Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

FMM#7 – Middle lane edyszyn

Błędy popełniane przez nieudolnych miderów najczęściej zaważają na losach gry. Mider od zawsze mógł przypiąć sobie odznakę “SZERYF”, ale to od niego zależy czy poprowadzi swoją drużynę do wygranej. Przyjrzyjmy się sytuacjom, do których ci gracze doprowadzają oraz dowiedzmy się co zrobić, by zwiększyć szansę na wygraną.



Nie idziesz na mida AP'ekiem? Reported

Smuci mnie fakt, że są jeszcze ludzie, który nie mogą zaakceptować pewnego faktu. Są sytuacje, gdy w przypadku próby pójścia na mida nietypowym championem, np. ADc (MF, AD Ez) bądź bruiserem (Irelia, Jax) usłyszysz takie słowa, których nie znajdziesz nawet w Słowniku Przekleństw.
Apeluję – na mida może iść każdy każdym. Niektórzy bruiserzy (szczególnie ci z doskokami) świetnie radzą sobie przeciwko papierowym magom. Zamiana mida z botem (oczywiście odpowiednio przygotowana) daje również niezłe efekty. Wczesne zniszczenie środkowego turreta to dodatkowe złoto i łatwiejszy start dla drużyny. Naprawdę nie ograniczajcie puli dostępnych postaci na tę linię. Tak samo było z Lee Sinem, Jarvanem czy Pantheonem. Za każdym razem, gdy widzieliśmy kogoś z nich na midzie to po sali rozlegało się “aaaaaaahhhhh”. Dzisiaj już chyba to nikogo nie dziwi. A może puszczając bruisera na mida tworzycie nową metę, która za kilka miesięcy będzie ogólnie obowiązywała?
Oczywiście musimy pamiętać o balansowaniu obrażeń naszej drużyny. Teamy złożone z 4/5 AD są efektywne tylko w przypadku osiągnięcia wczesnej dominacji – inaczej przeciwnicy zwyczajnie budują sobie armor i nici z wygranej. Nie warto jednak z góry zakładać, że takowej przewagi nie uda się zdobyć (P.S. Bany na Tarica i Jarvana obowiązkowe!).


Nie dałeś mi blue? Reported

To jest zasada znana praktycznie każdemu (nerd joke alert – nie cierpię zasad – wolę kwasy). BLUE DLA MIDERA. Łatwiej jest wmówić babci, że nie jesteś głodny, niż nie oddać blue midowi na soloQ. Blue jest własnością junglera. Zawsze. To, że oddaje je midowi to tylko i wyłącznie jego dobra wola i szlachetne serce. Lanerzy nie dzielą się z nim swoimi minionami, więc dlaczego on miałby dzielić się swoimi?

Oczywiście nie oznacza to, że teraz jako jungler stajecie się tym panem z obrazka obok i do końca życia nie oddacie nikomu żadnego buffa. Z kolei wykorzystywanie blue do sfarmienia 6 minionów raz na pół minuty do marnotrawienie potencjału CDr oraz regeneracji many. Zaraz omówimy sobie sytuacje, w których mid lane powinien zacisnąć zęby i przekazać blue komuś innemu:
  • nasz jungler doświadczył inwazji i jest do tyłu z levelem, chcemy żeby nadgonił. Ew. możemy mu zaproponować wzięcie farmy z naszej linii, podczas gdy sami będziemy brali blue
  • w pewnych sytuacjach lepiej jest oddać to toperowi z energią (a czasem nawet bez niczego), bo pozwoli mu efektywniej wchodzić w wymiany
  • top laner z maną (Cho, GP, Nidalee, Jayce) chętnie wykorzysta regenerację (niebiescy)
  • czasami blue może wziąć ADc np. Ezreal (dotyczy głównie fioletowych; niebiescy mogą ew. pozwolić Ezowi na ulti)

Nie trawię pewnego typu ludzi. Jungler na chacie uczciwie pisze, że chce blue dla siebie, że odda im następne. Oni popłaczą, ale nie mogą nic poradzić. A kiedy przychodzi do oddawania blue w okolicach 13 minuty (3 respawn) to oni zamiast przyjść po to blue, farmią sobie jak gdyby nigdy nic. Leci kilka pingów, zero odzewu. A kiedy jungler weźmie dla siebie to rozpoczyna się flame “omg retard took my blue reported” “ffs you could wait longer” itp. itd. Nie wspomnę już o sytuacjach, kiedy dostają blue i giną w przeciągu 20 sekund -.-


