udyr___black_and_white_____1920x1080__by_andrew_xon_mcl-d6lm3jk
Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Na kim kupować nowego Black Cleavera?

Wielu z Was zastanawia się – jak zmiany w Black Cleaverze wpłyną na metę League of Legends. Czy postacie do tej pory korzystające z tego przedmiotu zostaną wzmocnione czy raczej ich możliwości spadną. W poniższym artykule omawiam szczegółowo jak jego zmiany wpłyną na siłę poszczególnych championów.

Wstęp

Pytania co do wpływu Black Cleavera na siłę konkretnych postaci niejednokrotnie przewijał się wśród społeczności League of Legends – mnie samego już kilkukrotnie o to pytano. Nasz wpis zacznijmy od przyjrzenia się bliżej zmianom, jakie wprowadził Riot.

Na początek na uwagę zasługuje fakt, że od teraz pasywka Black Cleavera stackuje się do 6 razy – łącznie możemy zyskać bonusowo 30% przebicia zamiast 25%, co z pewnością jest sporym usprawnieniem. Bonusowe 200 hp też na papierze wygląda nieźle, ponadto +10% do Armor Penetration kosztem 10 AD jest miodem dla serca i duszy większości asasynów, jednakże dla mnie na największą uwagę zasługuje fakt że pomimo zwiększonego Armor Penetration zyskujemy nową pasywkę zwaną „Rage” – kiedy zadajemy obrażenia zyskujemy +20 prędkości poruszania na 2 sekundy. Jeżeli kogoś zabijemy albo zdobędziemy asystę – zamiast 20 otrzymujemy +60 do Movement Speeda.

Dzięki tej pasywce postacie zyskują na mobilności – a co za tym idzie mają one większe możliwości izolowania i siedzenia na enemy carry, ponadto łatwiej im będzie od tej pory przechodzić z focusowania jednego championa do drugiego.

Jakie postacie wg. mnie najwięcej na tym zyskają, które mogą na tym skorzystać?

Kto zyska na zmianach Black Cleavera

Garen

garen

Zwrot „spin to win” idealnie oddaje charakterystykę tej postaci. A teraz wyobraźcie sobie, że do standardowego repertuaru dołączy także nakładanie wzmocnionych stacków Black Cleavera, dzięki czemu będzie jednocześnie zyskiwać prędkość poruszania się. Żyć nie umierać. Jeżeli teraz Garen wyskoczy na Was z krzaków… no cóż, z uciekaniem może być „nieco” ciężej.

Darius

darius

Największym mankamentem Dariusza jest problem z dojściem do przeciwnego carry – głównie przez ograniczoną mobilność. Faktu nie poprawia nawet jego dariuse E będące dobrym przyciągnięciem, jednak z mocno ograniczonym zasięgiem. Teraz dzięki ulepszonemu Black Cleaverowi nie dość, że będzie bił zdecydowanie mocniej i może się okazać naprawdę solidną odpowiedzią na tanky metę (hybrydowe obrażenia – pasywka (magiczne) + umiejętności (fizyczne) + arm pen), to będzie miał nieco ułatwione zadanie przemieszczania się od celu do celu podczas walk drużynowych.

Renekton

renekton

Podobna sytuacja co z Dariuszem, z tym że w tym przypadku po użyciu dashów Renekton staje się niemobilną piaskową kupą (bazowa prędkość poruszania, lekko mówiąc, nie powala). Dzięki temu przedmiotowi będzie mógł zwiększyć swoje obrażenia, a przy okazji zyskać na mobilności, której często tak bardzo brakuje mu w teamfightach.

Riven

riven

Można się kłócić czy zmiany w tym Black Cleaverze bardziej uderzają w nią czy boostują ją – w moim odczuciu wprowadzone modyfikacje dają łatwiejsze dojście do carry + w połączeniu z ionianbootsoflucidity butami na CDR + BC ma 35% Cooldown Reduction, co w połączeniu z masterkami na CDR daje nam idealnie 40% CDR. Połączenie maksymalnego możliwego skrócenia czasu odnowienia i negacji znacznej części pancerza przeciwnika powinno dać Riven odpowiednią dawkę wzmocnień.

Wukong

wukong

Taaak, nie mogło tutaj zabraknąć Małpiszona. Nawet teraz Black Cleaver był jednym z jego core itemów, głównie dzięki pasywce która wchodziła w perfekcyjną synergię z ultem – teraz ilość armor pene będzie jeszcze większa, a ponadto dzięki Black Cleaverowi Wukong zyska na mobilności (pasywka „Rage”) – czego chcieć więcej? Zmiany w tym przedmiocie znacznie wzmocnią Wukonga i mam nadzieję, że dzięki temu więcej osób będzie sięgać po tą, w moim odczuciu, mocno niedocenianą postać.

