Ostatnimi czasy coraz bardziej popularny staje się wybór Malzahara na pozycji wspierającego. Dlaczego wielu graczy decyduje się właśnie na niego? Spróbujmy przyjrzeć się temu wyborowi.
Dlaczego akurat Malzahar?
Od kilku tygodni Malzahar na pozycji wspierającego rozprzestrzenia się jak zaraza po Lidze Legend. Poczynając od koreańskiej solo kolejki, aż po najwyższy poziom profesjonalnych rozgrywek, gdzie na jego wybór zdecydowali się nawet mistrzowie świata – SKT. Częstotliwość wyboru Proroka Pustki na pozycję supporta przewyższa nawet częstotliwość jego wyboru na środkową aleję. Wiele z osób mogłoby się zastanawiać: “Dlaczego akurat Malzahar?”.
Pierwszym z powodów popularności Władcy Voidlingów są ogólne zmiany mety na dolnej alei. W związku z problemami w itemizacji ADC, gdzie aby strzelec był w stanie rozpocząć festiwal mordu (chociaż i tak jest to obecnie mocno utrudnione dla marksmanów) potrzebuje on kilku podstawowych przedmiotów. W takim wypadku wspierający, którzy z łatwością mogą odcinać ADC od farmy, a nawet pojedynkować się z nimi na równi z równym są kluczowi. Dodatkowo wymusza on na strzelającym zbudowanie QSS-a, dzięki któremu mogą oni chociaż w małej części powstrzymać Proroka Pustki od bezdusznego wysłania . Warto jednak zauważyć, że jest to zmuszenie strzelającego do dość wczesnego wydania 1300 sztuk złota, które zdecydowania utrudnią mu zakup podstawowych przedmiotów.
Następnym z powodów popularności Malzahara jest zmiana w, którego działanie zostało zmienione, co jednak nie szkodzi mu znacznie, ponieważ jego główne źródło spowolnienia to Mroczne Wizje , co i tak było osłabione poprzez stare działanie Rylai. Dodatkowo obniżono jego koszt, dzięki czemu wspierający mogą szybciej uzbierać na niego wymagane złoto. Przedmiot ten idealnie współgra z nim. Przy pewnej ilości skrócenia czasu odnowienia, która nie jest problemem na pozycji wspierającego jest on w stanie utrzymywać przeciwnika na ciągłym 20 procentowym spowolnieniu!
Trzecim już argumentem przemawiającym za wyborem Malzahara na pozycję wspierającego będzie zestaw jego umiejętności. Spróbujmy się przyjrzeć każdej z jego umiejętności i wskazać zastosowania na dolnej alei. Rozpoczynając od jego umiejętności pasywnej – Przemiana Pustki, co pewien czas osłania się on tarczą, która chroni go przed nadchodzącymi obrażeniami oraz blokuje ograniczenia ruchu na ćwierć sekundy. Umiejętność ta jest dla niego prawdziwym błogosławieństwem. Utrapieniem gnębiących supportów zawsze była ich papierowość oraz podatność na wyłapanie przez np. Thresha . Dla Władcy Voidlingów nie jest to problemem i może on nawet zasłaniać swojego ADC przed próbami przeciwnego duetu. Przejdźmy teraz do umiejętności znajdującej się pod klawiszem Q – Zew Pustki. Poza pewną dawką obrażeń umiejętność ta zapewnia wyciszenie, które jest jednym z najsilniejszych “soft CC”. Kolejną umiejętnością jest Rój z Pustki. Przyglądając się tej umiejętności nie można zapominać o zmianach, które ostatnio dotknęły Voidlingi Malzahara. Zmieniono sposób w jaki otrzymują one obrażenia i teraz działają one tak jak rośliny Zyry . Zmieniono także samą umiejętność, dzięki czemu posiada ona teraz system ładunków. W ten sposób możemy wyprowadzić pewnego rodzaju burst na przeciwnika znajdującego się pod jakiegoś rodzaju CC. Dodatkowo mogą one bardzo szybko pomóc odpushować linię. Ważnym zastosowaniem jest także możliwość zablokowania skillshotów, przez Pusklęta, które mogą być postawione na dość spory zasięg. Zaskakującą rzeczą jest także to, iż nasze smoki są w stanie zaaplikować masterkę bandyty, dzięki czemu “ukradną” trochę złota. Jego przedostatnią umiejętnością są Złowieszcze Wizje. W połączeniu z Kryształowym Kosturem Rylai, jak już wcześniej wspomniałem, jest to permanentne spowolnienie na jednego z członków przeciwnej formacji, na ile pozwolą nam nasze zasoby many. Dodatkowo podobnie jak umiejętność Wpomaga w odpushowaniu fali przeciwnika. Przechodząc do ostatecznej umiejętności Proroka Pustki – Uścisku Piekieł. Czar ten jest w stanie przygwoździć przeciwnika na aż dwie i pół sekundy, co w Lidze Legend jest ogromną liczbą. Dodatkowo tworzy strefę powodującą obrażenia procentowe na wrogach znajdujących się w niej. Co najważniejsze wszystkie jego umiejętności tworzą mieszankę wybuchową i w takim połączeniu Malzahar jest w stanie pojedynkować się z ADC na równi z równym.
