Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Film z League of Legends i jego wpływ na popularność championów

Każda statystyka ma przyczyny, dla których powstaje, jak i mniej lub bardziej interesujące wnioski, które mówią co nieco o nas samych. W tym przypadku chciałbym się skupić na wpływie tego, co widzimy, na to, co lubimy, a w dalszych wnioskach – czym gramy. Dobrze pamiętam, jak po wspaniałym teledysku, który powstał po pojawieniu się Jinx, postać ta, mimo tego, że istniało co najmniej kilku potężnych AD carry, była wręcz nieodłącznym elementem każdej rozgrywki na Summoner’s Rift. Wtedy jednak także dochodziło podniecenie związane z nowością i „efekt zaskoczenia” przeciwnika nowym arsenałem. Teraz postanowiłem sprawdzić jak filmik, który każdy szanujący się gracz w League of Legends obejrzeć musiał, a po 3 tygodniach osiągnął ponad 12.800.000 wyświetleń, wpłynął na to, jak występujące w nim postaci zaczęły być nam bliższe sercu.

Analiza była dość prosta. Używając ciekawego narzędzia, jakim okazało się http://championsanalyzer.how2win.pl/ zebrałem dane o 10 bohaterach, którzy w filmiku wystąpili. Sprawdziłem jak często występowali w grach na parę dni przed pojawieniem się filmiku (gdy sytuacja po wejściu patcha 4.12 była już ustabilizowana), następnie jak często byli grani zaraz po jego pojawieniu się. Następnie jak na częstotliwość wyboru/bana danego bohatera miały wpływ kolejne dni, a także pojawienie się patcha 4.13. Zaczynamy!

Kto nie widział filmiku niech go w tym momencie obejrzy i zapraszam to dalszego czytania.

Zwycięska drużyna

Zróbmy więc podział: jakby na to nie spojrzeć zwyciężyła drużyna Ahri, Leona, Rengar, Graves i Jax. Przeanalizujmy więc najpierw ich:

Ahri

lol__foxfire_ahri_by_ippus-d72bdgiPostać bardzo pozytywnie przedstawiona na filmiku – jako ta dobra, widzimy ją już od samego początku. Wraz z Leoną staję się jakby „głównym bohaterem”, co zbliża nas do niej jeszcze bardziej. Na początku słaba, rusza w pogoń za Katariną, jednak po wpadnięciu w pułapkę Dariusa jest przerażona. Spotykając go po raz drugi budzi w niej się złość i potęga. Widzimy cudowne efekty, jak jej Orb of Deception nokautuję Zyrę, jak jej Charm wpływa na zachowanie zauroczonych chwilowo Dariusa i Dravena, widzimy jej potęgę, gdy dodatkowe osiem ogonów pojawia się, a następnie trzema potężnymi teleportacjami używając Spirit Rusha nokautuje ostatniego z wrogów.

Popularność Ahri przed wyjściem „New Dawn” wynosiła średnio 8,56%. Po jego pojawieniu się przez trzy dni delikatnie rosła, aby ostatecznie w ciągu najbliższych dni wzrosnąć do średniego poziomu 12,78%, tak więc jej popularność wzrosła aż o 49,4%! Kolejne 10 dni i brak zmian dla Ahri w patchu 4.13 spowodował jednak ciekawy efekt – popularność głównej bohaterki filmiku wciąż (choć nieznacznie) wzrastała, aż do 150,3% „normy” przed pojawieniem się filmiku.

Leona

katarina_leonaNa początku „New Dawn” Leona pokazuje nam, co oznacza twardość i ciężki pancerz. Towarzyszka Leony w pościgu za Katariną przeskakuje przeszkody na drodze, które ta wręcz dezintegruje mocą swojej – używanej jako taran – tarczy. Gdy jednak dochodzi do zasadzki Leona ratując życie swojej przyjaciółki pada na ziemię zmasakrowana ultimate Dariusa. Widzimy w niej bohatera, który poświęcił się dla drużyny. Gdy otwiera jedno oko leżąc na ziemi we własnej krwi mamy nadzieję, że jeszcze „wszystko będzie dobrze”. Jak się okazuje, wszyscy Ci, którzy tak myśleli mieli rację i pod koniec Leona wraca ledwo żywa i po raz kolejny ratuję swoją drużynę, ogłuszając Dariusa, który był niewątpliwym bohaterem drużyny przeciwnej.

