Reporty towarzyszą graczom Ligi Legend tak naprawdę cały czas. Są nieodłącznym elementem nie tylko zaraz po zakończonym meczu, ale zwykle również w jego trakcie, a nawet przed samym rozpoczęciem się rozgrywki. Często używane do wszelkiego rodzaju prób manipulacji czy też szantażu. W tym wpisie postaram się wyjaśnić dlaczego lepszym wyjściem jest podchodzenie do reportów w rozsądny sposób.
Typowe błędy związane z reportowaniem
– zgłaszanie graczy z powodu własnej frustracji po nieudanej grze
– honorowanie toksycznych graczy
– reportowanie za niestandardową grę, np. za wybranie bohatera spoza aktualnej mety
– zgłaszanie ludzi, z którymi się pokłóciliśmy w trakcie gry, nawet gdy ci nie złamali żadnej z zasad Kodeksu Przywoływacza
– NIEzgłaszanie osób, które nie grają zgodnie z regulaminem gry lub wszelkiego rodzaju toksycznych graczy
– ogólny brak obiektywności w ocenie zachowania innych graczy
Do czego to prowadzi?
Wszystkie te błędy znacznie zaburzają system karania graczy za niewłaściwe zachowanie. Toksyczność, która nie jest zwalczana, odbija się podwójnie. Dlaczego? Głównie dlatego, że tego typu ludzie, gdy nie zostaną ukarani, zaczynają się czuć bezkarnie, a następnie pozwalają sobie na więcej tego typu zachowań. Dodatkowo może to również bardzo negatywnie wpływać na reakcje graczy, którzy toksyczni nigdy nie byli, a w starciu z takimi osobnikami w pewien sposób “uczą się” tego od nich. Nie muszę już chyba nawet tłumaczyć tego, jak toksyczność wpływa na czerpanie przyjemności z rozgrywki oraz na szanse na zwycięstwo, bo raczej od dawna oczywistym jest, że zarówno na jedno, jak i na drugie, wywiera to odwrotny od pierwotnie oczekiwanego efekt.
Pozbywając się tego całego, najprościej mówiąc – syfu, wpływamy na stałe polepszanie się społeczności. Zatrzymujemy również efekt kuli śnieżnej, o którym wspomniałem w poprzednim akapicie. Brak toksyczności skutkuje nikłym poziomem negatywnych emocji podczas gry, a dzięki temu osiągamy lepsze wyniki, i sam gameplay również (nawet podświadomie) wygląda znacznie lepiej oraz staje się efektowniejszy (często również także efektywniejszy). Dodatkowo zostało potwierdzone statystycznie, że gracze, którzy nie są toksyczni zwyciężają więcej gier. Dlaczego więc mielibyście nie zmaksymalizować swoich szans na osiągnięcie wyższej dywizji czy nawet ligi? Wprowadzając pozytywną atmosferę w drużynie można zdziałać cuda, a właściwie postępując z toksycznością możemy sprawić, że stanie się ona mniej istotna przy końcowym rezultacie.
Podsumowanie
Żeby cały ten mechanizm skutecznie działał należy wystrzec się typowych błędnych zachowań. Trzeba reportować z głową, żeby właściwi ludzie byli we właściwy sposób karani. Oczywiście sami świata nie zmienicie, aczkolwiek zawsze warto zacząć od siebie i dać reszcie dobry przykład.
Bywacie toksyczni? Jak radzicie sobie z tego typu zachowaniami? Przeszkadza wam toksyczność w LoL-u?