Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Change is… good! Czyli dlaczego Kha’Zix jest ciągle w mecie

Nie ma chyba drugiej postaci, która tak często pojawiałaby się w opisach kolejnych patchy. Zmiany obrażeń, przeliczników, działania umiejętności, czasów odnowienia – prawie zawsze, któraś z tych rzeczy dotyka naszego insekta. Dlaczego jednak mimo ciągłych, mogłoby się wydawać, osłabień postać ta jest ciągle grywalna, zarówno na scenie zawodowej jak i w solo q? Odpowiedź jest bardzo prosta. Kha’Zix to jedna z najlepiej zaprojektowanych postaci w League of Legends.  Widać to dokładnie, jeśli popatrzymy na zmiany jakie w nim następowały.

Zakosztuj ich strachu

Wprowadzenie postaci wywołało jak zawsze wielkie poruszenie wśród społeczności. Nigdy nie wiadomo od razu, które umiejętności  nowego bohatera warto ulepszać najpierw. W przypadku Kha doszły do tego ewolucje. Każda ciekawa, gwarantująca interesującą  ścieżkę rozwoju w trakcie gry. Gracze szybko dostrzegli ogromny potencjał Q, które siało spustoszenie w solowych alejach. Świetna synergia z pasywem sprawiała, że pomimo tego, iż łowca pustki jest postacią walczącą wręcz, mógł on obijać przeciwnika z ogromną siłą. Swojego potencjału nie mógł wtedy wykorzystać w dżungli. Owszem był silny, jednak nie tak bardzo jak w przypadku gry na midzie/topie.

http://fc08.deviantart.net/fs70/f/2012/297/a/6/sketch_kha__zix_by_semlimit-d5it1f8.png

Pierwsze nerfy

Jak to zwykle bywa w przypadku nowych bohaterów, Riot szybko dostrzegł opekowatość Q. Obrażenia podstawowe tej umiejętności, ewolucja która podnosiła zarówno dmg jak i zasięg oraz niski czas odnowienia sprawiły, że Kha’zixa rzadko można było spotkać w grach rankingowych (bohater banowany niemal w każdej grze). Dlatego też Riot wybrał najprostsze rozwiązanie: zmniejszył obrażenia zadawane przez Q  oraz przeliczniki z obrażeń od ataku. Przy okazji oberwało się także pasywce. Wartość spowolnienia wrogiego bohatera została zmniejszona a dodatkowy damage został obniżony na późniejszych poziomach. Gdy część graczy zdążyła już zalać swoimi łzami forum gry i prosić o zwrot RPków wydanych na nowego championa, inni zaczęli eksperymentować z umiejętnością W.

Zbombarduj ich kolcami pustki

Pamiętacie akrobacje Alex_Icha, który niczym Spiderman wskakiwał w przeciwników i torpedował ich jak u-booty statki w ’42, przy okazji zgarniając pentę? Tak… Gambit o coś jeszcze walczył w LCSach. A było to wtedy, kiedy stało się jasne, że można używać innej umiejętności (skacząc!) niż Q. Kolec pustki nie dawał może tak dużo we wczesnej fazie gry, ale po ewolucji… Obrażenia z kolców były takie, że z łatwością można było wyczyścić całą falę stworów. Dodatkowo ogromny healing sprawiał, że nasze powroty do bazy były ograniczone do minimum. Oczywiście na korzyść przemawiał też zasięg kolców. Sztuką było nie trafić wrogiego bohatera. Efekt? Duża siła w alei przekładała się na dalszą nominację w walkach drużynowych.

http://4.bp.blogspot.com/-iorP7P6-M4Q/UFfRFGql-bI/AAAAAAAAFx4/MKO0RDkEYzw/s640/mew.png



W otchłani pustki

Patch 3.8 okazał się ciosem dla naszego insekta. A to wszystko pomimo drobnego wzmocnienia Q i podniesionej redukcji obrażeń kiedy używa się ulty. Zmiany dotknęły przede wszystkim kolce.  Przelicznik obrażeń został zwiększony, dodano efekt spowolnienia przy trafieniu w przeciwników, zmniejszono koszt many… Zaraz, zaraz, przecież to są ewidentne buffy! Tak, ale przede wszystkim zabrano możliwość użycia W podczas skoku.  Gracze, przyzwyczajeni do ogromnego burstu i ataku z zaskoczenia kombinacją E W Q, nie mogli przeboleć tej drobnej, ale jak się okazało istotnej zmiany w umiejętności Kha’Zixa. W kolejnym patchu doszło małe osłabienie Zakosztuj Ich Strachu. To wszystko sprawiło, że w końcówce sezonu trzeciego o zabójczym owadzie zrobiło się jakoś troszkę ciszej.