Popularność Leony przed wyjściem „New Dawn” była ogromna, wynosiła bowiem średnio 26,30%. Po pojawieniu się filmiku ciężko było mi uwierzyć, że Leonę można spotykać jeszcze częściej. Jednak okazało się, że… da się. W kolejnych dniach po wprowadzeniu filmiku jej popularność wynosiła średnio 27,93%, co oznacza, że wzrosła ona o 6,2%. Kolejne 10 dni i brak zmian w Leonie w patchu 4.13 spowodował powolny, jednak bardzo niewielki spadek popularności, jednak wciąż po 3 tygodniach po ukazaniu się „New Dawn” popularność jej wynosi 104,5% normy.

Rengar

rengar_by_dabana-d5x9u8yPostać ukazana kapitalnie, pokazuje jego prawdziwą rolę w grze. Dziki zabójca, skupiający się na najmniej wytrzymałym celu i nokautujący go, prawie natychmiast rusza w pogoń za kolejną ofiarą, podejmując długą i dość zabawną walkę z Katariną (scena z ostrzem między jej nogami), ostatecznie wysyłając ją pod samą muszkę swojego AD carry. W późniejszej fazie widzimy kapitalne ukazanie działania jego Thrill of the Hunt, gdzie materializuje się pod samym wrogiem i pomóc w ostatecznej walce.

Popularność Rengara przed wyjściem „New Dawn” wynosiła średnio 10,42%. Po jego pojawieniu się momentalnie wzrosła do średniego poziomu 14,23%, czyli o aż 36,6%. Jednak kolejne 10 dni (po patchu 4.13) to spadek zyskanej popularności o połowę, tak że po trzech tygodniach wynosi ona 119,1% normy.

Graves

xdgravespaint Twardziel, spryciarz, czerpiący radość z walki – te cechy widać było od razu. Genialna wręcz mimika świra z cygarem wywoływała uśmiech na twarzy widza. Widzimy jak na samym początku ratuje swoją drużynę przed toporami Dravena poprzez uderzenie w niego Smoke Screenem. Możemy też zauważyć ciekawe nawiązania do jego innych umiejętności – im dłużej był w walce, tym stawał się większym twardzielem i pokazany był jako AD carry, który nie bał się bezpośredniej walki (nawiązanie do dodatkowego pancerza i odporności z pasywa True Gift), a dodatkowo zaraz przed śmiercią użył granat, który rozwalił wszystko dookoła, wiedząc że nie przeżyje tej walki zdołał znokautować Nautilusa. Brzmi to dokładnie tak, jak powinno działać jego ultimate – Collateral Damage – co można swobodnie przetłumaczyć jako „efekt uboczny działań wojennych”, czyli straty we własnych ludziach czy niszczenie terenu.

Popularność Malcolma Gravesa przed wyjściem „New Dawn” była bardzo niska i wynosiła średnio 4,58%. Po jego pojawieniu się wzrosła do średniego poziomu 6,36%, co oznacza ogromny wzrost o 39,1%! Dodatkowo boost, jaki otrzymał w patchu 4.13 (silniejsze Q i R) spowodował kolejny wzrost popularności i to o kolejny aż 62,1%. W trzy tygodnie po wyjściu filmiku i w prawie 2 tygodnie po wyjściu patcha częstotliwość jego występowania wynosi rekordowo 225,4% normy!

Jax

jax Został na filmiku dość pokrzywdzony, ale jak wiadomo nie każda potężna postać żyje długo i szczęśliwie mając w przeciwnej drużynie na swojej linii najlepszego gracza z drużyny i dobry gank od junglera. Pokazanie jego umiejętności walki latarnią nie na wiele się zdało, ponieważ dość szybko został znokautowany przez wrogiego Nautilusa.

Popularność Jaxa zawsze była średnia i przez wyjściem „New Dawn” wynosiła 9,21%. Po jego pojawieniu się wzrosła ona do średniego poziomu 9,73%, co oznacza 5,7% wzrost. Kolejne dni i lekka poprawka w patchu 4.13 (zwiększenie prędkości animacji ataku, co oznacza ewentualne łatwiejsze last-hitowanie) spowodowało kolejny malutki wzrost popularności do 107,8% normy sprzed wyjścia filmiku.

