiedź jest w większości taka sama – z pewnością zdarzało się to niejednokrotnie! Dzisiaj wyjdziemy naprzeciw tego problemu – postaram się przedstawić Wam sposoby na jego kradzież oraz posłużę kilkoma radami dotyczącymi jak je skontrować.
Wielu z nas popełnia liczne błędy podczas prób robienia Barona, raz chcemy zrobić go zbyt szybko, drugi raz przed rozpoczęciem po prostu nie jesteśmy pewni swojej wizji na mapie jak i wrogiej. Są to nasze najczęstsze błędy, które przyczyniają się do utraty Barona i niejednokrotnie decydujące o przebiegu całej rozgrywki.
Wizja
Zacznijmy od podstaw – mianowicie wizja. Wizja na mapie ważna jest przez całą grę, ale najbardziej odczuwalna jest podczas prób forsowania Barona. Dbanie o wizję nie jest rolą jedynie supporta – powinna ona być pilnowana przez całą drużyną. Oczywiście support z racji swojej natury będzie dbał o sporą część wizji, jednak nie zapominajmy, że w obecnej mecie stawia się znacznie większy nacisk na junglerów, aby także zajmowali się wizją na mapie. Poniżej przedstawiam mapkę z wardami, które powinny zostać położone tak, abyśmy czuli się najbezpieczniej:
Jeżeli gramy od strony niebieskiej:
Jeżeli nasza baza znajduje się od strony fioletowej:
Takie rozmieszczenie totemów powinno pozwolić nam na zauważenie przeciwników zmierzających w naszą stronę, w przypadku w którym mają wizję na Nashora. Jak ją skontrować? Nic prostszego – postarajmy się, aby ktoś z naszej drużyny miał przy sobie miksturę, pozwalającą dostrzec rozłożone przez przeciwną drużynę totemy – tzw. Oracle lub totemy wizji
, które pełnią podobną funkcję.
Różnica leveli
Kolejna ważna rzecz – dysproporcja pomiędzy naszym i przeciwnym junglerem. Wyobraźcie sobie następującą sytuację: Zaczynamy grę, w przeciwnej drużynie jest Blitzcrank, 1:55 – pojawiają się buffy, invade, nasz jungler traci blue lub reda, nie wychodzą mu ganki, jest dwa poziomy w plecy, traci następnego buffa, mamy mid/late game, nasz sojusznik nadal nie odrobił poziomu i pojawia się pewien problem: Nie mamy wizji, robimy Barona, nadchodzi czas użycia czaru „Smite” przez junglera – Nashor zostaje stracony, zdobywa go przeciwna drużyna. Jaka jest tego przyczyna? Właśnie, obrażenia zadawane przez ten czar są zależne od poziomu bohatera, warto zapoznać się z tą tabelką:
Level | Total Damage |
---|---|
1 | 390 |
2 | 410 |
3 | 430 |
4 | 450 |
5 | 480 |
6 | 510 |
7 | 540 |
8 | 570 |
9 | 600 |
10 | 640 |
11 | 680 |
12 | 720 |
13 | 760 |
14 | 800 |
15 | 850 |
16 | 900 |
17 | 950 |
18 | 1000 |
Jak można zauważyć wartość zmienia się tylko o ok. 40, jedni mogą powiedzieć, że to nie jest duża wartość, drudzy wręcz przeciwnie, lecz gdy jungler ma dwa poziomy mniej – jest to już ~60-100 obrażeń! Jaką mamy na to kontrę? Pierwsza rada: Upewnić się, że drużyna przeciwna nie ma wizji na Baronie, druga: Pozbyć się przeciwnego junglera przed podjęciem decyzji o jego forsowaniu. Jest także możliwość, że straci on smite przy robieniu innego objective, takiego jak Dragon lub jeden z buffów wtedy możemy podjąć decyzję czy nadszedł odpowiedni moment.
Spushowany inhibitor
Następny problem: Brak inhibitora na linii, która jest dalej Barona, a bliżej Dragona. Sytuacja ta jest idealna dla przeciwników – gdy linia ta jest pushowana przez wrogie stwory musimy odesłać minimum jedną osobę do jej odpushowania co stawia przeciwników w sytuacji 5v4. W zależności od przewagi jaką przeciwnik nad nami wypracował – może to być początek końca danej gry. Dlatego też przed wejściem 4v5 upewnijcie się, że Baron zadał im wystarczającą ilość obrażeń, abyście poradzili sobie pomimo przewagi liczebnej.
Wombo combo
Kolejna ważna sprawa – istnieją postacie, które potrafią zadać większe combo od smite naszego junglera czy to w połączeniu wszystkich swoich skilli np. Lux czy też przy użyciu jednego skilla + smite: np. Nunu (Q + Smite) lub Cho’Gath (R + Smite) jest to naprawdę trudny orzech do zgryzienia i nie możemy mieć wtedy pretensji do swojego junglera, gdy w taki sposób zostanie odebrany nam Nashor Buff. To kolejna rzecz w której może pomóc nam na różny sposób wizja lub całkowite wyniszczenia bazy lub bohaterów przeciwnika.
Podsumowanie
Kończąc, przychodzi czas na wnioski:
- Wizja jest naszym przyjacielem, lepiej poświęcić 75 golda na warda niż zostać zaskoczonym przez enemy team,
- Oracle, także jest nam przyjazne, niszcząc wizję przeciwnika mamy większe szansę na rozegranie fajnej akcji,
- Nie bądźmy greedy. Pamiętaj, że pochopne decyzję są złe, jedna z nich może nawet przegrać Ci grę!
- Ufajmy swoim sojusznikom i nie zwalajmy na nich całej winy. Pamiętaj, że brak wizji to nie jest wina supporta lub junglera, ale także Twoja – Ty też możesz kupić warda.
Powodzenia!
Autorem wpisu jest Tomasz “Żarówa” Żarski