Obecnie kiedy myślimy o junglowaniu przychodzą do głowy głównie cztery picki: Xin Zhao, Jarvan IV, Vi i Hecarim. Zastanówcie się jak często ktoś rage’uje widząc, któryś z tych picków w przeciwnym teamie, a w Twoim nie?
O ile można dyskutować na temat stackowania hp, itemizacji i innych zmian w sezonie trzecim, to ciężko zaprzeczyć sile tej czwórki w jungli. To właśnie oni mogą carry’ować gry z lasu. To oni mogą przysiąść na wrogim carry i już go nie puścić. To oni mogą roamować, gankować i szybko stać się tankami o wysokich obrażeniach.
Tylko czemu tak się stało?
- Większość popularnych w drugim sezonie junglerów została mocno znerfiona. Szczególnie tyczy się to counter-jungli, która stała się obecnie znacznie mniej zyskowna, za to dużo bardziej ryzykowna. Jak się zastanowicie to zauważycie, że większość ostatnich patchy usuwała z jungli kolejne popularne w zeszłym sezonie picki.
- Większa częstotliwość wardowania (sighstone, rozpoczynanie solo linii z wardami) znacznie zaszkodziło junglerom potrzebującym elementu zaskoczenia. Pomyślcie o Fiddlu, który wymaga ciemnego punktu na mapie by móc spokojnie użyć ultimate. Omawiana tu czwórka dzięki swoim gap closerom nie musi się o to martwić.
- Skończyły się czasy kiedy główną rolą junglera była ochrona carry. Zastanówcie się ile trzeba spalić by powstrzymać Xina czy Jarvana od dive’u na waszego carry? A jak już spalicie wasze CC na jedną postać to jak walczyć z resztą teamu?
- Zmieniło się rozłożenie ról w teamie. Jungler już nie jest supportem, za to może carry’ować gry w tym samym czasie słuchając jak jego ad carry rage’uje o brak protekcji.
- Knockbacki, Knockupy itp stały się najsilniejszą formą CC, a wszelkiego rodzaju slowy straciły na wartości co zabolało postacie pokroju Shaco i Lee Sina.
Dlaczego teraz?
Najprostszym wyjaśnieniem jest to, że cała reszta została już znerfiona lub osłabiona przez zmiany w itemach. Ostatnimi czasy ta czwórka też zaczęła dostawać nerfy, więc być może wrócimy do starego schematu.
Wielka czwórka
Tylko dlaczego właśnie oni stali się obecnie najsilniejszymi jungleram? Wynika to z kombinacji gap closerów, CC i wytrzymałości, którą łączą ze sporymi obrażeniami. Co z tego, że przeciwny AD carry jest feednięty jeśli jungler może zignorować resztę teamu, zdive’ować i zabić go?
Problemem jest liczba itemów potrzebna by ich skontrować. Trzeba do tego HP by być w stanie przetrwać w teamfightach, jakiś sposób na wyłączenie ich lifesteala i regeneracji, a do tego armor penetracji by być w stanie zadać im jakieś obrażenia.
Co ważniejsze Ci bohaterowie są w stanie rozdzielić wrogi team i stworzyć sytuacje w których walki rozgrywają się w przewadze liczebnej. Czy carry może carry’ować bez wsparcia supportu i tanka? Nie bardzo. Czy rozdzielony team może wygrać teamfight? Nie.
Jak z tym walczyć?
- Banuj. Nie jest to idealna opcja, ale skoro masz z nimi problemy to lepiej zbanować niż później żałować, że się tego nie zrobiło. Niestety nie możesz zbanować całej 4, a do tego team może się wkurzać, że nie banujesz picków popularnych w zeszłym sezonie.
- Jeśli nie możesz ich pokonać przyłącz się do nich! Najlepsze winrate na wielką czwórkę mają inni członkowie czwórki. Wykorzystaj to.