Powrót w pancernym stylu

Gdy wydawało się, że łowca pustki podzieli los takich postaci jak Darius (czy ktoś go ostatnio widział?) czy Rengar (materiał na osobny artykuł), Riot wprowadził drobną, malutką, prawie niezauważalną zmianę. W patchu 4.3 ponownie zmniejszono obrażenia z Q, przelicznik z E oraz troszkę zmieniono umiejętność specjalną i jej ewolucję. I tutaj gracze-roboty(zwani potocznie obywatelami Korei Południowej) dostrzegli ogromną możliwość.  Unikanie kolizji podczas niewidzialności oraz wydłużenie jej o jedną sekundę sprawiło, że dla naszych wschodnich przyjaciół, jeden z najpotężniejszych asasynów w grze stał się idealnym…tankiem inicjatorem. Zamiast budować przedmioty z olbrzymią ilością redukcji/penetracji pancerza, postanowili oni wzmocnić obronę insekta. Przedmioty takie jak Omen Randuina i Całun Banshee stały się podstawą, która pozwoliła przebić się do wrogiej drużyny i znikać, unikając ton obrażeń, jednocześnie siejąc panikę wśród przeciwników.

http://24.media.tumblr.com/0480b672635f21c9dd664f1beb17ec84/tumblr_mvt0e73xF41rned0io1_1280.jpg

Kąsanie obecnie

Każda zmiana w umiejętnościach Kha’Zixa wywołała zmianę w postrzeganiu innych. Trochę jak ze stępionymi zmysłami u człowieka. Kiedy osłabia się jeden, inne próbują przejąć jego rolę. Tak też jest w przypadku łowcy pustki. Praktycznie każda umiejętność miała swoje okresy chwały. A jak jest obecnie? Moim zdaniem, Kha przeżywa swój najlepszy okres. Jest to, nie ukrywam, wynikiem osłabienia innych asasynów takich jak Zed i Akali. Dzięki temu możemy rozwijać owada w zależności od tego jak toczy się rozgrywka. Kiedy zgarniemy trochę zabójstw na początku, możemy budować przewagę kupując przedmioty zwiększające obrażenia. Kiedy nam nie idzie, mamy możliwość wybrania tankowatej drogi i liczenia na więcej szczęścia w późniejszej fazie gry. Nie ma również większego znaczenia czy wybierzemy aleje, czy grę w jungli. Z racji tego, że sam większość czasu spędzam pośród stworów w lesie preferuję jednak Kha w tamtych okolicach.

Zmiany są dobre – szczególnie dla Kha’Zixa. Według mnie jest to jedna z lepiej zaprojektowanych postaci, ponieważ każda jego umiejętność jest na swój sposób unikalna i zapełnia pustkę po zmianach w innych. Dlatego jest on ciągle w mecie. Świetnie adaptuje się do zmian, zarówno własnych jak i tych w przedmiotach czy mechanice gry. W high elo obecnie Kha osiąga nawet 70% (sic!) win ratio, co pokazuje jak śmiercionośny może być dzięki swojej umiejętności adaptacji do aktualnej gry. A jakie są wasze spostrzeżenia na temat jednej z, moim zdaniem, ciekawszych postaci w grze?

Źródła:

  • http://www.lolking.net/champions/khazix&region=all&map=sr&queue=1×1&league=challenger#statistics
  • http://leagueoflegends.wikia.com/wiki/Kha%27Zix/Background (patch history)
  • http://gameinfo.eune.leagueoflegends.com/pl/game-info/champions/khazix/
  • Własne
Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.