Ostatnim powodem jego migracji na dolną aleję jest jego obecny bardzo mierny stan na środkowej linii. Voidlingi jako narzędzie do pushowania linii zwykle są zbyt szybko zabijane przez przeciwnika. Natomiast jego najsilniejsze cechy okazały się jeszcze bardziej efektywne na dolnej alei (przygwożdżenie, tarcza, uciszenie, voidlingi).
Jak nim grać?
Słowem wstępu musimy pamiętać, że nie zawsze możemy wybrać Malzahara. Nie będzie on dobrym wyborem np. do Vayneczy Kog’Mawa , ponieważ te postacie będą chciały bezpiecznie przetrwać przez fazę linii. Trzeba też pamiętać, że czasem będzie nam potrzebny obrońca w drużynie, w czym Prorok Pustki nie bardzo się sprawdza.
Masterki i runyPodstawowymi masterkami na Malzaharze jako wspierającym jest układ 0/18/12, a jako masterkę kluczową wybieramy Dekret Władcy Piorunów. Natomiast jedną z kluczowych dla nas masterką jest specjalizacja z trzeciego drzewka zmniejszająca czas odnowienia czarów przywoływacza, która pozwala nam częściej wykorzystywać naszą zabójczą kombinację flash+R. W runach pojawiają się pierwsze rozbieżności pomiędzy profesjonalnymi graczami. Na znakach część decyduje się na obrażenia ataku, część na magiczną penetrację, a jeszcze inni na hybrydową penetrację. Ciężko wskazać najlepszy wybór, ale każdy z tych powinien spełniać swoje zadanie. Na pieczęciach prosi najczęściej wybierają punkty życia albo ich wersję skalującą się z poziomem. Budżetową wersją może być tutaj pancerz. Na glifach natomiast zwykle widzimy odporność na magię lub moc umiejętności. Natomiast na esencjach można zobaczyć różną mieszankę pancerza i mocy umiejętności.
Ulepszanie umiejętnościTutaj chyba pojawiają się największe rozbieżności między graczami. Do każdej z umiejętności można znaleźć graczy, którzy zdecydowaliby się na ich ulepszanie. Dwoma podstawowymi wyborami są jednak Złowieszcze Wizje lub Rój z pustki . Na drugą z nich decydujemy się, gdy nasze Voidlingi będą w stanie przeżyć i rozmnożyć się, a na pierwszą w pozostałych wypadkach. W większości jednak sytuacji najłatwiejszym wyborem będzie ulepszanie naszego W.
Polecane przedmiotyJednym z podstawowych przedmiotów, które chcemy jak najszybciej zobaczyć w swoim ekwipunku to Oko Obserwatora. Zapewnia nam on przypływ gotówki, który jest niezbędny na pozycji wspierającego, a także pozwala zadbać o wizję na mapie. Równocześnie z nim powinniśmy zdecydować się na zmianę naszego trinketa na czerwony. Kolejnym wręcz niezbędnym przedmiotem są Ioniańskie Buty Jasności Umysłu, które zapewnią nam jeszcze krótszy cooldown na naszym Błysku, a także skraca czas odnowienia pozostałych umiejętności. Dwoma kluczowymi przedmiotami, które stanowią mieszankę wybuchową stanowią Kryształowy Kostur Rylaioraz Udręka Liandry’ego. Zapewnią one nam dość sporą dawkę obrażeń, a pierwszy z nich zapewni dawkę utility. Następnie swój ekwipunek chcielibyśmy uzupełnić Odkupieniem, które jest obecnie bardzo silnym przedmiotem oraz Naszyjnikiem Żelaznych Solari, który zapewni ogromną tarczę dla całej drużyny. Oczywiście wedle potrzeby można zdecydować się na zmianą kolejności budowanych przedmiotów w zależności od sytuacji. Natomiast jeśli potrzebujemy większej dawki obrażeń możemy zdecydować się na Kostur Pustki.
Kombinacje- Z Caitlyn – oboje są w stanie łatwo nękać przeciwnika, a dodatkowo Malzahar umożliwia Szeryfowi Piltover położenie pułapki bezpośrednio pod wrogiem.
