bard-birthday
Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Wielka urodzinowa prezentacja danych Barda

Blog Jasnowidzenia

Chłopiec i jego Bard

Pierwsze urodziny Barda będą w marcu. Jako osoba grająca Bardem, która spędziła ponad 400 meczów, ignorując krzyki partnera z alei i wędrując po mapie, uznałem, że temu staruszkowi należy się coś za te wszystkie podróże, które odbyliśmy razem. Jednakże pomimo niezliczonych wędrówek po dżungli i rzuconych meepów, Bard wciąż pozostaje dla mnie zagadką. Kim on jest naprawdę i jak plasuje się pośród innych wspierających w League? Pomyślałem, że może popatrzę trochę na dane, aby uzyskać informacje, które pomogą mi lepiej zrozumieć Kosmicznego Wagabundę.

 

Kosmiczny Opiekun

Pierwszą rzeczą, którą chciałem zbadać, była jego tożsamość jako opiekuna. Najprostszym sposobem na sprawdzenie tego, było proste porównanie leczenia i zadawania obrażeń: Ołtarze Opiekuna kontra Kosmiczne Uwiązania. Musiałem porównać leczenie/obrażenia Barda z innymi bohaterami wspierającymi, więc stworzyłem Indeks Bananów i Oparzeń (IBO).

 

Metodologia
IBO służy do mierzenia różnicy między leczeniem i obrażeniami wspierającego. W skrócie, w skali od Soraki do Branda, ciskasz banany czy podpalasz ludzi? IBO jest wyliczane na podstawie całkowitych obrażeń zadanych przeciwnikom przez wspierającego i odjęciu średniej wartości leczenia sojuszniczych bohaterów (wliczając w to samego wspierającego).

 

IBO = | obrażenia zadane wrogom – leczenie siebie i sojuszników |

  • Dodatnie obrażenia
    Jeżeli obrażenia > leczenie, bohater trafia na prawą stronę
  • Dodatnie leczenie
    Jeżeli leczenie > obrażenia, bohater trafia na lewą stronę

Po prawej stronie mamy bohaterów takich jak Brand, który słynie z kradzieży zabić swojego partnera z alei, dzięki swoim wysokim obrażeniom. Po lewej mamy Sorakę, która wkurza całą drużynę przeciwną, lecząc swoich prowadzących w ostatniej chwili. Mimo że nie jest to idealny sposób mierzenia opieki (użyteczność, ograniczenie kontroli i inne umiejętności nie są uwzględniane), IBO daje nam szybki wgląd w główną rolę wspierającego.

Indeks Bananów i Oparzeń

 

Jeżeli przyjmiemy, że „opiekun” to ktoś, kto leczy innych, Bard wypada gorzej od Soraki, Tarica i Nami. Jednakże Bard jest kosmicznym opiekunem, więc być może dłubanie przy czasie i przestrzeni wymaga zrównoważenia leczenia i obrażeń. Zajmuje 9. miejsce na 25 pod względem leczenia, a 10. pod względem obrażeń, przez co znajduje się na samym środku IBO. Z tej perspektywy, Bard zajmuje się tym, czego wymaga sytuacja.

Ta analiza dowodzi, że Bard jako Kosmiczny Opiekun nie tylko ratuje, ale także niszczy (jak chociażby wiarę mojej drużyny, że dobrze trafię superumiejętnością). Czasami bohaterowie potrzebują ołtarza, a czasami uwiązania.

Rozważania o wędrowaniu

Historia Barda mówi, że „Bard podróżuje przez wymiary, których nie obejmuje wyobraźnia śmiertelników”, a w grze jest określany jako „wędrujący wspierający”. Zarówno jego umiejętność bierna (Zew Wędrowca) jak i E (Magiczna Podróż) zachęcają do szybkiego poruszania się po mapie. Jednakże, czy historia Barda i jego umiejętności dobrze prezentują się w grze w kontekście wędrującego wspierającego? Mówiąc dokładniej, jak dużo wędruje Bard w porównaniu z innymi wspierającymi?

Metodologia
Musimy poznać obszar, po którym na ogół porusza się wspierający podczas fazy walki w alejach na Summoner’s Rift. Aby to sprawdzić, stworzyłem Wowale lub Owale Wędrowania. Wowale reprezentują średni obszar, po którym porusza się bohater podczas fazy walki w alejach. Im większy Wowal, tym bardziej prawdopodobne, że ten bohater częściej opuszcza aleję.

