Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

/dev: O modelu biznesowym League

Wybór modelu biznesowego dla League of Legends nie był łatwą sprawą. Wiele gier, które uwielbialiśmy, było dostępnych w wersjach pudełkowych. Kupowaliśmy je, instalowaliśmy, a potem graliśmy aż do napisów końcowych. Później czekaliśmy na dodatek albo ulepszoną wersję w kolejnym roku (zwłaszcza w przypadku gier sportowych i dużych tytułów). To nie wydawało się dobrym modelem dla League, ponieważ nie ma tu finalnego bossa do pokonania ani fabuły do ukończenia. Chcieliśmy stworzyć grę, która doskonali się i rozrasta co kilka tygodni, zamiast rzucać jedną dużą aktualizację raz w roku (albo całkowicie nową wersję gry co dwa lata). Chcieliśmy także inwestować w usługi permanentne, takie jak hostowane serwery i dobieranie przeciwników — elementy, które ulepszają grę, choć są niewidoczne, a ich opis nie nadaje się do umieszczenia na odwrocie pudełka z dodatkiem.

Oczywiście pudełka nie były jedyną rzeczą na świecie; istniały także gry na Facebooku oraz gry mobilne działające na zasadzie mikrotransakcji, MMO, które polegały na subskrypcjach oraz inne dziedziny (jak muzyka i filmy), rozwijające własne, unikalne modele. Analizując zalety i wady każdej opcji, zdecydowaliśmy się uruchomić wersję gry darmowej z opcjonalnymi zakupami. Pojawiło się także pudełko, ale bez konieczności jego zakupu.

League of Legends znacznie zmieniło się od publikacji, ale nadrzędne zasady, które przyświecały początkowym decyzjom dotyczącym modelu biznesowego, wciąż są te same. Chcieliśmy powiedzieć wam o tych kluczowych wartościach, ponieważ stanowią one podstawę wyborów, które podejmujemy dzisiaj — a także podstawę kierunku zmian w przyszłości.

Wartość nr 1: Przede wszystkim zależy nam na tworzeniu wspaniałej gry.

Obejmuje to wiele aspektów, takich jak wartości projektowe dla League of Legends, nasze zaangażowanie w podnoszenie poprzeczki dla jakości skórek, bohaterów i ich aktualizacji albo nowe funkcje, które regularnie udostępniamy wszystkim graczom, niezależnie od tego, ile wydają pieniędzy. Doskonalenie się, rywalizacja i ekspresja to dla nas wartości kluczowe i traktujemy bardzo poważnie wasze zaufanie (oraz satysfakcję) związane z tymi aspektami. Dochody to jeden z aspektów, które są dla nas ważne, ale nie jest to kwestia jedyna ani najważniejsza. Zarabianie pieniędzy umożliwia nam rozbudowę serwerów, wypłacanie wynagrodzeń, rozwijanie e-sportu, doskonalenie League, opracowywanie nowych tytułów i nie tylko, ale naszym podstawowym warunkiem sukcesu jest tworzenie świetnej gry.

Wartość nr 2: Możesz zostać najlepszym graczem na świecie, nie wydając ani grosza na grę.

Centralnym mechanizmem napędowym League of Legends jest rywalizacja i dążenie do doskonałości. Wydawanie pieniędzy nie zapewnia żadnej drużynie przewagi przed grą ani w jej trakcie. To dla nas rzecz święta — wygrywanie i pięcie się w rankingu powinno polegać na doskonaleniu siebie, a nie na wydawaniu coraz większych sum pieniędzy.



Ponadto osiągnięcie statusu najlepszego gracza na świecie powinno być praktycznie osiągalne, a nie tylko „teoretycznie możliwe”. Wszyscy znamy gry, w których wydawanie pieniędzy jest jedynym realnym sposobem dotrzymania kroku innym w rywalizacji, nawet jeśli gracz może z czasem odblokować wszystko, czego potrzebuje. Nie tego chcemy dla League. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim bohaterów i run — uważamy, że odnoszenie sukcesów nie zależy od wydatków, ponieważ możecie być skuteczni, korzystając z podstawowego, łatwego do zdobycia zestawu. Umiejętności liczą się o wiele bardziej niż pula bohaterów, a ukazujące się co dwa tygodnie aktualizacje świadczą o naszym zaangażowaniu w odpowiednie wyważenie gry. Runy były dla nas trudniejszym wyzwaniem, o czym Ghostcrawler pisał w Spytaj Riot i dlatego zredukowaliśmy koszt wszystkich run 1 i 2 poziomu do 1 PZ, ponieważ myślimy o tym, jak możemy trzymać się jeszcze bliżej wartości, o której mowa.

Nigdy nie powinniście mieć wrażenia, że kupowanie kolejnych rzeczy to jedyny sposób, by nie wypaść z rywalizacji w League.

Wartość nr 3: Kupujecie, ponieważ chcecie to robić, a nie dlatego, że musicie.

Nieustanne przypominanie o płatnych dodatkach, zabieganie o dokonywanie zakupów i wkręcanie graczy w wydawanie pieniędzy może sprawdzać się na krótką metę, ale wywołuje kiepskie wrażenie, które niszczy zaufanie. Jesteśmy zdecydowani dać wam więcej; skupiamy się na tym, by dodatki opcjonalne były tak czaderskie (na to liczymy), że będziecie chcieli je kupować za każdym razem. Czy chodzi o skórkę, która sprawia, że jeszcze bardziej uwielbiacie swojego bohatera, ikonę, która wyraża wasze oddanie dla drużyny albo prezent w podziękowaniu koledze z drużyny za doprowadzenie do zwycięstwa — chcemy dodawać zawartość, która was ekscytuje, gdy słyszycie o niej pierwszy raz, zapewnia satysfakcję po zakupie i daje radość z zakupu także później, nawet po kilku miesiącach. Dzięki takiemu podejściu każdy zakup sprawia, że gra staje się dla was coraz lepsza, jednocześnie finansując przyszły rozwój bez poświęcania jednego z tych aspektów kosztem drugiego.

Wartość nr 4: Będziemy stale ewoluować i doskonalić się.

Pamiętając o naszych wartościach, będziemy stale starać się, by League of Legends stawało się grą coraz bardziej interesującą i wciągającą. Gracze i pracownicy Riot idą tu ręka w rękę — szukając nowych, świetnych dodatków, naprawiając szwankujące elementy i ulepszając te, które działają, ale mogłyby działać jeszcze lepiej. Po drodze będziemy popełniać błędy, tak jak to się stało, gdy po raz pierwszy opublikowaliśmy zestawy chromatyczne albo gdy pozbyliśmy się kolejki solo. Ale słuchając graczy, analizując wcześniejsze wybory i wprowadzając ciągłe poprawki, możemy ulepszać League przez kolejne lata.


Teraz, gdy poznaliście sedno naszego podejścia do uzyskiwania dochodów, będzie nam łatwiej rozmawiać na temat określonych decyzji dokonywanych w przeszłości oraz tych, które dopiero nastąpią. Dziękujemy za poświęcenie czasu na przeczytanie tego artykułu i za wasze wsparcie.


Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.