Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Jak kontrować Mundo

Witaj przywoływaczu! Jeśli w Champion Select zdarzyła Ci się następująca sytuacja:

-Enemy lock in Dr. Mundo!
-It is already over…
-GG surrender 20
-y u don’t ban Mundo?!

Ten artykuł jest dla Ciebie! Czytając dalej dowiesz się,. jak kontrować “Szaleńca z Zaun”



Wymiar pierwszy: Specjalizacje defensywne

Dr._Mundo_OriginalSkinZmiany w drzewku specjalizacji defensywnych wpłynęły na sporą całkiem sporą ilość championów – niemalże każdy tank ucieszył się ze wzmocnienia tego drzewka.

Pierwszą z przyczyn, które wpływają na siłę Mundo w obecnej mecie są właśnie te  zmiany – co prawda inne postacie także skorzystały na nich, jednakże niewiele z nich dostało tyle bonusów co Mundo. Szalony doktorek dzięki swojej mechanice wykorzystuje nowe drzewko lepiej niż jakikolwiek inny obrońca pierwszej linii. Mechanika Mundo opiera się na ilości posiadanych punktów HP. Bierna umiejętność “Fioletowego Hulka” regeneruje 0,3% maksymalnego życia co sekundę. Natomiast jego pozostałe umiejętności kosztują go daną ilość punktów zdrowia. Dlatego też specjalizacje Juggernaut, Perseverance są dla Mundo wyjątkowo opłacalne. Ponadto masterka Second Wind (zwiększająca samoleczenie o 10% gdy bohater ma mniej niż 25% puntków zdrowia) idealnie współgra z mundor superumiejętnością doktorka, która po użyciu regeneruje od 40% do 60% maxsymalnego zdrowia.
Ale to jeszcze nie koniec specjalizacji, które wykazują synergię z umiejętnościami Szaleńca z Zaun. Oppresion świetnie współgra ze spamowalnymi tasakami Munda (o ile są celne 😉 ). Swiftness fajnie współgra z Agonią Ognia oraz zwiększoną prędkością ruchu, podczas trwania mundor ultimate.

Na specjalne wyróżnienie zasługuje specjalizacja ostatniego tieru – Tenacious, która wraz z włączonym W daje Mundo od 35% do 45% Tenacity. Statystyka ta daje Doktorkowi wyjątkową odporność na wszelkiego rodzaju CC, co jeszcze bardziej utrudnia zabicie go. Natomiast pozostałe defensywne specjalizacje (za wyjątkiem Runic Blessing) są bardzo opłacalne na każdym tanku. Podsumowując: zmiany masterek w przedsezonie czwartym doskonale wpasowały się w skillset. Teoretycznie buff masterek defensywnych pozytywnie wpłynął na większość tankowatych postaci, jednakże to Mundo jest ich największym beneficjentem i wykorzystuje je najefektywniej.



Wymiar drugi: Zestaw umiejętności.

138957__league-of-legends-dr-mundo_pDrugą przyczyną “opekowatości” Mundo jest wspomniany wcześniej skillset Szaleńca z Zaun. Jego Zatruty Tasak to umiejętność o zaskakująco wysokich obrażeniach – obrażenia magiczne od 15% do 25% aktualnego zdrowia przeciwnika to zaiste potężna umiejętność na tanku. Dzięki procentowym obrażeniom w wczesnych etapach gry jest wyjątkowo skutecznym narzędziem
do nękania każdego rodzaju przeciwnika. Dodatkowo jego niski czas odnowienia oraz 40% spowolnienie sprawiają, że od Munda wyjątkowo ciężko jest uciec. Jakby tego było mało, jego mundow W (Agonia Ognia) oprócz przyzwoitych obrażeń zwiększa Doktorkowi Tenacity. Mundo może osiągnąć aż 61% redukcji czasu trwania kontroli tłumu, co w połączeniu z jego ultimate (które zwiększa prędkość ruchu o 35% oraz regeneracje życia do 60% jego maxymalnej ilości HP) daje nam bohatera którego ciężko zatrzymać – co zresztą sam często kwituje słowami “Mundo will go where he pleases”. Dodajmy do tego jego skłonności mundoe Masochistyczne (E), które zwiększają AD od 40 do 100 pkt. na 5 sekund, dodatkowo za każdy jeden procent straconego życia Dr Mundo zadaje od 0.4 do 1 dodatkowych pkt. obrażeń od ataku. Jego skillset jest więc kompletny – Mundo ma wszystko czego można wymagać od tanka. Całkiem niezłe obrażenia, bardzo wysoka wytrzymałość, łatwe czyszczenie objectivesów oraz ułatwione nękanie strategicznych członków przeciwnej drużyny sprawiają, że w obecnej mecie Mundo naprawdę chodzi gdzie chce