Wowale powstają poprzez:

    1. Poznanie średniej pozycji w alei danego bohatera. Jest to średnia pozycji X i Y bohatera podczas fazy walki w alei.

 

    1. Odnalezienie średnich dystansów X i Y. To średnia przebyta odległość na osiach X i Y od średniej pozycji w alei.

 

  1. Wyliczenie obszaru na podstawie średnich wartości X i Y jako wysokości i szerokości owalu.

 

Obszary Wowali według typów wspierających

W jednostkach2

Niańki to typowi bohaterowie, którzy trzymają was za rączkę w dolnej alei. Postacie takie jak Soraka, Janna i Sona mają najmniejsze Wowale, ponieważ ich siła leży we wzmacnianiu innych bohaterów znajdujących się w pobliżu, dzięki leczeniu, tarczom oraz przyspieszeniom.



Opiekunowie jak Lulu i Morgana mają podobne zdolności wspierania, ale są bardziej skłonni do wędrowania, ze względu na ograniczenia kontroli oraz umiejętności wzmacniające, które umożliwiają im przeprowadzanie najazdów z dżunglerami.

Rozgrywający jak Blitzcrank i Thresh mają większe Wowale, ponieważ trafianie hakami i innymi silnymi efektami ograniczenia kontroli w środkowej alei lub wrogiej dżungli oznacza, że ich drużyna zabije jednego lub kilku wrogów.

No i jest Bard. Nie dość, że Bard ma największy Wowal, to w porównaniu z Shenem, który jest drugim najbardziej wędrującym wspierającym, Wowal Barda jest o 400 000 jednostek2 większy, pomimo że globalna superumiejętność Shena może przenieść go do górnej alei.

Kolejną interesującą rzeczą o wędrowaniu Barda jest to, że jeżeli oznaczymy jego pozycje X-Y, zauważymy, że spędza on zdecydowanie więcej czasu w dżungli oraz jest jedynym wspierającym, który stale pojawia się w ścianach na Summoner’s Rift. Spójrzcie na pozycje Barda w porównaniu z najmniej wędrującą wspierającą (Soraka) oraz klasycznym rozgrywającym wspierającym (Thresh):

Bard
Pozycje X-Y czerwonych; 01:00 do 12:00 min
Soraka

Pozycje X-Y czerwonych; 01:00 do 12:00 min
Thresh
Pozycje X-Y czerwonych; 01:00 do 12:00 min

Podczas testów jeden z projektantów krzyknął
„WYRUSZCIE ZE MNĄ W MAGICZNĄ PODRÓŻ!”. I od tego się zaczęło!

Loping Cinder, projektant narracji

Q w Quinn

Wciąż nie rozumiałem Barda w pełni. Analizy pomogły mi tylko lekko zbadać Wędrującego Opiekuna, więc postanowiłem podejść do tego inaczej. Zamiast wyników i współrzędnych, postanowiłem przyjrzeć się pewnej historii związanej z Bardem – zagraniu jednym na milion, które idealnie przedstawia ekscentryczność i oszołomienie, które zawsze towarzyszy Bardowi. W poniższym klipie Bard próbuje złapać potężną Quinn z przeciwnej drużyny za pomocą swojej superumiejętności. Ona Błyska, aby jej uniknąć. Historia powinna zakończyć się w tym miejscu, ale Bard zrobił typowo bardową rzecz.

Bard wystrzelił Kosmiczne Uwiązanie (Q) przez grupę stworów złapaną w Zmianę Przeznaczenia (R). Uwiązanie przeleciało przez całą grupę, z wyjątkiem ostatniego stwora, zanim Zmiana Przeznaczenia przestała działać. Uwiązanie trafiło w uwolnionego stwora na końcu grupy, przez co aktywował się drugi zasięg Kosmicznego Uwiązania, które trafiło pozornie bezpieczną Quinn. Gdy została ogłuszona, Gangplank z drużyny Barda Błysnął i wykończył ją swoim Q.

