Dla większości jungla na piątkach to już standard. Wiadomo, że jest w każdej grze (czasem nawet double jungle a potem płacz, że przegrana^^), ale pewnie niewiele wiecie jeszcze o junglowaniu na nowym, ulepszonym Twisted Treeline (tak jestem dużym fanem nowej wersji, a stara była do dupy o!).
Stąd w tym epizodzie zamierzam wam przybliżyć jungle route’y, itemizacje, gankowanie oraz najlepsze picki do jungli na nowych trójkach.
Tak prezentuje się mapa do nowego Twissted Treeline. Pewnie już mieliście okazję widzieć ją nie raz więc nie będę nawet tłumaczyć czym są altary czy gdzie są jakie miniony.
Zamiast tego przejdę do pierwszego interesującego nas elementu czyli minionów w jungli. Do dyspozycji mamy 3 campy po każdej stronie mapy. Wraithy warte w sumie 63 golda, wilki warte 72 golda i golemy warte 78 golda. Minony mają standardowy czas respawnów, więc pod tym względem sytuacja jest zbliżona do mapy 5v5. Główną różnicą jest za to brak buffów co utrudnia start junglerowi, ale nie z takimi problemami już sobie radziliśmy.
Typowy początkowy route to wraithy -> wilki (smite dużego jeśli wzięliśmy) -> gank/golemy. Route powtarzamy do skutku pilnując przy okazji naszego altara.
Tu widać drugą znaczącą zmianę. Smite jest zabawką zaledwie opcjonalną. Oczywiście na niektórych junglerach będzie niezwykle przydatny, ale za to na innych będzie to zbędny luksus. Zamiast niego zwykle weźmiemy exhaust. Do tego niekoniecznie chcemy mieć flasha, który jest tutaj dużo mniej użyteczny (wiele ścian grubych na tyle by skutecznie wkurzyć flashującego gracza), za to możemy wybrać ghosta który pomoże nam gankować.
Za to jak skutecznie gankować? W przedstawieniu tego pomoże mi nasz wcześniejszy bohater czyli mapka nowego TTL:
Dzięki moim wysokim zdolnościom obsługi painta narysowałem wam typowe drogi do gankowania obu linii z punktu widzenia purpurowego gracza (czyli gankujemy team blue). Niestety nie ma tu czegoś takiego jak najlepsza opcja. Wszystko zależy od pushu na danej linii. Dodatkowo gank z bushu na linii jest praktycznie niemożliwy przez niewielkie wymiary mapy. Praktycznie znajdzie się minion, który nas zauważy.
Buildy na TTL nie różnią się zbytnio od odpowiedników z piątek więc nie będę ich tu rozpisywać. Warto jedynie wspomnieć, że często poświęcimy MS na quintach na ad/as i nieraz weźmiemy coś innego zamiast magic resista na blue runach (zależnie od przeciwnika)
Na koniec chciałbym przedstawić wam kilka postaci, które spokojnie można uznać za jungle god tier nowego TTL (kolejność bez znaczenia)
Jungle God TierJeden z najmocniejszych picków. Sustain pozwala nam odpuścić smite, buffujemy cały team (warto dodać, że bonus do AS jest szczególnie przydatny biorąc pod uwagę obecną metę TTL), mamy tak AD jak i AP dmg, a dodatkowo jesteśmy wytrzymali. Do tego mamy nienajgorszy chase mechanizm i twarde cc na ulcie, które nieraz wygra teamfight. Gdyby nie słabe ganki w early to byłaby to postać kompletna.
Itemizacja:
buty + doran blade -> latarnia -> wits end -> dwójki -> ionic spark/ frozen heart / phage. Dalej dążymy do posiadania maleta, fh, sparka, wits enda, ninja tabi lub mercurów i prawdopodobnie nowego ostrza zniszczonego króla. Ogólnie sustain + attack speed + on hit efekty.