- Z Jhinem – Wirtuoz jest w stanie przedłużyć unieruchomienie przeciwnika, a także umożliwić złapanie go przez Malzahara. Dodatkowo Jhin może rzucić pułapkę pod przeciwnika, na którego przygwożdżenie zdecydował się Władca Voidlingów. Nie można też zapominać jak łatwo Malzahar jest w stanie oznaczyć przeciwników, dzięki czemu będzie w stanie ich unieruchomić.
- Z Ashe/Varusem – obydwoje na umiejętności specjalnej posiadają dość długie unieruchomienie, którego trafienie zdecydowanie ułatwia Prorok Pustki.
- Z Miss Fortune – pozbawiamy przeciwnika jednej z kontr na Malzahara, a dodatkowo mamy pewność, że nikt nie umknie z naszego Czas na Ostrzał .
- Z Ziggsem – tutaj idealnie pasuje cytat “Double mage for double cancer”.
Jako Malzahar nasze zadanie jest dość proste. Pamiętać należy, że w porównaniu do Zyry, czy Branda dzięki naszym smokom mamy bardzo silne wymiany na pierwszym poziomie. Do 6 poziomu powinniśmy starać się odcinać przeciwnego ADC od farmy poprzez używanie naszych umiejętności. Nie można zapomnieć o zbieraniu złota z naszego. Jeśli przeciwnik postanowi nas zaatakować nie bójmy się spuścić naszych Voidlingów ze smyczy. Dwa ładunki umiejętności Ww połączeniu z naszym E są w stanie znacząco obniżyć poziom zdrowia przeciwnika, a jeśli nasz strzelec dołoży do tego trochę obrażeń możemy pokusić się nawet o zabójstwo. Gdy tylko osiągniemy 6 poziom możemy postarać się o zabójstwo na przeciwniku i jeśli do tego czasu zdołaliśmy zdominować już linię możemy spróbować przenieść przewagę na inne oraz spróbować znaleźć przeciwnego junglera z pomocą naszego leśnika.. Należy najpierw jednak się upewnić, że nasz strzelec pozostanie przez ten czas bezpieczny. W późniejszej fazie gry naszym najważniejszym zadaniem jest umiejętne użycie swojej umiejętności ostatecznej. Do tego należy pamiętać o używaniu przedmiotów aktywnych tj. Odkupienie czy Locket. Powinniśmy także dbać o wizję dla naszej drużyny, w końcu jesteśmy supportem.
Jak grać przeciwko?
Pierwszym pomysłem jaki przychodzi do głowy, gdy mamy grać przeciwko Malzaharowi jest Miss Fortune na pozycji wspierającego. Dzięki swojej umiejętności pasywnej jest ona w stanie dość łatwo pozbywać się Voidlingów Proroka Pustki, a także dzięki swoim sporym zasięgom pozbywać się jego tarczy i wywierać na nim presję. Z drugiej jednak strony może ona bardzo łatwo zmienić się z łowcy w ofiarę, jeśli Malzahar zdoła się do niej dobrać.
Kolejnym pomysłem jest już wcześniej wspomniany przedmiot – Rtęciowa Szarfa. Pozwala on pozbyć się jednego z zagrożeń Malzahara, jakim jest jego umiejętność ostateczna. Jednak biorąc pod uwagę wymóg wydania 1300 sztuk złota, które na wielu z postaci nie mają dobrej drogi rozbudowania, przez co zalegają w ekwipunku, zdaje się być dość nie zawsze najlepszą inwestycją.
Wiele osób uważa także, iż na Malzahara bardzo dobrym wyborem jest Zyra. W teorii ma ona takie same zadanie jak Prorok Pustki. W praktyce jednak ma ona zdecydowanie większe zasięgi od niego, dzięki czemu może mu dość utrudniać to zadanie. W tym przypadku nawet tarcza nie zawsze wystarczy, aby mógł on wygrać wymianę. Nie najgorszym wyborem są supporci, którzy posiadają gap-closer, a także dawkę CC dzięki któremu mogą dostać się do Władcy Voidlingów zdjąć mu tarczę, a następnie nałożyć zabójczą dla niego kontrolę tłumu. Przykładem tutaj może być oraz .
Podsumowanie
Malzahar na pozycji wspierającego jest niewątpliwie dobrym wyborem. Należy jednak pamiętać, że nie w każdej sytuacji będzie on sprawdzał się tak samo dobrze. Przed jego wyborem powinniśmy także upewnić się, że nasz strzelec nie planuje wybrać któregoś z tzw. hyper-carry, ponieważ naszym zadaniem jest zdominowanie linii.
Co sądzicie o tym wyborze? Czy testowaliście już Proroka Pustki jako supporta na polach sprawiedliwości? Podzielcie się swoją opinią oraz odczuciami w komentarzach.