Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Jak grać Rengarem – kotek na profesjonalnej scenie

Większa część Sezonu 4 była zdominowana przez trzech junglerów: Lee Sina, Elise i Evelynn. By urozmaicić rozgrywkę Riot przeprowadził serię zmian w balansie (przede wszystkim nerfy dla Kha’Zixa) i wypuścił nowe itemy takie jak Feral Flare, Quill Coat, a także zreworkowany Spirit of Ancient Golem. W rezultacie na scenie pojawił się czwarty jungler. Rengar bardzo szybko przeniknął do wszystkich regionów, ale nie wszyscy zgadzają w kwestii w czym tkwi jego siła, ani co do zdolności efektywnego wykorzystania jego zestawu umiejętności przez graczy, szczególnie spoza Korei.

Feral Flare

rengar_bush_by_galacticmonarch-d5xg44t Co ciekawe jest on jedynym junglerem (wraz z Nocturnem, który jednak pozostaje dość niszowym pickiem) na poziomie profesjonalnym, na którym buduje się Feral Flare. Różni się on zatem znacząco od innych popularnych bohaterów.

Po pierwsze, zwykle Rengar chce po prostu farmić do 6 poziomu, a później gankować tak szybko, jak będzie znowu dostępny jego ultimate. Jednak w pierwszych kilku minutach Łowca jest bardzo wrażliwy na counter-jungle oraz na bycie złapanym przez przeciwnego junglera (który zazwyczaj będzie potężnym early-game pickiem). Ryzykuje on także, że linie zostaną osłabione przez presję wrogiego junglera, której on sam na razie nie może wywierać.

Gdy wchodzi on na 6. poziom, przychodzi jego czas. I tak samo jak w przypadku Twisted Fate’a – kilka pierwszych ultimate’ów jest kluczowych do osiągnięcia sukcesu: jeśli zdobędzie on kille i objective’y, będzie on w stanie ciągle farmić, zdobywać przedmioty i stackować Bonetooth Necklace by zniszczyć swoich oponentów, jeśli jednak zawiedzie to jego mid game bardzo na tym ucierpi i prawdopodobnie pozostanie on w tyle.

Elastyczność

rengar_cosplay Jako łowca, Rengar musi dostosować się do sytuacji i kompozycji obu drużyn poprzez zakup odpowiednich przedmiotów. Jeśli ma on dużą przewagę, może całkowicie skupić się na obrażeniach i zbudować Feral Flare, Tiamata, a potem Hydrę, Last Whispera czy Youmuu. W tym przypadku jego celem jest zabicie carry przeciwnika w jak najkrótszym czasie.

Większość Rengarów buduje się jednak bardziej defensywnie: nie ulepszają oni Madred Razorów do późnego late game i budują co najwyżej jeden ofensywny przedmiot (Youmuu czy Hexdrinker), a następnie kupują przedmioty defensywne jak Randuin’s Omen, Sunfire Cape, Guardian Angel czy Banshee Veil.

Wybór butów jest czymś, co odróżnia Rengara od innych junglerów, jako że preferuje on Boots of Lucidity: redukcja cooldownów umożliwiają mu użycie jego umiejętności częściej niż raz na walkę co przekłada się zarówno na jego obrażenia (Q) jak i jego utility (slow i root z E).

Teamfighty i Late Game

rengar_and_nidalee_by_chrbr-d6lnvfu Podczas walk drużynowych Rengar zwykle chce wskoczyć na carry przeciwnika i albo ich zabić, albo jeśli buduje się on bardzo defensywnie – co najmniej wymusić na wrogu skupienie uwagi na nim, co pozwoli sojusznikom na sprawne działanie. Preferuje on także walki na rzece i w jungli, co pozwala mu na zwiększenie jego mobilności dzięki jego skokowi z krzaków.

Podczas gdy nie jest on słaby w walkach drużynowych, to bryluje on przede wszystkim w dwóch rolach. Po pierwsze, jest on świetnym inicjatorem. Movement speed z jego ultimate’a, a także skok z jego umiejętności pasywnej pozwala mu zaskoczyć nieprzygotowanych przeciwników i wygrać walki, które bez tego nie byłyby wygrane. Szczególnie dobrze współgra on z Orianną, która może położyć na nim swoją kulkę, a gdy on wskoczy wprost na niespodziewających się niczego przeciwników odpalić Shockwave na 4-5 enemy.