Zagranie było imponujące, ale robi się jeszcze lepsze, gdy przyjrzymy się całej mechanice. Postanowiłem obliczyć jeden z elementów tego zagrania: okres, jaki miał grający Bardem na rzucenie Kosmicznego Uwiązania, aby zagranie się udało.

Równanie jest dość proste. Jeżeli znamy dystans między dwoma czarującymi stworami w alei oraz prędkość Kosmicznego Uwiązania, możemy wyliczyć czas, jaki Uwiązanie mogło spędzić w tej przestrzeni. Najpierw musimy poznać dystans d oraz prędkość p, a następnie wyliczyć czas c.

 

 

Dystans stworów
Dystans pomiędzy stworami nie jest zakodowany w grze. Zamiast tego mają ustalone opóźnienie przy pojawianiu się, przez co dystans między stworami w grupie jest dość konsekwentny. Wykorzystując to opóźnienie oraz podstawową prędkość stworów możemy wyliczyć dystans między nimi. To kolejne proste równanie wykorzystujące dystans, czas oraz prędkość, ale tym razem rozwiązujemy je, aby uzyskać dystans między stworami lub d stworów (pamiętajcie).

c pojawienia się stworów = Opóźnienie pojawienia się stworów = 800 ms lub 0,8 sek.

p stworów = 325 jednostek/sek.

d = p stworów * c stworów
d = 325 jednostek/sek. * 0,80 sek.
d stworów = 260 jednostek

 

Łączny dystans
Łączny dystans dla naszego ostatniego równania to trochę więcej niż dystans między stworami w linii. Zawiera także średnicę jednego czarującego stwora (stwora na końcu, który został trafiony Kosmicznym Uwiązaniem). Dodanie średnicy stwora do dystansu między stworami da nam łączny dystans.

średnica (ø) stwora = 96 jednostek

d łączny = d stworów + ø stwora
d łączny = 260 jednostek + 96 jednostek
d łączny = 356 jednostek

 

Kosmiczna prędkość
Prędkość Kosmicznego Uwiązania wynosi 1500 jednostek/sekundę, przynajmniej dopóki nie uda mi się przekonać zespołu ds. balansu, aby zwiększyć ją do 1738 jednostek/sekundę. #RemiBardz.

p = 1500 jednostek/sekundę

 

Zmiana czasu
Mając d łączny (356 jednostek) oraz p kosmicznego uwiązania (1500 jednostek/sek.) możemy wyliczyć t – ostateczny okres:

0,237 sek. lub 237 milisekund – to nie daje Bardowi dużego pola do popisu. Ale PGM Vondalv, hiszpański gracz, który tego dokonał, wiedział, co robi. „To była intuicja”, powiedział w wywiadzie ze mną. „Wiedziałem, że jest to możliwe, a każdy, kto dobrze gra Bardem wie, ile trwa jego superumiejętność i że powinno się przez nią rzucić Q”.

 

Zmienianie Przeznaczenia

Podczas rozmowy z twórcami Barda o jego tożsamości w League, ciągle przewija się jeden motyw. „Bard to folkowy bohater”. Jego istnienie jest wynikiem tego, że projektanci, artyści, fani i gracze przelewali elementy osobowości oraz charakteru na coś enigmatycznego. Zarówno jego kosmiczna, jak i czasami komiczna, natura powstają i są rozbudowywane przez graczy, którzy nim grają i opowiadają o takich rzeczach, jak niesamowite zagranie Vondalva.

Cała ta analiza pomogła nam ustalić pewne elementy miejsca zajmowanego przez Barda w League, ale ostatecznie jest dość ograniczona. Być może zrozumienie Barda nie będzie osiągnięte poprzez wyciąganie dużej liczby danych, analizy jego ruchów, wyników oraz wpływu na przebieg meczów. Barda można zrozumieć, poprzez doświadczenie go, przez śmieszne prace fanów, suche memy oraz wygrywające (lub przegrywające) mecze zagrania. Tym samym zachęcam wszystkich, którzy nie mieli okazji usłyszeć tych kosmicznych dzwonków, aby doświadczyli Wędrującego Opiekuna i spróbowania gry Bardem. Nigdy nie wiadomo, w jakie Magiczne Podróże was zabierze.

Barda można zrozumieć, poprzez doświadczenie go.

Riot Blaustoise, miłośnik Barda

Artykuły premium


Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.