Nienawidzę przegrywać linii. Nie ma to większego związku z poczuciem niewypełnionego obowiązku czy zawiedzeniem swoich sojuszników. Po prostu gdy wracam do bazy, boję się otworzyć sklep, ponieważ wiem, że na nic sensownego nie będzie mnie stać.
Temat zakupów oraz ograniczonych wyborów w sklepie był poruszany wielokrotnie, przy wielu okazjach. W sumie w grze są 173 przedmioty (stan na 29-03-14), z czego 20 z nich nie jest dostępnych na Summoner’s Rift – wszystkie one oferują aż 17 podstawowych statystyk oraz kilkadziesiąt indywidualnych efektów. Ostatnie zmiany w tej kwestii miały na początku obecnego sezonu, a dotyczyły one przedmiotów dedykowanych postaciom wsparcia oraz zmian w systemie wizji. Z wcześniejszych modyfikacji warto wspomnieć dodanie przedmiotów dla junglerów,
BotRKa,
Liandry’s Torment,
Hydry czy
Athene’s. Nie powinniśmy również zapominać o przyjaciołach, którzy zostali nam siłą odebrani:
Force of Nature,
Heart of Gold,
Ionic Sparku,
Zhonya’s Ringu czy też
Elixir of Agility.
Przedmioty podzielić można na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest podział na fazy gry – early, mid i late game (brana pod uwagę głównie cena, ewentualnie skalowanie). Drugi podział uwzględnia użyteczność dla danej postaci – przedmioty startowe, core build oraz przedmioty uzupełniające, zaś ostatni oferowane statystyki – przedmioty ofensywne, defensywne oraz oferujące utility. Wybranie odpowiedniego itemu, który byłby najbardziej optymalny w danej sytuacji wymaga sporej wiedzy na temat gry, a tę najlepiej pozyskać z poradników lub poprzez obserwowanie gry innych. Przy okazji wspomnę, że przedmioty są jednymi z najważniejszych czynników, które kształtują drogę rozwoju postaci, jaką gramy; pozostałymi są runy, specjalizacje i kolejność rozwijania umiejętności.
Większość graczy postrzega kupowanie przedmiotów jako konieczność. Zwyczajnie przy powrocie do bazy biorą ten sam przedmiot, co grę wcześniej i idą na linię, bez głębszej refleksji nad innymi wyBORAmi. Oczywiście pewne role wymagają odpowiednich przedmiotów i nie mam nic przeciwko junglerowi budującemu Spiritstone czy supportowi z
Sightstonem, ale bezmyślne składanie
Athene’s na magu, gdy wrogowie mają 4 AD bohaterów jest głupotą. O ile częściowo wynika to z niewiedzy dot. gry, to momentami sam wybieram przedmioty jedynie z tych rekomendowanych dla mojej postaci, ponieważ nie chce mi się przedzierać przez dziesiątki obrazków w okienku ze wszystkimi itemami. Tutaj z pomocą przychodzą, moim zdaniem dosyć zapomniane, Item Sets.
Spieszę z wyjaśnieniem dla osób, którym ta opcja jest nieznana. W waszym profilu w kliencie gry w ostatniej zakładce możecie ustawić własne zestawy przedmiotów, które zostaną zapisane lokalnie i będzie można z nich korzystać na zmianę z przedmiotami rekomendowanymi. Jest opcja przypisywania konkretnych zestawów postaciom, ale nie polecam tego robić – jest z tym za dużo roboty, a co więcej takiego przypisanego zestawu nie będziemy mogli wykorzystać dla innych championów.
No dobrze, ale właściwie w jaki sposób miałoby to poprawić wyniki w grze? Mając przed sobą pełną listę przedmiotów, które w takiej sytuacji powinno się budować jest znacznie łatwiej znaleźć coś pasującego, niż przedzierając się przez pełną listę przedmiotów; wybranie np. ogólnej zakładki “Defensywa” też nie jest do końca rozwiązaniem, ponieważ zasypani jesteśmy czymś bezużytecznym – kto normalny budowałby Frozen Hearta na
Caitlyn?
Już nawet nie chodzi o same wybory, ale ich szybkość. Wiele osób przegląda sklep podczas wracania się bazy, żeby od razu po pojawieniu się w niej dokonać zakupu i momentalnie wrócić w wir walki. Item Sets rozwiązują ten problem, skracając czas potrzebny na zakupy do minimum. Może jako ciekawostkę podam, że kupować przedmioty można klikając dwukrotnie lewym przyciskiem myszy lub jednokrotnie prawym.
Jak zrobić najbardziej optymalne zestawy, który nie trzeba będzie aż tak często aktualizować? Postacie, którymi gram ja podzieliłem na 4 głównej kategorie: magowie, bruiserzy, AD carry i supporci. Wśród tych grup mogą zachodzić pewne zmiany w zależności od waszego stylu gry; można również stworzyć specjalne ustawienia dla swoich ulubionych postaci lub nietypowych championów jak Akali czy
Nidalee, chociaż nie jest to wymagane.
Warto zwrócić uwagę, że te ustawienia są pasujące do obecnej mety i niekoniecznie muszą działać za kilka miesięcy, gdy będzie się grać w inny sposób.
Bruiser/offtank/asasyn

Zestaw ten dedykowany jest głównie dla top lanerów, AD casterów oraz AD junglerów.
Najczęściej kupowanym przedmiotem startowym będzie albo







Obecnie zdecydowana większość buildów na topa opiera się na szybkim





Szczególnie przydatne na pierwszej stronie są eliksiry – kupujemy je w końcowych minutach gry, gdzie sekundy są na wagę złota. W buildzie można jeszcze sobie umieścić buty z ulepszeniem, chociaż mi osobiście takie rozwiązanie średnio odpowiada, jako że czasem można kupić je przez przypadek w nieodpowiednim momencie.
AP midlaner/AP jungler

Nie powinno być tutaj większych zaskoczeń. Nie wydaje mi się, żeby ktoś kupował przedmioty spoza tej listy. W ostateczności można dodać


AD carry

Temat AD carry, którzy w 95% gier budują te same przedmioty był już kilkukrotnie poruszany i nie wydaje się, żeby zmieniło się to w najbliższej przyszłości. Widać bardzo wyraźny podział na przedmioty ofensywne (budowane na początku) i defensywne (którymi uzupełniamy nasz build). Końcowa zakładka zawiera wszelkiego rodzaju udziwnienia, na wypadek gdybyśmy chcieli potrollować lub gramy na ARAMie (

Support

Tutaj jest chyba największa różnorodność. Nawet na tej samej postaci można zbudować kilka całkowicie różnych przedmiotów, co jest dosyć nietypowe w porównaniu np. na AD carry. Dwa główne przedmioty to


Kończąc wywód chciałbym gorąco zachęcić Was do zaprzyjaźnienia się z przedmiotami. Jeśli masz chwilę i nie wiesz, co ze sobą zrobić podczas ładowania się gry – wejdź na jakąś stronę z poradnikami i poczytaj tamtejsze aktualne buildy do postaci, którą grasz, nawet jeśli doskonale wiesz, co budować. Może dzięki temu zdobędziesz inne spojrzenie na swojego championa i odkryjesz nową drogą rozwoju, której dotychczas nie testowałeś.