16x9-ethernetvswifi-banner
Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Ethernet vs. Wi-Fi: ping, pakiety i jak grać lepiej

To powszechnie znana oczywistość, że LAG JEST DO BANI. Mnóstwo graczy nieustannie doświadcza skoków pingu, lagów i zerwań połączenia. A może istnieje prosta rada na wszystkie problemy z połączeniem? Dla niektórych graczy ta rada to: zmień połączenie bezprzewodowe (Wi-Fi) na przewodowe (Ethernet), a znacząco poprawisz wrażenia z gry.

 

Tu Viscarious, menedżer produktu z zespołu Riot ds. usług typu live. Jakieś sześć miesięcy temu lag wykluczył mnie z gry tak boleśnie, że postanowiłem coś z tym wreszcie zrobić. To była ostatnia gra z serii meczów rozstawiających, a ja grałem jako wspierający na Sonie. Nasz dżungler parł na dolną aleję, szykując się do gankowania, a moja prowadząca Jinx złapała w genialną pułapkę dwójkę naszych przeciwników (Leonę i Ezreala). Pierwsza krew była pewna. I właśnie wtedy, gdy miałem wesprzeć ją moją superumiejętnością, dopadła mnie klątwa laga. Po chwili Jinx była już martwa, a wrogi Ezreal nabierał przewagi. Mogłem tylko przeprosić i powstrzymać chęć kopnięcia w mój router.

Zacząłem się zastanawiać: a jeśli przyczyną problemów było moje połączenie Wi-Fi? Może wszystko, czego trzeba, bym jako boski pecetowy gracz zajął należne mi miejsce na szczycie tabeli wyników, to przejście na połączenie przewodowe? Chcąc zrozumieć ten problem tak dogłębnie, jak to tylko możliwe (a także dla zebrania materiału do tego artykułu Jasnowidzenia), przekopałem się przez różne dane.

 

Słowniczek terminów


Gra w ping-ponga i straty w pakietach

Wi-Fi vs. Ethernet: średnia delta pingu

w milisekundach

Gdy przyjrzymy się graczom w League na całym świecie, zauważymy, że średni ping u graczy korzystających z połączenia Wi-Fi jest od 6,7 ms do 11,7 ms dłuższy niż u tych, którzy używają połączenia przewodowego.

Zazwyczaj jednak nie objawia się to w postaci stale wyższego pingu. W rzeczywistości zwiększony ping jest często odczuwany jako skoki pingu — ping wzrasta znacząco w krótkim czasie, a następnie ponownie opada kilka chwil później (zwykle gdy cała twoja drużyna jest już martwa, a wrogi Yi tańczy wokół waszego Nexusa). Powyższy wykres nie pokazuje wartości ani czasu trwania skoków pingu, a jedynie średnią różnicę na przestrzeni wielu rozgrywek.

 

Wi-Fi vs. Ethernet: średnia delta utraty pakietów

w punktach procentowych

Odkryliśmy też, że gracze korzystający z Wi-Fi mieli utraty pakietów o od 1,9 do 3,7 punktów procentowych wyższe niż gracze korzystający z połączenia przewodowego. Chociaż może się wydawać, że to niezbyt wiele, trzeba wziąć pod uwagę dwie rzeczy:

  1. Po każdej stracie pakietu przemieszczającego się pomiędzy twoim komputerem a serwerami Riot, konieczne jest wysłanie ponownego żądania tego pakietu. Zatem pożądany jest jak najniższy procent utrat pakietów, ponieważ w zależności od tego, kiedy nastąpi utrata pakietu, możesz przegapić ostatnie trafienie, stracić możliwość aktywacji superumiejętności, a nawet spudłować, atakując Barona (bo właśnie to jest najczęstszą przyczyną porażek, prawda dżunglerzy?).
  2. Podobnie jak wykres pingów, powyższy wykres nie pokazuje skali ani czasu trwania wydarzających się utrat pakietów. Gracze najczęściej odczuwają lag, gdy następują duże skoki w utratach pakietów. Wartość od 1,9 do 3,7 procent to tylko średnia różnica między rozgrywkami bezprzewodowymi i przewodowymi w perspektywie wielu gier.