Wymiar trzeci: Przedmioty

dr_mundo_by_orkochan-d5domhrTrzecim powodem, przez który Mundo jest aktualnie uważany za postać OP, jest niski koszt core itemów. Aby Mundo spełniał swoją rolę jako tank, wystarczą mu tylko dwa przedmioty, których koszt jest wyjątkowo niski. Sunfire Cape(2650 złota) oraz Spirit Visage(2750 złota). W połączeniu z Mercury’s Treads(1200 złota) cena core itemów to tylko 6600 złota. Stosunkowo łatwe farmienie (nawet pod wieżą) sprawia, że ciężko jest zniwelować wpływ Mundo na rozgrywkę.

Podsumowując: Szaleniec z Zaun aktualnie(patch 3.15) jest bardzo mocną postacią, która bardzo dobrze skaluje się z defensywnymi itemami oraz specjalizacjami co sprawia, że jest go bardzo ciężko zabić. Nawet jeśli uda nam się zdominować linie, Mundo dzięki niskiej zależności od przedmiotów nie będzie bezużyteczną postacią. Natomiast jeśli przegramy linie, przeciwko Fioletowemu Hulkowi, nasz team będzie musiał stawić czoła prawdziwemu potworowi, który jest średnio podatny na CC. Pozostaje pytanie jak zniwelować dominacje owego potwora?

Kontrowanie

Z analizy wynika, że Dr Mundo swoją wytrzymałość bierze przede wszystkim z regeneracji zdrowia, która jest zależna od ilości posiadanego hp. Ponadto głównymi obrażeniami zadawanymi przez Doktorka są obrażenia magiczne. Przyjrzyjmy się więc rzeczom, dzięki którym jesteśmy w stanie sprostać Szaleńcowi z Zaun.



Zmniejszanie leczenia

ignite Pierwszą rzeczą, które kontrują Mundo, a do której każdy z nas ma dostęp jest ignite Ignite. Ignite oprócz zadawania true damage (co naturalnie kontruje wszelkie odporności), redukuje także regeneracje życia oraz efekty leczenia o 50%. Jeśli chodzi o przedmioty redukujące heala to na chwilę obecną są dwa ale tylko jeden ma zastosowanie praktyczne zastosowanie:

morellonomicon Morellonomicon (2200 złota) Przedmiot ten daje statystyki(75 ap, 12 mana regenu oraz 20% cdr) o wartości 2995 – jest to jeden z najbardziej opłacalnych przedmiotów pod względem zapewnianych statystyk. Moim zdaniem świetny wybór na ap supportach, takich jak Zyra, Soraka, Sona. Nie dość, że zapewnia przyzwoite statystyki, to w dodatku ułatwi kontrowanie leczenia od Mundo.

Drugim przedmiotem teoretycznie kontrującym efekty leczenia jest:

executionerscalling Executioner Calling (1900 złota) który redukuje źródła leczenia z każdym autoatakiem na półtorej sekundy. Dodatkowo przedmiot daje nam 25 ad oraz 20% crit chance. Niby świetnie ale dla kogo jest ten przedmiot? Niestety obecnie Executioner Calling jest zdecydowanie zbyt słaby jak na swój koszt. Boli także brak możliwości jego ulepszenia – każdy kto mógłby go efektownie używać w swoim standartowym buildzie nie ma dla niego miejsca.



Procentowe obrażenia

Skoro Dr Mundo bazuje na hp, sprawdźmy przedmioty, które zadają obrażenie bazujące na zdrowiu przeciwnika:

liandrystorment Liandry’s Torment (2900 złota) to przedmiot, który zadaje 2% aktualnego HP przeciwnika oraz zapewnia 15 magicznej penetracji. Ponadto dodaje 50 ap oraz 300hp co sprawia, że maska jest popularnym wyborem na sporej puli postaci bazujących na magicznych obrażeniach. W połączeniu z np. fizzw redukcją leczenia od Fizza może być bardzo ciekawą opcją przeciwko Mundowi



deathfiregrasp Deathfire Grasp (3100złota) to przedmiot, który zadaje, 15% maxymalnego HP przeciwnika, nakłada efekt doom (zwiększa zadawane magiczne obrażenia o 20% przez 4 sekundy), a do tego dodaje +120 ability power oraz +10% cooldown reduction, dzięki czemu podobnie jak Liandry’s Torment jest dobrym przedmiotem dla większości magów (szczególnie tych opartych na burście).