Kolejny niezwykle mocny wybór. Skillshet robi z niego świetnego junglera, z dobrym chase mechanizmem, dużym dmg i escape’em. Do tego zabieramy przeciwnikom attack speed co na tej mapie potrafi uratować życie. Jedynym naszym problemem jest dość słaby początek jeśli weźmiemy Doran Blade na start (później wytłumacze powód ku temu).
Itemizacja:
buty + doran -> latarnia -> phage/sanguine blade (zależnie od feedu) -> drugi z tych dwóch -> Grabieżca Lorda Van Damma/ Pochłaniacz Uroków. Dalej rozwijamy Phage i Hexdrinkera.
Sytuacja smoczycy różni się bardzo niewiele od tej warwicka. Ona ma lepszy dmg jak i aoe dmg, a do tego ulti którym można omijać ściany, a on ma buff dla teamu i twarde cc. Jednak generalizując te picki są mocno zbliżone z niewielką przewagą Warwicka.
Itemizacja:
Jak WW tylko kupujemy wampiryczny kostur najpóźniej po złożeniu latarni.
Nasz mały skamieniały przyjaciel może być dla was zaskoczeniem w zestawieniu. Wielu sądzi, że ma słabe early ganki (kompletna głupota i nie należy wierzyć, że gra nim nie jest dynamiczna, albo, że ma słabe ganki przed 6) i dziwi się jak można nim junglować bez blue. Jest ciężko ale jednak można, a utility i dmg jaki zapewnia wystarczają by był bardzo mocnym pickiem. Dobrze wycelowane ulti + e zmienia cały teamfight na waszą korzyść.
Itemizacja:
Buty + Doran Ring -> Pochodnia mrocznego ognia -> wykrywacz hextech/frozen heart -> witchcap
Kolejna postać która w teorii powinna mieć problemy bez blue… ale ich nie ma. Czyści jungle zgrabnie. Ma niesamowite cc, duży dmg.
Itemizacja:
buty + doran ring -> roa -> fh -> zwykle witchcap ale różnie bywa
Wybór postaci i itemizacjaOgólnie rzecz zawsze bierzemy buty + dorana na start.Teamfight na 1 poziomie jest standardowe i możecie oczekiwać przeciwnika czyhającego na was w którym bushu. I o dziwo to jest najlepsza taktyka na start, a dorany zapewniają przewagę w tych starciach.
Buty częściej rozwijamy w tabi niż mercury ze względu na niską popularność AP picków (poza Amumu i Dianą) oraz mniejszą liczbę CC niż na 5v5.
Junglerzy z obrażeniami magicznymi są mile widziani ze względu na wysoką popularność bruiserów.
Nowa Latarnia i Wykrywacz Hextech to niezwykle przydatne itemy. To jedyna wizja jaką możemy otrzymać z itemów. Umożliwia sprawdzenie czy przeciwnik nie czeka właśnie w krzaku obok, lub zapewnienie bezpiecznego pushu wieży.
Grabieżca Van Damma – Fantastyczny item. Grzech niezbudować go na Dariusie czy Lee Sinie.
Właściwa rozgrywkaTo Twoją rolą jest przejęcie altaru i pilnowanie by przeciwnicy go nie odbili (zwykle przez wcześniejsze wołanie o pomoc).
Tutaj nie ma oddawania killi ani budowania się pod supporta. Wszyscy robią typowo bruiserskie buildy i to właśnie się sprawdza. Zawsze podążaj w kierunku zwiększonych obrażeń i wytrzymałości.
Olej gp10 (chyba, że składasz torcha lub van damma), gry tutaj są krótsze i gp10 nic nie dają.
Gankuj ile wlezie. Nieważne czy nie masz CC, czy exhaust/flash itp na cd. Ważne byś wywierał presje na liniach i odcinał przeciwnika od farmy (choć warto czyścić wraithy i wilki jak najszybciej).
Pająk to nie smok. Nie zabijecie go bez dużej przewagi nad przeciwnym teamem lub po killu cennego członka przeciwnej drużyny. Pamiętaj, ze pajączek bije we wszystkie pobliskie cele i to naprawdę mocno. Z drugiej strony zainicjowany przez przeciwnika w złym momencie to opcja na triple dla twojego teamu + buff.