Całą drużynę zwycięzców przedstawia poniższy wykres:

stat1



Warto przede wszystkim zwrócić na uwagę na „przełomowe” momenty: pomiędzy czerwonymi liniami dzień pojawienia się filmiku, natomiast między zielonymi – dzień wprowadzenia patcha 4.13. Dodatkowo warto spojrzeć na ogólne zachowanie się linii po wyjściu filmiku.

Przegrana drużyna

A teraz drużyna, której zwyciężyć się nie udało: Darius, Draven, Zyra, Katarina i Nautilus:

Darius

sketch___darius_by_xzodust-d5ix5sqEwidentnie jedna z dwóch najpotężniejszych postaci w swojej drużynie. Wyraz twarzy w każdej walce typu „OMG noob team” i „czemu wszystko muszę robić sam” i udział w większości walk pokazuje go jako twardą i potężną postać. Żałuję jednak, że nie było widać jego klasycznego przyciągnięcia przeciwników do siebie i ciosu z obrotu raniącego wielu przeciwników. Mimo wszystko walczył do końca i zginął dopiero z rąk „dwójki głównych bohaterów”.

Popularność Dariusa przed wyjściem „New Dawn” wynosiła średnio 7,39%. Po jego premierze wzrosła do 8,79% czyli o 18,9%. Kolejne dni i brak zmian w patchu 4.13 powodowały lekki spadek zyskanej popularności, jednak wciąż po trzech tygodniach ma on 112,3% swojej poprzedniej częstotliwości bycia wybieranym.

Draven

draven2 Ulubieniec fanów League of Legends, ewidentny psychopata i zabójca. Jego zachowanie doskonale odzwierciedla jego historię. Genialna mimika, którą sami twórcy filmiku określili, jako pokazanie przeciwnikowi, że „Sucks to be you” („Beznadziejnie jest być tobą”) widoczna po nadepnięciu na miecz konającej Leony pokazuje jego prawdziwy charakter. Szydzi i atakuje, a gdy nie ma czasu na kpiny… po prostu atakuje. Jednakże szybko zostaje oślepiony przez Gravesa i znokautowany przez Rengara, przez co nie wziął zbyt długiego udziału w filmiku. Zostawił jednak wiele pozytywnych emocji, w szczególności dla zagorzałych maniaków zabijania przeciwników jako agresywny AD carry.

Popularność Dravena była zawsze dość wysoka, na średnim poziomie 9,54%. Po ukazaniu się filmiku wzrosła nieznacznie do 10,33%, co oznacza wzrost o 8,3%). Kolejne dni i wprowadzenie patcha 4.13 spowodowały jednak kolejny nieznaczny wzrost, aż do 111,4% normy sprzed wyjścia filmiku.

Zyra

zyra_edit_by_marshmello123-d62k7jr Moim zdaniem postać przedstawiona w filmiku w najgorszym świetle, nie korzystająca w żaden sposób ze swoich obszernych zdolności. Zaskakuje Ahri swoimi Grasping Roots, jednakże gdy sytuacja się normuje staje się bardzo niewyraźną postacią. Próbuje użyć tej umiejętności raz jeszcze w późniejszej walce, jednak pudłuje. Gdy Ahri atakuje ją za pomocą Orb of Deception ta, zamiast uciekać, zastawia się roślinkami z Rampant Growth, co w żadnym wypadku jej nie pomaga i zostaje pokonana za pomocą jednej umiejętności. Brakuje także bardzo charakterystycznego pasywa – scena z nią po prostu się kończy.

Popularność Zyry była na niskim poziomie, średnio 4,45% występowania w grach. Po ukazaniu się „New Dawn” wzrosła w najmniejszym stopniu – do 4,63% (wzrost o 4%, co można wręcz uznać za przypadkowy wzrost, bo przecież każdy dzień wygląda inaczej). Kolejne dni i wprowadzenie patcha 4.13 spowodowało spadek zainteresowania nią o 7,5%, co oznacza, że w trzy tygodnie po wyjściu filmiku jej popularność wynosiła 96,1% normy, co jest jedynym przypadkiem spośród 10 postaci, aby w tym czasie po ukazaniu się filmiku częstotliwość wybierania postaci zmalała.