 


Kto gra przez Wi-Fi?

Z czystej ciekawości przeanalizowaliśmy, kto gra przez połączenie przewodowe, a kto przez Wi-Fi, i uzyskaliśmy całkiem ciekawe wyniki:

Niektóre regiony polegają na Wi-Fi w znacznie większym stopniu niż inne. Podczas gdy ponad 90 procent gier w Korei rozgrywanych jest przez połączenie przewodowe, zdecydowana większość gier w Ameryce Północnej i Oceanii toczy się przez Wi-Fi.

Procent rozegranych gier wg typu połączenia

wg regionu

Po części wynika to z popularności dobrze okablowanych kawiarenek pecetowych w Korei, a po części z niechęci północnoamerykańskich graczy do zmiany swoich przyzwyczajeń.

We wszystkich regionach zanotowaliśmy nieznaczną przewagę wykorzystywania połączeń przewodowych podczas gier rankingowych w porównaniu z grami ARAM i zwykłymi.

Procent rozegranych gier wg typu połączenia

wg trybu gry

Ale najciekawsza była zmiana w relacji połączeń przewodowych do bezprzewodowych w odniesieniu do rang. We wszystkich regionach większość graczy wysokiej rangi grała z wykorzystaniem połączenia przewodowego. Chociaż nie jesteśmy w stanie stwierdzić związku przyczynowego między graniem przez Ethernet a awansem rangi, jasno widać, że gracze na wyższych rangach częściej grają przez połączenie przewodowe. Mogę tylko zgadywać, że gracze wysokiego poziomu chętniej robią wszystko, co możliwe, by grać na wspaniałych, fotogenicznych i dobrze okablowanych stacjach bojowych.

Procent rozegranych gier wg typu połączenia

wg kręgu

 


Jak Wi-Fi wpływa na efektywność w grze?

Wiemy dwie rzeczy: 1) Wi-Fi wywiera negatywny wpływ na jakość połączenia oraz 2) jest mało prawdopodobne, by Faker kiedykolwiek grał bezprzewodowo. Zatem następne pytanie brzmi: czy połączenie przewodowe lub bezprzewodowe w mierzalny sposób wpływa na twoją efektywność w grze?



Dla celów tej analizy postanowiliśmy przyjrzeć się szerszemu zakresowi statystyk gier, włącznie z poniższymi: Zabite stwory (ZS), zdobyte złoto, zabójstwa/zgony/asysty (Z/Z/A), ocena maestrii oraz stosunek wygrane/przegrane. Zdecydowaliśmy się ograniczyć naszą analizę do gier rankingowych i graczy, którzy w okresie objętym analizą grali tym samym bohaterem zarówno przez Ethernet, jak i Wi-Fi. W skrócie, nie chcieliśmy porównywać u tego samego gracza oceny maestrii Fizza podczas gry przez Ethernet z oceną maestrii Fiddlesticksa podczas gry przez Wi-Fi (ponieważ ping wpływa na niektórych bohaterów w większym stopniu niż na innych).

Nie znaleźliśmy decydującego dowodu na to, że granie przez Wi-Fi wpływa negatywnie na określone statystyki gry, takie jak ZS, Z/Z/A czy ocena maestrii.

Nasza analiza objęła tylko graczy z Ameryki Północnej, ale wyniki można odnieść do całego świata.

Po wcześniejszych ponurych rozważaniach nad skokami pingów, te rezultaty nas zaskoczyły. Niezależnie od tego, jak zestawialiśmy dane, nie znaleźliśmy decydującego dowodu na to, że granie przez Wi-Fi wpływa negatywnie na określone statystyki gry, takie jak ZS, Z/Z/A czy ocena maestrii.

