Do tej pory zajmowaliśmy się ogólnikami, ale czas wreszcie wziąć się za meritum junglowania. Ganki, czyli to za co junglerów się kocha i nienawidzi. Ale jak je wykonywać? Gdzie spodziewać się wardów i jak skutecznie ich unikać? Którzy bohaterowie mogą gankować w nietypowy sposób? Co to za sposób? Innymi słowy jak sprawić, by sojusznicy Cię pokochali, a przeciwnicy znienawidzili.
Czyli gankowanie naszego samotnego mściciela z górnej części mapy. Dlaczego od tego zaczynam? Ponieważ wczesny gank na topa wywiera największy wpływ na późniejszy wygląd tej linii. First blood dla topa najczęściej oznacza wygranie tej linii, a przynajmniej wymusza na wrogim topie ostrożność i ściąga uwagę wrogiego junglera.
Zanim jednak zdecydujemy się na sam gank musimy wziąć pod uwagę kilka rzeczy:
Czy przeciwnik w ogóle ma warda? Nasz top powinien mieć tę informację i przynajmniej przybliżone jego położenie jeśli ten ward stoi.
Czy my mamy warda na topie? Jeśli nie, to czy możemy przypadkiem wpaść na wrogiego junglera? To można dość łatwo stwierdzić na podstawie timingów buffów i ostatniego położenia junglera.
Czy posiadamy dobre CC? Czy top posiada dobre CC? Jeśli w obu wypadkach odpowiedź brzmi “nie”, to zwykle gank nie będzie opłacalny.
Czy przeciwnik ma escape mechanizmy? Nie chodzi tylko o Flasha, ale np. dash Riven czy plamę Vlada. A jeśli ma to, czy mimo tego jesteśmy w stanie mu jakoś zagrozić? Jeśli wątpicie w to, to lepiej nie marnujcie czasu na gank.
Jeśli wciąż jesteśmy pewni, że chcemy gankować, to pozostaje nam jedno. Ominąć wrogie wardy.
Tutaj mała legenda:
Kolor biały: Kolejne wardy
Pomarańczowy: Ścieżki ganków
- Tradycyjny gank z linii. Działa w ten sam sposób po obu stronach i wymaga jedynie pushniętej linii.
- Tylko w wypadku niebieskiej strony, gdy wiemy, że ward znajduje się przy baronie/wejściu do blue. W ten sposób możemy przeskoczyć postaciami z dashem ścianę i zgankować. Z tego względu ta droga nie będzie często przez was używana.
- Chyba najbardziej typowa trasa ganku. W wypadku gankowania niebieskiej strony ma sens, ponieważ topperzy często odpuszczają miejsca 1 i 2 na rzecz miejsca 3. Musimy tylko uważać by przypadkiem nie wpaść na wrogiego junglera.
- Wejście za plecy fioletowego topa. Jeśli natraficie na topa bez wardów to będzie prawdopodobnie najlepsza droga do zgankowania fioletowego topa.
- Trasa z fioletowej jungli. Typowa droga dla junglera tegoż teamu przez co ward nr 3 jest dość typowy dla niebieskich topów. Z drugiej strony taki atak ze strony niebieskiego junglera będzie niezwykle skuteczny.
- Dla junglerów z dashami niechcących ryzykować przechodzenia przez wrogą jungle. Przeskok przez ścianę z baronem by uniknąć wardów na rzecze. Fioletowy jungler może zrobić to samo w odwrotnym kierunku.
Czas przenieść się niżej i zajrzeć w gorące, choć zdecydowanie ciaśniejsze miejsce. I wciąż mówimy o Polach więc nie odchodźcie myślami zbyt daleko. Ta linia jest znacznie krótsza niż top i bot, więc musimy przez to się skupić na innych rzeczach.
Standardowo gdzie są rozstawione wardy? W przeciwieństwie do topa nie da się jednak z wardować całego mida.
Czy posiadamy wystarczające CC by zabić przeciwnika? Czy mamy wystarczające obrażenia by zabić przeciwnika? Musicie pamiętać, że ze względu na długość linii potrzebujecie więcej CC lub obrażeń by zagrozić midderowi.
Jeśli jesteśmy przekonani, że nasz gank będzie efektywny to musimy wybrać odpowiednią trasę dla tego ganku. By dowiedzieć się nieco więcej na ten temat wykorzystamy kolejną mapkę.
- Te trasy są użyteczne głównie w przypadku spushowanych linii. W innym wypadku potrzebujemy dobrego close gapa by dotrzeć do celu na czas. Dodatkowo midderzy zwykle stawiają wardy w tych krzakach.
- Okrężne drogi by zajść przeciwnika od tyłu. Problemem jest podatność na atak wrogiego junglera i dość długa trasa.
- Druga trasa by zajść wroga od tyłu. Ta jest znacznie krótsza i o tyle bezpieczniejsza, że nie naraża nas na atak wieży. Dodatkowo w pozycjach 3 nieraz stawia się wardy by kontrolować wrogiego junglera, więc wiemy o ewentualnych wrogich wardach w tym miejscu.
Czas, zejść na sam dół. Zaułek między dwiema smukłymi wieżami. Miejsce, o którym marzy każdy młody jungler, miejsce w którym chce zaliczyć… double killa oczywiście. Nie bez powodu, bo jest to linia najtrudniejsza do zgankowania. Niemal z pewnością będzie poprawnie zwardowowana i nieźle namęczycie się nad tym by zdobyć tam kill.
Przez to KONIECZNIE musimy znać pozycje wardów, a najlepiej i ich timingi by znać wolne okna.
MUSISZ upewnić się, że posiadacie na linii wystarczająco CC i obrażeń by zdjąć choć jeden z celów.
- Gank z i linii. Ze względu na dość popularne wardowanie dolnych krzaków znacznie trudniejszy do wykonania niż na topie, ale wciąż w miarę skuteczny.
- Wykorzystanie krzaków na rzecze by użyć na nich dasha i ominąć wardy. U niektórych postaci niezwykle skuteczne
- Gank od strony smoka. Użyteczne raczej tylko w wypadku gankowania fioletowych, bo niebiescy i tak mają gdzieś tam ward.
- Gank przez tribush i rzekę użyteczny tylko gdy support przeciwnika jest retardem lub gdy trafiłeś na krótkie okienko czasu między końcem starego a postawieniem nowego warda.
- Gank użyteczny raczej tylko w wypadku gankowania strony niebieskiej, gdyż to właśnie ona zwykle pozostawia wolny tribush.
Dodatkowo warto pamiętać, że można wykorzystać dash na smoku tak jak w wypadku barona na topie.
Nietypowi Gankerzy
1. Stealth – Postacie takie jak Shaco, Evelyn czy Rengar mogą wykorzystać swoje umiejętności by ominąć wardy, a nawet zgankować bezpośrednio z linii.
2. Global Ulti – Bohaterowie typu Nocturne’a czy Shena mogą wykorzystać swoje ultimate by zgankować linię z większej odległości bez narażania się na wizję wardów
3 Speed – Postacie jak Rammus i Hecarim mogą po prostu wejść na linię od rzeki w takim tempie, że ewentualny ward niewiele da na linii.
4 Lee Sin – Inaczej mówiąc Ninja Gank. Więcej szczegółów na filmie.
[embedplusvideo height=”364″ width=”598″ standard=”http://www.youtube.com/v/auZTR68Navo?fs=1″ vars=”ytid=auZTR68Navo&width=598&height=364&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=¬es=” id=”ep1426″ /]