Istnieje wiele stylów według których możesz dobierać bohaterów do Twojego teamu. Jedną z silniejszych opcji jest oparcie działań Twojego zespołu na efektach AoE (Area of Effect). Oczywiście jak każdy inny styl, także i ten ma swoje wady oraz zalety, ktore pokrótce postaramy się przedstawić.
Teamy AoE oscylują wokół jednego aspektu: team fightów. Celem jest albo zabić albo osłabić przeciwny team w bardzo krótkim okresie czasu, używając do tego AoE CC oraz zdolności zadających ogromne obrażenia w krótkim czasie (burst). Teamy oparte na tej taktyce bardzo często forsują agresywną grę (szczególnie w mid-gamie), kiedy mogą dzięki temu zdobywać darmowe objectivesy i zniechęcać przeciwników do gry (aspekt psychologiczny – z tą kompozycją bardzo ciężko wygrać walny teamfight).
Jest kilka spraw z których musisz zdawać sobie sprawę podczas wybierania tej kompozycji. Największą z nich jest tendencja do synergizowania championów – będą oni znakomicie walczyć razem, jednakże oddzieleni od teamu będą znacznie słabsi 1 vs 1. Kolejną wadą jest straszliwa wręcz zależność od cooldownów. Zazwyczaj bohaterowie dysponują potężną zdolnością AoE na swoim ulti, które dość czesto ma spory cooldown, a team wymaga by podczas każdego team fightu było ono dostępne.
Wybierając taki team i ustalając taktykę musicie wiedzieć, że głównymi nań kontrami będą bohaterowie dysponujący zdolnościami zmieniający położenie. Jedno uzycie ulti tristany czy headbuta alistara może zrujnować nawet najlepiej rzucone ulti Fiddlesticka. Dwie postacie z którymi muszą radzić sobie takie teamy to Gragas i Janna. Obie te postacie mają zdolność do resetowania teamfightów na życzenie. To istotny czynnik dla zależnych od cooldownów członków AoE teamu. Dlatego podczas draftowania takiego teamu możecie zdecydować się na wybranie bot linii na pierwszych dwóch pickach, aby w razie czego nei zostać skontrowanymi przez te postacie (banowanie Janny i Gragasa da przeciwnikom do zrozumienia, że na pewno idziecie w kierunku AoE teamp comp i da przeciwnikom szansę na odpowiedź jeszcze przed grą).
Największą siłę AoE teamy osiągają podczas mid-game’u, w szczególności w minutach tuż po zakończeniu fazy laningu. Ogromnym wyzwaniem dla przeciwników będzie sprostanie forsowaniu przez teamy AoE robienia objectivesów. Oznacza to, że prawdopodobnie zespół oparty na tej kompozycji będzie kazał przeciwnikom wybierać pomiędzy angażowaniem się w tfy (w których oczywiście mają gorszą sytuację) lub też tracenie złota z dragonów/baronów/wież. Bardzo ważną rolę odgrywa komunikacja pomiędzy graczami – Twój team powinien w każdym momencie wiedzieć o stanie cooldownów oraz o tym, gdzie zamierzacie wydać następną walkę. Inicjowanie teamfightów, gdzie chociażby jedno ulti nei jest dostępne, może oznaczać przegrany teamfight, a w efekcie przegraną grę. Przede wszystkim powinniście ustalić kolejność inicjowania oraz wyczekiwać okazji, w których przeciwnicy będą stłoczeni w jednym miejscu. Ułatwi to Wam zmaksymalizowanie potencjału Waszych postaci i zadawane obrażenia.
Poniższe wideo prezentuje Wam wykorzystanie tej taktyki w realnym meczu. Polecamy szczególnie dokładnie obejrzenie akcji od 35:50
AP Carry



Anivia posiada AoE stun oraz bardzo solidny AoE dmg, jeśli przeciwnicy będą wewnątrz obszaru jej ulti. Dodatkowo teamy oparte na tej taktyce mogą wyjątkowo dużo zyskać przez właściwe używanie ściany.
Ziggs posiada duży dmg AoE na kilku skillach i do tego niesamowicie dobrze współdziała ze sporymi ulościami hp, co czyni go dobrym pickiem na mida. Jego wadą jest mała ilość CC.
Morgana to bardzo silny wybór dla tej kompozycji, wnosi do niej dobre CC, obniżanie MR (na obrażeniach magicnzych będzie oparta większość waszych zdolności) oraz oczywiście niezłe obrażenia.
Top



GP działa bardzo dobrze zarówno na jungli jak i na topie. Istotą tego picku jest jego ultimate. Miłym plusem oczywiście jest silna faza laningi oraz kontrowanie kilku postaci na topie.
Riven posiada dobre CC i świetne AoE ulti sprawiając, że często będziemy ją rozważać przy tego typu strategiach. Podobnie jak GP jej faza laningu jest całkiem przyzwoita.
Malphite jest doskonałym wyborem dla teamów z dużą ilością AoE, a co więcej wnosi do niego pewną dozę tankowatości.
Jungler



Amumu bardzo silne CC czyni małą mumię idealnym wyborem i jest on prawdopodobnie najlepszym inicjatorem do tego typu drużyn.
Fiddlesticks w niebotyczny wręcz sposób zwiększa dmg output dowolnego teamu.
Jarvan może nie wnosi tons of dmg, ale dzięki niemu dysponujemy podrzutem i ulti, które przytrzymuje w miejscu odpowiednich przeciwników.
Support



Sona wnosi bardzo wiele do AoE teamów. Bonusy do statysyk z aur pomagają teamowi w każdym aspekcie jego działa, a ulti jest po prostu jedną z najlepszych zdolności w jaką wyposażono supporta.
Alistar ma solidną inicjację swoim kombem i dodatkowo jest w stanie przetrzymać początkową odpowiedź przeciwnika, co czyni go dość dobrym wyborem.
Leona dzięki swojemu zasobowi zdolności może bardzo łatwo przeszkadzać przeciwnikom w próbach wydostania się z teamfightu. Dodatkowo świetnie inicjuje dzięki swojemu ulti.
AD carry



Effective Champions (AD Carry):
Ezreal zadaje duże obrażenia dzięki ulti, a następnie używając wbudowanej mobilności dobija uciekających przeciwników.
Miss Fortune wybierana jest głównie ze względu na ulti, które ma co prawda dość długi czas rzucania, jednakże zadaje ogromne obrażenia stłamszonym w jednym miejscu przeciwnikom.
Graves dysponuje ogromnym burstem i w bardzo szybko zadaje obrażenia ze swojego combo.
- Nie wszyscy championi muszą mieć AoE, zazwyczaj wystarczą 3-4 picki.
- Czasami warto jest uzupełniać kompozycję o dobrych chaserów (postacie które dogonią uciekających przeciwników)
- Zawsze informuj swoją drużynę o stanie swoich cooldownów.
- Decydujcie o kolejności zdolności przed wejściem do teamfightu.
- Starajcie się robić jak największą ilość objectivesów.
Artykuł został przetłumaczony ze strony ggchronicle