Jax to jeden z niewielu bohaterów, którego umiejętności były zmieniane dwukrotnie. Jest to postać, która wraz ze zmianami mety potrafiła nagle wybić się na same szczyty tier list, aby po jakimś czasie zostać odstawioną na półkę pośród innych, niewystarczająco dobrych (jak na daną sytuację) championów. Obecnie gracze znowu sobie o nim przypominają i Jaxa widzimy coraz częściej w turniejowych meczach.
Okres opekowatości:Pierwszy okres świetności Jax przeżywał zaraz po wydaniu, czyli w 2009 roku. Drugi okres opekowatości to luty 2010.
Buffy poprzedzające: Za pierwszym razem nie można było mówić o jakimś konkretnym buffie. Jax po prostu od momentu pojawienia się w lidze był OP. Wyszedł na serwery w formie, która była zdecydowanie zbyt silna. Riot nie potrafił poradzić sobie z dobrym wyważeniem tej postaci, więc umiejętności Jaxa zostały w pełni zmienione. Efekt tych zmian przeszedł najśmielsze oczekiwania Rioterów – Jax stał się prawdziwym potworem. Stał się pickiem, który decydował o tym, czy gra będzie wygrana (jeśli był w twojej drużynie), czy przegrana (jeśli był w drużynie przeciwnej). Powody opekowatości:Pierwszy raz:
Jax zaraz po swoim wyjściu posiadał pasyw, dzięki któremu za każdy zakupiony punkt AD otrzymywał do 25% dodatkowych obrażeń (coś w stylu Rabadona dla AD postaci). Skillset Jaxa sprawiał, że był na tyle silnym wojownikiem, by samemu w kilka sekund zabić wrogiego tanka lub ADC, przy okazji samemu unikając obrażeń dzięki mechanice dodge’a. Dodatkowo jego przeliczniki były tak mocno wyśrubowane, że Jax siał postrach w każdej fazie gry.
Przypomnijmy graczom z mniejszym stażem, czym była mechanika uników (dodge):
Dodge pozwalał na całkowite uniknięcie podstawowego ataku przeciwnika – działa to podobnie jak obecne uruchomioneE Jaxa czy
tarcza Pantheona. Ataki były blokowane losowo, wszystko zależało od tego, jak dużo procent dodge posiadaliśmy. Statystykę tę oferowały dawne
Ninja Tabi (od 10% do 12% w zależności od patcha),
Phantom Dancer (20%) oraz
E Jaxa (ok. 15% w zależności od poziomu umiejętności oraz patcha).
Dodge został usunięty w styczniu 2012 roku.
Drugi raz:
Riot w pierwszym reworku Jaxa skupił się przede wszystkim na jego pasywie, który został zmieniony na dodający dodatkowe zdrowie za każdy dodatkowy punkt AD i AP. Wtedy Jax stał się tak potężny, że wielu graczy wciąż uważa, że Jax z tamtego okresu był najpotężniejszą postacią w historii Ligi. Potrafił “wysolować” całą piątkę przeciwnych graczy; jednym z powodów takiego stanu rzeczy był to, że stare Q (przypominające obecne “W”) zadawało obrażenia obszarowe. Wtedy też obowiązkowym itemem dla Jaxa był Phantom Dancer, którego pasyw w połączeniu z dawnym E skillem czynił Jaxa praktycznie nieśmiertelnym (patrz wytłumaczenie wyżej).
Numerek oznacza “wydanie” Jaxa – jedynka to wersja pierwotna
Niezłomny szturm: (umiejętność pasywna)
- Zwiększa obrażenia dodane z przedmiotów o 15%/20%/25%
- Jax dostaje 5hp za każde dodane 1 AD oraz 3 HP za każde 1 AP
- Ciągłe ataki Jaxa zwiększają jego prędkość ataku.
Cios z Wyskoku:
- Skok (tylko w kierunku przeciwnika) zadający 30/60/90/120/150
- Umożliwiono skok w kierunku sojusznika; gdy atakujemy wroga zadajemy 50/75/100/125/150
- Jax skacze w kierunku dowolnej jednostki. Jeśli to wróg, uderza go bronią, zadając 70/110/150/190/230
Wzmocnienie:
- Jax ładował swoją broń energią, dzięki czemu atak zadawał dodatkowe obrażenia 25/35/45/55/65. Co więcej, umiejętność ta mogła zadawać obrażenia krytyczne
- Jax ładował swoją broń energią, dzięki czemu zadawał większe obrażenia wszystkim przeciwnikom znajdującym się w pobliżu, zadając 45/65/85/105/125. Czas odnowienia 7/6/5/4/3.
- Jax ładuje swoją broń energią, dzięki czemu jego następny atak zada dodatkowe obrażenia 40/75/110/145/180
Kontratak:
- Pasyw – Jax ma 8/12/16/20/24% szanse na uniknięcie ataku. Aktyw – ogłusza wszystkich wrogów wokół, zadając 80/100/120/140/160
- Pasyw – Jax ma 10/12/14/16/18% szansy na uniknięcie ataku. Aktyw – ogłusza wszystkich wrogów w okół zadając 80/100/120/140/160
- Sprawność Jaxa umożliwia mu przez krótki czas unikanie wszystkich ataków skierowanych w jego stronę, a następnie wyprowadzenie kontry, która ogłuszy wszystkich pobliskich przeciwników. Obrażenia 50/75/100/125/150 + 20% za każdy uniknięty atak (maksymalnie 100%)
Potęga Mistrza:
- Pasyw zwiększa AS + każdy drugi atak zadawał podwójne dmg wzbogacone o 140 / 170 / 210 (+70% ability power)
- Pasyw zwiększa AS + każdy drugi atak zadawał podwójne dmg wzbogacone o 140 / 170 / 210 (+70% ability power)
- Co trzeci cios, który Jax wykona z rzędu, zada dodatkowe magiczne obrażenia 100 / 160 / 220 (+ 70% AP). Dodatkowo, Jax może aktywować tę umiejętność, aby wydobyć swoją wewnętrzną siłę i wzmocnić na krótki czas swój pancerz i odporność na magię.
Jax nadal jest bardzo mocnym pickiem, ale porównując go z jego złotymi czasami jest tylko namiastką tego, czym był wcześniej.
Na zakończenie dodaje filmik ukazujący możliwości drugiej wersji Jaxa, niestety pierwszej wersji nie udało mi się nigdzie znaleźć.
Artykuł powstał we współpracy z DarkLary.
http://www.youtube.com/watch?v=gI1aeS5H1Vs
Poprzednie wpisy z serii historia opekowatości:
- Historia opekowatości: Heimerdinger
- Historia opekowatości: Rengar
- Historia opekowatości: Twisted Fate
- Historia opekowatości: Janna
- Historia opekowatości: Udyr i Innervating Locket
- Historia opekowatości: Sunfire Cape