bladeoftheruinedking Blade of the Ruined King (3200 złota) to przedmiot który zadaje 5% aktualnego HP przeciwnika, a także posiada on aktyw zadający 15% z maksymalnego hp przeciwnika i leczy za tyle samo. Dodatkowo kradnie 30% prędkości poruszania przeciwnika, co jest kolejnym fajnym bonusem do walki z Dr Mundo. Dzięki pozostałym zapewnianym statystykom (25 attack damage, 15% life steal, 40% attack speed) jest on bardzo często wyborem, szczególnie na ADC.



Zmniejszanie odporności

Warte wymienienia są przedmioty penetrujące obronę tanków:

Void Staff(2295 złota), który daje 35% penetracji odporności na magię oraz 70 AP.


Last Whisper(2300 złota), który daje 35 % penetracji armoru oraz 40 AD.

Bohaterowie

Walkę z Dr Mundo ułatwiają nam przedmioty, które niwelują jego mocne strony. Najlepszą kontrą na omawianego bohatera byłby champion, który zadaje true dmg, redukuje efekty lecznicze, jest na tyle mobilny by skutecznie unikać zatrutych tasaków oraz ma możliwość zadawania obrażeń bazujących na maxymalnym i aktualnym hp a także będzie w stanie możliwie najskuteczniej odciąć od farmy Mundo, żeby ten zdobył Core itemy jak najpóźniej. Najbliżej ideałowi jest pięciu bohaterów:

vayne Vayne z ignite, której vaynew Silver Bolts zadają true dmg z maxymalnego hp przeciwnika, dzięki vayneq Q może skutecznie unikać zatrutych tasaków, a vaynee E pozwala jej na odepchnięcie doktorka, gdyby ten poszedł za blisko. W dodatku jej mechanika doskonale skaluje się z bladeoftheruinedking Blade of the Ruined King.

varus Varus dzięki varusw Blighted Quiver, nakładającemu staki, które zadają magiczne obrażenia z maxymalnego hp przeciwnika jest dobrą postacią przeciwko mundo. Ponadto ma varuse E (Hail of Arrows) które redukuje efekty lecznicze. Dzięki varusr ulti jest w stanie uciec w wypadku ganków, a w dodatku jego mechanika dobrze skaluje się z Blade of the Ruined King.

elise Elise ignite z ignite, której eliseq Q zadaje obrażenia z maxymalnego i aktualnego hp przeciwnika( w zależności od formy). W dodatku dobrze skaluje się z Void Staff, Deathfire Grasp, Liandry’s Torment.

garen Garen ignite z ignite. Garen jet dobrą opcją, gdy potrzebujemy kogoś tankowatego do teamu. Jego damage w erly game, wymusza na Mundo grę przy wieży. Ponad to garenr Demacian Justice doskonale kontruje ultimiate Doktorka. Jakby tego było mało to garenwCourage dodaje mu MR praktycznie niweluje obrażenia od Mundo w wczesnych fazach gry.

fizz Fizz dzięki mechanice fizzw Seastone Trident  zadaje obrażenia  z aktualnego hp przeciwnika oraz redukuje wszelkie leczenia o 50%, ponad to świetnie skaluje się zarówno z deathfiregrasp deathfiregrasp jak i maskąliandrystorment.

Podsumowanie

Drogi Przywoływaczu, jeśli zostałeś zmuszony do gry przeciwko Dr Mundo teraz już masz wiedzę jak sobie z nim radzić. Pamiętaj jednak, że sucha teoria nie zastąpi praktyki. Bo to trening czyni mistrza. Życzę miłego dnia i przyjemności z doskonalenia swoich umiejętności. Powodzenia w solo Q!

TL; DR
Kontrowanie Dr Mundo opiera się trzech aspektach:

  1. Zredukowanie jego leczenia:  ignitemorellonomicon,executionerscalling,varuse.
  2. Zredukowanie jego tankowatości: lastwhisper,  voidstaff.
  3. Jego dużą ilość hp wykorzystaj jako wadę:  vaynewbladeoftheruinedking, deathfiregrasp.

PS. Czysto teoretycznie, hybrydowy Varus jak i Kog’Maw z ignite kupując wszystkie z wyżej wymienionych przedmiotów, powinni być w stanie skontrować każdego tanka, gorzej z pozostałymi przeciwnikami ^.^

 

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.