gripex lee sin montage
Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Tier Listy a win ratio – odwieczny spór

Tier Listy, podobnie jak większość tego typu, spornych i stanowiących świetne pole do dyskusji tematów, zawsze spotykają się ze sporym zainteresowaniem. Jako że sam zajmuję się tworzeniem podobnych rankingów, postanowiłem rozwiać szereg wątpliwości i niedomówień, który przez pewien czas zdołał się nagromadzić wśród wielu odbiorców, a także obalić kilka mitów. Głównym tematem będzie różnica pomiędzy statystykami danych bohaterów (win ratio), a Tier Listami – odpowiem na pytanie, dlaczego ranking oparty o procentową liczbę wygranych gier nie może stanowić poprawnej Tier Listy, a konkretniej, dlaczego win ratio postaci nie jest odzwierciedleniem ich faktycznej siły.

Wpływ „mainów”

Jeden z najbardziej oczywistych powodów i pierwszych, które przyjdą nam na myśl. To prawda – wpływ ludzi, którzy bez przerwy grają jednym i tym samym bohaterem jest zauważalny. Takie osoby zazwyczaj posiadają 60-80% win ratio ulubionym championem i między innymi z tego powodu przykładowo fiora Fiora, heimerdinger Heimerdinger czy poppy Poppy mają win ratio nieproporcjonalnie wysokie względem ich popularności. Fakt, że osoby często mainują przestarzałe i rzadko występujące postacie świetnie obrazują wykresy singed Singeda czy chociażby wspomnianej poppy Poppy:

.

Nagły skok zainteresowania

Kolejny, dość mocno wpływający czynnik. Jeżeli któryś champion staje się nagle bardzo popularny, to prędzej czy później dobierze się do niego ogromna liczba osób, która nie potrafi nim grać, co w efekcie obniży jego win ratio. Przyjrzyjmy się kilku najbardziej powszechnym sytuacjom, które drastycznie wpływają na popularność bohatera, a co za tym idzie, na jego % wygranych:

  • Rework lub wprowadzenie nowego bohatera – najświeższe lub reworkowane postacie zawsze posiadają bardzo niskie win ratio, oscylujące w okolicach 35-40%
  • Występ na profesjonalnych rozgrywkach – niezależnie czy będzie to as z rękawa w postaci twistedfate TF-a w jungli (pozdrawiamy Kikis i również życzymy tygodnia piekła w SoloQ) czy solidny i często wykorzystywany maokai Maokai na Topie, picki wybierane w profesjonalnych spotkaniach prędzej czy później wpłyną na popularność tych postaci w zwykłych grach, ludzie zaczną wybierać je bez namysłu, a mechanizm obniżenia win ratio się rozpędzi.

    Korzystając z chwili, zapalmy wirtualnego znicza wszystkim, którym przyszło grać z varus Varusem na midzie pod tearofthegoddess łezkę.

  • Ikoniczne picki sławnych osób – podobnie jak wyżej, tylko że dotyczy głównie streamerów, Youtuberów czy innych znanych osobistości. Przykładowo legendarny udyr Udyr lub volibear Volibear, który niczym Trick2G chce wycarry’ować grę, a w rzeczywistości sam ją psuje
  • Wprowadzenie świetnego skina – sytuacja najrzadsza, jednak bardzo zauważalna – np. w przypadku DJ Sony.

Dla osób w miarę dobrze znających angielski, polecam ten filmik.

Prostota konta złożoność



Postacie z wysokim skillcapem, a postacie zero-jedynkowe. annie Annie a leblanc LeBlanc, leesin Lee Sin a amumu Amumu. Co łączy te dwie pary? Przede wszystkim różnice w złożoności poszczególnych bohaterów. Postaci łatwiejsze, niewymagające wielu umiejętności odniosą większe sukcesy globalnie, niż te, które stanowią znacznie silniejsze picki, ale wymagają pewnej dawki umiejętności i obycia.

Matchupy

To normalne, że jedna postać zwyczajnie wygrywa na drugą, mimo że ich ogólnie przyjęta siły znacznie się od siebie różnią. Z tego powodu dana postać często jest wybierana tylko jako kontra innej, sama w sobie będąc raczej przeciętną. Dobrym przykładem jest garen Garen, który stanowi kontrę na riven Riven, mimo że sam nie jest tak dobrym i wpływowym bohaterem. Takie sytuacje również wpływają na finalną wartość win ratio postaci.

Ogólna popularność

leblanc LeBlanc, leesin Lee Sin czy thresh Thresh to picki, które bardzo często ukazują się w naszych grach. Z uwagi na ich popularność, osoby świeże w temacie również się nimi zainteresują i zaczną nimi grać.

Dotyczy to także kwestii banów. Gdy postać banowana cały czas okazuje się zostać dopuszczona do gry, ludzie często wybierają ją tylko dlatego, że jest dostępnia, mimo że sami nie potrafią nią zbytnio grać. Najlepszym przykładem są tutaj zed Zed oraz leblanc LeBlanc.

Pierwsze chwile po zmianach

Kolejna, często niezauważalna kwestia. Mowa tu o sytuacji, w której po długim czasie pewna postać zostaje pozbawiona pewnej części swojej mocy i mimo że nie jest to tak istotny nerf, ludzie osiągają znacznie gorsze wyniki głównie nie dlatego, że sama postać jest teraz znacznie gorsza, a dlatego, że nie są przyzwyczajeni do jej osłabionej wersji. Przykładem jest tutaj fizz Fizz, który po pamiętnych nerfach został zmieszany z błotem na tle innych Midlanerów, a następnie okazał się być jedną z najlepszych postaci na górną linię. Czasem potrzeba czasu, by sytuacja i rola niektórych bohaterów stała się bardziej klarowna – szczególnie tych, które niedawno otrzymały znaczne zmiany (nie mówiąc o reworkach).

Podsumowanie

Siła w postaci Tier List, a win ratio to dwie całkowicie odmienne rzeczy. Łączy je jedynie fakt, że na obie składa się bardzo wiele czynników oraz to, że na żadnym z tych źródeł nie powinniśmy opierać naszych decyzji czy opinii, gdyż nie oddają one rzeczywistości w 100%. Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać wiele wątpliwości – jeśli coś pominąłem lub macie jakieś uwagi, to śmiało piszcie, a ja postaram się odpowiedzieć.

Mini-blog jest formą, w której przedstawiamy treści nie zawsze związane z League of Legends - często są to wpisy, w których poruszamy ważne kwestie społecznościowe bądź dzielimy się informacjami na temat innych gier. Dział zawierający wszystkie mini-blogi znajdziesz na stronie głównej tuż pod działem YouTube lub bezpośrednio pod adresem http://how2win.pl/category/mini-blog/.

Jeśli także chcesz dołączyć do grona twórców Mini-blogów – zapraszamy serdecznie do skorzystania z formularza dodawania wpisu.

Artykuły premium


Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.