Po drugie, jest on jednym z bohaterów, którzy potrafią obrócić przebieg gry poprzez wyłapywanie ludzi out of position. I znowu, jest to możliwe dzięki jego stealthowi, bonusie do szybkości poruszania się i ogromnemu burstowi, każdy przeciwnik, który nie jest tankiem, powinien obawiać się bycia odseparowanym od własnej drużyny, jako że Łowca przychodzi znikąd, unieruchamia i zabija zanim ktokolwiek jest w stanie zareagować.

Niezłe Rengary i koreańskie Rengary

Zarówno pro gracze jak i obserwatorzy sceny wyraźnie skrytykowali sposób gry Rengarem w każdym regionie prócz Korei. Oto Soaz, top laner Fnaticu wyrażający swoją niechęć do Rengarów w Europie i Ameryce Północnej, twierdzi że drużyny nie powinny się na nim tak bardzo skupiać się w swoich pickach i banach:



Chiński ekspert Kelsey Moser lamentuje na temat niezadowalających występów Rengara poza Koreą.

Podobny punkt widzenia stał się tak powszechny, że Reddit (http://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/2cefx7/reddit_challenge_save_na_and_find_a_rango_bug/) postanowił znaleźć bug tylko po to, by zablokować go na czas play-offów i oszczędzić drużynom LCS “strzału w stopę” poprzez wybranie go.

Statystyki to potwierdzają: w NA LCS Rengar wygrał tylko 3 z 14 gier, w których został wybrany(21.4%), podczas gdy w Europie wygrał on 3 gry na 7 (42.9%), jednakże 7 gier jest dość marną wielkością próby. Inaczej jest w LPL, gdzie Rengar ma pozytywny win-rate, wygrywając 9 na 16 gier (56.3%). Koreańskie statystyki są jednak bardziej imponujące – Rengar w OGN wygrał 7 na 9 gier (77.8%). (Statystyki na dzień 4 sierpnia)

Także co sprawia, że pro gracze szczególnie na Zachodzie nie potrafią wykorzystać pełnego potencjału Łowcy? Spójrzmy na kilka gier z LCS jako przykład.

Największym błędem jest bez wątpienia zbytnia przewidywalność: zbyt wiele razy, gdy Rengar próbuje zgankować, jego sojusznik marnuje cooldown jego ultimate’a przez agresywny positioning. W tym przypadku Dignitas próbuje złapać botlane Curse, jednak Kiwikid płoszy ich i zdobycz ucieka zanim jeszcze pojawi się ostrzeżenie w postaci wykrzyknika nad ich głowami. Inny przykład, tym razem od Amazinga (https://www.youtube.com/watch?v=j2AshPvs-7w#t=22m5s ) z gry TSM przeciwko LMQ.

Inną pomyłką, która może mieć duży wpływ na grę, jest próba wymuszenia ganków niepotrzebnych lub w nieodpowiednim czasie. W tym przypadku Cyanide z Fnatic próbuje wspomóc swój bot przeciwko duo Copenhagen Wolves, ale wiele rzeczy idzie źle: Yellowstar używa flasha zbyt wcześnie, a jego tarcza alarmuje przeciwników o jego agresywnych zamiarach. Kog’Maw ciągle ma flasha, zaś Braum jest zbyt tankowaty by być łatwo zburstowanym, do tego fala minionów przybywa dokładnie wtedy, gdy Cyanide rzuca roota. Mógł spojrzeć na własną falę creepów aby lepiej oszacować odpowiedni czas do zgankowania. Następny przykład (https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=L49Oapv76EE#t=36m10s) słabego użycia Thrill of the Hunt i szukania killa tam gdzie go nie ma.

Oczywiście chybienie skill-shotem, zwłaszcza Bolą (E) może całkowicie zrujnować gank, a zmuszenie Rengara do użycia defensywnego ulti w celu ucieczki (tak jak w przypadku Impalera podczas gry SHC przeciwko Roccat) zamienia go z drapieżnego tygrysa w nieszkodliwego kotka.

Konkludując, Rengar wymaga sposobu myślenia i stylu gry odmiennego od innych popularnych junglerów, więc drużyny, a także gracze indywidualnie muszą nauczyć się jak grać nim i z nim, oraz co najważniejsze – zapewnić mu ochronę w early game, jak i przeprowadzać lepsze ganki w early i mid-game.

źródło: http://www.paravine.com/2014/08/competitive-rengar-jungle

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.