Mamy kilka hipotez na ten temat:

1. Chociaż lag występujący podczas połączenia bezprzewodowego może mieć negatywny wpływ na rozgrywkę, zazwyczaj zauważalne efekty występują chwilowo, zatem trudno je wyizolować w ciągu całej gry (inaczej mówiąc: trudno znaleźć sygnał wśród białego szumu).

2. Gracze korzystający z Wi-Fi mogli dostosować się do zwiększonego pingu i częstszych utrat pakietów (nauczyli się grać tak, aby móc je ignorować).

3. Ponieważ w drużynie jest czwórka innych graczy, połączenie przez Wi-Fi u jednego gracza ma mało istotny wpływ na ogólny wynik gry, szczególnie jeśli w przeciwnej drużynie są inni gracze korzystający z Wi-Fi.

 

 

Gdy usunęliśmy ograniczenie do gry tym samym bohaterem, okazało się, że stosunek wygranych/przegranych gier przez Ethernet był od 1,1% do 1,7% wyższy niż w przypadku Wi-Fi.

Co zaskakujące, gdy usunęliśmy ograniczenie do gry tym samym bohaterem w grach przez połączenie bezprzewodowe i przewodowe, okazało się, że stosunek wygranych/przegranych gier przez Ethernet był od 1,1% do 1,7% wyższy niż w przypadku Wi-Fi. Ten rezultat jest w zasadzie stały we wszystkich regionach. Nie jesteśmy pewni, dlaczego zdjęcie ograniczenia do gry tym samym bohaterem spowodowało taki wynik. Według jednej z hipotez, analizując grę jednym bohaterem przy różnych rodzajach połączeń, skupialiśmy się na ulubionych bohaterach graczy. Gracz, który gra przeważnie jednym bohaterem, zapewne przyzwyczaił się do skoków pingu z Wi-Fi, ale te same skoki dotykają go mocniej, gdy dopiero poznaje innego bohatera.

 

Ethernet vs. Wi-Fi: delta współczynnika wygrywanych gier

w punktach procentowych

 


Moje osobiste doświadczenia

Tej samej nocy, której katastrofalnie przegrałem grę o awans, otworzyłem nową zakładkę w przeglądarce i kupiłem 15-metrowy kabel Ethernet. Gdy już wyplątałem z kabla swojego kota, przeprowadziłem badanie diagnostyczne mojej sieci i odkryłem naprawdę znaczące różnice w jakości połączenia przez Ethernet i przez Wi-Fi.

Jakość połączenia próbnej gry przez Wi-Fi

Ping
Utrata pakietów
Oba parametry

Jakość połączenia próbnej gry przez Ethernet

Ping
Utrata pakietów
Oba parametry

 

STATYSTYKI POŁĄCZENIA WI-FI
(PRÓBKA)
ETHERNET
(PRÓBKA)
Przeciętny ping 62,4 ms 38,2 ms
Przeciętna utrata pakietów 3,9% 0,0%
Jitter 33,7 ms 0,21 ms
„Skoki” pingu (>2x najniższy ping) 19 0
Skoki utrat pakietów (>15% utraty pakietów) 9 0


Jak należało się spodziewać, grając przez Wi-Fi, miałem wyższy ping, większe utraty pakietów i więcej problemów z połączeniem. Szczególnie interesujący był sposób, w jaki odczuwałem lag. Chociaż w ciągu gry występowały okresy stabilności, pojawiały się także krótkie okresy z dużymi skokami zarówno pingu, jak i utraty pakietów. W takich momentach odczuwałem lag najbardziej.

Moje doświadczenie było dość ekstremalne, ale oddajmy głos komentatorom: jakie są wasze odczucia związane z używaniem połączeń obu typów? Jakie kroki wykonaliście, by poprawić swoje połączenie (kupiliście kabel dłuższy niż 15 metrów?) i jak wielu z was zamierza przejść na połączenie przewodowe po przeczytaniu tego wpisu?

Artykuły premium


Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.