Katarina

lol___katarina_by_beanbean1988-d4xaio1 Jako jedyna postać wystąpiła w obydwu filmikach od Riot Games – zarówno w „Twist of Fate”, jak i „New Dawn”. W tym jednak nie popisała się zbytnią agresją i potężnymi obrażeniami, jakimi może poszczycić się w grze, jednak ukazana została klasycznie – jako cwana osoba i mistrz noży do rzucania o ogromnej zwinności, która to z lekką dozą szczęścia czyniła ją praktycznie nieśmiertelną, dopóki nie została zapędzona w tak zwany kozi róg.

Popularność Katariny przed wyjściem „New Dawn” wynosiła średnio 13,75%. Po jego premierze wzrosła do 14,79%, co oznacza wzrost o 7,6%. Kolejne dni spowodowały kolejny delikatny wzrost, taki, że w ostatnich dniach możemy zobaczyć ją o 9,1% częściej niż w rozgrywkach przed pojawieniem się filmiku.

Nautilus

birth_of_nautilus_by_amaakir-d4yt0o9 Kolejna świetnie przedstawiona postać. Potężny twardziel, najpierw dobijający Jaxa za pomocą zabójczego ataku swoją kotwicą (jak inni wolą żartować – przylazł i ukradł killa nawet na filmiku), następnie wbijający Ahri w ścianę za pomocą potężnego i genialnie zaanimowanego Riptide, przyjmuje serię ciosów od Gravesa, co jednak nie przeszkadza mu w zabiciu i go, jednak ostatecznie pada, gdy ten ostatni resztką sił używa swojej ostatniej umiejętności. Widzimy również jak odpala swój pancerz z Titan’s Wrath i próbuje uciec od walącej się przez ultimate Gravesa skały za pomocą Dredge Line, przez co bardzo dobrze możemy wczuć się w postać w takiej formie, w jakiej występuje ona w grze.

Popularność Nautilusa była bardzo niska i wynosiła średnio zaledwie 2,09%. Jednak po filmiku wzrosła ona do średniego poziomu 3,43%, co oznacza, że widywaliśmy go aż 64,7% częściej! Kolejne dni to delikatny spadek popularności, jednak wciąż jest ona w porównaniu do początkowej ogromna i stanowi 155,6% częstotliwości, z jaką pojawiał się przed premierą „New Dawn”.

Teraz jeszcze warto spojrzeć na wykres, jak wyglądały zmiany popularności w drużynie „przegranych”:

stat2

 

Podsumowując, a także dokonując drobnych dodatkowych obliczeń, możemy wyciągnąć kilka wniosków:

  1. Lubimy postacie, które możemy poznać dokładniej. Po premierze „New Dawn” wszystkie postaci występujące w nim zaczęły pojawiać się w grach aż o 17,3% częściej!
  2. Popularność to coś, co z czasem maleje, jeśli nie powstaje nic nowego. Filmik „New Dawn” w ciągu pierwszych trzech tygodni miał średnio około 640.000 widzów / dzień. Teraz codziennie przybywa mu już około 150.000 widzów.
  3. Nawiązując do punktu drugiego – również i postaci występujące w „New Dawn” w okolicach dnia dzisiejszego zamiast 17,3%, występują już około 14,2% częściej.
  4. Lubimy postaci, które zostały przedstawione jako potężne lub w pewien sposób wybitne (tutaj: Darius, Rengar, Graves, Ahri, Nautilus) . Częstotliwość ich występowania wzrosła po premierze „New Dawn” od 18,9% do nawet 64,7%. Natomiast postaci, które zostały przedstawione jako słabsze (tutaj: Zyra, Jax, Katarina i Draven) stały się nieznacznie bardziej popularne – od 4,0% do 8,3%.
  5. Wyjątkiem od reguły jest tutaj Leona, której popularność wzrosła o 6,2%, jednak występowała już częściej niż w 1 na 4 gry, więc ciężko było statystykę tę znacznie zwiększyć.
Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.