Gnar

gnar

Budowanie jednego ofensywnego itemka, a potem pójście w full tank build było normą przy budowaniu Gnara. Aktualnie myślę, że ten przedmiot spokojnie może zastąpić trinityforce Trinity Force’a które często buduje się jako tę jedyną ofensywną opcję na nim – nie dość, że wzmocni zadawane przez nas obrażenia, to jeszcze będzie zwiększał naszą mobilność, którą Gnar i tak ma naprawdę niezłą. Coś czuję, że połączenie frozenmallet Frozen Mallet + The Black Cleaver nadciąga i będzie naprawdę efektywne.

Fiora

fiora


Podobna kwestia co z Wukongiem. Jej ultimate wchodzi w idealną synergię z pasywką Black Cleavera, a nowy Black Cleaver jeszcze bardziej wzmocni jej obrażenia oraz zwiększy mobilność.

Rek'Sai

reksai

Myślę, że ten przedmiot to może być dobra opcja dla Rek’Sai. Dzięki Q możemy szybko aplikować stacki z pasywki, ponadto Cleaver będzie generalnie bardzo dobrą opcją, szczególnie w erze tanków, jaka aktualnie panuje. Ale również myślę że po prostu to kolejny ofensywny wybór, który będzie mógł zostać przez nas zbudowany na Reksia i będzie dobrze działać – podobna sprawa ma się z Ravenous Hydra czy Trinity Force.

Olaf

olaf

ciekawa sprawa. 20% CDR dla Olafa + toporki, które nie dość że będą spowalniać to dodatkowo będą dawały Olafowi zwiększoną prędkość porusznia. Jak dla mnie może to być bardzo ciekawa i godna uwagi opcja dla Wikinga, ponadto dzięki swojemu sterydowi do Attack Speed z olafw W może szybko aplikować stacki z pasywki.

Vi

vi

Połączenie Trinity Force’a i nowego Black Cleavera na Vi może być zabójcze. Nawet teraz Vi z samym Trinity wyciska spore obrażenia, dodatkowo zwiększane przez Armor Pene który ma na viw W, a Vi z dwoma ofensywnymi przedmiotami + trzema pozostałymi pod tanka? Myślę że ujdzie. I myślę, że będzie tłukła nieziemsko wszystko, co stanie jej na drodze. W sumie… już to robi.

Hecarim

hecarim

Koń stał się ostatnio niezwykle popularny, myślę że nowy Black Cleaver zapewni koniowi więcej możliwości budowania go – tutaj może być podobna sprawa jak z Vi, choć myślę że tutaj nie będziemy mieli okazji zbudować dwóch ofensywnych przedmiotów, z racji tego że Hecarim na topie jest przeznaczony do bycia na pierwszej linii frontu. Będziemy musieli wybierać między Black Cleaverem, a Trinity Force – uważam, że TF wygra w tym starciu, chyba że zbudowalibyśmy tego Black Cleavera sytuacyjnie zamiast Trinity Force, np. na kompozycje oparte na tankach

Komu się oberwie

Pantheon + Jayce

pantheon jayce

Ograniczenie pasywnego armor pene uderza we wczesne fazy Pantheona i Jayce’a, którzy do tej pory byli ratowani przez stałą pasywną wartość przebicia pancerza na thebrutalizer Brutalizerze który sprawiał, że byli naprawdę niezłymi dominatorami early game’u.

Zed + Talon + Kha'Zix + Rengar

zed talon khazix rengar

Tak to jest – Rito Games komuś daje, komuś zabiera. Dwie ważne kwestie – boost na BC może spowodować powrót bądź zwiększone zainteresowanie postaciami, na które Black Cleaver działa najefektywniej – a żeby było zabawniej, w większości przypadków te postacie są kontrą na te, które wymieniam w tym punkcie. Ponadto buildy tych postaci niespecjalnie pozwalają im na pójście w Black Cleavera – są to postacie burstujące, których mechanika niespecjalnie pozwala na efektywne skorzystanie z ulepszonego BC – niestety. A może raczej stety.

Podsumowanie

Mi osobiście bardzo podobają się zmiany w Black Cleaverze – mogą one spowodować, że kilkoro z zapomnianych championów wróci do łask, a ponadto zapewni o wiele większe możliwości asasynom, którzy do tej pory bazowali na nieco innej mechanice – tj. Wukong, Fiora… a poza tym, da niektórym tankom nieco więcej róznorodności w budowaniu ich i wzmocni ich dość silne obrażenia które wynikają z ich mechaniki.

 

A wy? Co sądzicie o tych zmianach? Dajcie znać w komentarzach!

Artykuły premium


Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.