Proś junglera, żeby ci zwardował linię

Nie pojmuję, dlaczego ludzie postrzegają prośbę o zwardowanie ich linii jako coś hańbiącego, co nie przystoi dżentelmenowi. Często jungler kupuje na początku gry warda i nie ma gdzie go postawić. Zwykle pójdzie i zwarduje linię, która ma warda w ekwipunku.
Kupiłeś sobie duży item i nie zostały ci już żadne pieniądze? Zapytaj się swojego leśniczego “could you ward mid lane? here *ping*”. Nic się nie stanie, jeśli nasz sojusznik odmówi, bo gdybyśmy nie zapytali to i tak nie mielibyśmy warda, prawda?
Nie chcę zostać źle zrozumiany – nikt nie powiedział, że możesz olać wardy i nie kupować ani jednego. Wymówka “but i’m carry!” jest chyba najgorszą z możliwych. To w twoim interesie jest posiadanie wizji, bo jak bez wizji “prowadzić” grę?


Granie wardami

Mid jest najbardziej wystawiony na gank ze wszystkich linii, wardy grają na nim ogromną rolę. Jeśli wykorzystaliśmy poradę z akapitu wyżej to teraz powinniśmy odpłacić się naszej drużynie. Starajmy się mieć cały czas przy sobie 2-3 wardy. Stawiając je podczas podróży na inną linię oddalimy niebezpieczeństwo niespodziewanego counterganka.
Wcześnie stawiając warda w jungli przeciwnika będziemy wiedzieć, kiedy udać się do niego z wizytą. Na bank podzieli się z nami buffem.
Możesz również przygotować zasadzkę na blue buffie przeciwników – rzadko kiedy ktoś się tego spodziewa, szczególnie jeśli nie gramy zbyt agresywnie.





Wrogi mid gankuje? Idź za nim

Największy błąd, jaki można popełnić, to pozwolić przeciwnikowi bezkarnie roamować. Zazwyczaj ganki z udziałem midera są czteroosobowe. W takiej sytuacji możemy bezkarnie pushować naszą linię i polecam to robić, jeśli mamy wizję. Inaczej możemy wpaść w pułapkę i będziemy zmuszeni zużyć SS bądź nawet zginiemy. Zróbmy wszystko, by zniszczyć wieżę, a najlepiej dwie. Obserwujmy ruchy przeciwników, jeśli znikną z pola widzenia – uciekajmy.
Jeśli zaś posiadamy wizję i widzimy, że wrogowie idą prosto na naszych sojuszników, powinniśmy jak najszybciej udać się w ten obszar. Nawet przybywając za późno możemy pomścić naszych sprzymierzeńców, ponieważ rywale zapewne będą mieli mało życia i wykorzystają wcześniej swoje umiejętności.


Gankuj, jeśli przeciwnicy widzieli, że bierzesz blue

Bardzo niedoceniana okazja na skuteczny gank. Niewielu graczy sygnalizuje opuszczenie linii przez rywala, jeśli udaje się on w kierunku blue buffa. Wykorzystajmy to do wykonania dwuosobowego ganka na najbliższą linię. Nawet w przypadku niepowodzenia zyskacie przewagę psychologiczną, ponieważ wrogi laner straci zaufanie do swojego sojusznika.


Podział ról: Gankuj topa, gdy jungler będzie siedział na bocie

Strategia ma największe szanse powodzenia po niebieskiej stronie, ponieważ jungler ma dostęp do większej części jungli. Z kolei fioletowi łatwiej mogą wykonać dive na przeciwnikach.
Dlaczego akurat ty masz opiekować się topem, a nie jungler?

  • zadajesz większe obrażenia, niż jungler. Szybciej będziesz w stanie zabić wrogiego bruisera
  • junglerzy zazwyczaj bazują na CC. Dobrze uzupełnia się to z AD carry, który zadaje obrażenia
  • obecność junglera na bocie pozwala na zabezpieczenie dragona

Link do drugiej części artykułu

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.