Protection Comp
Więc jak pokonać AoE comp? Nie jest to proste ze względu na dominację mocnych AOE compów w rozgrywkach na słabo oraz średnio zorganizowanym poziomie (gdzie Amumu jest popularnych first-pickiem bądź banem). Czysto teoretycznie, kompozycja która miałaby zmierzyć się z połączonymi umiejętnościami AOE compu musi zrobić tylko jedno: pozostać efektywną i nie dać się zgnieść.
W Lidze ochrona ważnych członków twojej drużyny wygląda następująco: championi odgrywający rolę tanka ruszają w kierunku przeciwników stanowiących zagrożenie, nie pozwalając im zbliżyć się do osoby chronionej. Więc kiedy strategia walki opiera się na ochronie jednego bądź dwóch championów, drużyna “broniąca” stara się ustawić w linii. Wytrzymali czempioni wysuwają się do przodu, starając się kite’ować wrogów. Odpowiednio użyta, kompozycja ta sprawia problem AoE comp, ponieważ zmusza ich do użycia swojego zabójczego combo na mniej ważne cele.
Protection comp ma dwie słabości. Pierwszą z nich jest “bezradność” tankujacych członków kompozycji. Ponieważ skupiają się oni tylko na defensywie, przeciwni carry mogą ich atakować, samemu będąc całkowicie bezpieczni. Biorąc pod uwagę fakt, że Protect comp nie ma na celu bezpośredniego wyeliminowania przeciwnych carry, to carry z Protect comp powinni przewyższać przeciwnych. Jest to spowodowane tym, że grają oni w grę “Zabiję twój front-line, zanim ty zabijesz mój!”. Dlatego też widzimy strategię “protect the Kog”, a nie “protect the Ezreal”.
Ta potrzeba posiadania w swoim ustawieniu hyper-carry jest drugą słabościa Protect comp. Pamiętacie zależności “papier>kamień>nożyce” z poprzedniego odcinka? Protect comp jest bardzo wrażliwa na Dive comp, która opiera się na szybkim wyeliminowaniu najważniejszych postaci z drużyny przeciwnika, co przesądza o losach walk.
W takiej kompozycji dobrze spisze się Rammus, Alistar
Notka od How2Win:
Pomimo, że oryginalny artykuł kończył się w tym momencie my wychodzimy Wam naprzeciw i odrobinę rozwiniemy ten wpis. Zacznijmy więc od picków na każdą pozycję:
Setup
Top
Zacznijmy od linii najbardziej oddalonej od bota – synergia jest teoretycznie najmniejsza, jednak jak wiemy to często topper decyduje o przebiegu rozgrywki. Kogo więc chcemy mieć na topie:
To właśnie ten ninja będzie idealnym doborem dla naszego ad carry – jego ulti pomoże zapobiec gankom już od szóstego lvla. W późniejszej fazie gry to jednak taunt będzie cenniejszy – czego chcieć więcej niż uratowania naszego głównego źródła obrażeń w krytycznym momencie ściągając na siebie cały focus? Dodatkowo Shen potrafi dobrze splitpushować, co może być przydatne w niektórych rozgrywkach. Niestety Shen dość często banowany, przez co nie zawsze możemy go dobrać.
Trochę zapomniany pick na topie, jednakże do tej taktyki sprawdzi się w miarę dobrze, głównie ze względu na pilar, który potrafi dać spory czas na przerwanie inicjacji ze strony przeciwników. Dodatkowo skillset zapewnia zmiękczanie przeciwników co nasz Kog z pewnością doceni
Bardzo nietypowy pick na topa, jednakże dzięki zasięgowi oraz bonusowym obrażeniom jest sobie w stanie poradzić. W teamfightach potrafi naprawdę skarać przeciwny team.
Mid
Kolejny dość częsty ban, jeśli tylko uda się nam ją zdobyć wygraną mamy jak w banku. Przede wszystkim Kog idealnie uzupełnia Morganę pod względem zadawania obrażeń – jest w stanie podobijać każdego, kgoo Morgana już napoczęła. Dodatkowo klatka na zbyt szarżującego przeciwnika i tarcza na naszym Kogu sprawiają, że Morgana błyszczy w tym setupie.
Sorakę bierze się w tym setupie z powodu jednej rzeczy: przydatności każdego jednego skilla i całkowitej dominacji teamfightów.
Q obniża mres pod procentowe zjadanie hp? Checked
W healuje naszego nadszarpniętego ad carry i daje mu niesamowity boost do armora? Checked
E wyłącza z gry ich ap carry próbującego spellami przedrzeć się do Koga? Checked
R daje teamowi „drugie życie”? Checked
Pasyw pozwala dłużej przetrwać w teamfightach? Checked
Innymi słowy pick po prostu idealny.
[ac:ad1]Jungle
Pierwszy pick w jungli, który trzeba rozważyć biorąc pod uwagę setup. Wiemy jedno: nie możemy dopuścić, aby przeciwnik piknął go, bo jest to jedna z tych postaci, które mogą z łatwością przedrzeć się do Koga. Dlatego rozważałbym albo ban albo konieczność firstpickowania go.
Pan chodzące dwa stuny jest w stanie zapewnić naszemu Kogowi cenne chwile spokoju. Dodatkowo sam jest fajnym tankiem; w zależności od poczynań przeciwników możliwe, że będzie musiał złożyć większą niż zwykle ilość ap (jeśli przeciwnik zorientuje się w taktyce i będzie przedzierał się za wszelką cenę)
Bot
Z powodu boskiego boosta do AD (kog może szybciej pójść w attack speed) i ilości CC oferowanego przez Pannę Jannę (ulti jest w tym setupie jedną z najpiękniejszych rzeczy, jakie możemy obserwować).
– Jeśli nie wzieliśmy ich wcześniej.
Zastosowanie tej taktyki do konkretnego przykładu znajdziecie tutaj: 4-protect-Kog.